آموزش تبلیغ دینی در اینترنت (3)

وبلاگ‏ نویسی مذهبی

 

بی‏شک اینترنت با توجه به تعاملی بودن آن، یکی از تأثیر گذارترین رسانه‏های جمعی است که با امکانات متعددش، تحوّلی در زندگی بشر ایجاد کرده است. یکی از این امکانات «وبلاگ» است. وبلاگ دفترچه یادداشتی است که از یک یا چند صفحه اینترنتی (شخصی یا گروهی) تشکیل می‏گردد و با استفاده از آن می‏توان مطالب و یادداشتهای خود را در زمینه مورد علاقه ارائه کرد.

وبلاگ یکی از پلهای ارتباطی کاربران اینترنت است که در حال حاضر صدها میلیون نفر از سطوح مختلف اجتماعی از آن بهره می‌جویند. از طریق وبلاگ می‏توان به راحتی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد و مطالب مورد نظر خود را با نام حقیقی یا مستعار به ایشان ارائه نمود و متقابلا بازدیدکنندگان نیز می‏توانند نظرات خود را آزادانه بدون اینکه شناخته شوند به‏صورت خصوصی یا عمومی بیان کنند.

شاید اکثر کاربرانی که به وبلاگها سر می‏زنند جوانان و نوجوانانی هستند که کمتر اهل منبر و مسجدند و آشنایی چندانی با معارف دین ندارند؛ که می‏توان با حضور افراد مذهبی، به خصوص مبلّغان دینی، آنها را از معارف دینی بهره‏مند ساخت. و حضور ارزشمند فضلا می‏تواند مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر را رونق داده و در نتیجه باعث تلطیف جوّ حاکم بر فضای وبلاگها - چه از نظر محتوا و چه از لحاظ عکسهای ارائه شده- گردد. بنابراین مبلّغان گرامی در فضای اینترنت و وبلاگ امری ضروری است، لکن این حضور شرایطی دارد که در ادامه اشاره می‌گردد.

شرایط وبلاگ نویسی مذهبی

قدم اوّل: مخاطب شناسی

قدم اوّل در تبلیغ معارف دینی مخاطب شناسی است. مقصود از شناخت مخاطب این است که انسان سطح درک، زبان فکر و گفتار و رفتار، جاذبه‏ها و دافعه‏ها و نقاط قوّت و ضعف ایشان را به دست آورد تا مطالبش، نسخه‏هایی شفابخش برای آلام مخفی یا آشکار آنان باشد. از اینرو اگر تبلیغ با بهترین اسلوبها صورت گیرد ولی با مخاطب سازگاری نداشته باشد آرزوی مثمر بودن این نوع تبلیغ، آرزوی برداشت گندم از کاشت جو است.

اینکه می‏گویند «ما مأمور به انجام وظیفه‏ایم نه دریافت نتیجه» صحیح است امّا مقصود این نیست که ما فقط تبلیغ کنیم و توجّهی به نیازها و شرایط و ویژگیهای مخاطب نکنیم؛ بلکه همان وظیفه‏ای که به آن موظفیم به ما می‏گوید مخاطب را بشناس. صیّادی را فرض کنید که چشم بسته تیراندازی می‏کند و می‏گوید وظیفه من تیراندازی است چه به هدف بخورد چه نخورد آیا چنین صیّادی صید می‏کند؟ لذا لازم است جهت تأثیرگذاری فعّالیّت تبلیغی خود، مخاطب‏شناسی صحیحی را از گروه مخاطبانی که قصد فعّالیّت تبلیغی در بین آنها داریم، داشته باشیم و برای این منظور، می‏توانیم علاوه بر تحقیق میدانی، از فعّالان عرصه اینترنتی راهنماییهای لازم را اخذ نماییم.

قدم دوم: انتخاب موضوع

بهتر است وبلاگ نویس با توجه به تخصّص خود موضوعی را جهت ارائه محتوا انتخاب نماید. وبلاگهای کشکولی، علاوه بر تأثیر اندک، در جلب اعتماد مخاطبین نیز ناتوانند؛ چراکه مخاطب مدیر وبلاگ را در هیچ زمینه‏ای متخصّص نمی‏داند. برای نمونه می‏توان به موضوعاتی همچون مباحث اعتقادی، قرآنی، تاریخی، اخلاقی و... اشاره نمود.

