كتاب برای مبلغان (1)

تبلیغ در قرآن و حدیث

تالیف: محمد محمدی ری شهری

همكار: سید حمید حسینی

تحقیق: مركز تحقیقات دارالحدیث

ترجمه: علی نصیری

ناشر: دارالحدیث

نوبت چاپ: اول، 1380 ه. ش/1422 ق

شمارگان: 2000

قیمت: 2000 تومان

كتاب حاضر تلاش می‌كند با الهام گرفتن از قرآن و حدیث، مبلغان را با نقش و اهمیت تبلیغ، ویژگی‌های مبلغ، ویژگی‌های تبلیغ، چگونگی تاثیرگذاری بر مخاطبان و... آشنا سازد. تبلیغ در قرآن و حدیث، كه بخشی از دانش نامه میزان الحكمة است، به صورتی روشمند در هشت فصل سامان یافته است.

در فصل نخست جایگاه تبلیغ و نقش حیات بخش آن در انسان‌ها تبیین شده است. در فصل دوم تحت عنوان جایگاه مبلغ، مباحثی همچون: فضیلت، حقوق و مسؤولیت مبلغ ارائه شده است. فصل سوم به بررسی رسالت مبلغ از قبیل دعوت مردم به مصالح دین و دنیا، ایمان به مبانی دینی، پرهیزكاری و... اختصاص یافته ا ست. در فصل چهارم ویژگی‌های علمی، اخلاقی و عملی مبلغ مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم به بررسی ابزارهای كتاب برای مبلغان

تبلیغ اعم از موعظه، شعر، قلم و... پرداخته است. در فصل ششم آداب تبلیغ همچون مراعات شایستگی، توان و نشاط مخاطب ارائه شده است. در فصل هفتم تحت عنوان آفات تبلیغ مباحثی همچون گفتار بدون عمل، تكلف، طولانی سخن گفتن آمده است. و در فصل هشتم با ارائه سیره عملی پیشوایان دینی، آثار عملی تبلیغ بر شمرده شده است.

مطالعه این كتاب برای همه كسانی كه به تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی اهتمام دارند، مفید و درس آموز است.

اصول و مبادی سخنوری

نویسنده: محمد باقر شریعتی سبزواری

ناشر: مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

نوبت چاپ: دوم / پاییز 1376

تعداد صفحات: 399 صفحه

قیمت: 900 تومان

كتاب مذكور از یك پیش گفتار، یك مقدمه و 5 بخش تشكیل شده است. در مقدمه می‌خوانیم: سخنوران و فیلسوفان معتقدند كه خطابه همچون فنون و علوم بشری اصول و قواعدی دارد كه هر كسی بتواند با دقت كافی اصول و قواعد فن خطابه را به كار بگیرد «خطیب.» شمرده می‌شود.

بخش اول كتاب به اهمیت سخنوری و شرایط آن می‌پردازد. در این بخش به مطالبی همچون اهمیت سخن و سخنوری، علم خطابه و مبادی آن، انگیزه‌های سخنوری، ویژگی‌های یك سخنور، و... پرداخته شده است.

در بخش دوم كتاب كه با عنوان موازین سخن و سخنوری آمده است، مطالبی از قبیل چگونه می‌توان سخنور شد، دلایل خطابی و مواد برهان، فن مغالطه، مغالطه‌های ماتریالیستی، حجت‌های صناعی و غیرصناعی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش سوم كتاب شامل مطالبی همچون راه و رسم تبلیغ در اسلام، روش دعوت قرآن و جدل از دیدگاه سنت می‌باشد.

در بخش چهارم نویسنده محترم اسلوب خطابه و انواع آن را مورد بررسی قرار داده است. در بخش پنجم كه آخرین بخش كتاب می‌باشد انواع خطابه بیان شده است.

659 دفعه
(0 رای‌ها)