كاهش التهاب جنسی

اشاره

همایش ازدواج، در تاریخ 85/12/17 با تشكیل شش كمیسیون توسط معاونت تبلیغ و آموزشهای كاربردی حوزه علمیه قم با حضور كارشناسان ازدواج برگزار شد. كه در شماره قبل به طور خلاصه مطالب مطرح شده در كمیسیون ازدواج آسان مورد بررسی قرار گرفت. در این شماره، گزارشی اجمالی از كمیسیون كاهش التهاب جنسی را ارائه می‌كنیم.

این كمیسیون، با هدف پرداختن به راهكارهای كوتاه مدت برای كم كردن نابسامانیهای جنسی و اثرات مخرب آن بر فرد و جامعه در جهت كاهش التهاب جنسی در جوانان و نوجوانان تشكیل گردید.

كارشناسان حاضر در كمیسیون مذكور بر این عقیده بودند كه هر چند حل مشكلات ازدواج به صورت ریشه‌ای و بلندمدت، از طریق راهكارهای فرهنگی، اقتصادی و... میسّر می‌باشد؛ اما از راههای زود بازده و همچنین از تدابیر پیشگیرانه و یا تسكین دهنده طغیانهای غریزی نیز نباید غافل شد؛ زیرا با این تدابیر می‌توان تا حدودی جوّ جنسی جامعه را از التهاب خارج و به آرامش نزدیك كرد تا زمینه برای انجام راه حلهای بلند مدت فراهم شود.

الف. كارهای قابل انجام در زمینه تسهیل ازدواج دائم

در این كمیسیون به بعضی از مواردی كه در زمینه تسهیل ازدواج دائم نقش دارند، اشاره گردید. این موارد عبارت اند از:

1. ایجاد سیستم همسر یابی سراسری در كشور برای بالا بردن امكان انتخاب

عده‌ای از پسران مشكل شغل و مسكن ندارند، اما نمی‌توانند ازدواج كنند؛ چون مورد مناسب خود را پیدا نمی‌كنند و در مقابل، عده‌ای از دختران نیز خواستگاران را هم شأن خود نمی‌بینند. از این رو، اگر موارد معرفی شده به هر یك از دختران و پسران زیاد شود، امكان پیدا كردن مورد مناسب برای هر فرد زیادتر خواهد شد.

كارشناسان برای تحقق این امر، ایجاد شبكه سراسری همسریابی را پیشنهاد كردند كه از طرق زیر، امر همسریابی را در كشور سامان دهد:

ü راه اندازی مشاوره ازدواج و همسریابی در شعبات سازمان ملی جوانان در سراسر كشور؛

ü ایجاد واحد مشاوره ازدواج و همسریابی در ارگانها و ادارات دولتی، خصوصا مراكزی كه دختران و پسران جوان حضور دارند، مانند مراكز دانشگاهی؛

ü تقویت مراكز رسمی و غیر رسمی همسر یابی و افراد همسر یاب؛

ü ارتباط تمام مراكز فوق (به صورت استانی یا كشوری) با یكدیگر از طریق شبكه سراسری اینترنت یا اینترانت و ارائه اطلاعات غیر محرمانه متقاضیان ازدواج (همانند: خصوصیات فكری، اخلاقی، رفتاری و خصوصیات همسر آینده) برای استفاده دیگر مراكز در جهت هم شأن یابی؛

ü راه اندازی همسریابی اینترنتی (انتخاب مورد با دیدن اطلاعات غیر محرمانه طرف مقابل، در اینترنت و پیگیری مراحل بعدی از طریق مراكز همسر یابی).

2. رفع مشكل ازدواج سربازان (به صورت موردی یا قانونی)

تا وقتی كه قانون جامعی برای حل تنافی ازدواج و سربازی تصویب نشده است، می‌توان به صورت موردی و یا تصویب قوانین اضطراری، مشكلات سربازان متأهل یا سربازانی كه قصد ازدواج دارند را حتی الامكان حل كرد و مهم‌تر اینكه این كار باید اعلام شود تا آنها كه می‌خواهند ازدواج كنند، سربازی را مانع ندانند.

3. حل مشكل اخراج دختران ازدواج كرده از مدارس

اگر در مورد عدم اخراج دختران ازدواج كرده، قانون وجود ندارد، باید ماده قانونی تصویب شود و اگر وجود دارد، به تمام مدارس ابلاغ گردد و به صورت عمومی نیز اعلام شود؛ چون در حال حاضر، تصور عموم خانواده‌ها بر این است كه دختر آنها در صورت ازدواج، از مدرسه روزانه اخراج خواهد شد.

