تحقیقی درباره حضرت رقیه علیها‌ السلام

طواف شمع چون پروانه مى‏كرد به دستش زلف بابا شانه مى‏كرد

پدر را از لب خود نوش مى‏داد از آن سو عمّه او گوش مى‏داد

سر و روى پدر را ناز مى‏كرد برایش عقدۀ دل باز مى‏كرد

به قربان سر نورانى تو چرا خون ریزد از پیشانى تو

رخ من نیلى از سیلى است اى سر لبان تو چرا نیلى است اى سر

مگر چوب جفا بوسیده بابا كه خون بر روى او خشكیده بابا

تو از چوب جفا دارى نشانه‏ مرا باشد نشان از تازیانه‏

در آن شب، شام را شورى دگر بود تو گویى شام عاشورى دگر بود

سه ساله دخترى چون «ماهپاره» فرو مى‏ریخت از چشمش ستاره‏

زتو دارم تمنّا جان بابا مرا با خود ببر در نزد زهرا

كه گیرم در بغل مانند جانش‏ دهم من جاى سیلى را نشانش‏

وجود رقیه در هالهاى از ابهام

مهم‏ترین بحث در این دوران درباره حضرت رقیه‏ علیها‌السلام این است كه آیا اصلاً چنین دخترى وجود داشته؟ و آیا امام حسین‏‌علیه‌السلام فرزند دخترى سه یا چهارساله به این نام داشته است؟

پاسخ به این پرسش، آسان نیست. از یك سو وجود قبرى در شام به این نام و پذیرش وجود این دختر در جامعه شیعى، آن هم به صورت مسلم و انكارناپذیر و نقل دهها داستان درباره كرامت او و حتى بعضى غلوّها و تندرویها از ناحیه برخى مدّاحان درباره سرگذشت او، مسئله را آن چنان مسلم و حتمى جلوه داده است كه كسى به راحتى جرئت نمى‏كند این پرسش را مطرح كند؛ چرا كه امكان متهم شدنش از ناحیه اذهان جامعه شیعى به شدّت وجود دارد.

از سوى دیگر، كمبود منابع تاریخى دسته اوّل و قدیمى در این‏باره به این پرسش دامن مى‏زند كه آیا به واقع، چنین دخترى وجود داشته است؟ ممكن است حتّى برخى افراد مغرض به دلیل اثر سازنده و جانسوزى كه زیارت و مصائب این سه ساله بر روح مردم دارد به این پرسش دامن بزنند و وجود او را در هاله‏اى از ابهام ببرند.

آنچه اكنون در پى آن هستیم، بررسى این قصّه تاریخی است، به دور از افراط و تفریطها و براساس آنچه از منابع گذشته و حال در دست ما وجود دارد.

تعداد دختران امام حسینعلیه‌السلام و منابع تاریخى

مورخان و مقتل‏نویسان در بیان فرزندان حضرت ابا عبد اللّه‏‌علیه‌السلام هنگامى كه به دختران او رسیده‏اند، به ذكر دو دختر به نامهاى «فاطمه» و «سكینه» بسنده كرده‏اند. (1)

برخى نام «زینب» را نیز بدانها افزوده‏اند. (2) و البته در منابع متأخران، گاه تا هشت دختر براى آن حضرت نام برده‏اند كه عبارت‏اند از: فاطمه كبرى، فاطمه صغرى، زبیده، زینب، سكینه،‌ام كلثوم، صفیه و دخترى كه در خرابه وفات كرده است كه بعضى نامش را زبیده و بعضى رقیه گفته‏اند. (3) امّا در هیچ یك از منابع تاریخى اوّلیه، نامى از دختر خردسالى سه یا چهار ساله براى امام حسین‏‌علیه‌السلام كه اسم آن رقیه یا فاطمه صغرى و یا با نامى دیگر، دیده نشده است و نیز اینكه هنگام اقامت كاروان اسیران در شام، چنین دخترى با آن صحنه غمناك و شهادت اسفناك مشاهده نشده است. آرى، در برخى كتابهاى متأخر، شرح حالِ این دختر آمده است كه به زودى بدان اشاره مى‏شود.

اكنون این پرسش مطرح مى‏شود كه چرا از چنین دخترى با آن سرنوشت غمبار، در كتابهاى تاریخى اوّلیه، سخنى به میان نیامده است و این جریان را ثبت نكرده‏اند. در جواب باید گفت كه شیعیان در طول تاریخ بر اثر حكومت حاكمان جور، یا فرصت و مجال ثبت حوادث تاریخى را پیدا نكرده‏اند و یا در صورت ثبت، ستمگران آثار علمى و تاریخى‏شان را سوزانده‏اند و از بین برده‏اند؛ مانند كتاب‏سوزى مشهور محمود غزنوى در رى در سال 423 ق، كشتار و كتاب‏سوزى طغرل در بغداد در عصر شیخ طوسى، داستان حسنك وزیر و آوارگى فردوسى، كشتارها و كتاب‏سوزیهای «جزّار» حاكم مشهور عثمانى در شامات، در جنوب لبنان و... .» (4)

از اینرو ممكن است این جریان در كتب تاریخى گذشته بوده؛ ولى سپس از بین رفته باشد. شاهد این ادّعا از بین رفتن كتاب پرارج «الحاویه فی مثالب معاویه»، تألیف قاسم بن محمّد بن احمد مأمونى از علماى اهل سنّت است. كامل بهائى، اصل قصّه رقیه را از آن نقل كرده است. (5) به این سبب است كه در مسائل فقهى، گاهی منبع و مدرك یك حكم از بین رفته است. فقها، شیاع یك حكم را بین شیعه در صورت اتصال به دوران معصوم، معتبر مى‏دانند.

شواهدى بر وجود رقیه

با اینكه در تواریخ رسمى قرون اوّلیه، سرگذشت رقیه نیامده است؛ ولى با این حال برخى روایات و منابع به اسم او اشاره كرده‏اند كه به نمونه‏هایى اشاره مى‏شود:

1. محدّث و مورّخ جلیل القدر، مرحوم سید بن طاووس (متوفاى 664 ق) مى‏نویسد: «حضرت سید الشهداء، زمانى كه اشعار معروف «یا دَهْرُ اُفٍّ لَكَ مِنْ خَلِیلٍ...» را ایراد فرمود، زینب‏ علیها‌السلام و اهل حرم، فریاد به گریه بلند كردند.

حضرت آنان را امر به صبر كرد؛ آن‏گاه فرمود: «یا اُخْتاهُ یا‌ام كُلْثُوم، وَاَنْتِ یا زَینَبُ وَاَنْتِ یا رُقَیةُ وَاَنْتِ یا فاطِمَةُ، وَاَنْتِ یا رُبابُ، اُنْظُرْنَ اِذا اَنَا قُتِلْتُ فَلا تَشْقَقْنَ عَلَىَّ جَیباً وَلا تَخْمَشْنَ عَلَىَّ وَجْهاً وَلا تَقُلْنَ عَلَىَّ هَجْراً؛ (6) خواهرم‌ام كلثوم و تو اى زینب و تو اى رقیه و تو اى فاطمه و تو اى رباب دقّت كنید زمانى كه من به قتل رسیدم، [در مرگم] گریبان چاك نزنید و صورت نخراشید و كلامى ناروا بر زبان نرانید.»

