طرحى شوم علیه تشیع*

یكى از مقامات سابق سازمان اطلاعات و جاسوسى آمریكا (سیا) در اظهاراتى افشاگرانه تصریح كرد: سیا صدها میلیون دلار براى نابودى تشیع اختصاص داده و هزینه كرده است.

به گزارش رجانیوز، اخیراً در آمریكا كتابى با عنوان «طرح تفرقه و منزوى كردن دین» به چاپ رسیده است. در بخشى از این كتاب، مصاحبه‏اى از دكتر مایكل برانت) Michael Brant (به چاپ رسیده است. وى در این مصاحبه از اقدامات سازمان سیا براى مبارزه با تشیع پرده برداشته است. مایكل برانت از كارشناسان برجسته دفتر شیعه‏شناسى سازمان سیا و معاون باب وودوردز) Bob Woodwords (از مقامات سابق سیا است.

بر اساس گفته‏هاى مایكل برانت، سازمان سیا 900 میلیون دلار براى سازماندهى جریانهاى تخریب و نابودى تشیع اختصاص داده است. گفتنى است سازمان سیا در اقدامى هدفمند، به فیلتر كردن مطالب بیان شده از سوى این كارشناس سابق خود مبادرت كرده است؛ به طورى كه یافتن مطالب مصاحبه وى در شبكه جهانى اینترنت كه غرب مدّعى جریان آزاد اطلاعات در آن است، بسیار دشوار مى‏باشد و با جستجوهاى گسترده و سنجیده در این خصوص، تنها مطالبى را به صورت پراكنده مى‏توان یافت. بخشهایى از این مصاحبه كه از منابع مختلف در اینترنت جمع‏آورى شده، به قرار ذیل است:

پروژه شیعه‏ستیزى با اختصاص 40 میلیون دلار آغاز شد. در گردهمایى بزرگ مقامات سیا تصویب شد كه براى مطالعه مذهب تشیع در اسلام و برنامه‏ریزى براى هدف قرار دادن آن، گروهى ویژه با عنوان دفتر شیعه‏شناسى در این سازمان آغاز به كار كند و براى شروع كار این دفتر 40 میلیون دلار اختصاص یافت.

در بخش دیگرى از این مصاحبه آمده است: با ماجراى گروگان‏گیرى در سفارت آمریكا در ایران، حادثه طبس، رشد فزاینده انقلاب اسلامى و نمود آثار و پیامدهاى آن در كشورهایى از قبیل: عراق، كویت، لبنان و پاكستان، مقامات سیا به این نتیجه رسیدند كه انقلاب اسلامى ایران فقط نتیجه واكنش طبیعى ایرانیها به سیاستهاى شاه نبوده است، بلكه عوامل و واقعیتهاى دیگرى نیز در این زمینه مطرح هستند. مهم‏ترین عواملى كه در این میان ایفاى نقش مى‏كند، عنصر رهبرى سیاسى ایران و مرجعیت دینى و شهادت [امام‏] حسین، نوه پیامبر اسلام، در 1400 سال پیش است كه شیعیان از قرنها پیش با اقامه عزا و ذكر مصیبت، با غم و اندوه یاد وى را گرامى داشته‏اند.

سازمان سیا پس از تحقیقات مفصّل به این نتیجه رسید كه مرجعیت شیعه، سرچشمه اصلى قدرت شیعه است كه با پافشارى بر اصول و اعتقادات محكم، از دین و تفكّرات شیعى دفاع مى‏كند. شیعیان در طول تاریخ هیچ‏گاه با حاكمان غیراسلامى بیعت نكرده‏اند. انگلیس فقط با فتواى یك مرجع تقلید [یعنى آیت اللّه میرزاى شیرازى و فتواى تحریم استعمال تنباكو توسط ایشان] نتوانست وارد ایران شود. در عراق نیز صدام حسین با تمام توان و سعى خود نتوانست مركز علمى تشیع و حوزه نجف را با خود همراه كند و مجبور شد این حوزه را تعطیل نماید، حال آنكه مراكز علمى جهان، همیشه با حاكمان وقت همراه شده‏اند. در قم نیز مركز مرجعیت تشیع، تاج و تخت نظام ستمشاهى را برچید و در برابر ابرقدرت آمریكا نیز قد علم كرد و به مبارزه برخاست.

