اشعار موضوعی با الهام از سخنان امیرالمومنین علیه‌السلام (1)

از شیوه‏هاى مؤثرى كه مى‏توان در تبلیغ معارف الهى از آن بهره جست، استفاده از شعرهاى پرمحتواست. شعر اصیل گاهى آن چنان جذاب و تأثیرگذار است كه روح و جان مخاطب را تسخیر كرده، در اعماق جان وى نفوذ مى‏كند. به همین جهت، بزرگان ما برخى از مطالب دینى و علمى را در قالب شعر و با عبارات موزون و دلنشین بیان كرده‏اند تا ضمن تأثیرگذارى بیشتر در مخاطب، به ذهن‏سپارى آن سریع‏تر و آسان‏تر صورت پذیرد.

اگر در یك سخنرانى تبلیغى و یا مناظره و گفتگوهاى دینى و علمى و حتى ذكر مصیبت از یك بیت شعر استفاده شود، تأثیر آن بر مخاطب چندین برابر مى‏شود.

شخصى مى‏گفت: من در دوران كودكى به یك جلسه مذهبى رفته بودم و آقاى سخنران در موضوع رعایت حقوق دیگران و پایمال نكردن آن صحبت مى‏كرد. در ضمن آن، شعرى قرائت كرد كه روح و روان مرا تسخیر نمود و الآن بعد از چهل سال، هرگاه موضوع مراعات حقوق دیگران مطرح شود، آن شعر در ذهنم تداعى مى‏كند و مرا از انجام اعمال ناپسند باز مى‏دارد؛ گرچه مطالب دیگر آن شخص در ذهنم باقى نمانده است و آن شعر این بود:

بخورى مال مسلمان، چون مالت بخورند                        بانگ و فریاد برآرى كه مسلمانى نیست

و همچنین عزیز دیگرى در تأثیر موعظه همراه با شعر مى‏گوید: من به مجالس متعلق به امام زمان علیه‏السلام خیلى علاقه‏مند بودم و هر جا موضوع مهدویت مطرح بود، خود را سریعا مى‏رساندم و از موضوعات مختلف مطروحه بهره مى‏بردم؛ اما روزى واعظى در موضوع شرائط انتظار و صفات منتظران و یاران حضرت مهدى علیه‏السلام سخنانى ایراد مى‏كرد كه در ضمن آن بیت ذیل را قرائت كرد:

آیینه شو جمال پرى‏طلعتان طلب                                 جارو بزن به خانه و پس میهمان طلب

و این بیت سالهاست كه دل و جان مرا نوازش مى‏دهد. هرگاه به آن مى‏اندیشم، ارتباط موضوع مورد علاقه‏ام را با خودسازى و تصفیه روح كه شاخص‏ترین خصلت منتظران ظهور است، درمى‏یابم و با علاقه و نیروى افزون‏ترى در این زمینه تلاش مى‏كنم.

در همین خصوص، اشعارى كه از ائمه معصومین علیهم‏السلام به ما رسیده و آن بزرگواران مضامین بلند معنوى را در قالب اشعار خویش و یا اشعار دیگر شعرا بیان كرده‏اند و یا حتى از شاعران متعهد تجلیل و تقدیر به عمل آورده‏اند، اهمیت مطلب را بیشتر نمایان مى‏سازد كه پرداختن به آن، مجال ویژه‏اى مى‏طلبد.

این نوشتار برخى از مضامین اخلاقى و موضوعات ارزشمند تبلیغى را با تلفیقى از اشعار معروف و ابیاتى از شعراى نامدار بر مخاطبان گرامى عرضه مى‏دارد و امید است براى مبلغان ارجمند در جهت غنا بخشیدن به محتواى سخنرانیها و گفتگوها سودمند باشد و بر شیوایى و جذابیت كلام آنان براى مخاطبان بیفزاید.

