تروریسم خوب یا بد؟!

جرج دبلیو بوش - رییس جمهور آمریكا - گفته است: «هر كشوری با آمریكا نباشد، تروریست است!» (1) طبق این بینش:

الف. امریكا، اسرائیل، انگلیس و دیگر هم پیمانان با ابرقدرت غرب، هر عمل تروریستی كه انجام بدهند، خوب است.

ب. اگر كشوری مسلمان به دفاع از خود در برابر ظلم و ستم ستمگر بایستد، دفاع از كشور و جان مردمش به ترور ناپسند تعریف می‌گردد.

ج. گاه شخص و یا كشوری همراه با امریكاست؛ تا آن جا كه دل در گرو رضایت استكبار غرب دارد، هر تروری توسط آن فرد یا كشور مجاز است. اما اگر در برابر ارباب خود زبان درازی نمود، گذشته او نادیده گرفته می‌شود و به عنوان تروریسم، در زیر چنگال‌های سران امریكا و اسرائیل قرار می‌گیرد و آنان تا نفی آن كشور و محو او از صفحه جغرافیای جهان به پیش می‌روند؛ و هر عمل او را در ردیف تروریسم بد قرار می‌دهند.

نمونه‌های تاریخی این تقسیم بندی فراوان است. در اولین گام در این تبیین، به سراغ اعمال تروریستی امریكا در جهان می‌رویم و چند نمونه از آن را ذكر می‌كنیم. عملی كه در نگاه استكبار جهانی به تروریسم تروریسم، خوب تفسیر می‌شود.

اعمال تروریستی آمریكا

1- آمریكا در جریان جنگ دوم جهانی بالغ بر یك میلیون غیر نظامی را تنها در بمباران هسته‌ای دو شهر ژاپن به مسلخ فرستاد و دست كم دو نسل از مردم این كشور را با بیماری‌های ناشناخته‌ای كه جزء آثار و عواقب زیانبار سلاح‌های اتمی است، درگیر كرد. ولی نه تنها این جنایت هولناك را تروریسم تلقی ننمود، بلكه همه ساله از آن به عنوان رویدادی كه جنگ را خاتمه داد، دفاع نیز می‌كند.

2 - استكبار جهانی در جنایات ده ساله خود در ویتنام، با هواپیماهای سمپاش، هزاران نفر از غیر نظامیان و مردم بی دفاع این سرزمین را همه روزه به كام مرگ می‌فرستاد، مظنونان را سر می‌برید و از پیكر زنده «ویت كنگ ها» به عنوان سیبل، برای آموزش نظامی سربازان یا مزدوران محلی خود استفاده می‌كرد؛ ولی هیچ یك از این وحشی گری‌ها در فرهنگ یانكی‌ها به عنوان تروریسم شناخته نشد.

3 - در جریان تجاوز نظامی آمریكا به ویتنام، كنگره آن كشور با اعلام آماری یادآور شد كه فقط در مدت دو سال و نیم از آغاز عملیات موسوم به ققنوس 2 هزار و 567 شهروند ویتنامی صرفا به خاطر اینكه احتمال داده می‌شد عضو جبهه ملی آزادی بخش باشند، توسط سازمان CIA به قتل رسیدند. جالب توجه اینكه ویلیام كولبی كه ناظر عملیات مذكور بود، بعد از این كشتار هولناك، از سوی نیكسون - رئیس جمهور وقت آمریكا - به عنوان «دستخوش‌» به ریاست سازمان جهنمی سیا منصوب شد. (2)

4 - با روی كار آمدن آلنده در شیلی، نیكسون - رئیس جمهور وقت آمریكا - طی دستوری به ریچارد هلمز - رئیس سازمان سیا - از وی خواست تا یك كودتای نظامی را علیه حكومت سانتیاگو طراحی و اجرا كند.

در فاز دوم عملیات ضد آلنده، اعتبارات مالی و كمك‌های اقتصادی قطع شد. ژنرال اشنایدر - رئیس ستاد ارتش شیلی كه به حكومت مركزی وفادار مانده بود - پس از چند بار نجات یافتن در اقدام تروریستی، بالاخره توسط سازمان سیا به قتل رسید. جنگ تبلیغاتی گسترده‌ای به بهانه «تحدید آزادی مطبوعات‌» به راه افتاد و... سرانجام دولت آلنده در سال 1973 ساقط گردید. (3)

5 - فیلیپ آلی - مامور سازمان سیا - در كتاب WHITE PAPER WHITE، در تشریح فعالیت‌های تروریستی سازمان شبه نظامی جنبش سوسیال مسیحی در اكوادور می‌آورد: هنگامی كه من وارد این كشور شدم، رهبر این حزب، رئیس جمهوری اكوادور بود. من بعضی از این جوخه‌ها را برای استفاده از وسایل آتش زا و تمام انواع عملیات كثیف، برای درهم شكستن میتینگ‌ها و ترور كلی سازمان‌های چپ آموزش دادم. در آن زمان آن‌ها در ترور دست چپی‌ها دست نداشتند. اما من این امر را متذكر شدم تا نشان دهم كه سیا در عمل، با سازمان شبه نظامی تماس دارد. در شیلی در طول اوایل سال‌های دهه 1970، سیا همین عمل را از طریق تماس هایش با سازمان تروریستی راستگرا موسوم به حزب آزادیبخش انجام داد.

