معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری‌ حفظه‌ الله

انتخابات در كشور ما، نه یک امر نمایشی است، بلکه نمایشگاهی برای نشان دادن عزم، رشد دینی، استقامت، دانایی و هوشیاری ملّت ایران است که نشانگر پایبندی مردم به نظام مردم‏سالاری دینی است.

در نظام اسلامی، تمامی اعمال انسان باید با بصیرت و شناخت صحیح و منطقی همراه باشد و این زمانی اتفاق می‌افتد که معیارها و ملاکها رعایت شود. این شناخت در بعضی از اعمال اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که انتخاب افرادی به عنوان حافظ بیت المال و منافع حکومت اسلامی و مردم از این مقوله است.

مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله در مقاطع مختلف، با فرا رسیدن زمان انتخابات، اعم از انتخابات شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، بیانات مهمی داشته‌اند. ایشان انتخابات را بسیار پر اهمیت ارزیابی کرده، می‌فرمایند: «شرکت در انتخابات بارزترین مظهر حضور مردم در صحنه و پشتوانة عظیم انقلاب و کشور است و می‌تواند همچون سنگری مستحکم سرنوشت ملت و کشور را از هر آسیبی مصون سازد و دشمنان را از تعرض و گستاخی باز دارد.» (1)

آگاهی ملی، حکومت مردمی

مردم نباید از تحولات کشور بی‌خبر باشند؛ چراکه حکومت اسلامی حکومتی مردمی بوده و حضور و شرکت مردم در مسائل علمی، اقتصادی، سیاسی و... در پیشرفت کشور بسیار مهم است. «مردم‏سالارى دینى با شركت مردم، حضور مردم، ارادة مردم، ارتباط فكرى و عقلانى و عاطفى مردم با تحولات كشور صورت می‏‌گیرد. این هم جز با یك انتخابات صحیح و همگانى و مشاركت وسیع مردم، ممكن نیست.» (2)

انتخابات یكى از میدانهاى مهم هم‏‌بستگى است. (3) انتخابات آبروى ملى ماست. انتخابات یكى از شاخصه‏‌هاى رشد ملى ماست. انتخابات وسیله‏اى براى عزت ملى است. وقتى ببینند كه ملت ایران با شور و شعور و با درك كامل و آگاهى پاى صندوقهاى رأى می‌روند، معنایش چیست؟ معنایش این است که ملت براى خود حق و توان تصمیم‏گیرى قائل است و می‏‌خواهد در آیندة كشور اثر بگذارد و مسئولان و مدیران اصلى كشور را انتخاب كند. (4)

حضور مردمی یک فریضه سیاسی

انتخابات یکی از شاخصه‏هاى مهم پیروزى ملت ایران (5) و یكى از نمونه‏هاى عظمت این نظام است (6) و نماد حركت اسلامى در كشور (7) و هدیة اسلام به ملت ایران است. (8)

مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله در تمام سخنرانیهای خود مهم‏‌ترین مسئلة انتخابات را حضور مردم در پای صندوقهای رأی معرفی کرده، آن را فریضة سیاسی و دینی و جهاد در راه خدا می‌دانند که نزد خدای متعال اجر دارد؛ (9) ولو انسان در تشخیص اشتباه كرده باشد. (10) مثل اینکه انسانى بدن خود را با ویتامین و غذاهاى مقوى تقویت كند، آنگاه دیگر میكروبها نمی‏‌توانند در آن بدن نفوذ كنند و اگر دشمنى حمله كند، می‌تواند از خودش دفاع كند. (11)

ایشان معتقد است: «انتخابات سرمایه‏گذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینكه شما سرمایة سنگین و عظیمى را در بانك می‌گذارید، بانك با آن كار می‏‌كند و شما از سودش استفاده می‏‌كنید. انتخابات یك چنین چیزى است. ملت ایران سرمایه‏گذارى عظیمى می‌كند، سپرده‏گذارى بزرگى را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آرای یكایك شما مردم سهمى است از همان سرمایه‏گذارى و سپرده‏گذارى. هر رأیى كه شما در صندوق مى‏اندازید، مثل این است كه بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین می‏‌كنید. یك رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد و براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت.» (12)

