آخرین تصاویر مذهبی

آخرین فیلم های مذهبی

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

در آموزشی نوشته شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402
مجموعه تصویری احکام شامل آموزش مطهرات، نجاست و نجس شدن چیزهای پاک، تطهیر لباس، پارچه، فرش و دیگر اشیا، آموزش وضو، آموزش نماز، آموزش غسل، تیمم، احکام محتضر، آموزش کفن…
دانلود مجموعه سخنرانی های  تصویری از مرحوم دولابی

دانلود مجموعه سخنرانی های تصویری از مرحوم دولابی

در بزرگان و شخصیت ها نوشته شده در سه شنبه, 21 آذر 1402
دانلود مجموعه سخنرانی ها و نکات اخلاقی از مرحوم دولابی با موضوعات: رزق و روزی انسان، دوست داشتن، قلب مومن، گرفتاری بشر، رحمت الهی و ... شامل 10 فایل تصویری
دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه نماهنگ های جدید ویژه فلسطین و غزه
مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه مداحی های جدید ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه کلیپ های تصویری زیبا ویژه عید غدیر خم با کیفیت بالا

آخرین مطالب سایت

رهنمودهاى تبلیغى براساس ویژگیهاى نوجوانان (3)

تمایل به فهم فلسفه گرفتاری‌ها و مشكلات *

 

رضا آبیار - گروه کودک و نوجوان

امروزه آفت رفاه‏طلبى و مادى‏گرایى، فرهنگ و جامعه اسلامى ما را به سمت فرار از سختیها و عدم صبر در مقابل آنها سوق مى‏دهد.

در این میان، نوجوانان كه هنوز تفكرات و بینش‏شان نسبت به امور و وقایعى كه در اطرافشان مى‏گذرد، كامل نشده است، در برابر آفت راحت‏گرایى و رفاه‏طلبى آسیب پذیرتر به نظر مى‏رسند.

آنان فلسفه گرفتاریها و حوادث نابهنگام و تلخ را نمى‏دانند و از روى دادن این‏گونه مصائب براى خود و خانواده‏شان مى‏ترسند؛ از سوى دیگر، دوست دارند زندگى راحت و بى‏دغدغه‏اى داشته باشند، اطرافیانشان را از دست ندهند و بیمارى، بلا و... را در خود و آنها نبینند و مواجه شدن با انواع گرفتاریها، سؤالات گوناگونى را در ذهن آنان پدید مى‏آورد.

مبلّغ و مربّى باید پیش از پاسخ به سؤالات نوجوان، اساس باورهاى او را درباره اصل مسئله دنیا پایه‏ریزى كند. براى تحقّق این مهمّ به نكات ذیل مى‏توان اشاره كرد:

الف. اینكه او بداند، دنیا منزلگاهى است كه در باطن آن، سختى و بلا موج مى‏زند. (1)

ب. از ویژگیهاى دنیا این است كه در پس هر نعمتش، مشكل و گرفتارى كمین كرده است. (2)

ج. نوجوان باید به این مطلب برسد كه نعمت و رحمت خدا تنها در خوشیها و مسائل سازگار با ذائقه و خواسته‏هاى نفسانى او خلاصه نمى‏شود؛ بلكه مشكلات و رنجها نیز رحمت و مصلحت خداوند است كه در پاره‏اى موارد، كمال و خوشبختى ما را فراهم مى‏آورد. (3)

لزوم وجود گرفتاریها و مصائب (4)

اینكه اصولاً فلسفه گرفتاریها چیست و معلول چه علتهایى هستند و چرا خداوند، بلاها و... را آفریده یا مگر نمى‏شود همیشه راحت بود و بدون دردسر زندگى كرد، سؤالاتى است كه در پاسخ به آنها مربى باید عمده‏ترین و در عین حال، مناسب‏ترین علّتها را انتخاب و براى نوجوان بیان كند.

