استفتائات درباره زكات (2)

آیت اللَّه العظمى مكارم شیرازى‏

  • زكات كشمش و گندم و جو چه زمانى واجب مى‏شود؟

o زكات گندم و جو در زمانى واجب مى‏شود كه دانه‏هاى آن سفت مى‏شود و زكات انگور و كشمش موقعى است كه میوه برسد و به آن انگور بگویند.

  • اگر كسى انگورهاى باغ خود را قبل از كشمش شدن بفروشد زكات دارد؟

o هرگاه به مقدارى باشد كه اگر كشمش شود به حد نصاب برسد زكات دارد.

  • معیار قیمت بذرى كه از حاصل كسر مى‏شود چه زمانى است؟ روز بذرافشانى یا روز برداشت محصول؟

o معیار، قیمت روز بذرافشانى است ولى به فتواى ما بنابر احتیاط واجب نباید قیمت تخمى را كه براى زراعت پاشیده از حاصل كسر كند؛ ولى مى‏توانید در این مسئله به مراجع دیگر مراجعه كنید.

  • طلا و نقره كه زكات آن واجب است اگر كسى آن را به دیگرى قرض دهد، چه حكمى براى كسى كه قرض داده و كسى كه قرض گرفته واجب مى‏شود؟

o طلا و نقره‏هاى عصر و زمان ما كه مسكوك به سكه رایج معامله نیست زكات ندارد.

  • اگر كسى از دادن زكات امتناع كند آیا وظیفه افراد تحت تكلف او این است كه به او یادآورى كنند؟

o باید با زبان خوش توأم با ادب و منطق او را امر به معروف و نهى از منكر كنند، و اگر مؤثر نشد آنچه را مصرف مى‏كنند زكاتش را بپردازند. (1)

آیت اللَّه العظمى بهجت‏

  • آیا به غیر از زكات موارد نه‏گانه و زكات فطره، زكات واجب یا مستحبى دیگرى وجود دارد؟

o در چیزهایى كه از زمین مى‏روید و با پیمانه یا وزن معامله مى‏شود و از چیزهایى نیست كه مثل سبزى‏جات زود فاسد مى‏شود، زكات مستحب است و زكات مال التجاره هم با شرایطى مستحب است.

  • آیا سكه بهار آزادى زكات دارد یا غیر رایج محسوب مى‏شود؟

o سكّه بهار آزادى زكات دارد و براى رواج آن همین‏كه در مهریه زنان و جوایز و مانند اینها استفاده مى‏شود كافى است.

  • اگر هدیه، سكّه طلا باشد به آن خمس تعلّق مى‏گیرد یا زكات؟

o بنابر احتیاط واجب به زاید بر مؤونه خمس تعلّق مى‏گیرد و اگر به حدّ نصاب برسد، بعد از گذشت 11 ماه هلالى و داخل شدن ماه دوازدهم زكات هم دارد.

  • زمینى به وسیله آب درّه‏اى مشروب مى‏شود كه از چند كیلومتر دورتر به وسیله كانال به آن‏جا متصل مى‏شود. آیا در زكات، مانند مشروب شدن به آب نهر مى‏باشد؟ حكم همین مسأله را درباره قنات نیز بیان فرمایید.

o در جهت زكات، مانند مشروب شدن به آب نهر است كه در سال اوّلى كه حفر كانال واین علاج را كرده‏اند، زكات آن نصف عشر ا ست و در سالهاى دیگر عشر است و همین‏طور است در آبیارى به وسیله قنات.

  • تخمى كه زكات آن را داده‏اند، آیا در سالهاى بعد مى‏توانند همان مقدارى كه در سال پیش زكات آن را پرداخته‏اند، از محصول بردارند و زكات آن را ندهند یا این كه باید در سالهاى بعد زكات آن مقدار تخم را بدهند؟

o قیمت آن را از محصول كم مى‏كنند و هم چنین سایر مخارج را، و سپس ملاحظه مى‏كنند به حدّ نصاب هست یا خیر.

  • شخصى ملكى را به مبلغى اجاره نموده است. آیا وجه اجاره را موقع پرداخت زكات كسر نماید؟

o كسر مى‏شود.

  • آیا گندم یا جو یا پولى كه به میراب داده مى‏شود از مؤونه است و كسر مى‏شود؟ و آیا فرقى ما بین گندم و جو یا پول نیست؟

o بله، از مؤونه است و فرق نمى‏كند.

  • گندم را چیده و در خرمن جمع نموده‏ایم، آیا مى‏توان مخارج كارگرانى كه مزد گرفته‏اند، از گندم كسر نماییم و بعد زكات دهیم؟

o مؤونه لازمه كه مشترك بین مال مالك و فقرا است، پیش از نصاب ملاحظه و اخراج مى‏شود.