دشمنان اسلام و ایران در 34 سال پس از انقلاب انواع شیطنتها را از جمله تحریم‌های اقتصادی، جنگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فشارهای سیاسی، تهاجم فرهنگی و انواع فتنه‌ها از جمله فتنه انتخابات سال 1388 و... را برای از بین بردن اسلام و حکومت اسلامی بکار برده‌اند؛ اما مردم ایران با رهبری مرجعیت آگاه و بیدار و با سلاح ایمان و توکل به حضرت حق به جنگ با این کفار رفته، پیوسته پیروز نهایی این میدان بوده‏‌اند و قطعاً دشمن بازندة این میدان بوده است: «قُلْ یا قَوْمِ اعْمَلُواْ عَلىَ‏ مَكاَنَتِكُمْ إِنىّ‏ِ عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَكُونُ لَهُ عَقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا یفْلِحُ الظَّالِمُون»؛ (13) «بگو:‌ای مردم! شما هرچه بر مکانت و دلخواه خود دارید انجام دهید، که من نیز انجام دهنده‏‌ام و در آینده خواهید فهمید که برای چه کسی جهنم در عاقبت خانة او خواهد بود و خداوند ظالمین را رستگار نخواهد کرد.»

مقام عظمای ولایت‌حفظه‌الله معتقد است دشمنان به شدت در کم رنگ شدن این فریضه تلاش می‌کنند و می‌خواهند که ملت انتخابات نداشته باشد (14) و البته مردم ایران مثل همیشه برای ادای این فریضه و کوری چشم دشمنانشان، پای صندوقهای رأی حاضر می‌شوند.

عده‌ای می‌گویند تبلیغات و شخصیت موجه افراد به‌گونه‌ای است که انسان دچار شک و تردید می‌شود. افرادی که سالها در خط مقدم انقلاب بوده‏‌اند، یا سالها در زندانهای رژیم شاهنشاهی شکنجه شده‌اند؛ اما امروز حرفهایی دربارة آنها گفته می‌شود که تصمیم‏‌گیری دربارة رأی دادن به آنها را بسیار مشکل می‏‌کند. در این موارد چه باید کرد؟ جهت رسیدن به جواب، لحظاتی در پای درس امیرالمومنین‌علیه‌السلام زانوی ادب می‌زنیم:

«حارث» از شیعیان امیرالمومنین‌علیه‌السلام به حضرت عرض کرد: دشمنی شیعیانت بر در خانه‏‌ات مرا می‌سوزاند که عده‏‌ای تو را خدا می‏‌خوانند، عده‌ای میانه و عده‌ای دربارة تو سرگردانند و شک دارند. حضرت فرمود: بهترین شیعیان من دستة وسط می‏‌باشند... عرض كرد: پدر و مادرم قربانت! چه می‏‌شود اگر شک را از دل ما بزدایی و ما را بینا کنی و وظیفة ما را مشخص نمایی؟ فرمود: «این امری است پوشیده بر تو، دین خدا به مردان شناخته نمی‌شود؛ بلكه به نشانة حق شناخته می‏‌گردد. اى حارث! حق را بشناس، بعد اهل حق را خواهى شناخت.» (15)

انتخاب آگاهانه، انتخاب بهترین

از آنجا که در حکومت اسلامی شورای نگهبان افراد را تأیید یا رد صلاحیت می‌کند، هرگاه افرادی را تأیید کند، نمی‌توان آنها را به دو دسته حق و باطل تقسیم کرد و باید به اصلح و غیراصلح تقسیم نمود؛ و به علت مهم بودن آن، دقت و توجه زیادی لازم است، از اینرو سفارش دیگر رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله، در کنار حضور آگاهانة ملت این است که برای دادن رأی به اصلح تحقیق کنند و از روی علم و آگاهی رأی دهند.

«هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه‏هاى انتخابیه این است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب كنند. بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب. دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب كنند.»، (16) «به كسى گرایش پیدا كنید كه به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیاى مردم، به معیشت مردم، به آیندة مردم و به عزت مردم اهمیت مى‏دهد.» (17)

ایشان خود در بیان کاندیدای اصلح، رعایت چهار شرط: تدین، کارآمدی، دلسوزی و شجاعت را ضروری می‌دانند. (18)

ممکن است این سؤال به ذهن برسد که در حکومت اسلامی، شورای نگهبان کاندیداهای دارای شرایط را انتخاب می‌کند، پس چرا رهبر انقلاب‌حفظه‌الله این‌قدر بر انتخاب اصلح تاکید دارند؟ آیا تحقیقات و بررسیهای شورای نگهبان به حدی نیست که مردم به دنبال کاندیدای خوب و مردمی باشند؟ آیا ذره‌بین شورای نگهبان نمی‏‌تواند شخصیت و صلاحیت کاندیدا را درست تشخیص دهد؟

مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله می‏‌فرمایند: «آن کسانی که در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار می‏‌گیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام می‏‌كند، اینها همه‏شان صالحند؛ اما مهم این است كه شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‏ترین را پیدا كنید. اینجا جایى نیست كه من و شما بتوانیم به حداقل اكتفا كنیم. دنبال حداكثر باشید و بهترین را انتخاب كنید.» (19)

کاندیدای اصلح از نظر مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله

همان طور که اشاره شد، مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله در ضمن بیانات خود، کاندیدای اصلح را با چهار نشانه و محور معرفی فرمودند که به هر کدام اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم:

ز اكسیر ولایت بایدت درمان كنى جان را                                 گذر از جسم و از جان گر نخواهى هیچ درمان را

به كشتى‏‌بان تمسك جو كه ایمن از خطر گردى                         به غیر از این نشاید ایمنى از غرق طوفان را (20)

 

1. تدین

یکی از مهم‏‌ترین معیارهای انتخاب فرد، تدین و ایمان اوست. هر چند کاندیدا عالم‏‌ترین و متخصص‌ترین فرد بوده باشد؛ ولی اگر ایمان او ضعیف باشد، ممکن است مردم را در طوفان بی‌ایمانی غرق کند؛ چراکه: «وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات»؛ (21) «آنان كه راه كفر گزیدند، یاران ایشان طاغوت (شیاطین و دیوها) یند كه آنها را از عالم نور به تاریكیهاى گمراهى در افكنند.»

برای تدین مصادیق مختلفی وجود دارد که به اختصار به آنها می‌پردازیم:

الف. انجام تکلیف شرعی: انسان متدین سعی می‌کند همیشه به تکالیف شرعی خود عمل کند؛ چراکه ایمان «عقیدة قلبى، اقرار به زبان و عمل به اعضا» است. انتخابات یکی از این تکالیف است که عمل به آن واجب و لازم می‏‌باشد. رهبر معظم‌حفظه‌الله می‌فرمایند: «... پای صندوقهای رأی بروند! همه بروند، همه رأی بدهند و طبق تشخیص خودشان عمل کنند و سهم خودشان را در ادارة کشور و در تعیین مدیریت عالی اجرایی کشور به عهده بگیرند. این یک حق و در عین حال یک تکلیف است.» (22)

ب. حسن استفاده، نه سوء استفاده: حبّ قدرت و ثروت در انسان متدین جایی ندارد و مؤمن راستین قدرت و ثروت را وسیله‌ای برای انجام وظیفه در سطح گسترده‏‌تر و خدمت به بندگان خدا می‌بیند. رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی‌رحمه‌الله در زمان حیات، خود را نه رهبر؛ بلکه خادم ملت معرفی می‏‌کردند، البته کسانی که برای قدرت و رسیدن به ثروت بخواهند مسئولیت ملتی را به عهده بگیرند، خداوند به راحتی از آنها نمی‌گذرد. رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله نفوذ صاحبان قدرت و ثروت را خطری بسیار بزرگ دانسته، افزودند: «اگر کسی بخاطر تأمین نمایندگی در مجلس بعدی به صاحبان ثروت و قدرت نزدیک شود، خدا از این کار بسیار زشت نمی‏‌گذرد و انتقام الهی، حتماً بر سرنوشت او اثر خواهد گذاشت. ضمن اینکه این گونه کارها بر جامعه هم اثر منفی می‏‌گذارد.» (23)

ج. ترویج اصول: معیار دیگر تدین در افراد، ترویج اصول اسلامی است. کسی را می‏‌توان متدین و مؤمن نامید که: «پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نمایندة خوبى نخواهد بود. نمایندة ملت در واقع نخواهد بود.» (24)

حضرت آیت الله خامنه‏‌ای در تکمیل معیارهای انتخاب صالح‏‌ترین فرد به ریاست جمهوری «روی کار آمدن کسانی که به جای پیروی از راه امام و ترویج اصول بخواهند با تملق گویی دولتهای مستکبر غربی به خیال خود موقعیتی برای ایران دست و پا کنند را یک مصیبت برای ملت دانستند.» (25)