برخى از دلائل و حكمتهاى وجود گرفتاریها عبارتند از:

الف. جداشدن خوب از بد (آزمایش)

قرآن كریم مى‏فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یتْرَكُواْ أَن یقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یفْتَنُونَ‌»؛ (5) «آیا مردم پنداشتند كه تا گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آزمایش نمى‏شوند؟»

خداوند در ادامه همین آیه شریفه، هدف از آزمایش را جدا كردن راستگویان و دروغگویان در اداى تكلیف الهى مى‏داند. (6)

نوجوان مؤمن باید بداند كه عامل اصلى ورود به بهشت و رسیدن به كمال، تنها اظهار ایمان به خدا نیست؛ بلكه ناراحتى و رنجى كه از سوى خداوند مى‏آید نیز براى تكامل و جداسازى بندگان واقعى است. خداوند در قرآن با این تفكّر كه رمز خوشبختى دنیا و آخرت، تنها در اظهار ایمان است، مخالفت كرده است. (7)

مربّى در این مرحله باید بكوشد تا مسئله آزمایش را یك امر طبیعى جلوه دهد، به این بیان كه:

همه قبول داریم كه اگر بخواهیم از مقطعى به مقطع بالاتر برویم، باید در امتحانى شركت كنیم، لازمه قبولى در آزمون، تلاش و تحمّل سختیهاى گوناگون است. آن‏گاه كه بدانیم ثمره تلاش و شكیبایى در برابر محرومیتهاى مختلف، قبولى و كسب رتبه‏اى بالاتر است، زندگى، طعم بهتر و رنگ زیباترى به خود مى‏گیرد.

عرصه بندگى خداوند نیز همین‏گونه است. آنان كه از نوجوانى در میدان پربلاى دنیا، پخته شده و فهمیده‏اند كه در پس هر سختى، گشایش و راحتى خواهد بود، (8) هیچ‏گاه در برابر ناملایمات اظهار عجز و ناشكرى نمى‏كنند.

پس باید از حالا كه زمین وجود نوجوان، آماده پذیرش هر بذرى است، بذر تحمّل آزمایشها و گردن نهادن به اطاعت خدا را در دل او كاشت. همچنین باید روزنه‏هاى ورود شیاطین مادّى را - كه آماده‏اند تا زمینه‏هاى نافرمانى خدا را در دل او ایجاد كنند -، بست، تا در ادامه راه بتواند وفادار و خوشبخت باشد و چه زیباست آن‏گاه كه یك نوجوان، هر چه از خدا مى‏رسد را نیكو بداند.

وفا كنیم و ملامت كشیم و خوش باشیم‏                        كه در طریقت ما، كافرى است، رنجیدن (9)

اكنون كه نوجوان فهمید هدف خداوند از فرستادن بلا براى بشر، آزمایش ایشان است، به دنبالِ راهى مى‏گردد تا بتواند از این امتحانات سربلند بیرون بیاید. راههاى مقابله با مشكلات را در بخش سوم همین مقاله بررسى خواهیم كرد.

ب. غافل نشدن از خدا

غفلت را مى‏توان از مهم‏ترین و تأثیرگذارترین علل پدیدار شدن گرفتاریها قلمداد كرد. پیشرفت و توسعه تكنولوژى از بسترهاى مهم غفلت است. كانالهاى گوناگون و متنوع تلویزیونى، ظهور انواع بازیهاى رایانه‏اى، ماهواره، وسایل ارتباطىِ رایانه‏اى نظیر چَت، وبلاگ و ایمیل، پاساژها، اتومبیلها و... همه مى‏توانند از عوامل غفلت باشند.

انسانهایى كه پایه اعتقادى آنها به‏درستى، شكل نگرفته است، با رسیدن به وسایل مدرن امروزى و دستیابى به این سرگرمیها، منشأ واقعى نعمت را فراموش كرده، دنیازده و زمین‏گیر شده، در نتیجه از خدا غافل مى‏شوند. یكى از مظاهر دنیا كه موجب غفلت انسان مى‏شود، اموال و اولاد اوست كه خداوند متعال نسبت به آن هشدار داده و مى‏فرماید: «یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَ لُكُمْ وَ لَآ أَوْلَدُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَن یفْعَلْ ذَ لِكَ فَأُوْلَل-ِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ‌»؛ (10) «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! اموال شما و فرزندانتان، شما را از یاد خدا غافل نكند و هر كس چنین كند، آنان خود زیانكارند.‌»

نكته‏اى كه از آیه مى‏توان استفاده كرد، این است كه نوجوان هم باید خود را از اسباب غفلت دور نگه دارد و هم سبب نشود كه والدین او از یاد خدا غافل شوند. به بیان دیگر به او بیاموزیم كه اگر به دنیا و نعمتهایش طورى بپردازد كه یاد خدا در زندگى خانوادگى‏اش كمرنگ شود، آن‏گاه او خود، سبب غفلت از خدا مى‏شود و والدین را نیز غافل مى‏كند.

