نظرات آگاهان درباره زیانهای دخانیات

جمعیت مبارزه با دخانیات كه متشكل از گروهی از پزشكان مجرب و اساتید محترم دانشگاه و خبرگان دیگر هستند می‌گویند:

- سیگار عامل اصلی و یا كمكی در پیدایش بیش از 50 نوع بیماری و 20 نوع سرطان در بدن می‌باشد.

- سالیانه 5 میلیون نفر به علت بیماریهای ناشی از سیگار جان می‌سپارند. (یعنی بیش از تلفات جنگ جهانی اول؛ چون در طول چهار سال 10 میلیون نفر در آن جنگ كشته شدند ولی تلفات سیگار در چهار سال به 20 میلیون نفر می‌رسد) .

- در سال 2020 میلادی، 10 میلیون نفر در سال به علت بیماریهای ناشی از سیگار فوت می‌شوند، با این تفاوت كه 7 میلیون آن در كشورهای در حال پیشرفت و 3 میلیون آن در كشورهای پیشرفته اند!

- به علت سودآوری صنعت دخانیات برای كمپانیهای چند ملیتی به ویژه شركتهای آمریكائی، و با توجه به محدودیتهای جدی در عرضه و مصرف سیگار در كشورهای غربی، به ویژه آمریكا، میزان مصرف در این كشورها روز به روز در حال كاهش است و لذا با ترفندهای مختلف به طور رسمی و غیررسمی (قاچاق) بازار مصرف به سوی كشورهای فقیر و در حال توسعه سوق داده شده است!

- در كشور ایران نزدیك به 10 میلیون سیگاری، روزانه بیش از سه میلیارد تومان! خرج سیگار می‌كنند. (یعنی در هر سال بیش از یك هزار میلیارد تومان!)

- به طور متوسط دولتها بیش از دوبرابر مبلغ مصرف سیگار صرف «هزینه بیماریها و درمان عوارض ناشی از سیگار» می‌نمایند؛ یعنی رقمی نزدیك به 6 میلیارد تومان در ایران در هر روز (و در سال بیش از دو هزار میلیارد تومان) .

- سالیانه 54 میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می‌شود كه نزدیك به 12 میلیارد نخ آن تولید داخل و بقیه عمدتا از طریق قاچاق وارد و توزیع می‌شود. (یعنی بیش از 75 درصد پول سیگار به خارج می‌رود) .

- جوانان كشور و نوجوانان گروه‌های سنی 10 تا 15 سال هدف اصلی برای ترغیب به كشیدن واعتیاد به سیگار می‌باشند.

- سیگار در نوجوانان دریچه ورود به اعتیاد و سایر بزه كاریهای اجتماعی است.

- افراد غیرسیگاری به ویژه كودكان و همسران افراد سیگاری به اندازه خود افراد سیگاری در معرض مضرات دود سیگار هستند، و این افراد بی گناه به طور اجباری سلامتی خویش را از دست می‌دهند.

- كمپانیهای آمریكائی سالیانه بالغ بر شش هزار میلیارد نخ سیگار تولید می‌كنند كه نزدیك به 3 درصد آن در آمریكا مصرف می‌شود و مابقی آن (97درصد) به خورد مردم سایر كشورها به ویژه كشورهای فقیر ودر حال توسعه داده می‌شود؛ و از این رهگذر سالانه بیش از 300 میلیارد دلار سود شركتهای آمریكائی است كه معادل 20 سال فروش نفت ایران است! (1)

 

پی‌نوشـــــت‌ها:

 

1) افق حوزه، 28/7/1382.

416 دفعه
(0 رای‌ها)