طبق این سخنان، نام رقیه به زبان امام حسین‏‌علیه‌السلام جارى شده است. پس باید یكى از بستگان نزدیك حضرت باشد و از آنجا كه بین خواهران و یا همسران، شخصى با این نام نداشته‏ایم به احتمال، دختر حضرت، مقصود است.

2. امام حسین‏‌علیه‌السلام پس از شهادت على اصغر به ظاهر به عنوان خداحافظى به خیمه آمد؛ آن‏گاه فریاد برآورد: «یا‌ام كُلْثُومَ، وَ یا سَكِینَةُ وَیا رُقَیةُ وَ یا عَاتِكَةُ وَ یا زَینَبُ یا اَهْلَ‌بَیتِى عَلَیكُنَّ مِنِّى السَّلامُ؛ (7) اى‌ام كلثوم! اى سكینه! اى رقیه! اى عاتكه! اى زینب! اى اهل‌بیت من! خداحافظ!»

اینجا هم از رقیه در ردیف خواهران و دختران نام برده شده است.

3. آورده‏اند كه امام حسین‏‌علیه‌السلام در آخرین لحظات حیات خویش، هنگام مواجهه با شِمرْ چنین فرمود: «اَلا یا زَینَبُ یا سَكِینَةُ! اَیا وُلْدِى! مَنْ ذا یكُونُ لَكُمْ بَعْدِى؛ اَلا یا رُقَیةُ! یا‌ام كُلْثُومَ! اَنْتُمْ وَدِیعَةُ رَبِّى، الْیوْمَ قَدْ قَرُبُ الْوَعْدُ؛ (8) اى زینب! اى سكینه! اى فرزندان من! چه كسى بعد از من براى شما [و سرپرست شما] خواهد بود؟ اى رقیه! اى‌ام كلثوم! شما امانت پروردگار من هستید. امروز وعده [شهادت‏] نزدیك است.»

اینجا هم در ردیف خواهران و دختران اسم او وجود دارد؛ به‏ویژه كلمه ودیعه مى‏رساند كه در این مجموعه نزدیكانى بوده‏اند كه حضرت در قبال آنها مسئولیت دارد و به عنوان امانت الهى براى حضرت مطرح بوده‏اند.

4. در برخى روایات آمده است كه حضرت سكینه در روز عاشورا به خواهر سه ساله‏اش كه به احتمال قوى همان رقیه باشد، گفت: «بیا دامن بابا را بگیریم و مانع رفتن و كشته شدنش شویم.»

شه سوى میدان بى‏امان مى‏رفت نو گلان تشنه باغبان مى‏رفت‏

دخترى آمد راه میدان بست‏ سوره كوچك ره به قرآن بست‏

بابا! از وداعى كه با حرم كردى‏ شد به من معلوم برنمى‏گردى‏

شه به یاد آورد روى نیلى را بوسه‏باران كرد جاى سیلى را

امام حسین‏‌علیه‌السلام با شنیدن این سخن، بسیار اشك ریخت و آن‏گاه رقیه صدا زد: «بابا! مانعت نمى‏شوم. صبر كن تا تو را ببینم.» آن حضرت، او را در آغوش گرفت و لبهاى خشكیده‏اش را بوسید. در این هنگام، آن نازدانه ندا داد: «اَلْعَطَشُ اَلْعَطَشُ فَاِنَّ الظَّمأَ قَدْ اَحْرَقَنِى؛ [بابا] تشنه‏ام، تشنه‏ام، شدّت تشنگى، [جگر] مرا آتش زده است.» امام حسین‏‌علیه‌السلام به وى فرمود: «كنار خیمه بنشین تا براى تو آب بیاورم.» آن‏گاه امام حسین‏‌علیه‌السلام برخاست تا به سوى میدان برود. باز هم او، دامن پدر را گرفت و با گریه گفت: «یا اَبَةُ اَینَ تَمْضِى عَنَّا؟؛ باباجان چرا از پیش ما مى‏روى؟»

امام یك بار دیگر آن دردانه را در آغوش گرفت و آرام كرد و سپس با دلى پُرخون از او جدا شد. (9)

شبیه این قصه با تفاوتهایى از هلال و دیگران نقل شده است كه در آینده به آنها اشاره مى‏شود. احتمال دارد كه تعدد این داستانها به سبب وداعهاى متعدد حضرت باشد و احتمال مى‏رود كه یك قصه با بیانهاى مختلفى نقل شده است كه ما به اهمّ آن نقلها اشاره مى‏كنیم.

5. هنگامى كه زینب‏ علیها‌السلام در كوفه با سر بریده ابا عبد اللّه‏‌علیه‌السلام مواجه شد، اشعارى سرود كه در ضمن آن آمده است: «یا اَخِى فاطِمُ الصَّغِیرَةُ كَلِّمْهَا فَقَد كادَ قَلْبُها اَنْ یذُوبا؛ (10) اى برادرم! با فاطمه كوچك سخن بگو كه نزدیك است قلبش ذوب شود [و تهى شود].»

فاطمۀ صغیره در ذهن متأخران و متقدمان بر رقیه اطلاق مى‏شده است. با توجه به اینكه فاطمه، دختر بزرگ امام حسین‏‌علیه‌السلام بوده و به عقد حسن مثنى در آمده است، نمى‏تواند این فاطمه، همان فاطمه باشد. پس باید دختر دیگرى براى ابا عبد اللّه‏‌علیه‌السلام باشد كه به سر بابا خیره خیره نگاه مى‏كرده است.

6. اشعار سیف بن عمیره نخعى كوفى (11) كه در دوران امام صادق‏‌علیه‌السلام مى‏زیسته است، در ضمن این قصیده آشكارا دوبار، نام رقیه را آورده است:

وَسكینَةُ عَنْها السَّكِینَةُ فارَقَتْ لَمَّا اَبتَدَیتَ بِفُرقَةِ وَتَغَیرِ

وَرُقَیةُ رَقَّ الْحَسُودُ لِضَعْفِها وَغدا لِیعْذِرَهَا الَّذِى لَمْ یعْذَرُ

وَلِاُمِّ كُلْثُومَ یجِدْ جَدِیدها لثم عقیبٍ دَمُوعُها لَمْ یكرر

لَمْ اَنْسِها وَسَكِینَة وَرُقَیةَ یبْكِینَهُ بَتَحسُّرٍ وَتَزَفُّرٍ

یدْعُونَ اُمَّهُم البتولة فاطماً دعوى الحزین الواله المُتَحیرُ

یا اُمَّنا هَذا الْحُسَینُ مَجدلاً مُلْقى‏ عَفیراً مَثْلُ بَدر فرهر...

وَعَبیدُكُمْ سَیفُ فَتى‏ ابن عُمَیرة عَبْدٌ لِعَبْدٍ عَبِید حِیدَر قَنْبَرُ... (12)

در اشعار فوق دو بار به نام رقیه اشاره شده است.