د. صلاحیت اخلاقی: کسی که با خط زیبا بر خط اول صفحة دلش نوشته است: «أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی»؛ (26) «آیا نمی‏‌دانید که خدا می‏‌بیند؟» و دائماً خود را در محضر حق تعالی می‌بیند و می‌داند، زیر ذره‌بین عدالت الهی قرار دارد، پس در همه حال سعی می‌کند اخلاقیات را رعایت کند، از اینرو رهبر فرزانة انقلاب‌حفظه‌الله می‌فرماید: «صلاحیت اخلاقى لازم است و همه باید روى این بُعد حساس باشند.» (27)

هـ. تقوای الهی: رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله معتقدند که مدیر خوب باید دارای شئوناتی باشد، از جمله: «حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاكیزگى در عمل است. اجتناب از هرگونه - خداى ناكرده - اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیراخلاقى است. این، شأن سوم است. مدیر خوب، مدیرى است كه هر كارى را به عهده مى‌گیرد، با رعایت اصول اخلاقى صحیح انجام دهد. در نظام اسلامى چیزى كه به شدّت با آن مقابله مى‌شود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست این‌طور مقابله نمى‌شود كه با عمل غیر صحیح و عمل غیراخلاقى و - خداى ناكرده - رسوخ فساد مبارزه مى‌شود. چیزى كه امروز در دوران بازسازى مسئولین كشور، همكاران دولت، مدیران درجة دو و سه در دستگاههاى دولتى، تا پایین‌ترین رده‌ها باید با دقّت مراقب باشند این است كه در این دوران بدانند خطر رسوخ و نفوذ فساد جدّى و فلج كننده است. واقعاً فلج كننده است! در این كار، فساد كه نمى‌گوید «من فسادم»! فرد مفسدى كه دیگران را به وادى فساد مى‌كشاند؛ فساد مالى، فساد كارى، قرارهاى نامشروع و ناموجّه در زمینه‌هاى مسائل كارى، كسى كه انسان را تشویق مى‌كند و مى‌لغزاند به این سمت، از اول نمى‌گوید «من آمدم كه شما را فاسد كنم.» اوّل با یك عنوان موجّه، با یك چیز كوچك وارد میدان مى‌شود. انسان است و آسیب‌پذیرىِ شدید. انسان، به شدت آسیب‌پذیر است، لذا خیلى باید مراقب بود.» (28)

2. کارآمدی

الف. وظیفة نماینده

بر تو می‌باشد كه با اصلح شوى                                  با على در هر مقامى مع (29) شوى‏ (30)

«من با خودِ نماینده‏هاى محترم در دوره‏هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانمهاى نماینده! وظیفة نماینده این نیست كه وعدة عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقة انتخابى خود به مردم بدهد. اینها كار اجرایى است، كار دولت است. وظیفة نماینده این است كه بتواند قانون مورد نیاز كشور را پیدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد - یعنى قاعده‏اى گذاشته می‏‌شود - دستگاههاى اجرایى و قضایى مجبورند بر طبق قانون عمل بكنند و عمل می‏‌كنند. وعده‏هاى غیر عملى دادن، وعده‏هاى بزرگ دادن، اینها ملاك نیست. باید مردم را متوجه كنند. گاهى علامت منفى هم هست.» (31)

ب. باز کردن گره کار مردم: ایشان یکی دیگر از معیارهای مدیر خوب و قابل را این‏گونه بیان می‌فرمایند: «کسی كه بتواند گره‏هاى زندگى مردم را در دوران كنونى باز كند، وظایف این دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل كند.» (32)

ج. بالا بردن توان کشور: رهبر انقلاب‌حفظه‌الله به نامزدها توصیه‌ای مهم دارند و می‏‌فرمایند: «كسانى كه براى انتخابات خود را نامزد می‏‌كنند، بدانند كه انتخابات یك وسیله‏اى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت. انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‏طلبى نیست. اگر بناست این انتخابات براى اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستى به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت كنند.» (33) لذا مردم در انتخاب نامزد مورد نظر خود باید ببینند آیا این شخص در تبلیغات، اظهارات و حضورش به این نکته اشاره می‏‌کند یا خیر؟

د. علاقه به کار: صلاح، امنیت، شناختن كار، علاقه به انجام كار و رعایت تقوا و طهارت در تمام رده‌ها لازم است. (34)

هـ. لیاقت: «قَالَ النَّبِی‌صلی‌الله‌علیه‌وآله: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ وَ هُوَ یرَى أَنَّ فِیهِمْ مَنْ هُوَ اَفْضَلُ مِنْهُ، فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُسْلِمِینَ؛ (35) پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: آن كس كه خود را بر مسلمانان مقدم بدارد، در صورتى كه مى‏داند در میان مردم كسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسولش و به مسلمانان خیانت كرده است.»