خداوند، خیر و صلاح بنده را مى‏خواهد و دوست ندارد بندگانش گمراه شوند و راه اطاعت و بندگىِ دنیا و شیاطین دنیوى را پیش بگیرند؛ براى همین، آنان را در معرض مصیبت قرار داده است تا از این راه به خود بیایند و راه صحیح زندگى را بیابند و در مسیر اطاعت خداوند موفّق‏تر باشند.

براى ملموس‏تر شدن مسئله غفلت، از این تمثیل حقیقى مى‏توان بهره برد كه «قسمت افراد گمشده در حرم مطهّر امام رضاعلیه‏السلام، دو اتاقِ جدا از هم دارد:

در یكى از اتاقها افرادى هستند كه مى‏فهمند گم شده‏اند. آنها گریه و بى‏تابى مى‏كنند، منتظر خانواده‏شان هستند، وقتى خادم حرم، چاى یا... به آنان تعارف مى‏كند برنمى‏دارند و ناراحت هستند؛ چون مى‏دانند و مى‏فهمند كه گم شده‏اند، براى همین از حال خود غافل نمى‏شوند.

امّا در اتاق دیگر، كسانى هستند كه نمى‏فهمند گم شده‏اند. آنها روى زمین نشسته‏اند و با اسباب‏بازى و خوراكیهاى مختلف سرگرم هستند، انگار كه هیچ اتفاقى نیفتاده است و كسى منتظر آنها نیست. والدین آنان، نگرانشان هستند؛ ولى اینها بى‏خیال و بدون توجه به نگرانى آنها، سرگرم بازى هستند.

مَثَل كسانى كه علایق دنیوى و مظاهر غلطانداز غفلت، آنها را از یاد خدا غافل كرده، مَثَل همان گروه دوم است؛ آنان، خدا را فراموش كرده‏اند و زنجیرهاى دنیا، آنها را در بند كرده است.

پس خدا ما را دوست دارد و از اینرو هنگامى كه غافل مى‏شویم، ما را دچار بلا مى‏كند تا از خواب غفلت بیدار شویم.

ج. شبیه‏شدن به امامان و...

ما بیش‏تر اوقات «اسوه‏بودن» اهل بیت‏علیهم‏السلام را در قالب فضایلى چون: اخلاص، ساده‏زیستى، تواضع، نماز اوّل وقت و... معنا كرده‏ایم. اكنون، نوبت آن رسیده است تا از این فضا استفاده و از بلا و گرفتارى به عنوان یكى از راههاى شبیه شدن به آن بزرگواران یاد كنیم. نوجوانى كه تا به حال، خوشبختى را در كسب صفاتى چون: راستگویى، احترام به والدین و... مى‏دیده است، اكنون مى‏آموزد كه خدا از رهگذر گرفتاریهاى زندگى، قصد دارد ما را یك گام دیگر به پیشوایان دینى‏مان نزدیك كند.

امام صادق‏علیه‏السلام مى‏فرماید: «اِنَّ اَشَدَّ النَّاسِ بَلاءً الاَْبْنِیاءُ ثُمَّ الَّذِینَ یلُونَهُمْ ثُمَّ الْاَمْثَلُ فَالْاَمْثَلُ؛ (11) بیش‏ترین بلاها را در میان مردم، پیامبران داشته‏اند، بعد كسانى كه نزدیك‏تر به آنان هستند و بعد هر كه به پیامبران شبیه‏تر باشد. [به میزان شباهت به آنان، از بلاى بیش‏ترى بهره‏مند خواهد شد.] »

مردى خدمت امام باقرعلیه‏السلام رسید و گفت: «به خدا سوگند! من شما خاندان را دوست دارم.‌» امام فرمود: «پس جامه بلا بر تن كن؛ زیرا سوگند به خدا كه بلا به سوى ما و پیروان ما شتابنده‏تر مى‏آید تا حركت سیلاب در درّه. بلا از ما آغاز مى‏شود و سپس به شما مى‏رسد و آسایش نیز از ما شروع مى‏شود و سپس به شما مى‏رسد.‌» (12)

بیان ناگواریهایى كه در زندگى اهل بیت‏علیهم‏السلام وجود داشته است (13)؛ نظیر: نامردى مردمانِ دورانشان، گرفتاریهاى مالى، بیماریها، از دست دادن فرزندان و... مى‏تواند به فهم این فلسفه كمك كند.

