خاطراتی درس‏ آموز از زندگی مقام معظم رهبری (1)

14 سكه! برای مراسم عقد!

در محضر مقام معظم رهبری از مهریه صحبت به میان آمد، آقا فرمودند:

اولا در مورد مهریه، هر چه مورد نظر دختر شما باشد، همان را مهریه قرار دهید، ولی من چون برای مردم خطبه عقد می‌خوانم و این سنت من بوده كه دختر خانمی كه مهریه‌اش بیش از 14 سكه باشد صیغه عقدش را نمی‌خوانم، تا حالا هم این كار را نكرده‌ام؛ اگر بخواهید می‌توانید بیش از 14 سكه هم قرار بدهید، ولی من صیغه عقد را نمی‌توانم بخوانم؛ بروید نزد آقای دیگری صیغه عقد را بخواند و از نظر من اشكالی ندارد.

دكتر غلامعلی حداد عادل (نماینده مجلس شورای اسلامی)

آزار و اذیت‌های رژیم ستمشاهی

قبل از انقلاب روزی پیش از ظهر برای آوردن حضرت آیت الله خامنه‌ای برای اقامه نماز جماعت به مسجد كرامت، به منزلشان رفتم. فرزند آقا در حالی كه رنگ پریده بود، در را باز كرد. در این هنگام متوجه شدم اسباب و وسایل منزل آقا به هم ریخته است.

سؤال كردم: جریان چیست؟ او با همان زبان كودكانه گفت: صبح زود چند تا ژاندارم وارد منزلمان شدند و با سر و صدا، منزل و كتابخانه آقا را به هم ریختند و با زدن قنداق تفنگ به پاهای پدرم او را بردند.

آقای فتحعلیان (عضو هیئت امنای مسجد كرامت مشهد)

آشنایی با تاریخچه و رجال سیاسی كشورها

در اولین ملاقاتی كه مقام معظم رهبری با كوفی عنان داشتند؛ در آغاز مذاكرات درباره تاریخچه كشور غنا و شخصیتهای بزرگ آن و موقعیت سیاسی و اجتماعی كشور غنا صحبت كردند. كوفی عنان بعد از ملاقات گفته بود:

من با اینكه اهل غنا هستم، درباره كشور خود به اندازه ایشان اطلاع ندارم. ایرانی‌ها و مسلمان‌ها باید افتخار كنند كه چنین رهبری دارند.‌ای كاش ایشان دبیر كل سازمان ملل بودند.

همچنین بعد از جلسه، كوفی عنان به خبرنگاران گفته بود: از همان ابتدای ملاقات، حضرت آیت آلله خامنه‌ای قلب مرا تسخیر كردند.

حجة الاسلام پاینده (از اساتید دانشگاه)

آشنایی با علوم مختلف

روزی كه مقام معظم رهبری در منزل آیت الله حسن زاده آملی حضور پیدا كردند، آیت الله حسن زاده در مقابل آقا دو زانو نشسته بودند و مكررا می‌گفتند: آقای من! مولای من! سرور من! آیت الله حسن زاده، اسطرلابی (1) را آوردند و درباره آن مطالبی را بیان كردند، مقام معظم رهبری نیز گاهی مطالبی می‌فرمودند و آیت الله حسن زاده قبول می‌كردند. ما به دلیل ناآشنایی به علم اسطرلاب متوجه نمی‌شدیم. از اینجا معلوم بود كه آقا به علوم غریبه نیز آشنا هستند.

حجة الاسلام والمسلمین موسوی كاشانی (از اعضای بیت - تهران)

آقادامادها و عروس خانم‌ها

پس از اجرای صیغه عقد عده‌ای از جوانان توسط مقام معظم رهبری - كه فرزند بنده نیز در جمع آنها بود - ایشان، عروس و دامادها را چنین نصیحت فرمودند:

«اگر شما یك جسم بی جانی را به منزل ببرید و بخواهید آن را به عنوان یك كالا نگهداری كنید، چندان به رسیدگی نیاز ندارد، شاید لازم باشد هر چند ماه یك بار گردگیری شود. اما اگر یك گلدان زنده را به منزل ببرید، باید هر روز به آن رسیدگی نمایید و از آن مراقبت كنید. در آب، نور و هوای آن دقت لازم را به كار برید.‌»

مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: «شما هم یك گل زنده را به منزل می‌برید و باید از آن به طور مرتب مراقبت كنید تا پژمرده نشود. عروس خانمها باید از دامادها مراقبت و پذیرایی كنند. آقا دامادها نیز باید مراقب عروس خانمها باشند و به آنها محبت نمایند.‌»

حجة الاسلام والمسلمین سید علی حسینی (تهران)

آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند

در یكی از مجامع بین المللی، نطق پرشوری علیه تسلط قدرتها و نظام سلطه در دنیا، ایراد كردم و در حضور بیش از صد هیات نمایندگی و رؤسای دولتها، آمریكا و شوروی را با بردن نام كوبیدم و محكوم كردم. بعد از آن نطق، عده زیادی آمدند مرا تحسین و تصدیق كردند و گفتند: سخن شما درست است.