7. هلال بن نافع مى‏گوید كه در میان دو صف لشكر (دشمن) ایستاده بودم. كودكى از حرم امام حسین‏‌علیه‌السلام بیرون آمد. امام به سوى میدان مى‏آمد كه كودك با گامهاى لرزان، دوان دوان خود را به امام رسانید و دامن آن حضرت را گرفت و گفت: «یا اَبَة! اُنْظُرْ اِلَىَّ فَاِنِّى عَطْشانٌ؛ اى پدر! به من بنگر و ببین من تشنه‏ام.»

این تقاضا آن‏چنان جانسوز بود كه اشك از دیدگان امام حسین‏‌علیه‌السلام جارى ساخت و فرمود: «بُنَیةُ اَللَّهُ یسْقِیكَ فَاِنَّهُ وَكِیلِى؛ دخترم [مى‏دانم تشنه‏اى] خداوند تو را سیراب كند كه او وكیل [و پناهگاه] من است.» هلال گفت: «پرسیدم این دختر چه كسى بود و با امام حسین‏‌علیه‌السلام چه نسبتى داشت؟» گفتند: «او رقیه دختر سه ساله امام حسین‏‌علیه‌السلام بود.» (13)

در قصّۀ كربلا داستان به این صورت آمده است كه چون حضرت خواست به میدان برود، التفاتی به سوی دخترش كرد. او از زنان جدا شده بود و در گوشه‌ای می‌گریست و ندبه می‌كرد. امام نزد او آمد و وی را تسلّی داد و این زبان‌حال اوست:

هَذَا الْوَدَاعُ عَزیزَتِی وَ الْمَلْتَقَی یوْمَ الْقِیامَۀِ عِنْدَ حَوْضِ الْكَوْثَرِ

ای عزیز من! این آخرین وداع است و ملاقات روز قیامت نزد حوض كوثر خواهد بود.

فَدَعَی الْبُكَاءَ وَ لِلْاَسَارِ تَهَییء وَاسْتَشْعِرِی الصَّبْرَ الْجَمِیلَ وَ بَادِرِی

گریه را رها كن، برای اسارت مهیا باش و بردباری نیكو را شعار خود قرار بده:

وَ اِذَا رَاَیتَنِی عَلَی وَجْهِ الثَّرَی دامِی الْوَریدِ مُبَضَّعاً فَتَصَبِّرِی

و چون پیكر قطعه‌قطعۀ من را روی خاك مشاهده كردی، در حالی كه از رگهایم خون جاری است، شكیبایی كن.

در پاورقى، صفحه ص 518، اضافه كرده است كه در لحظه وداع، دختركى از آن حضرت، آب مطالبه كرد. حضرت به او فرمود كه به نزد تو باز خواهم گشت و شاید مراد از بازگشت، سر مقدس آن حضرت بوده است. [كه نزد رقیه بازگشت‏]؛ واللّه العالم. (14)

8. عصر عاشورا كه دشمنان براى غارت به خیمه‏ها ریختند، آنجا در مجموع 23 كودك از اهل‌بیت‏علیهم السلام را یافتند. به عمر سعد گزارش دادند كه این 23 كودك بر اثر شدّت تشنگى در خطر مرگ هستند. وى اجازه داد به آنها آب بدهند. وقتى نوبت به حضرت رقیه رسید، آن حضرت، ظرف آب را گرفت و دوان دوان به سوى قتلگاه حركت كرد.

یكى از سپاهیان دشمن پرسید: «كجا مى‏روى؟» حضرت رقیه فرمود: «بابایم تشنه بود. مى‏خواهم او را پیدا كنم و برایش آب ببرم.» او گفت: «آب را خودت بنوش كه پدرت را با لب تشنه شهید كردند.» حضرت رقیه گریه‏كنان گفت: «پس من هم آب نمى‏آشامم.» (15)

البته این نقل سازگارى ندارد با آنچه كه در رابطه با قصّه خرابه آمده است كه حضرت رقیه، سراغ بابا را مى‏گرفت وگویا از شهادت او اطلاع نداشت؛ ولى به این مقدار مى‏تواند مؤید باشد كه دخترى به این نام، از دختران امام حسین‏‌علیه‌السلام بوده است. همچنین نقل شده است كه رقیه لحظه نماز ظهر، سجّاده بابا را پهن كرد و منتظر آمدن او بود كه نماز گزارد. (16)

همچنین نقل شده است كه این نازدانه در شب شام غریبان، كنار جَسَد بابا بوده است. (17) این مطلب، ناسازگار است با آنچه در كتب معتبر تاریخى قرن هفتم به بعد آمده است، یعنى اینكه بانوان، مرگ و شهادت پدران را از كودكان پنهان مى‏كردند و گویا شخص رقیه از شهادت بابا خبر نداشته است.

رقیه در كتب تاریخى قرن هفتم به بعد

1. قدیمى‏ترین موّرخى كه درباره این كودك به عنوان دختر امام حسین‏‌علیه‌السلام و قصّه او در شام سخن گفته است، مورّخ خبیر عماد الدین حسن بن علی بن محمّد طبرى، معاصر خواجه نصیر الدین طوسى در كتاب «كامل بهائى» است. (18)

او مى‏نویسد: «زنان خاندان نبوّت، در حال اسیرى، حال مردانى را كه در كربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده مى‏داشتند و هر كودكى را وعده مى‏دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است و بازمى‏آید؛ تا اینكه ایشان را به خانه یزید آوردند. دختركى چهارساله بود. شبى از خواب بیدار شد و گفت: «پدر من حسین كجاست؟ این ساعت، او را در خواب دیدم كه سخت پریشان بود.» زنان و كودكان جمله در گریه افتادند و صداى زارى از ایشان برخاست. یزید خفته بود، از خواب بیدار شد و از ماجرا سؤال كرد. خبر بردند كه ماجرا چنین است. آن لعین در حال [و بى‏درنگ] گفت: «بروند سر پدر [ش‏] را بیاورند و در كنار او نهند.» سپس آن سر مقدّس را بیاوردند و در كنار آن دختر چهار ساله نهادند. پرسید: «این چیست؟» گفتند: «سر پدر توست. آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم كرد.» (19)

2. مرحوم شیخ عباس قمى نیز عین نقل طبرى را در منتهى الآمال (20) آورده و بیان كرده است كه رقیه دختر امام حسین‏‌علیه‌السلام در كنار سر بریده بابا جان داد.

به قربان سرت بابا بگردد دختر بابا كدامین دست كین آخر بریده حنجرت بابا

تو را اى لاله زهرا، كه از شاخه جدا كرده‏ مرا چون بلبل شیدا به داغت مبتلا كرده‏

الهى بشكند دستى كه رگهاى تو ببریده‏ نداده گوئیا آبت كه لبهاى تو خشكیده‏

3. در چند كتاب دیگر كه به اسامى آنها اشاره مى‏شود، به صورت مفصل مطرح شده است كه حسین، دختر خردسالى به نام رقیه داشت كه چهار سال از عمر مباركش مى‏گذشت. شبى از خواب بیدار شد، در حالى كه سخت پریشان به نظر مى‏رسید و جویاى پدر شد و پرسید: «پدرم كجاست كه من هم‏اكنون او را [در خواب‏] دیدم. سرانجام، سر بریده پدر را براى او آوردند. او با دیدن سر بریده، ناله و گریه سر داد؛ آن‏گاه لب كوچك خود را بر لبهاى پدر نهاد و گریه شدیدى كرد و از هوش رفت! هر چه تلاش كردند، به هوش نیامد، و این عزیز حسین‏‌علیه‌السلام در شام به شهادت رسید. (21)

4. محمّد حسن قزوینى به نقل از بعضى آثار اصحاب نقل كرده است كه نام یكى از دختران امام حسین‏‌علیه‌السلام فاطمه صغرى بوده است (22) كه همان رقیه باشد.