گفتنى است كه در این بخش، موضوعات تبلیغى را در كلام امیرمؤمنان على علیه‏السلام دنبال مى‏كنیم؛ چرا كه سخنان امیرمؤمنان على علیه‏السلام بعد از قرآن و گفتارهاى راهگشاى رسول گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عالى‏ترین منبع الهام‏بخش براى دانشمندان و حقیقت‏جویان سعادتمند به شمار مى‏رود؛ همچنان كه گفته‏اند:

كَلامُ عَلِىٍّ كَلامٌ عَلِىٌّ                                                وَ ما قالَهُ الْمُرْتَضى مُرْتَضى

یعنى سخنان على علیه‏السلام عالى‏ترین كلمات است و آنچه را كه مرتضى بگوید، سخنى پسندیده است.

شریف رضى رحمه‏الله در این‏باره مى‏گوید: سخنان آن حضرت عجایب بلاغت و شگفتیهاى فصاحت و گوهرهاى ادبیات عربى و مطالب روشنى‏بخش دینى و دنیوى را دربرگرفته است و این در حالى است كه كلام بشر این جامعیت را ندارد. هر گوینده سخن‏پرور از این چشمه جوشان علوى یارى گرفته و از آن پیروى كرده است و در میدان سخنورى گفتارهاى آن حضرت، گوى سبقت را از همگان ربوده و پیش افتاده است؛ چرا كه سخنان آن حضرت پرتوى از علم الهى و نسیم روحنوازى از سخنان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله است. (1)

سخنان امام على علیه‏السلام آن چنان جذاب و ستودنى و شگفت‏آور است كه حتى متفكران و سخن‏پردازان غیر مسلمان را به تعجب و تحسین واداشته است و آنان ناخودآگاه زبان به تجلیل گشوده‏اند. آرى، على بن ابى طالب علیه‏السلام ابرمرد تاریخ بشر است كه بعد از رسول خدا صلى‏الله‏علیه ‏و‏آله بى‏بدیل، بى‏نظیر و بى‏همتاترین است. كلام او را از كلام همه بشر در طول تاریخ برتر یافته‏اند و به جز قرآن كریم هیچ صحیفه و رساله بشرى قابل مقایسه با نهج‏البلاغه‏اش نیست.

استاد امین نخله، یكى از سخن‏پردازان عالم مسیحیت، در پاسخ كسى كه از او درخواست كرد چند كلمه از زیباترین سخنان على علیه‏السلام را برایش انتخاب كند، مى‏گوید: «به خدا قسم نمى‏توانم. من از انتخاب یك كلمه آن عاجزم (یكى از دیگرى زیباتر و شگفت‏انگیزتر است)؛ زیرا این كار به این مى‏ماند كه دانه یاقوتى را از كنار دانه‏هاى دیگر بردارم.‌» (2)

كلمات آن حضرت كه در لابه‏لاى بسیارى از متون دینى ما به ویژه در «نهج‏البلاغه» و «غررالحكم و دررالكلم» به دست ما رسیده، جلوه‏اى از دریاى عظمت مولاى متقیان على علیه‏السلام است. این كلمات ارزشمند از افكار شخصیتى تراوش نموده كه آفتاب وجودش هیچ‏گاه غروب ندارد و درخشش انوارش پیوسته در زندگى آحاد بشر در طول تاریخ پرتوافكن خواهد بود.

به خاطر اهمیت وصف‏ناپذیر كلمات آن حضرت، سخنوران، ادیبان و شاعران فارسى زبان با الهام از عبارات حكیمانه، شیوا و رساى على علیه‏السلام در موضوعات قابل توجه عرفانى، علمى، اخلاقى، تربیتى، سیاسى و غیره نوشته‏ها و اشعار خود را تنظیم كرده و به مخاطبان خویش، عرضه داشته‏اند.

