بد آموزی و تأثیر منفی در شنوندگان

(عبارات كنایی)

بیان بعضى از مسایل اخلاقى یا احكام شرعى و... موجب بدآموزى و تأثیر منفى در بعضى از شنوندگان مى‏شود.

مثلاً، چنانچه یكى از مفطرات به حرام روزه ـ كه استمناست ـ بیان گردد به احتمال قوى بیان این حكم بعضى از افراد را ـ كه از كم و كیف آن عمل زشت با خبر نبوده‏اند ـ به سوى آن سوق مى‏دهد. بیان چنین نكات چگونه باید باشد؟

مبلّغ گرامى!

توجّه حضرت عالى را به دو نكته جلب مى‏كنیم:

1 ـ امام على علیه‏السلام فرموده است: «التدبیر قبل العمل یؤمنك من الندم؛ تدبیر (و برنامه‏ریزى) قبل از شروع كار، تو را از پشیمانى ایمن مى‏سازد.» (1)

یكى از نكات اساسى و قابل توجّه براى برنامه‏ریزى در خصوص ارائه‏ى یك منبر یا یك جلسه‏ى گفت و گو و تبلیغ، شناسایى نوع مخاطبان است. پس از شناسایى مخاطب مى‏توان درباره‏ى موضوع قابل بحث و نحوه‏ى ارائه‏ى آن اندیشید.

در موضوع مورد سؤال باید دید با توجّه به نوع مخاطب شما، تا چه اندازه طرح این بحث اثر مطلوب مى‏گذارد. در صورتى كه ارائه‏ى بحث سود بیشترى نسبت به عدم طرح آن داشته باشد، مى‏توان بحث را مطرح كرد.

2 ـ پس از تصمیم بر طرح یك بحث، نكته حساس دیگر در برنامه‏ریزى، گزینش قالب مناسب براى ارائه‏ى بحث است. در خصوص موضوع مورد سؤال و امثال آن بهترین قالب براى روشن كردن بحث بدون این كه عوارض منفى داشته باشد، استفاده از قالب كنایه و عبارات غیر صریح است.

مثلاً مى‏توان در مسئله‏ى مورد بحث چنین گفت: اگر كسى در حال روزه خود را ناپاك كند، حكمش چنین و چنان خواهد بود. طبیعى است كه مخاطب اگر مسئله برایش كاملاً روشن نشود پس از ارائه‏ى بحث، از شما سؤال خواهد كرد و آن وقت به صورت خصوصى بهتر مى‏توان مسئله را براى او روشن نمود.

 

  • پاورقــــــــــــــــــــی

 

1 ـ بحارالانوار، ج 71، ص 238.

414 دفعه
(0 رای‌ها)