5. علّامه حائرى مى‏نویسد كه بعضى مانند محمّد بن طلحه شافعى و دیگران از علماى اهل تسنّن و شیعه مى‏نویسند: «امام حسین‏‌علیه‌السلام داراى ده فرزند، [یعنى‏] شش پسر و چهار دختر بوده است.» سپس مى‏نویسد: «دختران او عبارت‏اند از: سكینه، فاطمه صغرى، فاطمه كبرى و رقیه علیهنّ السّلام.» و در ادامه مى‏گوید: «رقیه پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات كرد.» (23)

6. مرحوم آیت اللّه حاج میرزا حبیب اللّه كاشانى از فقهاى گرانقدر اسلام، یكى از دختران امام حسین‏‌علیه‌السلام را رقیه دانسته و در منتخب التواریخ نیز چنین آمده است: آن دخترى كه در خرابه شام از دنیا رحلت فرمود و شاید اسم شریفش رقیه بود، از صبایاى (24) حضرت ابا عبد اللّه‏‌علیه‌السلام بوده است؛ چون مزارى موجود در خرابه شام، منسوب به این مخدّره و معروف است به مزار رقیه. (25)

7. عبد الوهّاب بن احمد شافعى مصرى، مشهور به شعرانى (متوفاى سال 937 ق) در كتاب المنن، باب دهم مى‏نویسد: «نزدیك مسجد جامع دمشق، بقعه و مرقدى وجود دارد كه به مرقد حضرت رقیه دختر امام حسین‏‌علیه‌السلام معروف است. بر روى سنگى واقع در درگاه این مرقد چنین نوشته است: «هَذا الْبَیتُ بُقْعَةٌ شُرِّفَتْ بِآلِ النَّبِی‏‌صلی‌الله‌علیه‌وآله وَبِنْتِ الْحُسَینِ الشَهِیدِ رُقَیةِ؛ این خانه، مكانى است كه به ورود آل پیامبر و دختر امام حسین‏‌علیه‌السلام [حضرت] رقیه شرافت یافته است.» (26)

8. ریاحین الشریعه نیز تحت عنوان «بانوان دشت كربلا» رقیه را یكى از دختران امام حسین‏‌علیه‌السلام دانسته است. (27)

همچنین در اخبار الطوال دینورى، صفحه 262، ابصار العین فی انصار الحسین، صفحه 368، كشف الغمّه، جلد 2، صفحه 216، علائم، جلد امام حسین، صفحه 331، مصباح الحرمین، عبد الجبار بن زین العابدین اشكوئى و... نام رقیه به عنوان دختر امام حسین آمده است.

از مجموع آنچه گفتیم به خوبى براى انسان اطمینان حاصل مى‏شود كه امام حسین‌علیه‌السلام دخترى به نام رقیه داشته است كه با وضع دلخراش در خرابه شام جان داده است.

مادر رقیه كیست؟

از پرسشهاى دیگرى كه فراوان درباره این نازدانه، مطرح مى‏شود، این است كه مادر حضرت، كدام یك از همسران امام حسین‏‌علیه‌السلام بوده است؟ متأسفانه تاریخ نویسان در این زمینه نیز اختلاف دارند كه به آنها اشاره مى‏شود:

1. شاه زنان؛ علّامه حائرى مى‏گوید: «رقیه پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات كرد. مادرش «شاه زنان» دختر یزدجرد بود.» (28) در نتیجه، وى خواهر تنى حضرت امام سجاد‌علیه‌السلام بوده است.

2.اماسحاق؛ جمعى گفته‏اند مادر او «امّ اسحاق» بوده كه قبلاً همسر امام حسن‏‌علیه‌السلام بود و آن حضرت به برادرش امام حسین‏‌علیه‌السلام وصیت كرد كه با او ازدواج كند، و فضایل بسیارى براى او برشمرد و این دختر از او به دنیا آمده است. (29)

3.‌امجعفرقضاعیه؛ نقل دیگر این است كه مادر وى، «امّ جعفر قضاعیه» بوده است؛ ولى در این باره، هیچ مستند تاریخى در بین نیست. (30)

و شیخ مفید، «امّ اسحاق بنت طلحه» را مادر فاطمه بنت الحسین معرّفی كرده است.» (31)

وفات جانسوز

ز اشك دیده به خاك خرابه بنوشتم‏ به طفل خانه به دوش خانه لازم نیست‏

نشانه آبله و سنگ و كعب و نى كافیست‏ دگر به لاله رویم نشانه لازم نیست‏

به سنگ قبر من بى‏گناه بنویسید سیر سلسله را تازیانه لازم نیست‏

عدو بهانه گرفت و زد به او گفتم‏ بزن مرا كه یتیم را بهانه لازم نیست‏

سن مبارك حضرت رقیه در لحظه وفات شهادت‏گونه‏اش، سه یا چهار سال بوده است و برخى نیز آن را پنج سال و هفت سال گفته‏اند.

علّامه بیرجندى در «وقایع الشهور» و «ریاض القدس» وفاتش را در روز پنجم صفر سال 61 ق دانسته‏اند. (32)

آنچه خیلى دلخراش و جانسوز است، نحوه وفات و جان دادن رقیه است كه در این جا به كیفیت وفات آن نازدانه با توجّه به منابع موجود اشاره مى‏شود:

1. آنچه در كامل بهائى آمده است كه پیش‏تر به آن اشاره شد. (33)

2. آنچه در برخى كتابها همچون: نفس المهموم، دمعة الساكبه و... آمده، به این شرح است:

حسین‏‌علیه‌السلام دختر خردسالى داشت كه سن مباركش 3 یا 4 سال بود. شبى از خواب پرید، در حالى كه سخت پریشان به نظر مى‏رسید، جویاى پدر شد و پرسید: «پدرم كجاست كه من هم‏اكنون او را در خواب دیدم؟» بانوان وقتى این سخن را از او شنیدند گریستند و كودكان دیگر نیز ناله و زارى سردادند.

چون صداى شیون آنان بلند شد، یزید از خواب برخاست و پرسید: «این گریه و زارى از كجاست؟» پس از جستجو وى را از جریان با خبر كردند.

آن ملعون گفت: «سر پدرش را نزد او ببرید!»