با توجه به این نكات، در اینجا یافته‏هاى ادبى منظوم را با سوژه‏هاى تبلیغى در كلام آن حضرت طرح نموده و به خوانندگان بزرگوار تقدیم مى‏داریم:

ستایش ذات حق

على علیه‏السلام در خطبه اوّل نهج‏البلاغة ذات پاك حضرت احدیت را ستوده و ادراك حقیقت خداوندى را فراتر از افق اندیشه‏هاى محدود بشرى مى‏داند و مى‏فرماید: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لا یبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ... أَلَّذى لا یدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَلا ینالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ؛ حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه سخنوران از ستودن او عاجزند...؛ خدایى كه افكار و اندیشه‏هاى بلندهمتان از ادراك ذات او ناتوان‏اند و غواصان دریاى علوم به او دست نیابند.‌»

سعدى در این زمینه گفته:

نه ادراك بر كنه ذاتش رسد                                      نه فكرت به غور صفاتش رسد

نه بر اوج ذاتش پرد مرغ وهم                                    نه بر ذیل وصفش رسد دست فهم

چه شبها نشستم در این فكر گم                                  كه دهشت گرفت آستینم كه: قُمْ

و فردوسى مى‏گوید:

به نام خداوند جان و خرد                                         كزین برتر اندیشه برنگذرد

نیابد بدو نیز اندیشه راه                                            كه او برتر از نام و از جایگاه

و عطار نیشابورى:

اى وراى وصف و ادراك آمده                                   از صفات واصفان پاك آمده

تبدیل ارزشها به ضد ارزش

امام على علیه‏السلام در خطبه ملاحم مى‏فرماید: «وَ غارَ الصِّدْقُ وَفاضَ الْكِذْبُ وَاسْتُعْمِلَتِ الْمَوَدَّةُ بِاللِّسانِ وَ...؛ (3) راستى از بین مى‏رود و دروغ شایع مى‏شود و مردم با زبان دوست مى‏شوند و... .‌»

منسوخ شد مروت و معدوم شد وفا                                         زین هر دو نام ماند چو سیمرغ و كیمیا

شد راستى خیانت و شد زیركى سفه                                        شد دوستى عداوت و شد مردمى جفا (4)

نرم‏گویى و خوش‏زبانى

آن حضرت در خطبه «وسیله» كه 7 روز بعد از رحلت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ایراد كرده، مى‏فرماید: «اِنَّ مِنَ الْكَرَمِ لینَ الْكَلامِ؛ (5) از نشانه‏هاى بزرگوارى نرم‏گویى است.‌»

درشتى ز كس نشنود نرم‏گوى                                    سخن تا توانى به آزرم گوى (6)

     * * *

به شیرین‏زبانى و لطف و خوشى                                 توانى كه پیلى به مویى كشى (7)

آفات طمع‏ورزى

امام على علیه‏السلام فرمود: «اَكْثَرُ مَصارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطامِعِ؛ (8) بیشترین شكست عقول [انسانها] در زیر درخشندگیهاى طمعهاست.‌»

دست طلب چو پیش كسان مى‏كنى دراز                        پل بسته‏اى كه بگذرى از آبروى خویش

* * *

چو دانى كه بر تو نماند جهان                                     چه رنجانى از آز، جان و روان

بخور آنچه دارى و بیشى مجوى                                 كه از آز كاهد همى آبروى (9)

ارزش انسان

حافظ ارزش معنوى انسان و شخصیت ملكوتى او را بیان كرده و به انسان توصیه نموده به این دنیاى پست علاقه نشان مده و خود را ارزان مفروش:

همایى چون تو عالیقدر، حرص استخوان تا كى                         دریغ این سایه دولت كه بر نااهل افكندى

و دیگرى گفته:

تو به قیمت وراى هر دو جهانى                                  چه‏كنم كه قدر خود نمى‏دانى

و امام علیه‏السلام مى‏فرماید: «وَلَبِئْسَ الْمَتْجَرُ اَنْ تَرَى الدُّنْیا لِنَفْسِكَ ثَمَنا وَ مِمّا لَكَ عِنْدَاللّهِ عِوَضا؛ (10) و چه بد تجارتى است كه دنیا را قیمت خود و بهشتى كه خداوند آن را براى تو قرار داده، بدانى.‌»

معرفت قبل از بندگى

فیض كاشانى درباره اینكه دین خداوند با شناخت او آغاز مى‏شود، مى‏گوید:

عرفان طلب نخست و پس آنگاه بندگى                         بى‏معرفت عبادت عابد تمام نیست (11)