وقتى مربّى، نمونه‏هایى را از زندگى معصومان بیاورد وبا زندگى روزمرّه نوجوان تطبیق دهد، او به این واقعیت دست مى‏یابد كه نوكرى ایشان و دوستدار آنان بودن، تنها با گریستن در مصائبشان و لباس مشكى پوشیدن محقّق نمى‏شود؛ بلكه صبر در مشكلات، از برترین و مهم‏ترین مصادیق نوكرى اهل بیت‏علیهم‏السلام است.

علت ابتلا به رنجها و مشكلات‏

با بررسى آیات و روایات در مى‏یابیم مشكلاتى كه به وجود مى‏آید، مى‏تواند دلایل گوناگونى داشته باشد. در این بخش با بررسى عوامل مشكلات و گرفتاریها متناسب با فهم نوجوانان، در صدد بررسى برخى از این موارد و مصادیق برمى‏آییم.

الف. ارتكاب گناه‏

مولاى متّقیان على‏علیه‏السلام، پدیدار شدن هر مانع و ناگوارى در زندگى انسان را معلول گناه مى‏داند و مى‏فرماید:«تَوَقُّوا الذُّنُوبَ فَمَا بَلِیةٌ اَشَدُّ وَأفْظَعُ مِنْهَا وَلاَ یحْرُمُ الرِّزْقُ اِلاَّ بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَالنَّكْبَةِ وَالْمُصِیبَةِ. قَالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَمَا أصَابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أیدِیكُمْ وَیعْفُوا عَنْ كَثِیر؛ (14) از گناهان دورى كنید كه هیچ بلایى شدیدتر و زشت‏تر از آن نیست و رزق باز داشته نمى‏شود، مگر به دلیل انجام گناهى، حتى در حدّ ایجاد خراش و جراحت و ناراحتى [در دیگران‏]؛ چرا كه خداوند فرمود: هر مصیبتى كه به شما رسد، به سبب اعمالى است كه انجام داده‏اید و بسیارى را نیز عفو مى‏كند.‌»

كم شدن روزى، مرگ زودرس، بلاهاى كم سابقه، خشكسالى و... از جمله امورى هستند كه به سبب نافرمانى خدا به انسان مى‏رسد. (15) اكنون به نمونه‏هایى از گناهان رایج در بین نوجوانان اشاره مى‏كنیم:

بى‏توجهى به محرم و نامحرم‏

رعایت نكردن پوشش ظاهرى و بى‏توجهى به محرم و نامحرم از سوى برخى نوجوانان دختر، یكى از گناهان رایج است، از راههاى زیر مى‏توان براى جلوگیرى نوجوانان از ارتكاب گناه استفاده كرد:

1. بیان رابطه این نوع گناه با پیشامدهاى ناگوار در دنیا.

برخى از این رویدادها عبارت‏اند از (16) : به هم خوردن تعادل روحى و روانى و به وجود آمدن عوارضى مانند: افسردگى، گوشه‏گیرى، پرخاشگرى و...، بى‏اعتمادى خانواده و اطرافیان به وى، عدم اطمینان به همسر آینده خود و در نتیجه، بروز ناهنجاریهایى مثل: بدبینى و عدم لذّت در زندگى شخصى و... .

2. نقل خاطرات واقعى از نوجوانان گرفتار در این دام.

بى‏احترامى به والدین‏

براى بیدار سازى نوجوانان نسبت به این گناه، مى‏توان كارهاى زیر را انجام داد:

1. بیان آثار احترام به والدین و عواقب دنیوى بى‏احترامى به ایشان (17).

برخى از آثار احترام به والدین عبارت‏اند از: آمرزش گناهان، عمر طولانى، افزایش روزى، موفقیتهاى زندگى و پیشرفت و... البته آثار دیگرى هم ذكر شده است؛ ولى ما بیش‏تر باید درصدد بیان آثارى باشیم كه نوجوان، آنها را دنبال مى‏كند.

برخى از آثار بى‏احترامى به پدر و مادر: انتقام خدا در همین دنیا، تیره و تار شدن فضاى زندگى، فقر، ذلت و خوارى و... .

2. بیان مصادیق بى‏احترامى به پدر و مادر. (18)

برخى از مصادیق بى‏احترامى عبارت‏اند از: اندوهگین كردن آنها، زمینه عصبانیت ایشان را فراهم آوردن، خیره نگاه كردن به آنها، صدا كردن پدر و مادر با اسم، جلوتر از آنان راه رفتن، باعث دشنام دادن دیگران به آنها شدن، نافرمانى و... .