آن سر مقدس را در زیر سرپوشى قرار دادند و در مقابل او نهادند. كودك پرسید: «این چیست؟» گفتند: «سر پدرت حسین است.» دختر امام حسین‏‌علیه‌السلام سرپوش را برداشت، و چون چشمش به سر مبارك پدر افتاد، ناله‏اى از دل كشید و بى‏تاب شد و گفت: «یا اَبَتاه! مَنْ ذَا الَّذِى خَضَبَكَ بِدِمائِكَ؟ یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِى قَطَعَ وَرِیدَكَ؟ یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِى اَیتَمَنِى عَلى‏ صِغَرِ سِنِّى؟ یا اَبَتاهُ! مَنْ لِلْیتِیمَةِ حَتّى‏ تَكْبُرَ...؟ یا اَبَتاهُ؛ لَیتَنِى تَوَسَّدْتُ التُّرابَ وَلا اَرى‏ شَیبَكَ مُخْضِباً بِالدِّماءِ؛ اى پدر! چه كسى تو را به خونت رنگین كرد؟! چه كسى رگهاى تو را برید؟! اى پدر! چه كسى مرا در خردسالی یتیم كرد؟!‌ای پدر! چه كسى یتیم تو را بزرگ خواهد كرد؟!‌ای پدر اى كاش من در خاك آرمیده بودم و محاسن به خون خضاب شده تو را نمى‏دیدم.» آن‏گاه لبهاى كوچك خود را بر لبهاى پدر نهاد و گریه شدیدى كرد و از هوش رفت. هر چه تلاش كردند به هوش نیامد و این عزیز حسین‏‌علیه‌السلام در شام به شهادت رسید. (34)

محدث قمى اضافه مى‏كند: «بعضى این خبر را به وجه ابسط نقل كرده‏اند و مضمونش را یكى از اعاظم‏رحمه الله به نظم آورده است و من در این مقام به همان اشعار اكتفا مى‏كنم.» (35)

یكى نو غنچه‏اى از باغ زهرا بجست از خواب نوشین بلبل آسا

به افغان از مژه خوناب مى‏ریخت‏ نه خونابه كه خون ناب مى‏ریخت‏

بگفت: اى عمّه بابایم كجا رفت؟ بُد این دم در برم، دیگر چرا رفت؟

بناگه گشت غایب از بر من‏ ببین سوز دل و چشم‌تر من‏

حجازى بانوان دل شكسته‏ به گرداگرد آن كودك نشسته‏

ز آه و ناله و از بانك افغان‏ یزید از خواب برپا شد هراسان‏

بگفتا كاین فغان و ناله از كیست‏ خروش و گریه و فریاد از چیست؟

یكى كودك ز شاه سر بریده‏ در این ساعت پدر در خواب دیده‏

كنون خواهد پدر از عمّه خویش‏ وزین خواهش جگرها را كند ریش‏

سر بابش برید این دم به سویش‏ چو بیند سر، برآید آرزویش‏

به پیش روى كودك سر نهادند زنو بر دل، غم دیگر نهادند

بگفتش دختر سلطان والا كه آن كس را كه خواهی، هست اینجا

چو این بشنید خود برداشت سرپوش‏ چون جان بگرفت آن را در آغوش‏

بگفت: اى سرور و سالار اسلام‏ ز قتلت مر مرا روز است چون شام‏

پدر، بعد از تو محنتها كشیدم‏ بیابانها و صحراها دویدم‏

مرا بعد از تو اى شاه یگانه‏ پرستارى نبُد جز تازیانه‏

ز كعب نیزه و از ضرب سیلى‏ تنم چون آسمان، گشته است نیلى‏

بیان كرده بگفت اى شاه محشر تو برگو كى بریدت سر ز پیكر

مرا در خردسالى دربدر كرد اسیر و دستگیر و بى‏پدر كرد

همى گفت و سر شاهش در آغوش‏ به ناگه گشت از گفتار خاموش‏

خدیو بانوان دریافت آن حال‏ كه پر زد زآشیان آن بى‏پر و بال‏

از این غم شد به آل اللّه اطهار دوباره كربلا از نو نمودار (36)

3. نقل طاهر دمشقی، كه این نقل، نكات جانسوزی دارد و بدین سبب به مطلب، افزوده شد. طاهر بن عبدالله دمشقی گوید كه من ندیم یزید بودم و شبها برای او صحبت می‌كردم [تا خوابش ببرد].

شبی به من گفت: «امشب، وحشت [شدیدی] بر من غالب آمده و قلبم در تپش افتاده و دلم از غصّه و غم پر شده است و حال نشستن و صحبت ندارم.» طاهر می‌گوید: «سر او را به دامن گرفتم تا خوابش برد و سر نورانی سیدالشهداء در طشت طلا مقابل ما قرار داشت. ساعتی گذشت كه صدای گریۀ اسرا از خرابۀ شام بلند شد. به طرف طشت نگاه كردم دیدم كه از چشمهاى امام حسین‏‌علیه‌السلام اشك جارى شده است. تعجب كردم! پس دیدم آن سر نورانى به قدر چهار ذراع گویا بلند شد و لبهاى مباركش به حركت آمد و به آواز اندوهناك و ضعیفى از آن دهان معجزبیان بلند شد و گفت: «اللَّهُمَّ هؤُلاءِ اَوْلادُنا وَاَكْبادُنا وَهؤُلاءِ اَصْحابُنا؛ خداوندا! اینان اولاد و جگرگوشه‏هاى ما و اینها اصحاب ما هستند.»

طاهرى گوید كه از مشاهده این حال، وحشت و دهشت بر من غلبه كرد. شروع به گریه كردم و بالاى قصر رفتم. دیدم تمامى اهل‌بیت اطهارعلیهم‌السلام طفل صغیرى را در میان گرفته‏اند و آن دختر، خاك بر سر مى‏ریزد و با ناله و فغان مى‏گوید: «یا عَمَّتِى وَیا اُخْتَ اَبِى اَینَ اَبِى اَینَ اَبِى؛ اى عمّه! و اى خواهر پدر [بزرگوار] من! پدر من كجاست؟! پدر من كجاست؟!» از آنها پرسیدم: «چه چیز باعث این همه ناله و گریه شده است؟» گفتند: «طفل صغیر سید الشهداء پدرش را در خواب دیده و بیدار شده است و از ما پدر خود را مى‏خواهد. هر چه به وى تسلّى مى‏دهیم آرام نمى‏گیرد.»

طاهر می‌گوید نزد یزید برگشتم و دیدم از خواب بیدار شده است و از وحشت، مانند برگ بید مى‏لرزد. آن‏گاه، سر بریده به یزید رو كرد و گفت: «اى پسر معاویه! من در حق تو چه كردم كه با این ظلم و ستم، اهل‌بیتم را در خرابه جا داده‏اى؟»

«ثُمَّ تَوَجَّهَ الرَأْسُ الشَّرِیفُ اِلَى اللَّهِ الْخَبِیرِ اللَّطِیفِ وَقَالَ: اَللَّهُمَّ [اِنْتَقِمْ] مِنْهُ بِما عامَلَ بِى وَظَلَمَنِى وَاَهْلِى «وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُون»؛ (37) آن‏گاه، آن سر مبارك و شریف به سوى خداوند خبیر و لطیف توجّه و عرض كرد: خداوندا! از یزید به كیفر رفتارش با من و ظلمش به من و اهل‌بیتم انتقام بگیر؛ و به زودی ستمگران خواهند دانست به چه جایگاهی منتقل می‌شوند.»