این بیت ناظر به این كلام مولاست كه فرمود: «اَوَّلُ الدّینِ مَعْرِفَتُهُ؛ (12) سرآغاز دین معرفت خداست.‌»

اخلاص و دورى از ریا

حضرت در خطبه 76 نهج البلاغه مى‏فرماید: «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَأً... قَدَّمَ خالِصا وَ عَمِلَ صالِحا؛ خدا رحمت كند بنده‏اى را كه... توشه خالصانه [و بدون ریا به درگاه خداوند] بفرستد و عمل نیك انجام دهد.‌»

سعدى مى‏گوید:

كلید در دوزخ است آن نماز                                     كه در چشم مردم گذارى دراز

وى حتى شرمنده گناه را بهتر از عابد خودنما و ریاكار مى‏داند:

گنهكار اندیشناك از خداى                                       به از پارساى عبادت نماى

گریز از معنویات

ناصر خسرو در مورد هجوم مردم و اشتیاق آنان به منافع مادى و حركت كُند و باكسالتشان به سوى اعمال آخرت گفته است:

بس به گرانى روى گهى سوى مسجد                           سوى خرابات همچو تیر نشانه

و اشاره است به این كلام امام علیه‏السلام: «... اِنْ دُعِىَ اِلى حَرْثِ الدُّنْیا عَمِلَ وَ اِنْ دُعِىَ اِلى حَرْثِ الاْآخِرَةِ كَسِلَ؛ (13)  [انسان گمراه] اگر به سوى زراعت دنیا [و سود مادّى] دعوت شود، انجام دهد و اما اگر به سوى زراعت آخرت [و مسائل معنوى] خوانده شود، كاهلى مى‏كند [و با كسالت مى‏رود].‌»

چرخش روزگار

یكى از ابیات مشهور حكیم فردوسى در مورد چرخش روزگار این بیت اوست:

چنین است رسم سراى درشت                                   گهى پشت بر زین، گهى زین به پشت

و میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانى هم مى‏گوید:

روزگار است آنكه گه عزت دهد گه خوار دارد                         چرخ بازیگر از این بازیچه‏ها بسیار دارد

این دو بیت در توضیح این گفتار علوى است كه فرمود: «أَلدَّهْرُ یوْمانِ: یوْمٌ لَكَ وَ یوْمٌ عَلَیكَ، فَاِذا كانَ لَكَ فَلا تَبْطَرْ وَ اِذا كانَ عَلَیكَ فَاصْبِرْ؛ (14) روزگار دو روز است: روزى براى كامرانى تو و روزى براى سختى و ناكامى توست. در روزى كه براى خوشى تو باشد، ناشكرى نكن و در روزِ سختى، شكیبا باش.‌»

ارزش سخن

در مورد زبان و آفات و بركاتش در ادبیات فارسى مطالب گوناگونى بیان شده است. یكى از آنها، سخن سعدى در گلستان است:

تا مرد سخن نگفته باشد                                           عیب و هنرش نهفته باشد

و یا:

سخندان پرورده پیركهن                                           بیندیشد آنگه بگوید سخن

این دو شعر را در تفسیر حكمت 148 نهج‏البلاغه مى‏توان به كار برد؛ آنجا كه حضرت مى‏فرماید: «اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ؛ شخصیت مرد در زیر زبانش نهفته است.‌»

استفاده از فرصت

ناصر خسرو شب و روز و سال و ماه را نابود كننده عمر مى‏داند و عمر را به راه كوتاهى تشبیه مى‏كند:

عمر مرا بخورد شب و روز و سال و ماه                       پنهان و نرم چون موشان و راسوان

* * *

بنگر كه عمر تو به رهى ماند                                      كوتاه، اگر تو اهل هُش و رأیى

سعدى در این زمینه مى‏گوید:

تا دگر باد صبائى به چمن باز آید                                عمر مى‏بینم چون برق یمان مى‏گذرد

* * *

سعدیا دى رفت و فردا همچنان موجود نیست                            در میان این و آن فرصت شمار امروز را