در بخشى از این مصاحبه به تلاشهاى فرقه ضالّه بهائیت براى بدنام كردن روحانیت اشاره شده است. مایكل برانت مى‏گوید: پس از بررسیهاى مفصّل به این نتیجه رسیدیم كه برخورد مستقیم و رو در رو باتشیع، ضرر زیادى دارد و امكان پیروزى در آن كم است؛ به همین خاطر تصمیم بر آن شد كه در این خصوص با رویكرد «پشت پرده» وارد عمل شویم. بر همین اساس، از اصل قدیمى انگلیسى یعنى «تفرقه بینداز و حكومت كن» بهره گرفتیم؛ یعنى به این نتیجه رسیدیم كه باید بر ضدّ شیعه منظّم و مستحكم، از رویكرد تفرقه‏افكنى استفاده كنیم.

از اینرو تصمیم گرفته شد كه شایعه كافر بودن شیعیان گسترش پیدا كند و با تبلیغات منفى بر ضدّ این گروه، تشیع از دیگر جوامع اسلامى جدا شود. تصمیم گرفته شد كه مطالب نفرت‏انگیز علیه شیعیان نوشته شود و افرادى براى این كار اجیر شوند. یكى دیگر از تصمیمات اتّخاذ شده این بود كه افراد كم‏سواد و بى‏سواد بر ضدّ شیعه تقویت شوند. تصمیم دیگر، ایجاد و تقویت یك جبهه تمام عیار براى مقابله با مرجعیت شیعه بود تا با عنوان ستون پنجم، چهره شیعیان را مخدوش و در واقع مسخ كند. در برنامه‏ریزیهاى سازمان سیا، قرار بر آن شد كه شیعیان به عنوان گروهى جاهل و خشونت‏طلب معرفى شوند كه در میان توده‏هاى مردم مشكل‏آفرینى مى‏كنند. مبالغى براى از هم پاشیدن جریانهاى شیعى اختصاص یافت. افرادى اجیر شدند تا به‏گونه‏اى سخن بگویند كه شیعه، دینى غیرمنطقى جلوه داده شود.

دكتر مایكل برانت در بخش دیگرى از اظهارات خود تصریح مى‏كند: پیروزى انقلاب ایران در سال 1979 م، به منزله زمین لرزه‏اى در مسیر تلاشهاى سازمان سیا بود كه این طرح بلندمدت سیا را كه از سالها پیش آغاز شده بود و هدف نهایى آن تسلّط بر كشورهاى اسلامى بود، از هم پاشید. غرب مى‏خواست بر جهان اسلام حاكمیت پیدا كند و ارزشهاى مدّنظر خود را بر این كشورها تحمیل نماید. در ابتداى امر تصوّر مى‏شد كه انقلاب ایران به خاطر سركوبگریهاى شاه است. ظاهراً افراد و شخصیتهاى مذهبى و دینى ایران؛ یعنى علما، از این وضعیت به نفع خود بهره‏بردارى مى‏كردند.

با پیروزى انقلاب اسلامى، نفرت از غرب در كشورهاى مختلف از قبیل: لبنان و پاكستان افزایش یافت و شیعه قوى‏تر شد. انقلاب سال 1979 م، ضربه‏هاى اساسى به خطّ مشى مورد نظر آمریكا براى حاكمیت بر كشورهاى اسلامى وارد كرد. پس از ناكامى غرب در چند سال اوّل بعد از انقلاب، براى كنترل این انقلاب و جلوگیرى از رشد فزاینده بیدارى اسلامى و گسترش دامنه نفرت از غرب و ظهور اثرات جوش و خروش انقلابى در شیعیان كشورهاى مختلف به‏ویژه عراق، لبنان، كویت، بحرین و پاكستان، مقامات بلندپایه سیا دور هم جمع شدند. در سال 1983 م، كنفرانسى تشكیل شد كه در آن مقامات بلندپایه سیا شركت داشتند. در این جلسات، نماینده دستگاه اطلاعات مخفى انگلیس مشهور به «ام آى 6» نیز شركت داشت؛ زیرا انگلیس تجربه زیادى در مطالعه روى كشورهاى اسلامى داشت. در این نشستها بود كه شركت‏كنندگان به این نتیجه رسیدند كه انقلاب ایران فقط نتیجه طبیعى سیاستهاى شاه نبود؛ بلكه واقعیتهاى پشت پرده دیگرى نیز مطرح است كه همان جایگاه مرجعیت شیعى و شهادت [امام‏] حسین است.