وقتى یزید این جملات را شنید بدنش به لرزه در آمد و نزدیك بود كه بندهایش از هم بگسلد. سپس از سبب گریه اهل‌بیت‏‌علیهم‌السلام پرسید، و دستور داد كه سر بریده را به خرابه، نزد آن صغیره ببرند.

اهل‌بیت‏‌علیهم‌السلام وقتى متوجّه آوردن سر بریده شدند همه به استقبال آن سر شتافتند و با تحویل گرفتن سر، پروانه‏وار، گرد آن سر، عزادارى برپا كردند. نگاه [رقیه‏] صغیره به سر مبارك افتاد. پرسید: «ما هذا الرَّأْسُ؟؛ این سر كیست؟» گفتند: «این سر پدرت [حسین‏] است.» سپس آن مظلومه سر مبارك را از طشت برداشت و در بر گرفت و شروع به گریه كرد و گفت: «پدرجان! كاش من فداى تو مى‏شدم. كاش قبل از امروز كور و نابینا بودم! كاش مى‏مردم و در زیر خاك مى‏بودم و نمى‏دیدم محاسن مبارك تو به خون خضاب شده است! سپس آن مظلومه، دهان خود را بر دهان پدر نهاد و آن‏قدر گریست كه بیهوش شد. وقتى اهل‌بیت‏‌علیهم‌السلام او را حركت دادند، دیدند كه روح مقدسش از دنیا مفارقت كرده است.

این مظلومه، همان رقیه است كه مزارى در خرابه شام به او منسوب است. (38)

شب غریبان به شام ویران سحر ندارد چرا نمیرد كسى كه دیگر پدر ندارد

به صورت من به بازوى من بود نشانه‏ ز ضرب سیلى ز كعب نیزه و تازیانه‏

غوغا در خرابه شام

در تاریخ آمده است كه حضرت زینب (و یا‌ام كلثوم) اجازه خواست تا براى حسین‏‌علیه‌السلام سوگوارى كنند. یزید هم موافقت كرد و دستور داد كه اهل‌بیت‏‌علیهم‌السلام را به دار الحجارۀ ببرند تا در آنجا به سوگوارى بپردازند. اهل‌بیت‏ علیهم‌السلام در آن مكان، هفت روز عزادارى كردند و هر روز، گروه زیادى از زنان شام، گرد آنان جمع مى‏شدند و عزادارى داشتند. این سوگوارى به قدرى شدید بود كه اطرافیان یزید از جمله مروان پیشنهاد دادند كه اهل‌بیت‏علیهم‌السلام را به مدینه برگردانند وگرنه حكومت یزید به خطر خواهد افتاد. (39) این ماجرا، بنابر قاعده، قبل از رحلت رقیه بوده است؛ چون ورود اهل‌بیت‌علیهم‌السلام به شام، اوّل صفر سال 61 ق و رحلت این شاهزاده خانم، پنجم و یا بعد از آن بوده است.

به هر حال، مرگ رقیه در خرابه شام غوغا برپا كرد و به قدرى زنان، به‏ویژه عمّه‏ها گریه كردند كه قابل انعكاس و تصور نیست؛ به‏ویژه در آن زمانى كه فردى را آوردند تا بدن نازنین نازدانه حسین را غسل دهد. برخى نقل كرده‏اند كه زن غسّاله، دست از غسل كشید و پرسید: «سرپرست این اسیران كیست؟» حضرت زینب‏‏‏ علیها‌السلام فرمود: «چه مى‏خواهی؟» غساله گفت: «بیمارى این دخترك چه بوده است كه بدنش كبود شده است؟»

حضرت زینب‏‏‏ علیها‌السلام در پاسخ فرمود: «اى زن! او بیمار نبود، این كبودیها آثار تازیانه و ضربه‏هاى دشمنان است.» (40)

بیا غساله در ویران بشو این پیكر بى‏جان ولى آهسته آهسته‏

رقیه مرغ خوش الحان‏ فداى گل نموده جان‏

به گردش عمّه‏ها نالان‏ ولى آهسته آهسته‏

نگه كن زردى رویش‏ سیه گردیده بازویش‏

بشو غساله گیسویش‏ ولى آهسته آهسته‏

كرامتى از رقیه

مرقد شریف این نازدانه در خرابه شام، خاطرات تلخ و شیرین فراوانى از خود در سینه تاریخ ثبت كرده است. جا دارد انسان در مقابل ضریح این نازدانه عرض كند:

اینجا محیط سوز و اشك و آه و ناله است‏ اینجا زیارتگاه زهراى سه ساله است‏

اینجا دمشقیها گلى پژمرده دارند در زیر گل مهمان سیلى خورده دارند

اینجا دل شب كودكى هجران كشیده‏ گلبوسه بگرفته زرگهاى بریده‏

اینجا بهشت دسته گلهاى مدینه است‏ اینجا عبادتگاه كلثوم و سكینه است‏

اینجا زچشم خود گلاب افشانده زینب‏ اینجا نماز شب نشسته خوانده زینب‏

اینجا به خاكش هر وجب دردى نهفته‏ اینجا سه ساله دخترى بى‏شام خفته‏

اینجا نخفته چشم بیدار رقیه‏ اینجا حسین آمد به دیدار رقیه‏

اینجا قضا بر دختر هجران ورق زد اینجا رقیه پرده یكسو از طبق زد

اینجا همای فاطمه آواز كرده‏ اینجا كبوتر از قفس پرواز كرده‏

اینجا شرر از دامن افلاك مى‏ریخت‏ زینب بر اندام رقیه خاك مى‏ریخت‏

از جمله قضایاى خرابه شام، داستان ذیل است كه خود كرامتى براى این نازدانه حسین است:

حاج میرزا هاشم خراسانى مى‏نویسد: عالم بزرگوار، شیخ محمّد على شامى، از جمله علما و محصلان نجف بود. او به حقیر فرمود: «جدّ مادرى بدون واسطه من، جناب آقا سید ابراهیم دمشقى كه نسبش منتهى مى‏شود به سید مرتضى علم الهدى و سن شریفش بیش از 90 سال بوده، بسیار شریف و محترم بودند.

وى، سه دختر داشت و اولاد ذكور نداشت. شبى دختر بزرگ ایشان، جناب رقیه بنت الحسین‏‌علیه‌السلام را در خواب مى‏بیند كه مى‏فرماید: «به پدرت بگو به والى بگوید میان قبر و لحد من آب افتاده و بدن من در اذیت است. بیاید و قبر و لحد مرا تعمیر كند.»

دختر، جریان را به پدر مى‏گوید، و سید از ترس اهل تسنن، به خواب ترتیب اثر نمى‏دهد. شب دوم، دختر وسطى سید باز همین خواب را مى‏بیند و به پدر مى‏گوید؛ ولى او همچنان ترتیب اثرى نمى‏دهد. شب سوّم، دختر كوچك‏تر سید همین خواب را مى‏بیند و به پدر مى‏گوید؛ باز ترتیب اثر نمى‏دهد.

شب چهارم، خود سید، آن مخدّره را در خواب مى‏بیند كه به طریق عتاب مى‏فرماید: «چرا والى را خبردار نكردى؟!»