3. نقل حوادث و داستانهاى واقعى از كسانى كه هر چه به دست آوردند از احترام به والدین و هر چه از دست دادند از بى‏احترامى به آنان بوده است.

گناهان ونافرمانیهاى دیگرى نیز در بین جوانان و نوجوانان رایج است كه بیش‏تر محصول تهاجم فرهنگى است؛ مانند: نگاه كردن عكسهاى مبتذل، گوش دادن موسیقیهاى غیر مجاز، ارتباطهاى نامشروع و... كه در مجال این نوشتار نیست.

ادامه دارد... .

 

پی‌نوشـــــــــــت‌ها:

 

* این بحث در دو مرحله ارائه مى‏شود.

1) دنیا خانه‏اى است پوشیده از بلاها، به حیله و نیرنگ شناخته شده، نه حالات آن پایدار و نه مردم آن در سلامت برخوردارند، داراى تحولات گوناگون و دورانهاى رنگارنگ، زندگى در آن، نكوهیده و امنیت در آن نابود است. اهل دنیا همواره هدف تیرهاى بلا هستند كه با تیرهایش آنها را مى‏كوبد و با مرگ، آنها را نابود مى‏كند. (نهج البلاغه، خ 226، ترجمه دشتى.)

2) در هر جرعه‏اى (از نعمتها) اندوهى گلوگیر و در هر لقمه‏اى استخوان شكسته‏اى قرار دارد... . (همان، خ 145.)

3) خداوند به پیامبر خود فرمود: «اى محمّد! آن‏گاه كه بنده‏اى را محبوب شمارم، وى را با سه پدیده همراه مى‏كنم: دلش را غمگین مى‏سازم، بدنش را بیمار مى‏كنم و دستش را از بهره‏هاى دنیایى تهى مى‏گردانم.‌» : (بحار الانوار، علامه مجلسى، بیروت، دار احیاء التراث العربى، سوم، 1403 ق، ج 72، ص 48.)

امیر مؤمنان فرمود: «دلِ انسان خدادوست، رنج و سختى در راه خدا را بسیار دوست دارد؛ ولى بى‏خبر از خدا راحت طلب است.‌» (میزان الحكمه، محمدى رى‏شهرى، قم، دار الحدیث، هفتم، 1386، ص 441، ح 3314.)

4) سعى شده احادیث، آیات، داستان و... به تناسب نوجوانان باشد؛ از این‏رو باید مبلّغ، ادبیات نوجوانان را در استفاده از مواد موجود به كار ببرد.

5) عنكبوت/2.

6) همان.

7) تفسیر نمونه، مكارم شیرازى، تهران، دار الكتب الاسلامیة، چهلم، 1383 ش، ج 2، ص‏100، ذیل آیه 214 سوره مباركه بقره.

8) اشاره به آیات 5 - 8 سوره مباركه انشراح مناسب است، به‏ویژه با این زاویه كه پس از سختى، آسانى است و پس از فراهم شدن آسانى، چه زیبا است كه خدا را بندگى كنیم و... .

9) خواجه حافظ شیرازى.

10) منافقون/9.

11) بحار الانوار، ج 64، ص 200، ح 3.

12) میزان الحكمه، ج 2، ص 462، ح 3379.

13) توجه دادن نوجوانان به این مسئله نیز لازم است كه، اهل بیت و پیامبران‏علیهم‏السلام خزانه‏داران عالم بوده و هستند. آنان خود طبیب همه دردهاى بشرند؛ ولى وجود گرفتارى، فقر، بیمارى و... در طول حیات دنیوى‏شان، براى انتقال سیره و چگونگى برخورد صحیح آنان، به نسلهاى بعد و انسانهاى آزاده است.

14) مكارم الاخلاق، طبرسى، بى جا، منشورات الشریف الرضى، ششم، 1329 ق، ص‏147.

15) مراجعه شود به میزان الحكمه، ج 4، ص 285 به بعد باب گناه (الذنب).

16) نگارنده در تحقیق میدانى كه از 50 دختر دبیرستانى در مدارس چند شهر كشور داشت، این نتایج و آثار را از زبان آنها شنیده است. آنها به صورت مكتوب این آثار را نوشته و راهكار، طلب كرده‏اند.

17) ر. ك: میزان الحكمه، ج 13، ص 474، باب پدر و فرزند.

18) همان.

337 دفعه
(0 رای‌ها)