با این ابیات، مى‏توان این حدیث را توضیح داد كه: «فَاِنَّ غَدا مِنَ الْیوْمِ قَریبٌ ما اَسْرَعَ السّاعاتِ فِى الْیوْمِ وَ اَسْرَعَ الاَْیامَ فِى الشَّهْرِ وَ اَسْرَعَ الشُّهُورَ فِى السَّنَةِ وَ اَسْرَعَ السِّنینَ فِى الْعُمُرِ؛ (15) همانا كه فردا به امروز نزدیك است. ساعتها در روز و روزها در ماه و ماهها در سال چه زود سپرى مى‏گردد و سالها در عمر چه زود به آخر مى‏رسد.‌»

عبرت از تاریخ

دل نبستن به دنیا و عبرت گرفتن از احوال و آثار گذشتگان، از موضوعاتى است كه سخنوران مذهبى براى تنبیه و بیدارى غفلت‏زدگان و ترغیب به ایمان به كار مى‏گیرند. رودكى مى‏گوید:

مجلس وعظ رفتنت هوس است                                  مرگ همسایه واعظ تو بس است

و ناصر خسرو:

مرا این روزگار آموزگار است                                   كزین بِهْ نیست مان آموزگارى

و الهى قمشه‏اى:

در دور زمان فراز و نشیب است                                 هر لحظه كند حوادث ارشاد

و اشاره به این سخنان است: «... وَاعْتَبِرُوا بِما قَدْ رَأَیتُمْ مِنْ مَصارِعِ الْقُرُونِ قَبْلَكُمْ قَدْ تَزایلَتْ اَوْصالُهُمْ وَ زالَتْ اَبْصارُهُمْ وَ اَسْماعُهُمْ وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ وَانْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعیمُهُمْ فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ الاْءَوْلادِ فَقْدَها وَ بِصُحْبَةِ الاَْزْواجِ مُفارَقَتَها لا یتَفاخَرُونَ وَ لا یتَناسَلُونَ؛ (16) [اى بندگان خدا!] ... و از آنچه بر گذشتگان شما رفت، عبرت بگیرید كه چگونه بندهاى بدن ایشان از هم جدا و چشمها و گوشهایشان زایل شد، و شرافت و شكوهشان از بین رفت و شادیها و خوشگذرانیهایشان از آنها جدا شد، پس نزدیكى فرزندان به دورى، و همنشینى با همسران به جدایى بدل شد. دیگر نه به هم مى‏نازند و نه فرزندانى مى‏آورند.‌»

اعتدال در زندگى

در كار میانه رو بود سالم‏تر                                       یعنى كه بود خیر امور الاوسط

* * *

چو دارى به دست اندرون خواسته                              زر و سیم و اسبان آراسته

هزینه چنان كن كه بایدت كرد                                    نباید فشاند و نباید فشرد (17)

این اشعار از این كلام امام علیه‏السلام الهام گرفته‏اند: «كُنْ سَمْحا وَلا تَكُنْ مُبَذِّرا وَ كُنْ مُقَدِّرا وَلا تَكُنْ مُقَتِّرا؛ (18) بخشنده باش نه به حد تبذیر، و اندازه نگهدار، نه به حد بخل.‌»

آزمایش انسانها

امیرمؤمنان على علیه‏السلام شناختن حقیقت افراد را منوط بر گذر زمان و دگرگونى روزگار و رخدادها مى‏داند و مى‏فرماید: «فى تَقَلُّبِ الاَْحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛ (19) گوهرهاى افراد در دگرگونى احوال (دگرگونى روزگار و حوادث) شناخته مى‏شود.‌»

خوش بود گر محك تجربه آید به میان                                     تا سیه‏روى شود هر كه در او غش باشد (20)

* * *

روشن دلان همیشه به سختى به سر برند                                               در سنگ، زندگى به سر آمد شرار را (21)