6 - ریچارد هلمز - رئیس وقت سازمان سیا - مبارزات تروریستی سیا علیه كوبا را در سال‌های دهه 1960 شرح می‌دهد و می‌گوید: ما دارای نیروهایی بودیم كه تحت حمایت دولت، همواره در كوبا دست به اعتصاب می‌زدند. تلاش می‌كردیم تا تاسیسات برق را منفجر كنیم. سعی می‌كردیم آسیاب‌های نیشكر را درهم بكوبیم. كوشش می‌كردیم در این دوره دست به هرگونه عمل بزنیم. این‌ها نوعی از سیاست دولت امریكا به شمار می‌رفت.‌» (4)

7 - پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، امریكا تصمیم گرفت كه كودتا را در اولویت اول و حمله عراق را در اولویت دوم قرار دهد. بنابراین ستادی در پاریس به رهبری شاهپور بختیار - نخست وزیر شاه - به وجودآورد كه هدایت كودتای نوژه را بر عهده داشت. تماس‌هایی نیز با شریعتمداری در قم گرفته شد و براساس بازجویی‌ها و اقرارهای سران كودتا، قرار شد كه او ضمن تایید كودتا به عنوان مرجع تقلید، پس از ترور امام، زمام امور را در دست بگیرد. (5)

8 - رزمناو امریكایی مستقر در خلیج فارس، در روز یكشنبه 12 تیرماه 67 با شلیك دو فروند موشك به سوی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران، صدها انسان بی گناه را مظلومانه قتل عام كرد و فرمانده ناو از دولتمردان امریكا، به علت این اقدام تروریستی، جایزه دریافت نمود؛ چون نگاه استكبار به این رخداد، در پهنه تروریسم خوب تفسیر می‌شد.

اعمال تروریستی اسرائیل

رژیم صهیونیستی كه حیاتش به ترور بستگی دارد، در كنار امریكا، طرح‌های تروریستی پیچیده‌ای را سامان داده و می‌دهد. ذكر نمونه‌هایی از آن، نگاه هر انسان حقیقت جویی را نسبت به جنایات اسرائیلی‌ها روشن‌تر می‌سازد.

1 - از سال 1948، تصمیمات اتخاذ شده در سازمان ملل در خصوص تقسیم فلسطین از سوی صهیونیست‌ها مورد تعدی و نقض قرار می‌گرفت. در همان حال كه اعراب به چنین ستمی اعتراض می‌كردند و از آن سر بر می‌تافتند، صهیونیست‌ها از این وضع بهره برداری كرده، سرزمین‌های جدید، و مشخصا «یافا» و «عكا» را تصرف كردند و در سال 1949 توانستند بر 80 درصد اراضی استیلا یابند.

روشی كه در این راستا به كار گرفته شد، ترور و وحشت بود. بهترین مثال برای این روش، كشتار «دیریاسین‌» است كه به شیوه‌ای همانند شیوه‌های نازی‌ها در «اورادور» انجام گرفت؛ چرا كه اهالی این روستا (254 نفر) را به دست نیروهای ایرگون كه ریاست آن را مناخیم بگین به عهده داشت، قتل عام شدند. (6)

2 - اسرائیل ركوردی طولانی از تروریسم بر علیه ایالات متحده دارد كه به سال 1954 برمی گردد. در آن سال، دولت اسرائیل تصمیم گرفت تا از طریق توطئه‌ای، تاسیسات امریكایی‌ها در قاهره و الكساندریا را منفجر و ناسیونالیست‌های مصر را مقصر جلوه دهد. برحسب شانس و اتفاق، این توطئه لو رفته و شكست خورد. این حادثه به نام قضیه لاون (Lavon Affair) - مردی كه ظاهرا نقشه این توطئه را طراحی كرد - مشهور شد. پین هاس لاون، وزیر دفاع اسرائیل به دنبال شكست این توطئه در سال 1955 استعفا داد.

در سال 1967، اسرائیل تعمدا با جت‌های جنگنده بدون علامت و نشان و اژدرافكن به یك كشتی جنگی آمریكایی به نام لیبرتی (U. S. Sliberty) در شبه جزیره سینا حمله كرد و حتی با مسلسل، قایق‌های كوچك نجات این كشتی جنگی را به رگبار بست. در نتیجه این حمله 31 نفر از ملوانان نیروی دریایی آمریكا كشته و 170 نفر دیگر مجروح شدند. (7)

3 - عصر روز 17 اوت 1989، در كارخانه حله، انفجاری روی داد. صدای انفجار به قدری قوی بود كه در 80 كیلومتری شمال حله، یعنی بغداد شنیده شد. در تمامی دوران هشت ساله جنگ ایران و ع راق، كسی صدایی به آن عظمت نشنیده و انفجاری به آن دامنه ندیده بود.