مایكل برانت در این مصاحبه مراحل مختلف اجراى طرح سازمان سیا براى نابودى تشیع را در 3 مرحله «جمع‏آورى اطلاعات»، «اهداف كوتاه‏مدت» و «اهداف بلندمدت» توصیف مى‏كند.

در مرحله اوّل كه جمع‏آورى اطلاعات بود، پژوهشگرانى براى جمع‏آورى اطلاعات به كشورهاى مختلف جهان فرستاده شدند. 6 نفر از این افراد به پاكستان رفتند. (نام این افراد در اصل مقاله ذكر شده است؛ اما در جستجوهاى اینترنتى به خاطر فیلترینگ سازمان سیا امكان یافتن اسامى همه آنها وجود نداشت.) از جمله این افراد، دكتر «ساموئل» بود. وى در خصوص عزاداریهاى شیعیان در پاكستان تحقیق مى‏كرد. او مدرك دكتراى خود را نیز در همین زمینه اخذ كرده است. یك خانم ژاپنى به نام «نكومه» هم در كویته پاكستان در باره قوم هزاره و شیعیان این خطّه تحقیقات مفصّلى انجام داد و رساله دكتراى خود را نیز در همین حوزه ارائه كرد. دكتر «شومى ویل») Whale (تحقیقاتى در كراچى پاكستان انجام داد و رساله دكتراى خود را نیز در همین زمینه تكمیل كرد. وى براى انجام این تحقیق، در خانه یكى از شیعیان در مناطق شیعه‏نشین كراچى اقامت گزید.

در تحقیقات اوّلیه سؤالات اساسى ذیل با هدف تهیه نقشه جامع شیعیان جهان مطرح بود:

الف. شیعیان در چه نقاطى از جهان ساكن هستند و میزان تراكم جمعیتى آنها در نقاط مختلف چقدر است؟

ب. وضعیت اجتماعى و اقتصادى شیعیان چگونه است و چه تفاوتهایى میان آنها وجود دارد؟

ج. با چه شیوه‏هایى مى‏توان منازعات داخلى و اختلافهاى موجود میان شیعیان را تشدید كرد؟

د. چگونه مى‏توان به اختلافات موجود میان دو فرقه اساسى اسلام، یعنى تشیع و تسنّن دامن زد و آن را تقویت كرد؟

در بخش دیگرى از این مصاحبه آمده است: اهداف كوتاه‏مدت، با تبلیغات بر ضدّ تشیع، راه‏اندازى آشوب و ایجاد تفرقه میان شیعه و سنّى آغاز شد. هدف از این تفرقه‏افكنى این بود كه اكثریت سنّى با اقلیت شیعه درگیر شود تا توجه آنها از آمریكا منحرف گردد. مرحله سوم نیز پایان كار تشیع بر اساس اهداف درازمدت بود.

پس از جمع‏آورى اطلاعات و تحقیقات میدانى در باره شیعیان جهان در كشورهاى مختلف، نتایج زیر به دست آمد:

مرجعیت شیعى قدرت واقعى مكتب شیعه جعفرى است كه از تشیع در همه شرایط و به هر قیمتى كه باشد، پاسدارى مى‏كند. مراجع شیعه در اعتقاد به اصول و باورهاى خود بسیار قوى هستند. در طول تاریخ تشیع، مراجع هرگز با حاكمانى كه به فرامین اسلامى عمل نمى‏كنند، بیعت نكرده‏اند.

