عملكرد تبلیغی مبلغ در جناح بندیهای سیاسی

با توجّه به جناح‏بندى‏هاى سیاسى در جامعه، عملكرد تبلیغى یك مبلّغ باید چگونه باشد تا مورد پذیرش و تأیید مخاطبین خود از هر جناج و گروهى واقع شود؟

مبلّغ گرامى!

گاهى صحبت به مسائل روز و مناقشات سیاسى و جناح‏ها و گروه‏ها كشیده مى‏شود و مردم از مبلّغ انتظار دارند حرف بزند و روشنگرى كند. گاهى نیز مى‏پرسند: «پس چه كنیم؟ تكلیف و وظیفه چیست؟»

روحانى بى آن كه وارد جناح بندى‏هاى سیاسى شود، هرچه «بصیرت سیاسى» بیشترى داشته باشد بهتر مى‏تواند روشنگر و پاسخگو باشد، تكلیف تابع بینش و بصیرت است. تكلیف بعضى هم دادن بصیرت و بینش و آگاهى است. انسان وقتى جلو و اطراف خود را خوب ببیند، بهتر مى‏تواند تصمیم بگیرد و عمل كند ولى در فضاى مه گرفته و غبار آلود، كه «دید كافى» نیست، حركت كردن خطرناك است.

از قدیم مى‏گفتند: «جاى دشنام به تاریكى، در تاریكى شمع روشن بكنید..»

و این؛ یعنى، همان دادن معیار و ملاك و بینایى كه مردم اگر «معیار»ها را بشناسند، خود به قضاوتى درست خواهند رسید.

به جاى دشمن سازى، مى‏توان دشمن شناسى كرد. به جاى كوبیدن، مى‏توان آگاهى داد و مرزهاى حق و باطل و درست و نادرست را مشخص كرد تا افراد بدانند پاى خود را كجا مى‏گذارند. حركت‏ها از كجا آغاز شده است و راه‏ها به كجا منتهى مى‏شود. در نتیجه، چهره‏ها را با «حق» بشناسند، نه حق را در «چهره»ها!

با این وصف و شیوه، اگر شما هم نباشید، با چراغى كه به دستشان داده‏اید، مى‏توانند مسیر را ببینند و حوادث را تحلیل كنند و از جریانات، جمع‏بندى صحیحى داشته باشند.

جلب اعتماد مردم، گام مهمّى است. اگر در جایى اشكالى هم هست، با اعتراف و پذیرفتن آن نشان دهید كه اهل «انصاف» هستید و چشم بر واقعیت‏ها نمى‏بندید. این، سبب پیدایش «اعتماد» مى‏شود و حرف‏ها مؤثرتر و دلنشین‏تر مى‏گردد.

روحانى اگر حالت پدرانه و دلسوزانه خود را حفظ كند و در منبرها و خطابه‏ها وارد مناقشات جناحى نشود، در «تبلیغ دین» كه رسالت اوست، موفق‏تر خواهد بود.

البته باید مرز حق و باطل را چنان تبیین و روشن سازد كه مردم از افتادن در دام شبهه و دامن شبهه سازان مصون بمانند.

389 دفعه
(0 رای‌ها)