صبح، سید نزد والى شام مى‏رود و خوابش را براى او بیان مى‏كند. وى دستور مى‏دهد علما و صلحاى شام، از سنّى و شیعه غسل كنند و لباسهاى لطیف در بر كنند. آن‏گاه به دست هر كس كه قفل درب حرم مقدس باز شد، همان كس برود، نبش قبر كند و جسد مطهر را بیرون آورد تا قبر تعمیر شود.

بزرگان و صلحاى شیعه و سنّى با غسل و لباس نظیف حاضر مى‏شوند، قفل به دست هیچ یك باز نمى‏شود؛ جز با دست مرحوم سید ابراهیم. هنگامى كه كنار قبر مى‏روند، تك تك افراد حاضر بر قبر كلنگ مى‏زنند؛ ولى اثر نمى‏كند تا اینكه سید مزبور، كلنگ مى‏زند و قبر شكافته مى‏شود؛ آن‏گاه حرم را خلوت مى‏كنند و لحد را مى‏شكافند و مى‏بینند كه كفن آن مخدّره سالم است؛ ولى آب زیادى میان لحد جمع شده است. سید، بدن شریف مخدّره را از میان لحد بیرون مى‌آورد و بر زانوى خود قرار مى‏دهد. و سه روز به همین حالت بالاى زانوى خود نگه مى‏دارد. او مرتب گریه مى‏كند تا آنكه لحد آن مخدّره تعمیر مى‏شود. اوقات نماز، سید بدن مخدرّه را بر بالاى چیز نظیفى قرار مى‏دهد و نماز مى‏گذارد. از كرامت بدن این مخدّره در این سه روز این بود كه سید نه محتاج غذا و آب مى‏شود و نه محتاج تجدید وضو.

سید بعد از دفن آن مخدّره، دعا مى‏كند تا خداوند پسرى به او عنایت كند. در نتیجه خداوند پسرى به او عنایت مى‏كند كه نامش را مصطفى مى‏گذارند.

در پایان، والى تفصیل ماجرا را به سلطان «عبد الحمید عثمانى» نوشت، و او هم تولیت زینبیه و مرقد شریف رقیه‌ام كلثوم و سكینه را به سید واگذار كرد. اكنون هم آقاى حاج سید عبّاس پسر آقا سید مصطفى پسر سید ابراهیم كه ماجرایش ذكر شد، متصدّى تولیت این اماكن شریفه است.

حاج میرزا هاشم خراسانى سپس مى‏گوید: «گویا این قضیه در حدود 1280 ق اتفاق افتاده است.» (41)

مرحوم آیت اللّه سید هادى خراسانى نیز ماجرایى را نقل مى‏كند كه مؤید قضیه فوق است. وى مى‏نویسد: «روى پشت بام خوابیده بودیم كه ناگهان مار، دست یكى از خویشان ما را گزید. وى مدّتى مداوا كرد؛ ولى سود نبخشید. سرانجام فردى به نام سید عبد الامیر نزد ما آمد و گفت: «مار، كجاى دست او را گزیده است؟» چون محل را به او نشان داد، بى‏درنگ دستى به آن موضع كشید و درد به كلى از بین رفت. سپس گفت: «من نه دعایى دارم و نه دوایى. فقط كرامتى است كه از اجداد ما به ما رسیده است. هر سمّى كه از زنبور یا عقرب یا مار باشد، اگر آب دهان یا انگشت به آن بگذاریم خوب مى‏شود. علّتش نیز این است كه جدّ ما، در شام، موقعى كه آب به قبر شریف حضرت رقیه افتاد، جسد حضرت رقیه‏‏‏ علیها‌السلام را سه روز روى دست گرفت تا قبر شریف را تعمیر كردند، و از آنجا این اثر در خود، اولاد و نسلهاى بعد از او باقى مانده است.» (42)

مرغ دلم خرابه شام آرزو كند تا با سه ساله دختر كى گفتگو كند

آن دخترى كه قبله ارباب حاجت است‏ حاجت رواست هر كه بدین قبله رو كند

تاریكى خرابه به چشمان اشكبار با رأس باب شكوه ز جور عدو كند

خونین چو دید رأس پدر را رقیه خواست‏ با اشك خویش خون ز رخش شستشو كند

خوابید در خرابه كه تا كاخ ظلم را با ناله یتیمى خود زیر و رو كند (43)

از آنچه گفتیم به خوبى به دست مى‏آید كه شواهد روایى روز عاشورا و بعد از آن، و منابع تاریخى قرن هفتم به بعد و شیاع و تسالم بین شیعیان به خوبى اثبات مى‏كند كه رقیه یكى از دختران امام حسین‏‌علیه‌السلام بوده است كه در خرابه شام جان سپرده است.

البته به این مسئله نیز اذعان داریم كه هر چه بر زبانها نسبت به ایشان جارى مى‏شود، به‏ویژه بر زبان برخى مداحان بى‏اطلاع، قابل اثبات و تأیید نیست.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

(1). مناقب آل أبی طالب، ابن شهرآشوب، قم، مؤسسه انتشارات علّامه، ج 4، ص 77؛ الارشاد، سلسله مؤلّفات شیخ مفید، بیروت، دار المفید، 1414 ق، ج 2، ص 135، اعلام الورى، طبرسى، قم، مؤسسة آل البیت‏‌علیه‌السلام، اوّل، 1417 ق، ج 1، ص 478؛ نسب قریش، مصعب الزبیرى، قاهره، دار المعارف، سوم، ص 59؛ انساب الاشراف، بلاذرى، بیروت، دار الفكر، اوّل، 1401 ق، ج 3، ص 1288؛ تذكرة الخواص، سبط بن جوزى، مؤسسة اهل البیت‏‌علیه‌السلام، ص 249.

(2). كشف الغمّة فی معرفة الائمّة، اربلى، تبریز، سوق مسجد الجامع، تحقیق رسولى، ج 2، ص38.

(3). ر. ك: تذكرة الشهداء، حبیب اللّه كاشانى، ص193، به نقل از: ستاره درخشان شام، ص195.

(4). ستاره درخشان شام، على ربّانى خلخالى، قم، انتشارات مكتب الحسین، اوّل، ص 17.

(5). ر. ك: ستاره درخشان شام، همان، ص 15، فوائد الرضویه، شیخ عباس قمى، دار الكتب الاسلامیة، ص 111.

(6). اللهوف، سید بن طاووس، تحقیق شیخ فارس تبریزیان (حسّون)، قم، انتشارات اسوه، 1414 ق، ص 140 و 141 و ستاره درخشان شام، ص 16.

(7). مقتل الحسین و مصرع اهل‌بیته وأصحابه فی كربلاء، المشتهر بمقتل ابى مخنف، قم، منشورات

الرضى، 1362 ش، ص 131 و ر. ك: ینابیع المودّة، قندوزى، ص 346 و احقاق الحق، ج 11، ص 633.

(8). موسوعة كلمات الامام الحسین، معهد تحقیقات باقر العلوم، قم، دار المعروف، اوّل، 1415 ق، ص511 و ینابیع المودة، ج 2، ص 416.

(9). وقایع عاشورا، سید محمّد تقى مقدّم، ص 455 و حضرت رقیه، شیخ على فلسفى، ص 550؛ به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 200.

(10). بحار الانوار، محمّد باقر مجلسى، بیروت، مؤسسة الوفاء، ج 45، ص 115.

