آشنایی با منابع دست اول شیعه (7)

تحف العقول عن آل الرسول

 

این كتاب یكى از مجموعه‏هاى ارزشمند اسلامى و از منابع دست اوّل شیعه در عرصه اخلاق و حدیث و موعظه مى‏باشد كه از قرن چهارم به یادگار مانده و حدیثهاى برگزیده‏اى را از پیامبر اسلام‏صلى‏الله‏علیه‏وآله و امامان معصوم‏علیهم‏السلام و سایر پیامبران درباره حكمت، مواعظ، علوم و معارف اسلام گرد آورده؛ احادیثى كه هر چند نام راویانش ذكر نشده؛ اما تك تك مضامینش مورد تأیید كتاب و سنت و منطبق با احادیث مُسْنَد است و با فرهنگ اهل بیت‏علیهم‏السلام كاملاً مطابقت دارد.

آشنائى نزدیك و بهره‏گیرى از این كتاب براى همه به‏ویژه مبلغان دینى ضرورتى انكارناپذیر است.

حسن بن على بن شعبه حرّانى، مؤلف این كتاب در این زمینه مى‏گوید: «پس از آنكه دیدم علماى شیعه درباره فقه و حلال و حرام، كتابهاى فراوانى نگاشته‏اند، بر آن شدم تا مجموعه‏اى پدید آورم كه در آن، سخنان حكمت‏آموز و موعظه‏هاى پیامبر اكرم و اهل بیت آن حضرت جمع شده باشد تا هم گنجینه‏اى براى مراجعه خودم وهم مراجعه علاقمندان به خاندان رسالت گردد.

كتب حدیث علماى شیعه، روایات زیادى درباره حلال و حرام و واجبات و مستحبات دارند. چندان كه ثوابش را خدا ثبت كرده، و آیندگان را از رنج تألیف بى‏نیاز ساخته و بار تصنیف را از دوش آنها برداشته‏اند؛ اما در علومى كه از بزرگان اهل بیت‏علیهم‏السلام وارد شده به روایاتى برخوردم مشتمل بر: حكمتهاى رسا، پندهاى شفابخش، تشویق به سراى جاوید، دل كندن از دنیاى ناپایدار، نوید، تهدید، ترغیب بر اخلاق و كردار نیك، نهى از خوبیها و كارهاى بد، دعوت به پرهیزكارى و تحریص به پارسایى كه قسمتى از این مضامین در سفارشها، خطبه‏ها، نامه‏ها و عهدهاى مفصل بیان شده است. در میان كتابهاى دانشمندان شیعه نوشته‏اى بى‏نیازكننده و كتابى قابل اعتماد كه نیازم را برطرف سازد و خواسته‏ام را تأمین كند، در این زمینه‏ها نیافتم، به ناچار روایاتى كه مشتمل بر این مضامین بود گرد آوردم، و حدیثهایى نادر و بدیع، مفاهیمى عالى و زیبا كه هم جنس و هم شكل، و همانند و همسان آنها بود ضمیمه كردم.‌» (1)

مؤلف

ابو محمّد، حسن بن على بن حسین بن شعبه حرّانى حَلَبى، از شخصیتهاى برجسته و درخشان فقهاى شیعه و از محدثین بلندآوازه قرن چهارم هجرى مى‏باشد. او در حرّان كه یكى از روستاهاى اطراف شهر حلب در سوریه است به دنیا آمد. وى از معاصرین شیخ صدوق بوده از محمّد بن همام اسكافى متوفاى 336 هجرى بهره برده است.

ابن شعبه، شاگردان متعددى تربیت كرده است كه مهم‏ترین و درخشان‏ترین آنان شیخ مفید، محمّد بن محمّد بن نعمان، متوفاى سال 413 هجرى است.