رهبر فرزانة انقلاب‌حفظه‌الله کسی را که لیاقت و کفایت امری را نداشته؛ اما مدیریت آن را به دست گیرد، عملی غیرمشروع دانسته و معتقدند که این شخص باید: «براى نفس كار و عمل آماده باشد. تنبلى و بى‌حالى و سهل‌انگارى و كار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، اوّلین بلایى است كه ممكن است یك مدیر را از صلاحیت كافى و لازم ساقط كند. جدّى بودن در كار، آرام نداشتن براى كار، احساس مسئولیت براى اصل اقدام و كار و وظیفه‌اى كه بر عهده گرفته، بسیار مهم است. به همین جهت هم هست كه اگر كسى واقعاً در بخشى از بخشهاى كشور احساس مى‌كند كه كفایت لازم براى این كار را ندارد، معلوم نیست كه پذیرش آن كار مشروع باشد؛ چون قبول این كار به معناى این است كه تعهّد كند و بپذیرد كه این كار را به انجام برساند. این، بدون كفایت و لیاقت امكان‏‌پذیر نیست.» (36)

و. عدالت در کار: «اعماق كشور و روستاهاى دورافتاده براى او با تهران تفاوتى نداشته باشد. حق مردم شهرهاى بزرگ و كوچك در نظر او یكسان باشد. بتواند براى رفع تبعیض و پُر كردن شكاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و كار كند.» (37)

ز. مدیریت سالم: «[شرط نمایندگی] آمادگى و استعداد و تعهّد براى انجام كار است، به همان نحوى كه سیاستهاى كلّى و برنامه‌هاى اساسى كشور آن را اقتضا مى‌كند. اگر كشور سیاست مشخّصى را در مقوله‌اى پذیرفته است، كسى كه اجراى بخشى از بخشهاى كشور را مى‌پذیرد، باید آن را در همان جهت به كار و به همان سمت و با همان هدف پیش ببرد و هدایت كند؛ ولو خود او آن سیاست را به طور كامل تثبیت نكرده باشد. اگر چه، در صورتى كه مجرى آن سیاست را قبول نداشته باشد، معلوم نیست چقدر بتواند این كار را به درستى انجام دهد؛ ولى به هرحال، آنكه لازم و اساسى است این است كه مدیر، مسئول یا وزیرى كه این مسئولیت را بر عهده گرفته، كار را در جهت آن سیاستهاى پذیرفته شده كه سیاستگذاران در هر بخش انجام داده‌اند، پیش ببرد.» (38)

ح. نشاط کاری: «نگاه كنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه كسى كفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مى‏تواند وارد این میدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم كند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمى‏شود.» (39)

ط. اعتقاد به کار: کسانی که می‏‌خواهند در عرصة مدیریت تلاش کنند، اگر بخواهند بر اساس هدف و مسیر قانونی حرکت کنند، باید به آن اعتقاد داشته باشند. مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله در این‌باره می‌فرماید: «كسى كه دارد مى‌آید، كیست؟ اصلاً عرضة این كار را دارد یا ندارد؟ بعد، اعتقاد به این كار دارد یا ندارد؟ بعد، اصلاً مى‌فهمد در كشور چه كار باید كرد یا نه؟ ملاكهایى وجود دارد، باید كسانى باشند كه این ملاكها را ببینند و بسنجند. قانون اساسى این را پیش‌بینى كرده. شما معیارها را مى‌دانید. خوشبختانه كشور ما كشور جوانى است، لذا چهرة جوان كشور اقتضا مى‌كند كه یك نشاط خوب و قوى و جوانانه در كل دستگاه اجرایى وجود داشته باشد. نگاه كنید ببینید واقعاً چه كسى طرفدار انقلاب، طرفدار دین، طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعیض بین فقیر و غنى است. چه كسى كفایت و دنباله‌گیرى و نشاط لازم را دارد؟ چنین كسى را پیدا كنید.» (40)