رسیدگى به حال بیچارگان

امام به مالك اشتر مى‏نویسد: «وَ تَفَقَّدْ اُمُورَ مَنْ لا یصِلُ اِلَیكَ مِنْهُمْ، مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ الْعُیونُ وَ تَحْقِرُهُ الرِّجالُ؛ (22) به مشكلات كسانى از مردم بیشتر رسیدگى كن كه كمتر به تو دست‏رسى دارند و از كوچكى به چشم نمى‏آیند و دیگران آنان را كوچك مى‏شمارند.‌»

چراغى كه بیوه زنى بر فروخت                                  بسى دیده باشى كه شهرى بسوخت

* * *

تیر دعاى سحرِ بیوه‏گان                                            بگذرد از نُه سپر آسمان

بخشش و احسان

مولاى متقیان درباره آثار ارزشمند بخشش و احسان مى‏فرماید: «اَلْجُودُ حارِسُ الاْءَعْراضِ؛ (23) بخشش نگهبان آبروهاست.‌»

اگر داد و دادن بود كار تو                                        بیفزاید اى مرد مقدار تو (24)

امام على علیه‏السلام در خطبه 41 نهج‏البلاغة مى‏فرماید: «اِنَّ الْوَفاءَ تَوْاَمُ الصِّدْقِ وَلا اَعْلَمُ جُنَّةً اَوْقى مِنْهُ؛ وفادارى به همراه راستى است و من سپرى نگهدارنده‏تر از آن سراغ ندارم.‌»

وحشى بافقى:

ما چو پیمان با كسى بستیم دیگر نشكنیم                                  گر همه زهرست، چو خوردیم ساغر نشكنیم

سعدى:

گر سرم مى‏رود از عهد تو سر باز نپیچم                        تا بگویند پس از من كه به سر برد وفا را

حافظ:

وفا كنیم و ملامت كشیم و خوش باشیم                        كه در طریقت ما كافریست رنجیدن

و دیگرى گفته:

با اهل وفا جفا سزا نیست                                         بر گو كه چه ماجراست اینها

ملاقات على علیه‏السلام در هنگام مرگ

حضرت به حارث همدانى فرمود:

«یا حارِ هَمْدانِ مَنْ یمُتْ یرَنى                                     مِنْ مُؤْمِنٍ اَوْ مُنافِقٍ قُبُلاً (25)

یعنى اى حارث همدانى! هر كس بمیرد، مرا قبل از مرگ خواهد دید؛ چه مؤمن باشد، چه منافق.

شاعرى این دو بیت را به همین مناسبت سروده:

اى كه گفتى من یمت یرنى                                        جان فداى كلام دلجویت

كاش روزى هزار مرتبه                                            من مُردمى تا بدیدمى رویت

نگاه به نامحرم

امیرمؤمنان از شاخص‏ترین صفات اهل تقوا، چشم پوشى از نامحرم را بیان كرده و فرموده است: «غَضُّوا اَبْصارَهُمْ عَمّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِمْ؛ (26) [اهل تقوا] چشمان خود را از محرمات الهى فرو بسته‏اند [و به گناه نمى‏آلایند].‌»

و حافظ در این معنى گفته:

منم كه شهره شهرم به عشق ورزیدن                            منم كه دیده نیالوده‏ام به بَد دیدن

سزاى عمل

امام درباره مكافات عمل و سزاى اعمال نیك و بد مى‏فرماید: «فَاِنَّكُمْ مُرْتَهَنُونَ بِما اَسْلَفْتُمْ وَ مَدینُونَ بِما قَدَّمْتُمْ؛ (27) شما یقینا در گرو اعمالى هستید كه از قبل فرستاده‏اید و مكافات خواهید شد به آنچه كه عمل كرده‏اید.‌»

در این درگاه سعى هیچ كس ضایع نمى‏گردد                             به قدر آنچه فرمان مى‏برى فرمانروا گردى (28)

در این یك دم ار بدكنى یا كه زشت                            زمانه به نام تو خواهد نوشت

* * *

مبادا در این یك زمان بد كنى                                    كه گر بد كنى در حق خود كنى (29)