ماهواره ان اس آ، به نام «ك 1 چ - 11 كی هول‌» كه ساعاتی بعد از فضای عراق عبور می‌كرد، نابینا شد! حله مركز موسسه دولتی القعقاع بود و سوخت جامد انواع موشك‌های عراقی و از جمله كندر 2 در آن تهیه می‌شد. پروژه‌های حله فوق محرمانه بودند.

آمار تلفات حادثه روز بعد، نه از بغداد - كه فاجعه را اصولا اقرار نكرد - بلكه از قاهره منتشر گردید. پایگاه هوایی المزاع در مصر به روی كلیه هواپیماها بسته شد تا بتواند زخمی‌ها و تلفات حادثه را از عراق به مصر منتقل سازد. سه فروند هواپیمای حمل و نقل نظامی از مصر به عراق رفت، تا قربانیان حادثه را به كشورشان بازگرداند.

اغلب كاركنان حله تابعیت مصر را داشتند. وقتی شعله‌های آتش خاموش گشت، معلوم شد هفتصد مصری كشته و هشتصد نفر دیگر زخمی شده اند. عده زیادی از این قربانیان آن چنان سوخته بودند كه شناخته نمی‌شدند. (8)

عراقی‌ها در صحبت‌های خصوصی، سیا، موساد و‌ام 16 (بریتانیا) را مسؤول خرابكاری حله می‌دانستند. چند هفته بعد قضیه لو رفت. یك جاسوس اسرائیل كه همسری انگلیسی تبار داشت، عامل فاجعه شناخته شد.

«كنت آر، تیمر من‌» نویسنده امریكایی در كتاب The Death Lobby می‌نویسد: فرزاد بازف - جاسوس اسرائیل - در حین میگساری در هتل، لاف زنان برای روزنامه نگاران مصری، انگلیسی و امریكایی، عملیات پیروزمندانه‌اش را شرح داده و تا آن جا پیش رفت كه به یك خبرنگار تلویزیونی گفت: در سال 1981، در بریتانیا توسط یكی از عوامل اطلاعاتی اسرائیل كه زیر پوشش مخصوصی در بریتانیا جاسوسی می‌كرد، به این حرفه وارد شدم.

این اعترافات در روز 31 اكتبر 1989 از تلویزیون بغداد پخش شد، اما چون از نوع تروریسم خوب بود، در دامنه عكس العمل امریكاییان قرار نگرفت. چه این كه ترور «شولوموآرگوف‌» - سفیر اسرائیل در بریتانیا، در سال 1361، از سوی عراقی‌ها، (9) فریاد استكبار جهانی را برنیانگیخت، بلكه امریكایی‌ها با نادیده گرفتن اعمال تروریستی عراق و همكاری آن كشور با گروه‌های تروریستی ابوظنان و منافقین خلق، در ماه مارس 1982 نام عراق را از فهرست كشورهای هوادار تروریسم حذف كردند، چون عراق در آن سال‌ها در كنار ابرقدرت غرب قرار داشت و هر عمل تروریستی او در پهنه تروریسم خوب تفسیر می‌شد.

این روزها به علت عدم پای بندی به فرمان‌های ظالمانه امریكا، نام كشور عراق در لیست حامیان تروریسم جای گرفته است. دقیقا به همین علت، ده‌ها كشور دیگر، از جمله كشور مظلوم افغانستان، مدافع تروریسم قلمداد می‌شوند و چون پاكستان در ماجرای حمله امریكا به افغانستان، یار همراه استكبار می‌شود مجلس سنای آن كشور تحریم‌ها علیه پاكستان را لغو می‌نماید.

در سال 1376 جمعی از مردم مسلمان و مومن پاكستان، به جرم شیعه بودن، به دست یك گروه معاند و مغرض به شهادت رسیدند، اما چون كشته شدگان شیعه بودند، هیچ فردی از سران امریكا آن ماجرا را محكوم نكرد، اما امروز میزان، همراهی با امریكاست و محكوم كردن حوادث در واشنگتن و نیویورك ملاك قرار می‌گیرد؛ به شرطی كه عامل در تحكیم پایه‌های قدرت استكبار جهانی، تلاشی بی وقفه داشته باشد.

 

  • پاورقــــــــــــــــــــی

 

1) جمهوری اسلامی، 31/6/1380.

2) كیهان، 25/7/1380.

3) همان، 25/7/1380.

4) سیا و جعل اسناد، ص 123.

5) ایران و امریكا، ص 109.

6) اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل، ص 184.

7) سیاست روز، 24/7/80.

8) سوداگری مرگ، ص 677.

9) همان، ص 236.

601 دفعه
(0 رای‌ها)