4. حل مشكلات دانشجویان متأهل

با برطرف كردن مشكلات دانشجویان متأهل؛ همچون تسهیل انتقال از دانشگاه محل تحصیل به دانشگاه نزدیك محل زندگی، می‌توان دیگر دانشجویان را به امر ازدواج ترغیب نمود.

ب. كم كردن تحریك جنسی - عاطفی در جامعه

آنچه مسلم است نقش اساسی تحریك جنسی - عاطفی، ایجاد التهاب جنسی در جامعه است و باید دانست كه غرایز به تنهایی انحرافات اخلاقی ایجاد نخواهد كرد. بنا بر این، در شرایطی كه ارضای جنسی از راه حلال مشكل است، از بین بردن و یا حداقل، كم كردن تحریك، از راههای زیر لازم به نظر می‌رسد:

1. برخورد شدید و قانونی با باندهای فحشا، برگزاركنندگان پارتیهای شبانه، تولید كنندگان، وارد كنندگان وتوزیع كنندگان قرصهای روان گردان، مشروبات الكلی و تجهیزات ماهواره‌ای و سی دی‌های مبتذل و همچنین جلوگیری از انتشار كُتبی كه حاوی مطالب تحریك كننده هستند؛

2. سانسور صحنه‌های خلاف اخلاق بازیهای رایانه‌ای و جلوگیری از پخش بازیهای سانسور نشده؛

3. هشدار به خانواده‌ها در خصوص خطرات اخلاقی تلفن همراه برای فرزندان آنان؛ همانند: دیدن فیلمها و عكسهای مستهجن و ایجاد ارتباط بین دختر و پسر؛

4. تشدید فیلترینگ اینترنت و بستن سایتهایی كه زمینه ارتباط دختر و پسر را فراهم می‌كنند؛ همانند چت در «یا هو»؛

5. بر حذر داشتن دختران از گرایش به امور محرِّك و همچنین ارتباط با پسران، از طریق رسانه ها. یكی از بهترین راههای كاهش روابط ناسالم بین دختران و پسران، دور كردن دختران از اسباب تحریك جنسی، توسط توصیه‌های عمومی رسانه‌ای و توصیه‌های خصوصی مشاوره‌ای است؛ چون دختران معمولا پیشنهاد دهنده برای ایجاد رابطه نیستند، مگر اینكه در معرض اسباب تحریك جنسی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، آگاه كردن دختران از پیامدهای سوء ارتباط و اغراض پسران در این خصوص، می‌تواند تا حدودی آنها را از اقدام به ایجاد رابطه باز دارد و در نتیجه، با از میان رفتن یك طرف معادله كه دختران هستند، بازار ارتباط دختر و پسر به كسادی می‌گراید. این روشنگری می‌تواند از طریق فیلم و سی دی، سخنرانی در مدارس دخترانه و مشاوره و جلسه با والدین آنها انجام پذیرد.

6. تقویت نظارت اخلاقی بر خوابگاههای تحصیلی، سربازخانه‌ها و زندانها در جهت جلوگیری از هم جنس بازی و سایر انحرافات اخلاقی؛

7. تولید و توزیع سی دی‌های چند رسانه‌ای در جهت هشدار صریح به خانواده‌ها و جوانان در مورد عواقب انحرافات اخلاقی؛

8. تولید سی دی‌های جذّاب جهت ارتقاء فرهنگ دینی جوانان و توزیع آنها با قیمت نازل؛

9. بالا بردن انگیزه خود نگهداری در نوجوانان و جوانان با سوق دادن آنها به مجالس معنوی قوی؛

10. انجام اقدامات ویژه توسط آموزش و پرورش در این راستا، از قبیل:

ü هشدار به دانش آموزان و خانواده‌ها و برحذر داشتن آنها از اسباب تحریك و بیان پیامدهای انحرافات و روابط از طریق آموزش و سخنرانی و جلسه اولیا و مربیان و پخش سی دی؛

ü منع دانش آموزان از ورود به محیطهای محرِّك مانند اینترنت؛

ü برقراری مشاوره‌های دانش آموزی جهت درمان و یا جلوگیری از شروع و گسترش انحرافات اخلاقی دانش آموزان؛

11. جلوگیری از اختلاط با جنس مخالف در جامعه از طریق:

ü جدا سازی دختران و پسران در دانشگاهها؛

ü استفاده از معلم همجنس با دانش آموزان؛

ü مراجعه به پزشك همجنس در غیر ضرورت؛

ü عدم پذیرش دانشجوی مرد در رشته‌های مخصوص خانمها مانند مامایی؛

ü رفع كمبود متخصص زن برای مواردی كه كمبود پزشك زن وجود دارد؛

ü عدم پذیرش زنان در رشته‌هایی كه مستلزم اختلاط با مردان است.

