آموزش تبلیغ دینی در اینترنت

ضرورت تبلیغ اینترنتی

امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می‏رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‏ کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم. این کارزار فکری به‏هیچ‏وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست ـ از مهمات تفکّر اسلامی و انبار‏های معارف الهی و اسلامی ـ بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسئله این است که ما باید این کار را بکنیم. (1)

استفاده از ابزارهای متعارف و شیوه‏های متنوع در ارسال پیام دینی به مخاطبان در جهت جذب آنها،از دغدغه‏های اصلی مبلّغان دینی است و لازم است برای رساندن پیام الهی به مخاطبان، شیوه‏های مختلفی را انتخاب کرد تامخاطبان فهم کامل و جامعی از مفاهیم دینی داشته باشند.

پیامبر اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه معصومین‌علیهم‌السلام از تمامی ابزارها و شیوه‏ها در جهت تبلیغ دین استفاده می‏کردند، و تبلیغ مخفیانه و آشکار، جدال احسن با مخالفان دین، امر به معروف و نهی از منکر با شیوه‏های جذّاب و متنوع همه از مصادیق این سیرۀ تبلیغی اهل‏بیت‌علیهم‌السلام می‏باشد. و آنها در طول حیات خودشان به تبلیغ دین توجه ویژه‏ای داشتند و همواره مقتضیّات زمان را مدّ نظر داشته و از بهترین شیوه‏های تبلیغی بهره می‏جستند.

امروزه با پیشرفتهای علمی در زمینه تکنولوژی و ابزارهای اطلاع رسانی سریع، گسترده و فراگیر، زمینه برای رساندن پیام دین با سرعتی شگفت‏آور از طریق اینترنت و در سطح جهانی، فراهم شده است و اینترنت با افکار و عقاید گوناگون در دسترس عموم مردم جهان قرار دارد و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت مخابرات ایران، در حال حاضر 28 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که قریب یک میلیون نفر اینترنت پر سرعت دارند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‏شود.

از آنجا که در فضای اینترنت، مخالفت صریح و علنی با آموزه‏های دینی وجود دارد و به تعبیری بمباران فکری و فرهنگی به حدّ اعلای خود رسیده است، خانه‏نشینی و اکتفا به وسایل سنّتی در نشر معارف دینی [که در آن صورت، مبلّغ تنها با بخش محدودی از مخاطبین در ارتباط است] منجرّ به گوشه‏گیری یاحذف دین [اسلام] از متن جوامع می‏شود؛ چرا که امروزه یکی از ابزارهای ارتباط با مخاطبان اینترنت است (خصوصاً در قشر جوان) و دور شدن از این ابزار مدرن، برابر است با دور شدن از عدۀ قابل توجهی از مخاطبان و در نتیجه محروم ماندن آنان از آموزه‏های دینی.

تبلیغبدونمرز

در تبلیغ اینترنتی این امکان وجود دارد که مبلّغ از منزل خود، با مخاطبینی از داخل و خارج کشور و شهرها و روستاهای مختلف، [بدون داشتن مرز جغرافیایی] ارتباط برقرار کند، و با مخاطبان میلیونی، در سنین مختلف [از زن و مرد، کوچک و بزرگ] و در کمترین زمان ممکن، ارتباط برقرار کرده و معارف مورد نیاز هر یک را در اختیارشان قرار دهد و تأثیر بسیار عمیقی بر میزان دانایی و جهان‏بینی آنان گذاشته و در نهایت زمینۀ ارتباط و تعامل بیشتر با آنها را فراهم کند تا به تبادل اطلاعات با هم بپردازند، و اطلاعات و تجربیات به زبانهای مختلف در جهان قابل دسترسی باشد.