در ایران مرجعیت شیعه با آمریكاى ابرقدرت به زورآزمایى پرداخت و در برابر آن قد علم كرد. در لبنان نیز آیت اللّه موسى صدر نیروهاى نظامى آمریكا، فرانسه و انگلیس را وادار كرد كه از این كشور عقب‏نشینى كنند و خارج شوند. از زمانى كه اسرائیل موجودیت پیدا كرد، آیت اللّه موسى صدر بزرگ‏ترین تهدید براى اسرائیل بود. در حال حاضر نیز حزب اللّه مانع بزرگى در برابر اسرائیل است.

مایكل برانت در ادامه، برنامه‏هاى سازمان جاسوسى و اطلاعات آمریكا را براى براندازى تشیع به شرح ذیل بیان مى‏كند:

1. بهره‏گیرى از كسانى كه بر ضدّ شیعه خصومت و نگرشهاى تعصّبى دارند؛

2. حمایت و ستودن افراد فوق به منظور تقویت آنها در جریان‏سازى بر ضدّ شیعیان؛

3. استفاده از تبلیغات منفى بر ضدّ شیعیان براى منزوى كردن آنها در جهان اسلام؛

4. انتشار مطالبى كه ترویج‏كننده خصومت با شیعیان است؛

5. به موازات افزایش شمار افراد متعصّب مذكور، باید از آنها به عنوان حربه‏اى بر ضدّ شیعیان استفاده شود. طالبان و سپاه صحابه از جمله این گروهها هستند؛

6. ترویج اطلاعات غلط علیه علماى شیعى؛ این اقدام سبب باز شدن باب دیگرى براى توطئه مى‏شود. بدین ترتیب ستون پنجمى در میان شیعیان ایجاد مى‏گردد تا محبوبیت مراجع شیعى در میان شیعیان از بین برود و شیعیان از علماى خود متنفّر شوند.

مایكل برانت در بخش دیگرى از این گفتگو به اهمیت موضوع عزادارى براى امام حسین‏علیه‏السلام و عاشورا در تعالیم شیعى پرداخته است. به گفته این مقام سابق سازمان سیا، عزادارى براى امام حسین‏علیه‏السلام احساسات شیعیان را به شدّت تحریك مى‏كند. شیعیان گرد هم جمع مى‏شوند تا یاد امام حسین‏علیه‏السلام را گرامى بدارند و به یاد واقعه كربلا باشند. در این تجمّع، یك نفر در باره این فاجعه سخنرانى مى‏كند و چهره‏اى روشن از واقعه كربلا ارائه مى‏نماید. در این مراسم، همه مردم اعمّ از پیر و جوان براى امام حسین‏علیه‏السلام و خاندان وى عزادارى و گریه مى‏كنند. سخنران این مراسم و كسانى كه در آن حضور پیدا مى‏كنند، اهمیت خاصى دارند و باید به آنها توجه شود. به خاطر همین تجمّع و سخنرانى، احساسات شیعیان به‏گونه‏اى تحریك مى‏شود كه آنها را آماده قیام براى دفاع از حقّ و راستى بر ضدّ ناراستى و بدى مى‏كند. حتى اگر این اقدام به بهاى از دست رفتن زندگى‏شان تمام شود؛ بنابراین، باید میلیاردها دلار هزینه شود تا نه تنها این سخنرانان، بلكه توده‏هاى شیعى ربوده شوند!

مایكل برانت در ادامه مى‏گوید: در این راستا طرحهاى ذیل مطرح شد:

1. در وهله نخست باید شیعیانى كه مادّى‏گراتر هستند و عقایدشان ضعیف‏تر است، شناسایى شوند. این افراد باید كسانى باشند كه تا حدودى مشهور باشند و بتوان از آنها به عنوان منبع مورد رجوع استفاده كرد. از این افراد براى تأثیرگذارى در شیعیان استفاده مى‏شود؛

2. شناسایى و حمایت از سخنرانانى كه اطلاعات درستى در باره عاشورا و اسلام شیعى ندارند؛