ج. گسترش ازدواج موقت با زنان مجرد

در شرایطی كه بازداشتن جوانان از ارتكاب گناهان جنسی كم اثر است و معمولاً ارتباط بین پسران و دختران برقرار می‌شود و در بعضی موارد به رابطه جنسی نیز می‌انجامد، عقل حكم می‌كند كه وقتی جلوگیری از رابطه دشوار است، باید برای آن جایگزین پیدا كرد.

بعضی پیشنهاد حلال شدن این گونه روابط (رابطه دختر و پسر) را به صورت ازدواج موقت می‌دهند كه دارای اشكال می‌باشد و از جمله این اشكالات، لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختر و لطمه خوردن به ازدواج دائم دختران است.

از این رو، در وضع فعلی بهترین كار، سوق دادن پسران به ازدواج موقت با زنان مجرد است؛ چون با این كار هم پسران از رابطه حرام نجات می‌یابند و هم دختران از پیامدهای سوء روابط دختر و پسر مصون خواهند ماند؛ به دلیل اینكه معمولا این پسران هستند كه برای ایجاد رابطه با دختران اقدام می‌كنند و اگر پسران نیاز جنسی خود را از جای دیگر برطرف كنند، سراغ دختران نخواهند رفت، مگر برای ازدواج دائم.

البته این راه نیز بدون نقص نیست؛ زیرا ممكن است پسران انگیزه ازدواج دائم را از دست بدهند؛ اما در عین حال از راههای دیگر بهتر است.

راهكارهای پیشنهادی جهت اجرایی شدن این نظریه و راههای گسترش آن به قرار زیر است:

1. تغییر روش و رویه پسران از برقراری رابطه جنسی با دختران به سمت ازدواج موقت با زنان مجرد از طریق بیان پیامدهای آن از جمله بدبین شدن پسران نسبت به وضعیت عموم دختران كه منجر به عدم تمایل آنان نسبت به ازدواج دائم می‌گردد.

2. ترغیب زنان مجرد به ازدواج موقت.

به دلیل عدم سازگاری ازدواج موقت با روحیه عاطفی زنان مجرد، آنها ازدواج موقت را خصوصا به صورت كوتاه مدت نمی‌پذیرند، مگر اینكه انگیزه دیگری در بین باشد، مانند نیاز جنسی و یا نیاز مالی. بنا براین، برای اجرایی شدن این راهكار لازم است خانمهای مجرد از طرق مختلف از جمله توصیه سازمانها و مؤسسات حمایت كننده از آنان و مراكز مشاوره، به ازدواج موقت خصوصا بلند مدت ترغیب شوند.

3. ایجاد امنیت برای زوجین موقت و عاقد در خصوص پیگرد توسط مراجع قانونی.

4. اعلام بلا مانع بودن ثبت ازدواج موقت توسط محضرها در غیر شناسنامه.

در حال حاضر، با اینكه كه ثبت ازدواج موقت در غیر شناسنامه منع قانونی ندارد، بسیاری از محضرها از ثبت آن استنكاف می‌ورزند؛ از این رو اعلام بلا مانع بودن ثبت آن در غیر شناسنامه كمك بزرگی به گسترش ازدواج موقت خواهد كرد.

5. دادن اجازه به مسافرخانه‌ها جهت اسكان زوجین موقت با برگه گواهی از مراكز یا افراد خاص همانند مراكز همسریابی موقت.

6. اجازه تأسیس مراكز همسریابی موقت یا حداقل عدم جلوگیری از فعالیت افرادی كه در زمینه همسریابی موقت فعالیت می‌كنند.

7. سكوت رسانه‌ها در مورد ازدواج موقت با هدف جلوگیری از عكس العمل منفی اجتماعی.

رسانه‌ای شدن بحث ازدواج موقت، ممكن است عكس العمل‌های منفی در جامعه ایجاد كند و مراجع قانونی را كه به برهم خوردن آرامش اجتماعی حساس اند، به عكس العمل وا دارد و این امر منجر به برخورد قانونی با بعضی افراد و مراكز همسریابی ازدواج موقت گردد، و این برخورد در دیگران ایجاد ترس نماید و باعث شود كه كار خود را تعطیل كنند؛ اما در صورت سكوت رسانه‌ای، ازدواج موقت توسط افراد و مراكز همسریاب بدون بر انگیخته شدن حساسیت اجتماعی گسترش خواهد یافت.

8. ترویج عملی ازدواج موقت برای افرادی كه در معرض روابط نامشروع یا همجنس بازی هستند.

9. سوق دادن مردان متأهل مبتلا به فحشا، به سوی ازدواج موقت (در صورتی كه از راههای دیگر نتوان آنها را از فحشا و انحرافات اخلاقی بازداشت).

10. سعی در منصرف كردن زنان خیابانی از فحشا به ازدواج موقت.

2184 دفعه
(2 رای‌ها)