(11). سیف از اصحاب بزرگوار امام صادق‏‌علیه‌السلام و امام كاظم‏‌علیه‌السلام و از راویان برجسته و مشهور شیعه بوده است كه رجال شناسان بزرگى چون شیخ طوسى در فهرست، نجاشى در رجال، علّامه حلّى در خلاصة الاقوال، ابن داوود در رجال و علّامه مجلسى در وجیزه به وثاقت وى تصریح كرده‏اند.

ابن ندیم در فهرست خویش، وى را از آن دسته از مشایخ شیعه مى‏شمارد كه فقه را از ائمه‏‌علیه‌السلام روایت كرده‏اند. شیخ طوسى در رجال خویش، وى را صاحب كتابى مى‏داند كه در آن از امام صادق‌علیه‌السلام روایت نقل كرده است. مرحوم سید بحر‌العلوم در الفوائد الرجالیه لیستى از راویان شهیر شیعه، همچون: محمّد بن أبی عمیر و یونس بن عبد الرحمان را آورده است كه از وى روایت نقل كرده‏اند. همچنین وى، طبق نقل امام باقر‌علیه‌السلام از جمله راویان زیارت معروف عاشورا است.

(ر. ك سیاهپوشى در سوگ ائمه نور، شیخ على ابو الحسنى (منذر)، ص 140 و 141، به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 20.)

(12). المنتخب فی جمع المراثى والخطب المشتهر بالفخرى، شیخ فخر الدین طریحى، بیروت، مؤسسة الاعلمى، 1412 ق / 1992م، ج 2، ص436؛ سیاهپوشى در سوگ ائمّه نور، همان، ص 320؛ اعیان الشیعه، سید محسن امین، تحقیق سید حسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1403 ق، ج 7، ص 326؛ ستاره درخشان شام، همان، ص 21 و ادب الطف، سید جواد شبّر، بیروت، مؤسسة البلاغ، ج 1، ص 196.

(13). الوقایع والحوادث، محمّد باقر ملبوبى، قم، انتشارات دین و دانش، ج 3، ص 192؛ سوگنامه آل محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله، محمدى اشتهاردى، قم، انتشارات ناصر، 1375 ش، ص 340، نامبرده از انوار الشهاده نقل كرده است؛ سرگذشت جانسوز حضرت رقیه، ص 22.

(14). همان، ص 518 و 519.

(15). سرگذشت جانسوز رقیه، ص 29؛ ثمرات الحیاة، ج 2، ص 38؛ به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 202.

(16). حضرت رقیه، على فلسفى، ص 7، به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 203.

(17). ر. ك: ستاره درخشان شام، ص 204 و سرگذشت جانسوز رقیه، ص 27.

(18). مرحوم شیخ عباس قمى درباره كتاب كامل بهائى مى‏نویسد: «كتاب كامل بهائى نوشته عماد الدین طبرى، شیخ عالم ماهر خبیر متدرّب نحریر متكلّم جلیل محدّث نبیل و فاضل فهّامه، كتابى پرفایده است كه در سنه 675 ق تمام شده و قریب به 12 سال همّت شیخ مصروف بر جمع‏آورى آن بوده است؛ اگر چه در اثناى آن چند كتاب دیگر تألیف كرده است. سپس مى‏افزاید از وضع آن كتاب معلوم مى‏شود كه نُسخِ اصول و كتب قدماى اصحاب نزد او موجود بوده است؛ از جمله كتاب «الهاویه فی مثالب معاویه» تألیف قاسم بن محمّد بن احمد مأمونى از علماى اهل سنّت. ر. ك: ستاره درخشان شام، همان، ص 15 و فوائد الرضویة، ص 111.

(19). كامل بهائى، عماد الدین طبرى، قم، مكتبة المصطفوى، ج 2، ص 179.

(20). منتهى الآمال، شیخ عباس قمى، چاپ اسلامیة، ج 1، ص 316؛ همان، چاپ مؤسسة انتشارات هجرت، ج 1، ص 807.

(21). نفس المهموم، شیخ عباس قمى، قم، انتشارات بصیرتى، و چاپ انتشارات مكتبة الحیدریة، اوّل، 1379 ش، ص 415 و 416؛ معالى السبطین، حائرى، بیروت، مؤسسة النعمان، 1412 ق، ج 2، ص 170؛ الدمعة الساكبة، محمّد باقر بهبهانى، بیروت، مؤسسة الاعلمى، ج 5، ص 141.

(22). ریاض الاحزان، محمّد حسن قزوینى، ص 144، به نقل از: قصّه كربلا، ص 518.

(23). معالى السبطین، همان، ج 2، ص 214؛ سرگذشت جانسوز حضرت رقیه، ص 9، به نقل از ستاره درخشان شام، همان، ص 197.

(24). دختران.

(25). تذكرة الشهداء، ملا حبیب اللّه كاشانى، منتخب التواریخ، ص 299، به نقل از: ستاره درخشان شام، همان، ص 195 و 196.

(26). سرگذشت جانسوز حضرت رقیه، ص 53 و ستاره درخشان شام، همان، ص 13 - 14.

(27). ریاحین الشریعه، محلّاتى، كتابفروشى اسلامیه، ج 3، ص 309.

(28). معالى السبطین، همان، ج 2، ص 214؛ سرگذشت جانسوز حضرت رقیه، ص 9، به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 197.

(29). زندگانى چهارده معصوم، عمادزاده، ج 1، ص 633؛ كشف الغمّه، اربلى، همان، ج 2، ص 216؛ ابصار العین فی انصار الحسین، ص 368؛ اخبار الطوال، دینورى، قم، منشورات الرضى، ص 262.

(30). السیده رقیه، عامر الحلو، ص 42، به نقل از: ستاره درخشان شام.

(31). ترجمه ارشاد شیخ مفید، ج 2، ص 137.

(32). ر. ك: ستاره درخشان شام، ص 199.

(33). كامل بهائى، ج 2، ص 179.

(34). نفس المهموم، ص 456؛ معالى السبطین، ص170 والدمعة الساكبه، ص 141.

(35). منتهى الآمال، همان (چاپ اسلامیه)، ج 1، ص317.

(36). منتهى الآمال، همان، ج 1، ص 317، با تلخیص.

(37). شعراء/227.

(38). منتخب التواریخ، میرزا هاشم خراسانى، انتشارات علمیه اسلامیه، باب پنجم، ص 299 و ستاره درخشان شام، ص 211.

(39). قمقام زخار، فرهاد میرزا، تهران، انتشارات اسلامیه، ص 579 و قصّه كربلا، ص 520.

(40). الوقایع والحوادث، ج 5، ص 81؛ ستاره درخشان شام، همان، ص 220؛ زینب، فروغ تابان كوثر، ص 366.

(41). منتخب التواریخ، میرزا هاشم خراسانى، انتشارات علمیه اسلامیه، ص 388، باب ششم و ستاره درخشان شام، ص 11 و 12، با تلخیص و تغییر عبارات.

(42). كرامات و معجزات، سید هادى خراسانى، ص 9، به نقل از: ستاره درخشان شام، ص 13.

(43). همان، ص 279.

565 دفعه
(0 رای‌ها)