فرجام شوم حسد

سعدى یكى از علل نگرانیهاى روحى و عدم اعتماد به نفس را صفت مذموم حسد مى‏داند. او بر این باور است كه این خصلت ناپسند پیش از آنكه به دیگران لطمه زند، شخص حسود را مى‏آزارد:

توانم آنكه نیازارم اندرون كسى                                               حسود را چه كنم كو ز خود به رنج دراست

بمیر تا برهى اى حسود كاین رنجى است                                 كه از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست

این شعر مى‏تواند سخن مولا را توضیح دهد كه: «صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ؛ (30) سلامتى تن در كم شدن حسد است.‌»

نشانه غفران الهى

امام على علیه‏السلام در خطبه 176 گریه و زارى براى جبران خطاها را بهترین راه مى‏داند و با تحسین از افرادى كه چنین مى‏كنند، مى‏فرماید: ««طُوبى لِمَنْ... بَكى عَلى خَطیئَتِهِ؛ خوشا به حال كسى كه بر خطاهایش گریه و ناله سر دهد.‌»

مولوى همین حالت را نشانه آمرزش الهى مى‏داند:

گر خدا خواهد كه غفارى كند                                   میل بنده جانب زارى كند

و فیض كاشانى با سفارش به این حالت مى‏گوید:

روزِ شمار، تا نشوى از خجالت آب                             بشمار جرم خویش به زارى ببار اشك

و امام خمینى رحمه‏الله مى‏فرماید:

بگذار دردمندِ فراقِ رخِ نگار                                     از درد خویش ناله و آه و فغان كند

تواضع و فروتنى

على علیه‏السلام تواضع را بهترین حفاظى مى‏داند كه حربه‏هاى شیطان را خنثى كرده، او را خلع سلاح مى‏كند و در این زمینه مى‏فرماید:«وَاتَّخِذُوا التَّواضُعَ مَسْلَحَةً بَینَكُمْ وَ بَینَ عَدُوِّكُمْ اِبْلیسَ وَ جُنُودِهِ؛ (31) فروتنى را در میان خود و دشمنتان، كه شیطان و یارانش هستند، به عنوان سنگر و پناهگاه قرار دهید.‌»

تواضع است دلیل رسیدگان به كمال                            كه چون سوار به مقصد رسد پیاده شود

* * *

ز راه خاكسارى كسب عزت كرده‏ام صائب                                               كه چون خورشید، هم بالاى سر، هم زیر پا باشم

آزادگى و عزت نفس

على علیه‏السلام فرمود: «وَلا تَكُنْ عَبْدَ غَیرِكَ وَقَدْ جَعَلَكَ اللّهُ حُرّا؛ (32) بنده دیگرى مباش، در حالى كه خداوند تو را آزاد آفریده است.‌»

مرا زور و فیروزى از داور است                                 نه از پادشاه و نه از لشكر است

كه آزاد زادم نه من بنده‏ام                                         یكى بنده آفریننده‏ام

    * * *

در دهر هر آنكه نیم نانى دارد                                     از بهر نشست آشیانى دارد

نه خادم كس بود نه مخدوم كسى                                گو شاد بزى كه خوش جهانى دارد (33)

برترى علم بر ثروت

امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «یا كُمَیلُ الْعِلْمُ خَیرٌ مِنَ المالِ اَلْعِلْمُ یحْرِسُكَ وَ اَنْتَ تَحْرُسُ الْمالَ وَ الْمالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ وَ الْعِلْمُ یزْكُوا عَلَى الاِْنْفاقِ وَ صَنیعُ الْمالِ یزُولُ بِزَوالِهِ؛ (34) اى كمیل! علم برتر از مال است؛ [زیرا] علم تو را نگاه مى‏دارد و تو مال را حفظ مى‏كنى، و مال را بخشیدن كم مى‏گرداند و علم بر اثر بخشیدن افزونى مى‏یابد. شخصیتى كه با مال كسب شده، با نابودى آن از بین مى‏رود [، ولى دانش این طور نیست، و بعد از مرگ صاحب خود، پسندیده گوییها را به دست مى‏آورد].‌»

به از گنج دانش به گیتى كجاست                                كه را گنج دانش بود پادشاست (35)