  • معیار قیمت بذرى كه از حاصل، كم مى‏شود چه زمانى است؟

o ظاهراً قیمت همان وقتى كه آن را كاشته است.

  • آیا نصاب زمینى كه با آب قنات مشروب مى‏شود با زمینى كه با آب چاه و موتور مشروب مى‏شود فرق دارد؟

o در نصاب فرق ندارند.

  • اگر آب كشاورزى از طریق سدّ و كانالهایى تأمین شود كه دولت در قبال آنها وجهى از زارعین مى‏گیرد، زكات آن یک دهم است؟

o عشر (یک دهم) است، هر چند پول آب به عنوان مؤنه كم مى‏شود.

  • جهت آبیارى از آب رودخانه، مبالغى از كشاورزان به عنوان میرابى و لایروبى دریافت مى‏شود كه قیمت این آب با آبیارى هزینه فرق نمى‏كند كه از رودخانه استفاده كند یا از موتور. حال سؤال این است كه زكات گندم و جو آبیارى شده از این رودخانه چگونه است؟

o زكات آن یک دهم (عشر) است كه مخارج مذكور به عنوان مؤونه كم مى‏شود.

  • آیا استهلاك تراكتور، موتور آب و ماشین سوارى كه در امر زراعت مورد استفاده قرار گرفته‏اند، جزو مخارج مى‏باشند و كسر مى‏شود؟

o هر چه براى آن استهلاك، هزینه كرده یا به سبب آن تفاوت قیمت حاصل شده، به نحوى كه موجب صدق عرفى باشد، مؤونه است.

  • كشاورزى تا كنون زكات گندم یا جو را پرداخت نكرده است. لذا باید مقدار زیادى زكات بدهد؛ اما پرداخت همه آنها برایش مشكل است، آیا مى‏تواند آن حدّ كه در توان دارد بپردازد؟

o هر مقدارى كه لازم الادا بوده، بر ذمه او است و ساقط نمى‏شود و مثل سایر دیون است.

  • آیا پرداخت مالیات در نظام جمهورى اسلامى از وجوه شرعیه - مانند زكات - كفایت مى‏كند؟

o كفایت نمى‏كند.

  • آیا مى‏توان از زكات براى تأسیس كتابخانه، خرید و نشر كتابهاى مذهبى و اداره آن بهره گرفت؟

o بله، مى‏توان.

  • اگر كسى را جهت تعلیم قرآن به اطفال مؤمنین اجیر نمایند، آیا جایز است مال الاجاره را از زكات پرداخت نمایند؟

o ظاهراً نیاز به اجازه ندارد.

  • اگر مؤمنین در ایام تبلیغى رمضان یا محرّم قدرت مالى براى دعوت مبلّغ نداشته باشند، آیا از پول زكات مى‏توانند مبلّغ دعوت كنند؟

o ظاهراً مى‏توانند.

  • آیا مى‏توان زكات را صرف فرستادن بچّه‏هاى افراد بى‏بضاعت به مدرسه نمود؟

o با ملاحظه جهت «فى سبیل الخیر» بودن مانعى ندارد، به شرط آن كه منابع مالى دیگرى براى این امر وجود نداشته باشد.

  • اگر در شهرى هم فقیر مستحقّ و هم مسجد نیمه كاره باشد، در مصرف زكات اولویت با كدام یك مى‏باشد؟

o هر كدام كه در نیاز و احتیاج اولویت دارند.

  • اگر كسى به دلیل كشیدن چك بى‏محل در زندان باشد، آیا مى‏توان زكات را جهت رهایى او به كار برد؟

o براى اداى قرض او مى‏شود داد.

  • آیا اهالى روستا مى‏توانند براى ساختن انبار براى نگهدارى كالاهاى سهمیه عموم اهالى از زكات استفاده كنند؟

o اگر مورد نیاز مسلمین است و محلّى دیگر براى هزینه ساخت آن نیست، مانعى ندارد.

  • آیا از وجوهات حاصل از زكات مى‏توان براى برگزارى مسابقات قرآنى و نشر فرهنگ دینى بین دانش‏آموزان استفاده كرد؟

o جایز است. (2)

آیت اللَّه العظمى سیستانى‏

  • آیا به آرد گندم زكات تعلّق مى‏گیرد؟

o زكات به گندم تعلّق مى‏گیرد و اگر بعد از تعلق، آرد شود آنهم متعلق زكات است.

  • آیا براى شهرنشینان، اتومبیل مصداق مواشى را از جهت زكات دارد؟

o به ماشین زكات تعلّق نمى‏گیرد. (3)

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

1) سایت آیت اللَّه العظمى مكارم شیرازى، بخش استفتائات.

2) سایت آیت اللَّه العظمى بهجت، بخش سؤالها و جوابها.

3) سایت آیت اللَّه العظمى سیستانى، بخش استفتائات.

2346 دفعه
(0 رای‌ها)