كتاب برای مبلغان (5)

امام مهدی علیه السلام از ولادت تا ظهور

تالیف: آیت الله سید محمد كاظم قزوینی رحمه الله

ترجمه و تحقیق: علی كرمی - سید محمد حسینی

ناشر: دفتر نشر الهادی

چاپ: دوم/پاییز 78

شمارگان: 3000 نسخه

قیمت: 2500 تومان

این كتاب كه موضوع امام مهدی علیه السلام را از تولد تا ظهور به عنوان یكی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل دینی مورد بررسی و تبیین قرار داده است، در 24 بخش تنظیم شده كه به بعضی از فصول آن اشاره می‌شود.

در بخش اول كه با عنوان «امام مهدی كیست؟» نامگذاری شده، به معرفی اجمالی حضرت مهدی علیه السلام پرداخته است. «نام و نسب بلند آوازه امام علیه السلام.» موضوعی است كه بخش دوم كتاب را به خودش اختصاص داده است.

در بخش سوم، «قرآن و نوید امام مهدی علیه السلام.» ، در بخش چهارم «نویدهای پیامبر صلی الله علیه و آله.» و در بخش پنجم «امامان نور علیهم السلام و نوید از امام مهدی علیه السلام.» به رشته تحریر در آمده است.

«آیا حضرت مهدی دیده به جهان گشوده است؟» موضوعی است كه بخش ششم كتاب را به خود اختصاص داده است. در بخش هفتم كه به عنوان «چگونه آن خورشید جهان افروز از برابر دیدگان نهان گردید؟» نامیده شده است، مطالبی مثل واژه غیبت، معجزه استتار، اشكال‌ها و پاسخ‌ها و.... توضیح داده شده است.

غیبت كوتاه مدت یا غیبت صغری، نمایندگی خاص، چه كسانی در غیبت كوتاه به دیدار او مفتخر شده اند؟، غیبت كبری یا بلند مدت، چه كسانی آن حضرت را در غیبت كبری دیده اند؟، چگونه تاكنون زیسته است؟، هنگام ظهور كی خواهد بود؟، اوصاف و نشانه‌های او، نشانه‌های ظهور، مدعیان دروغین، ظهور او چگونه و از كجا خواهد بود؟ چگونه قدرت‌ها در برابر او سر فرود می‌آورند؟ او چگونه حكومت خواهد كرد؟ زندگی در عصر ظهور امام مهدی علیه السلام، دوران حكومت درخشان او، زندگی آن حضرت چگونه به پایان خواهد رسید و نهایتا آنگاه چه خواهد شد؟ موضوعاتی است كه در بخش‌های دیگر این كتاب به طور مفصل مورد تبیین قرار گرفته است.

اندیشه سیاسی آیت الله مطهری رحمه الله

به كوشش: نجف لك زایی

تهیه و تحقیق: مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی، پژوهشكده اندیشه سیاسی اسلام.

ناشر: بوستان كتاب (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی)

نوبت چاپ: اول/1381

شمارگان: 2000

بها: 1400 تومان

گسترش فزاینده علوم و معارف بشری به موازات رشد حیرت انگیز تكنولوژی ارتباطات، به عصر ما ماهیت علمی و اطلاعاتی بخشیده است و به حق این دوران را «عصر انفجار اطلاعات.» نامیده اند. تردیدی نیست كه این اطلاعات میراث مشترك همه تمدن‌ها و فرهنگ هاست و ملت‌های مختلف در كنار استفاده و بهره گیری از آن، به رشد و انباشت آن یاری می‌رسانند.

فرایند تكامل این میراث به گونه‌ای است كه بشر را به سوی همسانی و همگونی فرا می‌خواند و هویت‌های مستقل سنتی و ملی را با چالش مواجه ساخته است. همراهی مطلق با آن، گسست از هویت است و نادیده انگاشتن آن گسست از زمان.

پس به ناچار پویایی و پایایی هر تمدن فرهنگی به قدر توجه به هویت خود و سهم آن در حضور فعال در عرصه زمان خویش است. آنچه دراین میان مهم می‌نماید این كه در همه ملت‌ها و فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شخصیت‌هایی بوده اند كه با دانستن این دو ویژگی (توجه به هویت و زمان) خدمات شایانی در حوزه تفكرداشته اند. آن‌ها در كنار پرداختن به ادبیات سنتی و ملی خویش از مقتضیات زمان غافل نمانده اند.

استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری رحمه الله از جمله اندیشورانی است كه در این راستا ارزیابی می‌شود. او توانست با درك درست و قرائت صحیح از اسلام و سنت اسلامی، آن را در مواجهه با افكار الحادی و عقاید انحرافی مطرح نماید و به خوبی از هویت دینی پاسداری كند.

بازخوانی افكار استاد شهید مطهری رحمه الله به ویژه درحوزه اندیشه سیاسی اسلام بعد از 22 سال از شهادت آن عزیز، از اهمیت زیادی برخوردار است. كتاب «اندیشه سیاسی آیت الله مطهری رحمه الله.» تحلیلی از اندیشه سیاسی استاد شهید در حوزه چیستی و هستی جامعه و تحولات اجتماعی، حكومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت و تبیین مفهوم و ماهیت دو مقوله عدالت و آزادی است كه به كوشش محققان ارجمند پژوهشكده اندیشه سیاسی اسلام فراهم آمده است.

عصر امام خمینی قدس سره

نویسنده: میر احمد رضا حاجتی

ناشر: بوستان كتاب (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی)

نوبت چاپ: اول/ 1381

شمارگان: 3000 نسخه

قطع: وزیری

تعداد صفحات: 400 صفحه

قیمت: 2000 تومان

كتاب «عصر امام خمینی.» كه در 4 بخش تنظیم شده است، به بررسی و تبیین شخصیت ملكوتی حضرت امام خمینی قدس سره و آثار عظیم قیام الهی ایشان در عرصه جهانی پرداخته است.

بخش اول كتاب كه با عنوان «شخصیت و عصر امام خمینی رحمه الله.» نامگذاری شده، به موضوعاتی از قبیل امام از نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای، امام از نگاه یك خبرنگار غربی، حماسه امام خمینی رحمه الله، امام خمینی رحمه الله چه بود و چه كرد، اعتراف بیگانگان به عظمت امام خمینی رحمه الله، امام، انقلاب و قدرت نمایی خیره كننده اسلام، امام و انقلاب دو پدیده انفكاك ناپذیر، شبهه افكنی در امتیازهای انقلاب اسلامی و... پرداخته و شخصیت امام خمینی رحمه الله را از دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده است.

«عصر امام خمینی رحمه الله در نگاه صاحب نظران مسلمان.» موضوع دیگری است كه در ادامه بخش اول به آن پرداخته شده است.

«عصر امام خمینی رحمه الله و رویكرد دینی و معنوی انسان معاصر، موضوعی است كه بخش دوم كتاب را به خود اختصاص داده است. در این بخش عناوینی چون:

رویكرد دینی و معنوی انسان عصر امام خمینی رحمه الله از دیدگاه غربیان، بن بست نظریه افول مذهب، قرن بیست و یكم قرن بسط نفوذ فوق العاده مذهب، رویكرد دینی و معنوی شهروندان جوامع غربی، رویكرد دینی و معنوی غرب در آیینه اطلاعات، پیامدهای افزایش علایق دینی و معنوی غربی‌ها، اصالت جریان دینی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در بخش سوم كتاب كه با عنوان «علل رویكرد دینی و معنوی انسان معاصر نامگذاری شده است، مطالبی مثل حقیقت جویی، سرخوردگی از خلا روحی و روانی، سرخوردگی از نابسامانی‌های اجتماعی كشورهای غربی و... آورده شده است.

در بخش چهارم با عنوان «عصر امام خمینی رحمه الله و نهضت عظیم اسلامی.» ، به موضوعاتی مثل: نهضت جهانی اسلام و وحشت استكبار، روند اسلام خواهی در جوامع غربی، عطش معنوی ونیاز به مكتبی جامع، اعتراف صاحب نظران غربی به توان مندی و جامعیت اسلام، و عصر امام خمینی از نگاه امام خمینی رحمه الله، پرداخته شده است.

414 دفعه
(0 رای‌ها)