یكی از سران كشورها كه یك جوان انقلابی بود - و البته بعدا هم او را كشتند - نزد من آمد و گفت: همه حرفهای شما درست است، منتهی به شما بگویم، به خودتان نگاه نكنید كه از آمریكا نمی‌ترسید. همه اینهایی كه در اینجا نشسته اند از آمریكا می‌ترسند! بعد سرش را نزدیك آورد و گفت: من هم از آمریكا می‌ترسم.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای

احسان به پدر و عنایت خدا

پدر مقام معظم رهبری یكی از ائمه جماعت مشهد بودند. ایشان به دلیل یك عارضه چشمی در معرض نابینایی قرار می‌گیرند و برای معالجه و درمان لازم بود به تهران منتقل شوند، در ضمن ایشان به یك پرستار نیاز داشتند، از طرفی این پدر و فرزندانش علاقه وافری نسبت به همدیگر ابراز می‌كردند؛ همانند انس و علاقه ما بین حضرت یعقوب و یوسف. در این شرایط مقام معظم رهبری مردد بودند كه بمانند و درسشان را در قم ادامه بدهند یا اینكه از پیشرفت علمی خود صرف نظر كنند و پرستاری پدر را بر عهده گیرند.

این شبهه برای ایشان پیش می‌آید كه شاید خدمت به پدر واجب‌تر باشد. با یكی از دوستانشان (كه اهل معرفت بود) مشورت می‌كنند. او می‌گوید:

عقیده من این است كه شما برای خدمت به پدر به مشهد بروید، خدا قم را به مشهد می‌آورد، یعنی آنچه خدا می‌خواهد در قم به شما بدهد در مشهد به شما می‌دهد.

این حرف به دل ایشان می‌نشیند، از تحصیل در قم و آن شرایط ممتازی كه در قم پیش آمده بود صرف نظر می‌كنند و با پدر به مشهد برمی گردند.

آیت الله مصباح یزدی

اداره كشور با تكیه بر مولا

آقای سید حسن نصر الله (دبیر كل حزب الله لبنان) می‌گفت: یك دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر مقام معظم رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب الله سخت می‌گذشت. كنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه‌ها شده بود كه حزب الله را نابود كنند. موقعی كه ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود: «شما پیروز می‌شوید، این چیزها زیاد مهم نیست.‌»

سپس اضافه كردند: من در اداره امور كشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می‌شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی‌شود، به دوستان و اعوان و انصار می‌گویم كه آماده شوید به جمكران برویم. راه قم را پیش می‌گیریم و راهی مسجد جمكران می‌شویم، بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس می‌كنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمائی می‌كند و من در آنجا به تصمیمی می‌رسم و مشكل بدین صورت حل می‌شود و همان تصمیم را عملی می‌كنم.‌»

حجة الاسلام والمسلمین كعبی (عضو مجلس خبرگان رهبری)

ارتباط با جوانان

در زمینه جاذبه‌هایی كه حضرت آیت الله خامنه‌ای از قبل از انقلاب داشته اند، می‌توان به صحبت نیكو، برخورد خوب، نظم و وقار، مرتب بودن و تمیزی لباس، ادب و احترام به دیگران و گشاده رویی با مردم و جوانان اشاره كرد. جالب اینجاست كه هیچ كس با این همه صمیمیت جرات نمی‌كرد خدای ناكرده در كنار ا یشان شوخی زننده‌ای داشته باشد. یكی از روزهایی كه آقا درمسجد كرامت اقامه نماز می‌كردند، به مرحوم كرامت فرمودند: تخته سیاهی را برای تدریس تهیه كنید. استفاده از تخته سیاه در مسجد برای ما خیلی عجیب بود. سپس ساعت خاصی را مقرر فرمودند كه جوانها - دختر و پسر - برای تفسیر قرآن به مسجد بیایند. گاهی دانشجویان دختر را می‌دیدم كه وقتی می‌خواستند وارد جلسه آقا شوند، از كیف خود چادرهایشان را در می‌آوردند و به سر می‌انداختند و پس از چند جلسه حضور در این كلاسها، به طور كلی تغییر مسیر می‌دادند و یك فرد متدین و انقلابی می‌شدند.

حاج آقا فتحعلیان (عضو هیئت امناء مسجد كرامت مشهد)

 

پی‌نوشــــــــــت‌ها:

 

1) اسطرلاب، صفحه ایست آسمان نما كه با استفاده از آن و آشنایی با علم ریاضی و علم هیئت مطالبی را استخراج می‌كنند.

403 دفعه
(0 رای‌ها)