قدم سوّم: نام وبلاگ

یکی از عوامل موفّقیّت در امر وبلاگ‌نویسی، انتخاب نام مناسبی برای وبلاگ است؛ چرا که نام وبلاگ اوّلین مسئله‌ای است که مخاطب با آن برخورد می‌کند و می‌تواند تلنگر ابتدایی جذب یا دفع مخاطب باشد. ضمن اینکه نشانۀ محتوای وبلاگ و طرز تفکّر مدیر آن است.

عنوان وبلاگ باید متناسب با هدف و محتوای وبلاگ باشد. هر چه نام وبلاگ از سادگی (البته نباید به حدّ افراط برسد) و جاذبه بیشتری برخوردار باشد، زمینۀ ارتباط صمیمی‏تری را با مخاطبین فراهم ساخته و میل آنها را برای پی‌گیری محتوای وبلاگ افزایش می‏دهد.

مخاطبان با دیدن نام بعضی از وبلاگها کنجکاو می‏شوند تا از محتوای وبلاگ اطلاع یابند. البته همان‏گونه که سنگینی نام وبلاگ مذموم است، سبکی و بی‏معنا بودن آن نیز اثر منفی دارد. طبق فرمایش امیرالمومنین حضرت علی‌علیه‌السلام

«الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِی الْجَادَّةُ؛ (1) انحراف به راست و چپ، گمراهی و ضلالت است. راه مستقیم و راه میانه، جاده [رهایی و درست] است.»

یکی از وبلاگ نویسان که در جذب مخاطب هم موفّق بوده، در قسمت معرفی وبلاگش می‏نویسد: «خدایی‏اش شما به خاطر کنجکاوی در مورد اسم وبلاگ به اینجا نیامدید؟! اگر اسم وبلاگ یک چیز دیگر بود اصلاً نمی‏آمدید. خُب باید اوّل یک جوری اینجا می‏کشاندمتان، تا بعد مطالب منو بخونید... .»

قدم چهارم: انتخاب سرویس وبلاگی

افرادی که وارد عرصۀ وبلاگ‏نویسی می‏شوند، اولین سؤالی که ذهن آنها را مشغول می‏کند، انتخاب بهترین سرویس برای فعّالیّت وبلاگی است. سرویسهای مختلفی در زمینه‏های وبلاگ‏نویسی فعّال هستند که هر کدام از آنها خدماتی را در اختیار وبلاگ‏نویس می‏گذارند و سرویسی می‏تواند در جذب مخاطب موفّق باشد که در عین کامل و جامع بودن امکانات، از لحاظ پشتیبانی بسیار قوی باشد.

ویژگیهای سرویس وبلاگی خوب

1. سادگی مدیریت وبلاگ و ایجاد آدرس کوتاه برای وبلاگها؛

2. ارائه خدمات و امکانات جدید و خاص، رشد و پیشرفت سریع سیستمهای وبلاگ؛

3. عدم ایجاد محدودیت برای درج کدهای خاص در قالب؛

4. عدم اختلالات و از دسترس خارج نشدن سرویس وبلاگی و سرعت نسبتاً بالای سرور؛

5. آزار دهنده نبودن قسمت تبلیغات در قالبها؛

6. پشتیبانی سرویس مستمر وبلاگ‏دهی از کاربران و پشتیبانی مطلوب.

از بین سرویسهایی که تا حدّی توانسته‏اند این ملاکها را مدّ نظر قرار دهند، می‏توان به سرویسهای میهن بلاگ (2)، پارسی بلاگ (3) و پریشین بلاگ (4) اشاره کرد.

ادامه دارد... .

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

(1). بحارالانوار، ج29، ص584.

(2). http://mihanblog.com.

(3). http://persianblog.ir.

(4). http://persianblog.ir.

285 دفعه
(0 رای‌ها)