3. جستجو براى یافتن و شناسایى شیعیانى كه به كمكهاى مالى یا مادى نیاز دارند و استفاده از آنها براى مبارزه با مذهب تشیع به منظور تضعیف پایه‏هاى آن و انداختن تقصیر این كار به گردن علما و مراجع شیعى؛

4. ترویج شیوه‏هایى در عزادارى براى [امام‏] حسین كه با عقاید واقعى شیعى منطبق نیست و ترویج شیوه‏هاى جدید عزادارى كه بر ضدّ آموزه‏هاى شیعى است؛

5. باید عزاداریهاى شیعیان به‏گونه‏اى مطرح شود كه تصور گردد شیعیان افرادى جاهل و خشونت‏طلب هستند كه مى‏خواهند میان توده‏هاى مردم، ناآرامى و هرج و مرج به وجود بیاورند.

6. مبالغ هنگفتى براى حمایت از این جریانها هزینه شود و از سخنرانهایى حمایت گردد كه به‏گونه‏اى سخن مى‏گویند كه شیعیان را افرادى غیرمنطقى جلوه مى‏دهند. با این اقدامات، تشیع به‏گونه‏اى مطرح مى‏شود كه فاقد منطق و خرافاتى است. این اقدامات سبب مى‏شود میان شیعیان ناآرامى و هرج و مرج به وجود بیاید و شیعه از درون خالى شود؛

7. در نهایت با اقدامى ضعیف به شیعیان حمله شود.

این مقام سابق سازمان سیا در بخش دیگرى از اظهاراتش به كارهاى فكرى بر ضدّ جریان تشیع مى‏پردازد و تصریح مى‏كند كه براى نیل به این اهداف باید اقدامات ذیل صورت پذیرد:

1. تحقیق و جمع‏آورى اطلاعات بر ضدّ علماى شیعه و ارائه این اطلاعات به نویسندگان ناشناس؛

هزینه كردن مبالغ هنگفتى براى تبلیغ این اطلاعات انحرافى؛

3. ترویج مطالب [خرافى و تحریفى‏] میان مردم و سخنرانان مذكور.

در این راستا، در مرحله نهایى اقدامات بر ضدّ شیعیان، ضربه نهایى براى نابودى تشیع وارد مى‏شود كه از هم پاشیدن قدرت مركزى آن؛ یعنى مرجعیت است كه شیعیان فتاواى خود را از آن مى‏گیرند. بدین ترتیب، قدرت علماى اسلامى كه مى‏توانند بر ضدّ حاكمان غیرمتعهد به اسلام قیام كنند، تضعیف مى‏شود و شیعیان خودشان قدرت علماى اسلامى را نابود مى‏كنند.

در بخشى از این مصاحبه تصریح شده است كه براى انجام این مأموریتهاى محرمانه، مبالغ حاصل از قاچاق مواد مخدّر در كلمبیا و افغانستان در نظر گرفته شد.

دكتر مایكل برانت در انتهاى این مصاحبه افشاگرانه مى‏افزاید: بخشى از این برنامه‏ها اجرا شده و برنامه‏هاى دیگرى باقیمانده است كه باید در آینده عملیاتى شود.

گفتنى است كانونهاى اندیشه آمریكا از قبیل اینترپرایز و مؤسسه مطالعالت خاور نزدیك، تحقیقات گسترده‏اى را در باره شناسایى مرجعیت شیعى و باورهاى تشیع صورت داده‏اند كه نمونه آن پژوهشى است به قلم مهدى خلجى كه سال گذشته با عنوان «آخرین مرجع: آیت اللّه سیستانى و قدرت دینى سنّتى تشیع» در آمریكا از سوى مؤسسه تحقیقاتى سیاستهاى خاور نزدیك واشنگتن منتشر شد. اخیراً نیز مؤسسه كارنگى براى صلح جهانى، پژوهشى را با عنوان «واكاوى شخصیت آیت اللّه خامنه‏ اى» به قلم كریم سجادپور منتشر نمود.

 

پی‌نوشـــــــــــت‌ها:

 

* این مطلب از پایگاه اطلاع‏رسانى رجا نیوز به نشانى اینترنتى: Rajanews. Com استخراج شده است.

370 دفعه
(0 رای‌ها)