3. دلسوزی

الف. تفاوت سلیقه: مردم از لحاظ عقل، استعداد، موهبتهای الهی، تلاش و سلیقه متفاوت هستند، و اگر چنین نبود، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند و زندگی ادامه پیدا نمی‌کرد. مردم و مسئولین باید مواظب باشند که این تفاوتها مشکلات دیگری برای آنها بوجود نیاورد. مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله می‌فرماید: «آحاد مسئولان باید بیدار باشند و نگذارند اختلاف نظر و تفاوت سلیقه، به چالش و درگیری منجر شود.» (41)

ب. فهم درد مردم: «بهترین كیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمی‏‌كنم؛ اما شاخصه‏‌هایى وجود دارد. بهترین، آن كسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گرى خودش نباشد.» (42)

ج. خدمتگزار مردم: «بنده دنبال این هستم كه شخصى سر كار بیاید... كه خود را خدمتگزار مردم بداند و توانایى داشته باشد و به آرمانهاى امام‌رحمه‌الله و نظام اسلامى معتقد و پایبند باشد و حقیقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهمیت باشد.» (43)

«قدرت اگر با هدف خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتى بالاتر از عبادت مسئولى نیست كه به خاطر تلاش و خدمت به مردم از راحت، آسایش و امنیت خود صرف‏نظر مى‏كند. این روحیة خدمتگزارى، خاكسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ كنید، كه این نعمت بزرگى است.» (44)

«انتخابات در كشور ما باید مسابقه‌اى براى خدمت باشد، نه مسابقه‌اى براى كسب قدرت. انتخابات اسلامى این‌گونه است. آنجایى كه دعوا بر سر قدرت است، آن طورى مى‌شود كه شما در بعضى از انتخابات دنیا مشاهده مى‌كنید. یك نمونه‌اش را هم در انتخابات اخیر آمریكا دیدید. آنجا دعوا بر سر قدرت است، دست به یقه‌اند، هر طرف مى‌خواهد قدرت را به حزب و مجموعة خودش منتقل كند. مسئله، مسئلة كسب قدرت است. صریحاً هم مى‌گویند: تلاش مى‌كنیم تا به قدرت و مقام برسیم. در منطق اسلامى قدرت، عزّت، آبرو، خوش‌نامى و امكانات، فقط و فقط براى خدمت به مردم و حركت دادن خود، جامعه و كشور در راه نظام مقدّس اسلامى و رسیدن به آرمانهاى بلندى است كه انسانها نیازمند آنند. این مسند، مسابقه براى خدمت و زحمت‌كشى است.» (45)

4. شجاعت

یکی دیگر از ملاکهای انتخاب اصلح، وجود شجاعت در زمینه‏‌های مختلف است. کسی که مسئولیت سنگین حفاظت از بیت المال و منافع مردم را بر عهده می‏‌گیرد، باید شجاعت کافی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی، دشمنان فرهنگی و... داشته باشد؛ چراکه معمولاً چنین افرادی دارای قدرت فروانی هستند و مبارزه با آنها شجاعت ویژه‏‌ای می‌طلبد.

الف. دشمن شناس و مطیع اسلام: «آن كسانى كه مرزشان با دشمن و دست‏نشاندگان دشمن، مرز كمرنگى است، اینها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. كسانى باید باشند كه مرز روشنى با دشمن داشته باشند.» (46)

«اگر كسى سر كار بیاید كه مطیع و تسلیم آنها باشد - كه البته ما چنین كسى را نداریم كه سر كار بیاید و مطیع آنها باشد - البته آنها خوشحال خواهند شد و حرفى هم ندارند؛ اما اگر كسى آمد كه احساس كردند به انقلاب و اسلام و منافع ملى پایبند است و به مبارزة با دشمنان بین‏المللى و تسلیم نشوى در مقابل زورگوییهاى آنها معتقد است، خواهند گفت: مردم‏سالارى وجود ندارد. اگر شخص متدین باشد، بیشتر هم خواهند گفت.» (47)

مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله از مردم خواستند کسانی را روی کار بیاورند که: «راه امام‌رحمه‌الله و ارزشها و اصول آن بزرگوار را ادامه دهند و ایستادگی در مقابل زورگویان جهانی را ارزش بدانند.» (48)

«مبادا نامزدهاى انتخابات ریاست جمهورى در تبلیغات خود براى دلخوشى دشمنان حرفى بر زبان جارى كنند.» (49)

