سلاح هوشمند

روزنامه پر تیراژ واشنگتن پست طی گزارشی پیرامون عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها این گونه عملیات را از قول افسران بلند پایه اسرائیلی «سلاحی هوشمند» توصیف كرد.

به گزارش شبكه تلویزیونی «المنار» لبنان، روزنامه مذكور كه نظرات افسران صهیونیست را در مقاله خود درج كرده بود نوشت: افزایش چشم‌گیر تعداد كشته‌های صهیونیست در طی چند ماه اخیر، عملیات شهادت طلبانه را به یك سلاح نظامی بسیار فعال در برابر یكی از آموزش دیده‌ترین و مجهزترین ارتش‌های جهان مبدل كرده است.

افسران صهیونیستی در گفت و گو با واشنگتن پست اظهار داشته‌اند این عملیات سریعا قابل اجرا است و با وجود فراوانی آن، قابل پیش بینی نیست.

این افسران افزودند: طرح‌های عملیات شهادت طلبانه را به آسانی می‌توان مخفی نگاه داشت، اما كشف آن بسیار دشوار است و دفاع و رویارویی با آن نیر به رغم تجربیات تكنولوژیك نظامی عالی اسرائیلی‌ها دشوارتر است.

واشنگتن پست در گزارش مفصل خود نوشت: عملیات شهادت طلبانه در انتفاضه كنونی فلسطین بر علیه اشغالگران اسرائیلی، فعال‌ترین سلاح نظامی است.

این سلاح، آتش جنگی را روشن كرده است كه نیروهای اسرائیلی می‌كوشند برای مواجهه با این عملیات كه جان اسرائیلی‌ها را در معرض خطر قرار داده است آماده باشند.

این روزنامه اضافه كرد: تعداد تلفات در صفوف اسرائیلی‌ها بر اثر اجرای عملیات شهادت طلبانه در مقایسه با تعداد آنان در سال گذشته بیش از دو برابر شده است و این عملیات در حالی انجام می‌شود كه نیروهای اسرائیلی عملیات گسترده‌ای را برای مقابله با آن به اجرا گذاشته‌اند و زندگی و فعالیت‌های روزانه حدود دو میلیون فلسطینی را در كرانه غربی رود اردن فلج كرده‌اند و 1 میلیون و 200 هزار فلسطینی را در نوار غزه تحت محاصره خود دارند و صدها فلسطینی را به اتهام شركت در عملیات شهادت طلبانه علیه اشغالگران به قتل رساندند و هزاران نفر دیگر را هم دستگیر كردند.

واشنگتن پست در بخش دیگری از این گزارش نوشت: از دی ماه گذشته تعداد 198 اسرائیلی در داخل سرزمین‌های اشغالی سال 1327 كشته شده اند در حالی كه در طول سال گذشته میلادی فقط تعداد 98 صهیونیست در عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها كشته شده بودند.

نسبت تلفات صهیونیست‌ها بر اثر اجرای عملیات شهادت طلبانه طی 12 ماه گذشته بالغ بر 40 درصد كل تعداد تلفات صهیونیست‌ها در تمامی عملیات شهادت طلبانه سال‌های گذشته تاكنون بوده است.

واشنگتن پست افزود: در طی انتفاضه اول یعنی در بین سال‌های 1366 تا 1372 تعداد 1162 فلسطینی شهید شده اند و در مقابل، تعداد 174 اسرائیلی به هلاك رسیده اند و به عبارت دیگر در مقابل هر 7/6 فلسطینی یك اسرائیلی كشته شد. اما در طول 6 ماه اول انتفاضه كنونی كه در ماه شهریور سال 1379 آغاز شد، این نسبت حدود 1/5 فلسطینی در مقابل هر كشته اسرائیلی بود ولی با شروع عملیات شهادت طلبانه در فروردین سال 1380 آمارها به شكلی سریع افزایش یافت.

در طول 6 ماه اخیر تعداد 298 فلسطینی به شهادت رسیدند و 177 اسرائیلی نیز كشته شده اند و نسبت كشته‌های دو طرف به رقم 7/1 فلسطینی در برابر هر كشته اسرائیلی رسید.

از سوی دیگر، مجموع تلفات اسرائیلی‌ها از زمان آغاز انتفاضه كنونی یعنی 23 ماه پیش تا كنون بالغ بر 610 اسرائیلی بوده است. (1)

 

پی‌نوشــــــــــت:

 

1) جمهوری اسلامی، 29/5/1381.

533 دفعه
(0 رای‌ها)