كتاب برای مبلغان (2)

تكرارپذیری حادثه عاشورا

مهدی رستم نژاد، چاپ اول، یاقوت، 1380، رقعی، 135 ص، 450 تومان.

«كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا» شعار برجسته كربلا است. آیا لحظه‌ای در محتوای این شعار تفكر كرده ایم؟ آیا در چرایی رخداد عاشورا اندیشیده ایم؟ چه می‌شود كه امت نمازخوان پیامبرصلی الله علیه وآله - و حتی برخی صحابه و كسانی كه امام حسین علیه السلام را در آغوش آن حضرت دیده اند - به روی خاندان پیامبر خود شمشیر می‌كشند و چه سنگدلی ها؟

مگر كوفه پایگاه تشیع و علی علیه السلام نبود؟ مگر عراق مركز نفوذ امیرمؤمنان و ولایتیان نبود؟ مگر مسلمانان آن روز، این آیه را نخوانده بودند كه «قل لا اسالكم علیه اجرا الا المودة فی القربی‌» (1) ؛ «ای پیامبر! بگو از شما مزدی جز مودت و دوستی خاندانم نمی‌خواهم.‌» پس چرا كربلا و عاشورا رخ داد؟ آیا امكان ندارد نظیر آن حادثه امروز تكرار شود؟

این كتاب با بر شمردن علل حادثه كربلا و معرفی آن زمان، نمونه‌های روشن حركت بنی امیه‌ای امروز را با مدرك نشان می‌دهد و مانند كتاب «رسالت خواص‌» و «عبرت‌های عاشورا»، آینه نمودهای «كل یوم عاشورا...‌» است و نشان می‌دهد كه توطئه، قطعی و در حال وقوع است نه صرف توهم.

امروز امریكا و صهیونیزم نقش ابوسفیان‌ها و ارباب سقیفه را بازی می‌كنند و آنان كه در سال‌های پس از انقلاب تا كنون، توطئه‌های شوم و آشوب‌های گنبد و تركمن صحرا، خوزستان، كردستان، كودتای نوژه، جنگ تحمیلی و سازمان‌های تروریستی مثل منافقین را شكست خورده و ناكارآمد دیدند به این نتیجه رسیدند كه اسلام را از درون بپوسانند تا اسلام ناب به اسلام امریكایی استحاله یابد. امریكا یقین دارد كه به جای سربازان اسلام ناب و مطهری‌ها و بهشتی‌ها و رجایی‌ها، تنها یك گروه می‌توانند حاكم شوند و آنان مسلمانانی هستند كه به نماز و روزه، تسبیح و سجاده و ظواهر اسلامی مسلمند ولی شتر امریكا را رم نمی‌دهند و به فرمایش حضرت امام خمینی قدس سره «اذان آنان برای منافع انگلیس ضرر ندارد.‌» نظیر حاكمان سایر كشورهای اسلامی كه هم اهل تظاهر به ظواهر اسلامی هستند و هم گاو شیرده و بی آزاری برای بیگانگان.

راه كار بیگانگان، همان كاری است كه بنی امیه كردند. ابوسفیان و فرزندانش كه از آغاز تا جنگ بدر با همكاری ابوجهل و تا عام الفتح یك تنه رئیس ستاد كفر بر ضد پیامبرصلی الله علیه وآله بود، پس از چندی، به ریاست جهان اسلام می‌رسند.

كتاب حاضر نشان می‌دهد كه چگونه امروز حوادث صدر اسلام و حادثه كربلا در حال تكرار است.

در مقدمه می‌خوانیم: «كتاب حاضر، ابتدا درباره آزمایش‌های الهی سخن می‌گوید و سپس در سه فصل، به بیان توطئه‌های منافقان صدر اسلام، علیه امام علی علیه السلام و تقدس زدایی از اصل «ولایت‌» می‌پردازد و مسیر انحراف جامعه را از اسلام اصیل تا رویارویی با امام علیه السلام مورد كنكاش قرار می‌دهد.‌»

این اثر، برای مخاطبان جوان درس آموز بوده و سرمایه سخن برای مبلغان به شمار می‌آید. نویسنده از لفاظی و پرحرفی پرهیز كرده و به مستندسازی پرداخته است. استفاده از این اثر برای كسانی كه می‌خواهند از روند تطورات فكری جامعه عقب نمانده و در لغزشگاه‌هایی كه بیگانگان سر راه اسلام ناب كمین زده اند نیفتند، توصیه می‌شود.

جام عبرت

بررسی عملكرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تكیه بر بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

نویسنده: سید حسین اسحاقی

ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

نوبت چاپ: 1/5/1380

قیمت: 11000 ریال

تعداد صفحات: 240 صفحه

این كتاب در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول و دوم به طرح و بررسی عملكرد و وظایف خواص و عوام در صحنه عاشورا اختصاص دارد و از ریشه‌های انحراف و خشكاندن كج روی‌ها سخن به میان می‌آورد. در بخش سوم به آموزه‌ها و عبرت‌های عاشورا پرداخته شده و در آخرین بخش، به رسالت آگاهان و خواص و اتخاذ الگوی صحیح در تبلیغ دریچه‌ای گشوده است.

در بخش سوم این كتاب می‌خوانیم:

«امام حسین علیه السلام به همه انسان‌های آزاده آموخت كه می‌توان تنها جنگید و از نیروی دشمن ترسی به دل راه نداد. انسان الهی و پیرو حسین بن علی علیهما السلام، چنانچه نیروی خود را در مقابل دشمن ناچیز دید، نباید صحنه مبارزه را ترك كند، بلكه باید با توكل به قدرت بی پایان الهی با تمام وجود مقاومت كند.

حضرت علی علیه السلام در این باره می‌فرماید: «والله لو تظاهرت العرب علی قتالی لما ولیت عنها؛ به خدا سوگند اگر تمام عرب پشت هم دهند تا با من بجنگند، از آن‌ها روی بر نمی‌تابم.‌»

ثار الله (خون حسین علیه السلام در رگ‌های اسلام)

نویسنده: حسین عندلیب همدانی رحمه الله

انتشارات: در راه حق

قطع: وزیری

تعداد صفحات: 335 صفحه

قیمت: 1000 تومان

این كتاب در چهار فصل تدوین شده است:

فصل اول این كتاب به «شخصیت شناسی‌» امام حسین علیه السلام پرداخته و آیات و روایات مربوط به امام حسین علیه السلام را مورد توجه قرار داده است. در این فصل، شخصیت آن حضرت با توجه به دو منبع اصیل «كتاب و سنت‌» بررسی شده است.

«مقتل نگاری‌» عنوان فصل دوم كتاب است: در این فصل به مباحثی همچون نخستین مقتل، منابع اولیه مقتل، مقاتل اهل سنت، دفاع از لهوف و... پرداخته شده است.

فصل سوم كتاب با عنوان «گزیده‌هایی از مقتل امام حسین علیه السلام و یاران او»، مباحثی همچون نكته‌هایی قطعی در تحلیل قیام امام حسین علیه السلام، یاران با وفای امام، آشنایی با شهر كوفه و... را در بر دارد.

نویسنده محترم در فصل چهارم كتاب با عنوان «رثا و سوگواری‌» ، موضوعاتی مثل زبان حال، پیشینه مرثیه سرایی در اسلام، نخستین رثا، شهیدان شاعر و... را تبیین نموده است.

 

پی‌نوشـــــــــــــــت:

 

1) بیش از ده بار در قرآن كریم آمده است.

405 دفعه
(0 رای‌ها)