«چند سال قبل بنده مسئلة مبارزه با فساد را مطرح كردم و آن نامة هشت ماده‏‌ا‏ى را نوشتم؛ اما از داخل مجلس شوراى اسلامى - كه باید مركز مبارزة با فساد باشد - فریاد اعتراض به این شعار بلند شد. با این بهانه كه مبارزة با فساد، سرمایه‏ها را از كشور فرارى مى‏دهد! در حالى‏كه قضیه به عكس است. بنده همان وقت هم گفتم كه اتفاقاً مبارزة با فساد، سرمایه‏گذار سالم را كه قصد فسادانگیزى و سوءاستفاده ندارد، به كار تشویق مى‏كند. اخیراً گزارشى از یك سازمان معتبر بین‏المللى خواندم كه دربارة همین مسائل كار مى‏كند. این سازمان اعلام كرده كه یكى از موانع اصلى سرمایه‏گذارى در بعضى از كشورها عبارت است از فساد اقتصادى [اما] اینها مى‏گفتند: مبارزة با فساد جزء موانع سرمایه‏گذارى است. ببینید چقدر فاصله هست! مبارزة با فساد مطرح مى‏شود، به جاى اینكه عناصر دست‏اندر كار استقبال كنند و در حد وظایف خود ایفاى نقش كنند، به عكس عمل مى‏كنند. این، یكى از گوشه‏هاى كوچك حاكمیت دوگانه است كه اینها دنبال مى‏كردند.» (50)

ب. شعارهای انقلابی: شاید کسی فکر کند برای رأی آوردن بهتر و مطمئن‌تر، باید شعارهایی با ظواهری فریبنده و جوان‌پسند را ضمیمة پوسترهای تبلیغاتی کذایی کرد؛ ولی تجربه در سالهای اخیر نشان داده است که مردم، اسلام و انقلاب را دوست دارند و اگر کسی واقعاً اهل عمل باشد، مردم او را حمایت می‏‌کنند. رهبر عزیز انقلاب‌حفظه‌الله به صراحت این مسئله را در بین اقشار مختلف مردم فرموده و بیان می‏‌دارند: «شعارهاى انقلاب بایستى به وسیلة مسئولین و منتخبین ما روز به روز زنده‏تر شود. این شاخص است. ربطى به جناح‏بندیها ندارد. ربطى به اسمها ندارد. علاج دردهاى این ملت و وسیلة رسیدن به آرمانهاى این ملت، شعارهاى انقلاب است. اینها باید حفظ شود. آن كسانى كه با این شعارها به معناى حقیقى كلمه مخالفند، دشمن این شعارهایند. اینها نباید در مراكز تصمیم‏گیرى واقع بشوند. بین ملتند؟ باشند. آحاد ملت، هر كسى هر عقیده‏اى داشته باشد، اشكال ندارد؛ اما آن كسى كه عقیده‏اش این است كه این ماشین باید راه نیفتد، این را نمی‌شود پشت رُل گذاشت. یك آدمى كه عقیده‏اش این است كه از اینجا باید این اتومبیل حركت نكند، این شخص را پشت فرمان خودرو بگذاریم، هیچ وقت این اتومبیل حركت نخواهد كرد. باید كسى را بگذاریم كه معتقد به این حركت باشد، معتقد به این راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به تواناییهاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصه‏‌ها را قبول داشته باشد.» (51)

ج. مبارزه با فساد: مقام معظم رهبری‌حفظه‌الله می‌فرماید: «امروز ما احتیاج داریم كه در كشورمان تلاش و پیشرفت و رشد علمى و فناورى، همراه با عدالت اجتماعى و مبارزة با فساد باشد.» (52)

هر عمل كان شد مخالف با كتاب                                در زمین باشد فساد و ناصواب

حق فرستاد انبیا را بر عباد                                         تا بر آرند از زمین بیخ فساد (53)

از اینرو مسئولین سطح عالی کشور در سطح گسترده می‌توانند در خط مقدم جبهة مبارزه با فساد بوده و به منویات رهبری جامة عمل بپوشانند. به همین جهت مردم به کسی رأی دهند که خستگی‏‏‌ناپذیر و شجاع باشد و «حقیقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهمیت باشد.» (54)

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

(1). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در خطبه‏‌های نماز جمعه، 24/11/1382.

(2). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا‌علیهماالسلام، 1/1/88.

(3). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در دیدار خانواده‏هاى شهدا با ایشان، ۱۳۸۴/۰۳/۰۳.

(4). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در جمع مردم استان كردستان - سنندج، ۱۳۸۸/۰۲/۲۲.

(5). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم با ایشان، 19/10/86.

(6). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم با ایشان، 19/10/86.

(7). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله‏ در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى‌رحمه‌الله، 14/3/84.