* * *

شرف و قیمت و قدر تو به فضل و هنر است                             نه به دیدار و به دینار و به سود و به زیان

* * *

چنین گفت آن بخرد رهنمون                                      كه فرهنگ باشد ز گوهر فزون

كه فرهنگ آرایش جان بود                                        ز گوهر سخن گفتن آسان بود

دُر دانش از گنج نامى‏تر است                                    همان نزد دانا گرامى‏تر است

سخن ماند از ما همى یادگار                                      تو با گنج، دانش برابر مدار (36)

عظمت پروردگار

امام على علیه‏السلام در مورد ویژگیهاى مردان پرواپیشه و انسانهاى خدا جوى مى‏فرماید: «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ وَ صَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْینِهِمْ؛ (37) خداوند متعال در منظر آنان با عظمت و بزرگ است و غیر از خدا همه چیز در دیدگاه آنان كوچك و حقیر مى‏باشد.‌»

چرا اهل معنى بدین نگروند                                                كه ابدال در آب و آتش روند

ره عقل جز پیچ در پیچ نیست                                    بر عارفان جز خدا هیچ نیست

كه هامون و دریا و كوه و فلك                                   پرى، آدمیزاد، دیو و ملك

همه هر چه هستند از آن كمترند                                  كه با هستى‏اش نام هستى برند (38)

شیوه مردان الهى

على علیه‏السلام در توصیف مردان خدایى مى‏فرماید: «صَحِبُوا الدُّنْیا بِاَبْدانٍ اَرْواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الاَْعْلى؛ (39) آنان در این دنیا با بدنهایى زندگى مى‏كنند كه ارواحشان به محل اعلى تعلق دارد.‌»

مردان خدا پرده پندار دریدند                                     یعنى همه جا غیر خدا یار ندیدند

كوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است                           كین جامه به اندازه هر كس نبریدند

مرغان نظرباز سبك‏سیر «فروغى»                                 از دامگه خاك بر افلاك پریدند (40)

دورى از تفاخر به نسب

على علیه‏السلام فرمود: «مَنْ فاتَهُ حَسَبُ نَفْسِهِ لَمْ ینْفَعْهُ حَسَبُ آبائِهِ؛ (41) كسى كه مقام و منزلت خود را از دست داده باشد، منزلت پدرانش به او سودى نبخشد.‌»

گیرم پدر تو بوده فاضل                                           از فضل پدر تو را چه حاصل (42)

 

  • پاورقــــــــــــــــــــی

 

1. مقدمه نهج البلاغة.

2. ما هو نهج‏البلاغة، ص 56.

3. نهج‏البلاغة، خطبه 107.

4. عبدالواسع جبلى.

5. الكافى، ج 8، ص 24.

6. فردوسى. 7. سعدى.

8. نهج البلاغة، نامه 31.

9. فردوسى.

10. نهج‏البلاغة، خطبه 32.

11. دیوان فیض، ص 36.

12. نهج‏البلاغة، خطبه 1.

13. همان، خطبه 102.

14. همان، حكمت 396.

15. همان، خطبه 188.

16. همان، خطبه 161.

17. فردوسى.

18. نهج‏البلاغة، حكمت 32.

19. همان، حكمت 217.

20. حافظ. 21. صائب.

22. نهج‏البلاغة، نامه 53.

23. همان، حكمت 211.

24. فردوسى. 25. حبل المتین، ص 59.

26. نهج‏البلاغة، خطبه 193.

27. همان، خطبه 190.

28. صائب.

29. ملك الشعراء بهار.

30. نهج‏البلاغة، حكمت 256.

31. همان، خطبه 192.

32. همان، نامه 31.

33. خیام.

34. نهج‏البلاغة، حكمت 147.

35. طوسى. 36. فردوسى.

37. نهج‏البلاغة، خطبه متقین.

38. سعدى.

39. نهج‏البلاغة، حكمت 147.

40. فروغى بسطامى.

41. نهج‏البلاغة، حكمت 378.

42. سعدى.

641 دفعه
(0 رای‌ها)