بعضی جوانها، شاید سالها با هیچ روحانی وفرد مذهبی در ارتباط نیستند و یا افراد بی‏دینی که علاقه‏ای به بحثهای دینی ندارند و یا به دلیل دین‏دار نبودن خانواده‏هایشان، فرصت چشیدن معارف زلال دینی را پیدا نکرده‏اند، گاه ساعتهای زیادی از وقت خود را بی‏هدف در اینترنت صرف وب گردی و... می‏کنند و حال که برای هر مبلّغی این یک فرصت استثنایی است تا این‏گونه مخاطبین را با روشهای مختلف و با استفاده از توانایی و استعداد خود آنها را جذب کرده و مطالب دینی را به آنها عرضه کند تابا معارف اسلامی بیشتر آشنا شوند.

این امکان نیز فراهم است که همه بتواند بدون آنکه شناخته شوند دیدگاه و نظریات خود را به راحتی بیان نمایند؛ حضور افراد مذهبی در محیط اینترنت موجب می‏شود برخی افراد، بخاطر حیا یا جوّ حاکم بر دنیای مجازی، از نوشتن یا ارائه مطالب و عکسهای غیر اخلاقی، صرف‏نظر کنند.

اهتمامدشمنبهاینترنت

با توجه به گستردگی اینترنت و مخاطبان آن، که اغلب آنها جوانان و نوجوانانی هستندکه چندان آشنایی با معارف دین ندارند، دشمنان را بر آن داشته تا با نسبت دادن افکار و عقاید التقاطی به تشیع، زمینۀ بدبینی آنها به شیعیان را به وجود آورده و آنهارا نسبت به اعتقادات مذهبی و انجام وظایف دینی دلسرد کنند.

وظایفمبلّغ

1. برای یک مبلّغ لازم است تا با محیط اینترنت آشنا بوده و توانمندی لازم را در این مورد کسب نماید و با بهره‏مندی از تواناییها و استعدادهای درونی خود، با محوریت معارف قرآن و مکتب اهل‏بیت‌علیهم‌السلام، و آشنایی با تمامی محیطها و شیوه‏های موثر در اینترنت، و با توجه ویژه به نیاز و میل مخاطبان، زمینه تعامل و اظهار نظر مخاطبان را فراهم آورد.

2. مبلّغ اینترنتی، با تبلیغ مستمر [از جهت زمان، مکان و...] دین و مذهب حق را به همۀ مخاطبان و به خصوص غیر شیعه معرفی نماید و با دفاع از ارزشهای دین مبین اسلام در فضای مجازی، چهرۀ واقعی اسلام و مذهب تشیع را با بیانی مخاطب پسند و متناسب با نیاز و میل آنها در قالبهایی جذاب معرفی نماید تا میل مخاطبان را برای پی‏گیری مطالب دینی به دنبال داشته و انگیزه آنها را نسبت به انجام وظایف دینی بالا ببرد و از تأثیرگذاری دشمنان بر افکار و عقاید جوانان و شبهه پراکنیهای مخالفانِ مذهب تشیع در محیط اینترنت، جلوگیری کند.

3. مبلّغ با پاسخگویی صحیح و منطقی به شبهات و جهت‏دهی ظرفیتهای فضای مجازی به ارائه تعالیم دینی مناسب، این امکان را فراهم کند که مطالب دینی مورد نیاز به آسانی در دسترس مخاطبان قرار گیرد تا با تصحیح باورهای غلط آنها، جلوی انتشار افکار و عقاید نادرست دشمنان دین گرفته شود و با افزایش آگاهی بخشی درست به مخاطبان، آنها را نسبت به آموزه‏های دینی پایبند سازد.

تشکیلادارهتبلیغاینترنتی

در همین راستا اداره تبلیغ اینترنتی، مربوط به معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه‏های علمیه در نظر دارد جهت آشنایی شما عزیزان با شیوه‏ها و روشهای تبلیغ به صورت سلسله‏وار آموزشهای لازم را در مجله مبلّغان منتشر نماید بی‏شک پیشنهادات و انتقادات شما می‏تواند در این زمینه برای این اداره راهگشا باشد.

شما عزیزان می‏توانید پیشنهادات خود را از طریق بخش «ارتباط با ما» در سایت<http://www.zitova.ir>   مطرح فرمائید.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

(1). بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما و روحانیون کرمان۱۳۸۴/۰۲/۱۱.

525 دفعه
(0 رای‌ها)