سؤال: گفته میشود وقتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور میكنند، دین جدیدی میآورند. آیا با وجود دین خاتم (اسلام) ، جایی برای دین جدید میماند؟
پاسخ: آوردن دین جدید توسط حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سخنی است كه در میان مردم معروف است و به قول شهید صدر، موضوع دین جدید سر زبانهای مردم مشهور شده است. [1] و حقیقت علمی و روایی ندارد.
تفصیل سخن این است كه ظهور منجی عالم بشریت با خود یك سری ارمغانهای انسانی و الهی را همراه دارد. در لسان روایات، سخن از آوردن امر جدید، سنت جدید، سلطان جدید و كتاب جدید است؛ چنان كه امام صادق علیه السلام در حدیثی كه از اوصاف و خصوصیات عصر ظهور سخن راندهاند، میفرمایند:
«فَوَ اللَّهِ لَكَأَنِّی أَنْظُرُ اِلَیهِ بَینَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ یبَایعُ النَّاسَ بِاَمْرٍ جَدِیدٍ وَ كِتَابٍ جَدِیدٍ وَ سُلْطَانٍ جَدِیدٍ مِنَ السَّمَاءِ؛ [2] به خدا سوگند! مثل اینكه او (مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) را میان ركن و مقام میبینم كه مردم [با او] بر امر جدید و كتاب جدید و حكومت جدیدی كه ریشة آسمانی دارد، بیعت میكنند..»
پس، در این حدیث و نیز احادیث دیگر، هیچ گاه سخن از دین جدید به میان نیامده است. گذشته از این، آوردن دین جدید با مسلمات قطعی دین اسلام منافات دارد؛ صریح قرآن و روایات و باور همة مسلمانان این است كه دین اسلام آخرین دین و محمد مصطفی صلی الله علیه و آله خاتم انبیاء الهی است.
روایات متعددی كه در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده است، روش كاری و برنامههای حضرت را در راستا و تداوم كار جدش رسول الله صلی الله علیه و آله معرفی میكند. رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «یخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِی یقُولُ بِسُنَّتِی؛ [3] مردی از اهل بیت من قیام میكند كه به سنت من سخن میگوید..»
و نیز فرمود: «اَلْمَهْدِی رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِی یقَاتِلُ عَلَی سُنَّتِی كَمَا قَاتَلْتُ اَنَا عَلَی الْوَحْی؛ [4] مهدی مردی از تبار من است كه براساس سنت من میجنگد؛ همان گونه كه من بر اساس وحی جنگیدم..»
همچنین، امام باقر علیه السلام فرمود: «وَ یقْتُلُ النَّاسَ حَتَّی لَا یبْقَی اِلَّا دِینُ مُحَمَّدٍ
صلی الله علیه و آله؛ [5] تا آنجا [حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف] مردم را میكشد كه جز دین محمد صلی الله علیه و آله باقی نماند..»
تفسیر آنچه در حدیث مورد بحث (حدیث اول) آمده است، این میشود كه چون حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جانشین بر حق رسول خدا صلی الله علیه و آله و مفسر حقیقی قرآن و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است، بر همین اساس، احكام موضوعات جدیدی را كه در طول تاریخ مطرح شده است، بیان میكند و این یك امر جدید به شمار میآید و نیز پارهای از احادیث را كه بنابر عواملی به دست آیندگان جدید به شمار میآید؛ چنان كه احكامی را كه فقهاء مذاهب از روی قواعد به دست آوردهاند، حضرت اصلاح میفرماید و از آنجا كه حكومت جهانی حضرت بر محوریت دین اسلام كاملاً بیسابقه است، سلطان جدید به شمار میآید.
- پاورقــــــــــــــــــــی
[1]. تاریخ ما بعد الظهور، سید محمد صدر، دارالتعارف بیروت، 1412 ق، ج 3، ص 444.
[2]. همان، ص 443؛ الغیبة، محمد بن ابراهیم نعمانی، مكتبة الصدوق، تهران، تحقیق غفاری، ص 232، باب 13، ح 17، و نیز صص 320 ـ 322، باب 22، ح 1ـ 5؛ كتاب الغیبة، محمد بن حسن طوسی، مؤسسة المعارف، چاپ اول، قم، ص 473.
[3]. تاریخ ما بعد الظهور، ج 3، ص 65، به نقل از طبرانی و ابو سعید خدری.
[4]. همان.
[5]. كتاب الغیبة، طوسی، مؤسسة المعارف، قم، چاپ اول، ص 474.