(8). همان.

(9). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان با ایشان، 28/11/86.

(10). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان، 22/12/86.

(11). همان.

(12). بیانات رهبری‌حفظه‌الله دراجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا‌علیه‌السلام، 1/1/88.

(13). انعام / 135.

(14). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان با ایشان، 28/11/86.

(15). ارشاد القلوب، دیلمی، ترجمه سید عبدالحسین رضایى، نشر اسلامیه، تهران، ج 2، ص 172.

(16). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله‏ در اجتماع بزرگ مردم یزد، 12/10/86.

(17). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم با ایشان، 19/10/86.

(18). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در خطبه‏‌های نماز جمعه، 24/11/1382.

(19). بیانات رهبری‌حفظه‌الله در جمع مردم استان كردستان- سنندج، ۱۳۸۸/۰۲/۲۲.

(20). گنج حكمت یا احادیث منظوم، باقری بیدهندی، عربی- فارسی، نشر روح؛ نصایح (اخلاق)، احمد جنتی، فارسی، نشر الهادی، ص82.

(21). بقره / 257.

(22). مصاحبه در روز انتخابات 22/3/88.

(23). سایت انتخابات مجلس نود، دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

(24). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان، 22/12/86.

(25). پایگاه خبری تحلیلی فرا رو، 28 اردیبهشت 1388.

(26). علق/14.

(27). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در دیدار استادان و دانشجویان قزوین با ایشان، 26/9/1382.

(28). بیانات مقام معظم رهبرى‌حفظه‌الله در مراسم تنفیذ‏حكم دوره دوم ریاست جمهورى آقاى هاشمى رفسنجانى، ۱۳۷۲/۰۵/۱۲.

(29). یعنی همراه.

(30). تفسیر صفی، صفی علیشاه حسن بن محمد باقر (م. قرن چهاردهم) فارسى منظوم، انتشارات منوچهری، ص 280.

(31). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏‌حفظه‌الله در اجتماع بزرگ مردم یزد، 12/10/86.

(32). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌حفظه‌الله در اجتماع پرشور مردم كرمان، ۱۳۸۴/۰۲/۱۱.

(33). بیانات رهبری در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا‌علیه‌السلام، 1/1/88.

(34). بیانات مقام معظم رهبرى‌حفظه‌الله‏ در مراسم تنفیذ‏حكم دوره دوم ریاست جمهورى آقاى هاشمى رفسنجانى، 12/05/1372.

(35). الحیاة بالحیاة، اخوان حكیمی و احمد آرام، ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج‏2، ص 585.

(36). بیانات مقام معظم رهبرى‌حفظه‌الله در مراسم تنفیذ‏حكم دوره دوم ریاست جمهورى آقاى هاشمى رفسنجانى، 12/05/1372.

(37). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌حفظه‌الله در اجتماع پرشور مردم كرمان، 11/02/1384.

(38). بیانات مقام معظم رهبرى‌حفظه‌الله در مراسم تنفیذ‏حكم دوره دوم ریاست جمهورى آقاى هاشمى رفسنجانى، 12/05/1372.

(39). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در دیدار دانشجویان بسیجى با ایشان، 05/03/1384.

(40). همان.

(41). سایت انتخابات مجلس نود، دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

(42). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در جمع مردم استان كردستان‏ - سنندج، 22/02/1388.

(43). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌حفظه‌الله در اجتماع پرشور مردم كرمان، 11/05/1384.

(44). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله‏ در مراسم تنفیذ حكم ریاست جمهورى دكتر محمود احمدى‏نژاد، 12/05/1384.

(45). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله‏ در جمع كثیرى از مردم استان گیلان - رشت، 11/2/1380.

(46). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان، 22/12/86.

(47). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‏هاى استان كرمان، 19/02/1384.

(48). پایگاه خبری تحلیلی فرارو، 28/2/ 1388.

(49). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در جمع تعدادى از خانواده‏هاى شهدا، 03/03/1388.

(50). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‌حفظه‌الله در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههاى استان كرمان، 19/02/1384.

(51). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان با ایشان، 28/11/86.

(52). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌حفظه‌الله در اجتماع پرشور مردم كرمان، 11/02/1384.

(53). تفسیر صفی، صفی علیشاه حسن بن محمد باقر، ص 248.

(54). بیانات رهبر معظم انقلاب‌حفظه‌الله در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان، 22/12/86.

457 دفعه
(0 رای‌ها)