تبلیغ دین و بایستگیهاى آن‏

اشاره‏

در جلسه‏اى كه جمعى از اساتید و فضلاى حوزه‏هاى علمیه به حضور مقام معظم رهبرى رسیدند، تعدادى از ایشان، نقطه نظرات و پیشنهادهاى خود را بیان كردند.

در این دیدار، بایستگیهاى عرصه تبلیغ، توسط حجت الاسلام دكتر رفیعى مورد توجه قرار گرفت. تبیین سیاستهاى تبلیغى واحد و منسجم، اهتمام به ایجاد وحدت رویه در امر تبلیغ در میان دستگاههاى تبلیغات دینى، سطح بندى تبلیغ متناسب با میزان دانش و نیاز فراگیران و ساماندهى مبلّغان بر این اساس، برگزارى دوره‏هاى آموزشى جهت ارتقاى وضعیت علمى و روشى، توجه به ابزارهاى دیگر تبلیغ و تعمیم عرصه‏هاى تبلیغ دین و شناسایى و تقویت ظرفیتهاى نو در تبلیغ، از جمله مباحث مطرح در این زمینه بود. گزیده‏اى از صحبتهاى ایشان در پى مى‏آید.

* * *

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جهان امروز، جهان تبلیغ و ارتباطات است. تأثیر رؤیایى اندیشه‏ها و افكار، به مراتب بیش‏تر از تأثیر سلاحهاى نظامى است. اگر شلیك یك بمب یا سلاح شیمیایى هزاران نفر را مسموم و نابود مى‏كند، یك دروغ یا تبلیغ كاذب، میلیونها اندیشه و فكر را دچار مسمومیت مى‏سازد.

امام راحل مى‏فرمودند: «سلاح تبلیغات بُرنده‏تر از سلاح جنگى است..»

در میان ابزارهاى گسترده تبلیغ، رسانه دیرینه، سنتى و كهنِ منبر همچنان اصالت، قداست و جایگاه خود را حفظ نموده است. توده مردم، باورها و معارف دینى خود را بیش‏تر از طریق همین رسانه دریافت مى‏كنند.

هنر مبلّغ و منبرى، كارآمد كردن عمیق‏ترین مباحث دینى و ارایه ساده آن به مخاطبان است. منبر روشمند و علمى، بستر مناسبى براى ترویج معروف، نهى از منكر، زدودن شُبهه‏ها، مقابله با خرافات، تولید فكر و سرانجام، عرضه صحیح معارف اسلامى است.

به فضل الهى و بركت خون شهدا و با گذشت حدود سه دهه از پیروزى انقلاب، شاهد رشد چشمگیرى در این عرصه هستیم. حضور هزاران نفر از مردم به ویژه جوانان در برنامه‏هاى اعتكاف، دعاهاى ندبه و عرفه، جلسات نیایش، گرایش میلیونى به مراكز زیارتى و مذهبى و شكل‏گیرى صدها هیئت و مجلس خانگى، همه بخشى از این تلاش گسترده است.

اما با توجه به تبلیغات گسترده دشمن از طریق ایجاد سایتها و نوشتن كتابها و كاربرد ابزارهاى مختلفى كه در مبارزه با دین دارند، هنوز این عرصه نیاز به فعالیت بیش‏ترى دارد.

بنابراین، با ارج نهادن به تلاشهاى انجام شده توسط دستگاه‏هاى مختلف، به ذكر پنج نكته و پیشنهاد درباره تبلیغ و عرصه مغفول عنه منبر مى‏پردازم:

1. ضرورت هماهنگى بین دستگاه‏هاى تبلیغاتى‏

هم اكنون مراكز مختلف، اقدام به اعزام و فعالیت تبلیغى مى‏نمایند. پیشنهاد مى‏شود شوراى عالى تبلیغات با محوریت حوزه مقدسه قم و با حضور نمایندگان و متولیان امور فرهنگى كشور و شخصیتهاى حقیقى و حقوقى تشكیل گردد كه در بحث تبلیغات مصوبات نافذ داشته باشد.

2. تبیین سیاست تبلیغى واحد و منسجم در كشور

گاه شاهد پراكندگى و تعارض در امر تبلیغ هستیم؛ تا حدى كه موجب سر درگمى مردم مى‏شود. گاه اتفاق مى‏افتد كه دو سخنران یا دو فیلم یا دو شبكه همزمان یا دو نشریه و یا دو نهاد تبلیغى، سیاستى كاملا متضاد دارند و مخاطب را با افراط و تفریط دچار تزلزل مى‏كنند.

