لزوم پوشش بانوان در نماز

سؤال: اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید خانمها در نماز پوشش كامل داشته باشند؟

جواب: پاسخ این سؤال طى مراحل زیر بیان مى‏شود:

1. خداوند خالق جنس مذكر و مؤنث است (1) و نسبت به خداوند جنسیت معنى ندارد و از طرفى، عالم محضر خداست و به نهان و آشكار مخلوقات آگاه و بیناست. (2) پس لزوم رعایت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و یا مذكر بودن خداوند نیست.

2. رعایت حجاب در نماز و غیر نماز فقط بر زنها واجب نیست، بلكه حفظ حجاب در محدوده معین بر مردان و زنان هر دو لازم است؛ مثلاً پوشانیدن عورت و بعضى قسمتهاى بدن از دید انسانهاى دیگر بر مردان و زنان واجب است. همچنین نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان نماز است.

بنابراین، رعایت حجاب براى انسانها گاهى به خاطر وجود انسانهاى نامحرم است و گاهى به خاطر صحت عبادت است كه در بعضى موارد هر دو علّت با هم جمع مى‏شوند، مثل نماز خواندن در حضور اشخاص نامحرم و گاهى فقط به خاطر صحت عبادت است، مثل نماز خواندن در اتاق در بسته و تنها. اختلاف بعضى شرائط این دو حالت، بهترین گواه بر مطلب است؛ مثلاً طهارت و مباح بودن لباس در نماز شرط است، اما در حفظ حجاب از نامحرم شرط نیست.

3. اهداف، حكمتها و فوائدى كه از رهگذر انجام دستورات الهى به انسان مى‏رسد، متناسب با ساختار وجودى اوست كه مركب از بعد مادى و معنوى، یعنى جسم و روح است و دستورات الهى زمینه را براى سعادت دنیایى و اخروى آماده مى‏كند.

پس اگر در موردى به منافع مادى یك عمل پى‏نبردیم، دلیل بر بى‏هدفى و ناقص بودن آن عمل نیست و از آنجا كه عقل و فهم آدمى مانند اصل وجودش محدود است، پس به فوائد و حكمتهایى كه خالق نامحدود وضع كرده، به طور كامل پى نخواهد برد، مگر اینكه معصومین‏علیهم السلام از زبان وحى خبر دهند.

بنابراین، آنچه را كه ذیلاً به عنوان حكمت و فائده حجاب در حال نماز ذكر مى‏كنیم، تنها گوشه‏اى از فوائد و حكمتهاست و اگر در موردى به حكمت و هدف دستورى پى نبردیم، بى‏نیاز از انجام آن نمى‏شویم، بلكه بعضى عبادات تعبدى محض‏اند؛ یعنى مأمور به انجام آن هستیم؛ چون خداى حكیم و علیم كه خواهان سعادت و كمال انسانهاست، امر فرموده؛ چنان كه اگر پزشك ماهر امر به خوردن دارویى كند، هر چند حكمت آن را ندانیم، انجام مى‏دهیم.

با توجه به نكات فوق، به ذكر چند فائده و حكمت براى حجاب در نماز بسنده مى‏كنیم:

اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نیاز است. در چنین حالى مناسب است بهترین لباس را بپوشد كه براى زن همان پوشش كامل است كه نشانه عفت و پاكدامنى او مى‏باشد و بهترین حالات او را منعكس مى‏كند و براى مرد هم علاوه بر اینكه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاى خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد. (3) سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش كافى و... هر چند نسبت به خداوند فرقى نمى‏كند، اما نسبت به انسان و سیر مراحل تكامل و تربیتش خیلى مهم است و هدف تكلیف نیز همین است.

دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهرى و شرائط خاصى عرضه شده كه هر كدام علاوه بر اهمیت و سازندگى ظاهرشان در شخصیت انسانى، باطن و اسرارى هم دارند كه اهل دل به ویژه اولیاء الهى از این ظواهر عبور مى‏كنند. امامان معصوم‏علیهم السلام در فرصتهاى مناسب به اندازه استعداد و توان درك مخاطبین پرده از اسرار این شعائر و مناسك و عبادات برداشته‏اند.

امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «جامه براى مؤمنان نعمتى از جانب خداوند است كه مواضع شرمگاه بدن با آن پوشیده مى‏شود... و چون آن را مى‏پوشى، تو را به خودپسندى و ریا و خودآرایى و فخر فروشى و بزرگ‏منشى وادار نكند... پس چون جامه‏ات را پوشیدى، به یاد آن باش كه خداى تعالى گناهان تو را با رحمتش پوشانده، و لباس صدق و راستى را بر خود بپوش؛ همان‏گونه كه پیكر ظاهر خود را با جامه‏ات پوشاندى و باید باطنت در پوشش ترس و ظاهرت در پوشش اطاعت باشد! این نعمت خداوند كه لباس فرستاد تا عورت ظاهرى‏ات پوشیده بماند، باید مایه عبرت تو شود تا با لباس توبه، عورتهاى باطنى خود را بپوشانى و هیچ كس را به عیبش رسوا نكنى....» (4)

 

  • پاورقــــــــــــــــــــی

 

1) یس / 36: «سُبْحانَ الَّذى خَلَقَ الْاَزْواجَ كُلَّها»؛ «منزه است كسى كه تمام زوجها را آفرید.»

2) انعام / 103: «لَا تُدْرِكُهُ الْاَبْصَارُ وَ هُوَ یدْرِكُ الْاَبْصَارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ»؛ «چشمها او را نمى‏بینند، ولى او همه چشمها را مى‏بیند و او بخشنده و آگاه است.»

3) پاسخ به پرسشهاى مذهبى، آیة اللَّه سبحانى و آیة اللَّه مكارم شیرازى؛ مدرسه امام على‏علیه السلام، چاپ اول، ص 309.

4) سر الصلوة، امام خمینى‏رحمه الله، تصحیح احمد فهرى، پیام آزادى، مرداد 1360، تهران، ص 83. جهت مطالعه بیشتر، ر. ك: زن در آینه جلال و جمال، جوادى آملى، ص 437؛ رسایل حجابیه، رسول جعفریان، بخش حكمت و فوائد حجاب؛ حجاب، شهید مطهرى، تمام كتاب؛ سر الصلوة، امام خمینى‏رحمه الله، ص 80 به بعد.

1183 دفعه
(0 رای‌ها)