علامه خوانسارى، مؤلف كتاب روضات الجنات درباره او چنین مى‏گوید: «فاضل فقیه و عالم متبحر و بلند پایه، حسن بن على بن حسین بن شعبه حرانى حلبى، كتاب تحف العقول را پدید آورده كه در آن اخبار و مواعظ قابل توجهى از پیامبران و امامان معصوم‏علیهم‏السلام وجود دارد و اصحاب و فقهاى شیعه همه بر آن اعتماد كرده‏اند.‌» (2)

علاوه بر عظمت و وثاقت و علو شأن و رفعت مقام علمى و عملى مؤلف جلیل القدر كه مورد ستایش و تمجید علماى بزرگ مانند شیخ حر عاملى و علامه مجلسى و صاحب ریاض و دیگران بوده و به احادیث كتابش علما و فقهاى ما استناد كرده‏اند،

مؤلف محترم نام زیبایى براى كتاب انتخاب كرده و بهترین تحفه‏ها را به عقل و اندیشه مردم اهدا كرده. (3)

تُحَفُ العُقول از زمان نگارش تا كنون در طول هزار سال پیوسته مورد توجه علما و فقهاى شیعه واقع شده و از منابع موسوعه‏هاى بزرگ روایى همچون وسائل الشیعه و بحار الانوار محسوب مى‏شود.

از منظر اهل نظر

شخصیت نگار برجسته، علامه محمّدباقر خوانسارى در كتاب روضات الجنات درباره این كتاب مى‏فرماید: «كتاب تحف العقول عن آل الرسول كتابى گسترده و داراى فواید فراوان است و مورد اعتماد اصحاب و علماى شیعه مى‏باشد. (4)

محدث قمى مى‏فرماید: تحف العقول كتابى پرفایده، نفیس، و مشهور بین علماست علامه مجلسى فرموده نظم این كتاب قدیمى حكایت از مقام بلند مؤلف دارد. بیش‏تر این كتاب از موعظه و اصول معلوم تشكیل شده است كه احتیاجى به سند ندارد.‌» (5)

علامه سید حسن صدر مى‏فرماید: ابن شعبه حرانى شیخ اقدم و امام اعظم ماست كه كتاب تحف العقول را نگاشته؛ كتابى كه مانند آن تصنیف نشده است. (6)

برخى از عناوین تحف العقول

- وصیتها و مواعظ و سخنرانیهاى پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله

- خطبه‏ها و نامه‏ها و وصایاى حضرت على‏علیه‏السلام

- احتجاجها، نامه‏ها، سخنرانیها و خطبه‏ها و مواعظ سایر معصومین‏علیه‏السلام تا امام حسن عسكرى‏علیه‏السلام

- روایات و موضوعات مفید و سودمند دیگر از ائمه‏علیهم‏السلام

- رساله حقوق امام زین العابدین‏علیه‏السلام

- مناجات موسى‏علیه‏السلام و مناجات و مواعظ عیسى‏علیه‏السلام

- این كتاب در مورد امام عصرعلیه‏السلام روایتى نیاورده است. ابن شعبه در این مورد چنین توضیح مى‏دهد: از توقیعات و مكاتبات حضرت صاحب الزمان‏علیه‏السلام با همه تواتر و استقامتى كه در میان شیعه دارد چیزى نیاوردیم؛ چون حدیثى كه با وضع كتاب و مطالب اینجا (موعظه، خطابه و حكمت) تناسبى داشته باشد بدست نیاوردیم، با اینكه عقیده ما در حق آن بزرگوار همان عقیده‏اى است كه درباره پدران پیشینش ائمه راشدین سلام اللّه علیهم اجمعین داریم. (7)

از میان ترجمه‏هاى موجود این كتاب ارزشمند، ترجمه آیة اللّه احمد جنتى كه توسط ناشرین مختلف چاپ شده است براى استفاده مبلغین مناسب مى‏باشد.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

1) تحف العقول، حسن بن شعبه حرّانى، نشر جامعه مدرسین، قم، 1417 ق، مقدمة المؤلف.

2) روضات الجنات، محمدباقر خوانسارى، نشر اسماعیلیان، قم، 1390 ق، ج 2، ص 289.

3) مقدمه تحف العقول، ترجمه آیة اللّه جنتى، نشر امیر كبیر، تهران، 1382، ص 8.

4) روضات الجنات، ج 2، ص 289.

5) فوائد الرضویه، محدث قمى، ص 109.

6) فرهنگ كتب حدیثى شیعه، سید محمود مدنى، نشر امیر كبیر، تهران، 1385، ج 1، ص 340.

7) تحف العقول، نشر جامعه مدرسین، خاتمه بخش سخنان امام عسكرى‏علیه‏السلام.

389 دفعه
(0 رای‌ها)