گرچه اصلاح این امر در همه مراتب غیرممكن است؛ اما مى‏توان در بسیارى جنبه‏ها به وجه مشتركى رسید و آن را به عنوان یك سیاست واحد ابلاغ كرد.

3. عمق بخشیدن به فرایند تبلیغ و فعالیت مبلغان‏

در همه مراكز آموزشى و فرهنگى براى تدریس و حضور علمى، حدود و ثغورى وجود دارد. حتى در مدارس ابتدایى حداقلهایى براى سطح معلومات مدرسین تعریف مى‏شود.

در گذشته حوزه‏هاى علمیه نیز چنین بوده است. اجازه نقل حدیث، اجازه نقل فتوا و گذراندن مراحل علمى مشخص براى حضور در عرصه منبر و سخنرانى وجود داشته است.

متأسفانه امروز عرصه منبر و تبلیغ على‏رغم نقش آفرینى صدها مبلغ، از این جهت دچار آسیب جدّى است.

معین نبودن حد و مرز حضور در این رسانه، موجب شده است گاه مطالب بى‏پایه طرح شود، یا نقل غلط روایت و یا برداشت غلط تفسیرى پیش آید. امروزه در دور افتاده‏ترین نقاط كه افرادى تحصیل كرده با مدرك دانشگاهى حضور دارند، توقع مطالب ضعیف غیر علمى و خرافى را ندارند. در ذیل این ماده پیشنهادهایى دارم:

الف. سطوح و مراتب تبلیغ، تعریف شود و براى هر سطحى حداقلى از معلومات معین گردد. منبرى رسانه، منبرى دانشگاه، دبیرستان و منبرى عمومى مشخص و تعریف شود.

ب. متون درسى ویژه منبر تدوین گردد. گرچه صدها متن قوى و متقن و مجلات تخصصى در كشور منتشر مى‏شود، اما هنوز ما متن درسى درباره منبر نداریم.

ج. كارگاه‏هایى ویژه امر تبلیغ متناسب با سطوح مختلف برگزار گردد.

د. امروز صدها جلسه خانگى در كشور وجود دارد. بیش‏تر هم مبلغین در این جلسات حضور دارند؛ اما هیچ ساماندهى نشده‏اند.

اینها را دست كم نگیرید. اینها بر روابط خانواده‏ها اثر دارند و خیلیها مطالبى را كه از این جلسات فرا مى‏گیرند، در زندگى به كار مى‏برند.

شایسته است مركزى، این طیف وسیع منابر را سامان دهد.

4. تعمیم عرصه‏هاى تبلیغ‏

ابزار تبلیغ در زمان حاضر گسترش فراوانى یافته است كه منبر یكى از آنهاست. آشنایى روحانیان و حوزویان با سایر شیوه‏هاى تبلیغ ضرورى است.

لازم است حوزه‏هاى علمیه در فن مناظره، فیلم‏نامه نویسى، سینماى دینى، قصه گویى، گرافیك، طنز، شعر، خط، داستان نویسى و دیگر ابزارهاى تبلیغ، حرفى براى گفتن داشته باشند.

5. شناسایى و تقویت ظرفیتهاى جدید تبلیغى‏

انحصار تبلیغ در افراد و شخصیتهاى خاص و كنار كشیدن بسیارى از فضلا از سنگر وعظ و خطابه به دلیل گمنامى یا گاه نامناسب تلقى كردن حضور در این میدان، متأسفانه موجب شده است كه بخش تبلیغ دچار افت شود.

پیشنهاد مى‏شود با پیگیرى مراكز اعزام مبلغ و متولى امر تبلیغ، فضلا و فرهیختگان حوزوى با حضور جدى در این سنگر ارتباط با توده مردم را حفظ نموده، و موجب ارتقاى جایگاه منبر شوند.

هنوز منبرهاى مرحوم آقاى فلسفى و تأثیراتش در شبهه‏زدایى و جریان‏آفرینى در كمك به نهضت یادمان نرفته است!

شنیده‏ایم كه در قدیم علما و بزرگان و بسیارى از شخصیتها در این عرصه حضور فعال داشته‏اند.

متأسفانه جایگاه این رسانه، كه نزدیك‏ترین ارتباط را با توده مردم دارد، به دلایلى كه عرض كردم، أفت پیدا كرده است.

466 دفعه
(0 رای‌ها)