آشنایی با منابع دست اول شیعه (4)

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

 

مقدمه‏

كتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» نوشته محدث بزرگ شیعه، ابو جعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى معروف به شیخ صدوق (1) است. همچنان‏كه از نام این كتاب پیدا است، این كتاب حاوى روایات فراوانى در بیان اعمال پسندیده، پاداش اعمال نیك و همچنین اعمال ناپسند و مجازات اعمال بد مى‏باشد.

تألیفات شیخ صدوق‏رحمه الله - كه حدود سیصد اثر براى ایشان برشمرده‏اند - بسیار پرمحتوا و ابتكارى و متنوع است؛ امّا استناد همه این كتابها به ایشان قطعى نیست. یكى از كتابهایى كه به‏طور قطع و یقین از ایشان است، كتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» مى‏باشد. این كتاب همواره مورد توجه همگان بوده و یكى از مهم‏ترین و معروف‏ترین كتابهاى حدیثى شیعه به شمار مى‏آید.

كتاب ثواب الاعمال شامل 778 حدیث مى‏باشد كه در ضمن 391 عنوان و كتاب عقاب الاعمال نیز شامل 331 حدیث است كه در ضمن 131 عنوان تنظیم شده است. این كتاب شامل موضوعاتى مانند: ثواب گفتن لا اله الاّ اللّه، رفتن به مسجد، تفكّر، ثواب جهاد در راه خدا، زیارت پیامبر و ائمه، حفظ قرآن، توبه، عمل، علم، شاد كردن دل برادر مى‏باشد.

كتاب عقاب الاعمال نیز شامل موضوعاتى نظیر: مجازات كسى كه در انجام فرامین الهى سستى مى‏كند، قسم دروغ، زكات ندادن، اذیت مؤمن، قطع رحم، حاكم ستمگر، مجازات ترك امر به معروف و نهى از منكر مى‏باشد.

ویژگی‌هاى كتاب‏

1. این كتاب در ترغیب مردم به كسب فضایل اخلاقى و انجام واجبات و مستحبات و فرو نهادن محرّمات و مكروهات نقش بسزایى دارد و هر مسلمانى با خواندن آن، یك نوع شیفتگى نسبت به وظایف اسلامى در خود احساس مى‏كند و شور و حال خاصى براى عمل‏گرایى در خود مى‏یابد و همین ویژگى براى ارزنده‏بودن یك كتاب و موفقیت نویسنده آن كفایت مى‏كند؛

2. ذكر ثواب و پاداش براى تشویق مردم به انجام دادن واجبات و مستحبات است. البته این روش، شیوه‏اى قرآنى مى‏باشد كه خود خداوند متعال در قرآن آن را در پیش گرفته و نعمتهاى بى‏شمارى براى اعمال نیك انسان ذكر كرده است. در روایات نیز این شیوه دنبال شده است؛

3. كتاب مذكور با كنار هم قرار دادن احادیث یك موضوع، به پیدایش درك درستى از فضاى آن موضوع در ذهن مبلّغ كمك مى‏كند؛

4. كنار هم قرار گرفتن احادیث یك موضوع و تفاوت بین ثوابهاى ذكرشده در آنها، مبلّغ را بر آن مى‏دارد تا با دقت بیش‏تر به ریزه‏كاریهاى این احادیث بپردازد. این كار در اكثر اوقات ما را به برداشتهاى نویى از احادیث رهنمون مى‏كند. از جمله اینكه برخى از آثار ذكرشده مربوط به ذات عمل است و هر كس آن را انجام دهد، به آن ثواب مى‏رسد؛ امّا برخى از ثوابها مربوط به نیت عمل است. مثلاً در مورد گرفتن ناخن در روایت وارد شده است كه هر كس ناخنش را در روز پنجشنبه و جمعه بگیرد، از جذام و پیسى دور مى‏ماند و در حدیث دیگرى از همین باب آمده است كه هر كس موقع انجام دادن این عمل، ذكر «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلى‏ مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ» را بگوید، خداوند به عدد هر ریزه ناخن، ثواب آزاد كردن بنده‏اى را براى او مى‏نویسد؛

5. برخى از مردم با شنیدن بعضى از ثوابهاى ذكر شده در احادیث، دست به انكار آن مى‏زنند. متنوّع بودن ثوابهاى ذكرشده براى اكثر اعمال باعث مى‏شود تا مبلّغ متناسب با سطح معرفت مخاطبینش از بین ثوابهاى ذكرشده در این احادیث، برخى از آنها را بیان كند. این كار مانع از آن مى‏شود كه گروهى منكر ثوابهاى مطرح شده براى این اعمال بشوند؛

6. این كتاب منبع خوبى براى مبلّغان دینى در زمینه بیان اعمال مربوط به هر روز و مناسبتها است؛

بررسى سندى كتاب‏

به لحاظ سندى، اصولاً در احادیثى كه متضمّن ثوابهایى براى اعمال مستحبى است، همین كه ندانیم آن روایت ساختگى است، مى‏توانیم به امید رسیدن به ثواب، به آن روایت عمل كنیم؛ همان‏گونه كه در روایات «مَنْ بَلَغَ» به این مطلب تصریح شده است. از جمله این روایات مى‏توان به روایت متواترى كه در صفحه 283 همین كتاب نیز آمده اشاره كرد. امام صادق‏علیه‏السلام در این حدیث مى‏فرمایند: «مَنْ بَلَغَهُ شَی‏ءٌ مِنَ الثَّوَابِ عَلَى شَی‏ءٍ مِنْ خَیرٍ فَعَمِلَهُ كَانَ لَهُ أَجْرُ ذَلِكَ وَ إِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ‏صلى‏الله‏علیه‏وآله لَمْ یقُلْه؛ كسى كه بشنود كار خوبى فلان مقدار ثواب دارد و آن كار را انجام دهد، ثواب آن كار از آن او خواهد بود؛ گرچه رسول خدا نیز آن را نگفته باشد.‌»

 

پی‌نوشـــــــــت‌ها:

 

1) شیخ صدوق حدود سال 305 ه. ق در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود و در سال 381 ه. ق در شهررى چشم از جهان فرو بست و در همان شهر به خاك سپرده شد. وى امروزه به ابن بابویه شهرت یافته است و مزار او از زیارتگاههاى معروف ایران به شمار مى‏آید و مورد توجه شیعیان مى‏باشد.

558 دفعه
(0 رای‌ها)