استفتائات (كف زدن و كاشتن مو)

کف زنی

برخی مداحان می‌گویند كف زدن دارای ثواب است و هر چه بهتر و محكمتر كف بزنید ثواب بیشتری می‌برید و اساسا این گونه حركات مانند كف زدن و رقص اگر برای اهل بیت علیهم السلام باشد اشكال ندارد. آیا بر این گونه اعمال اگربرای اهل بیت علیهم السلام انجام شد ثواب مترتب می‌شود؟

حضرت آیت الله فاضل لنكرانی:

به طور كلی كف زدن در مساجد و حسینیه‌ها و اماكن مقدس به هر عنوان كه باشد جایز نیست و در غیر آن هم با توجه به اینكه در طول تاریخ اسلام و تشیع، شعار مسلمانان ذكر صلوات بوده است، خصوصا در مجالسی كه به نام و یاد ائمه تشكیل شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علائق مذهبی خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند. (جامع المسائل 1/486)

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

واضح است كسی كه چنین امری را اظهار می‌دارد لاابالی است و یا جاهل و این گونه اشخاص بدعت گذار محسوب می‌شوند. صحت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن آن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.

حضرت آیت الله تبریزی:

كف زدن و رقص با مجالس معصومین علیهم السلام مناسبت ندارد و لازم است در این مجالس ترك شود، مجالس معصومین علیهم السلام باید طوری باشد كه مردم را به یاد خداوند متعال بیندازد و فضایل و سفارش‌های معصومین علیهم السلام را برای مردم بیان كنند نه اینكه العیاذ بالله در آن كار حرام انجام شود یا كاری كه موجب غافل شدن مردم از خداوند شود كه در این صورت ثوابی بر آن مترتب نمی‌شود.

حضرت آیت الله بهجت:

شایسته مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست، بلكه اگر به حد لهو برسد یا هتك مكان یا معصوم باشد باید اجتناب شود.

حضرت آیت الله مظاهری:

این گونه كارها حرام است و موجب غضب اهل بیت علیهم السلام است. (1)

كاشتن مو و حكم وضو و غسل

به وسیله كاشتن مو، موهای سر یا ابرو ترمیم می‌گردد، آیا وضو یا غسل با موی كاشته شده چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل باشد جایز نیست وگرنه اشكال ندارد.

حضرت آیت الله بهجت:

در فرض سؤال، كاشتن خلاف احتیاط وجوبی است و در صورت كاشتن باید بر طرف شود و اگر امكان ندارد احوط جمع بین وضو یا غسل جبیره است و تیمم.

حضرت آیت الله فاضل لنكرانی:

اشكال دارد و در صورت امكان باید برطرف شود، اگر نمی‌شود، وضو و غسل جبیره انجام شده و احتیاطا تیمم هم بكند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اشكال دارد.

حضرت آیت الله مكارم شیرازی:

در صورتی كه واقعا مو را بكارند و جزء بدن شود و رشد و نمو كند هیچ اشكالی ندارد و اگر مو به صورت مصنوعی باشد و مانع از رسیدن آب به بدن نگردد آن هم اشكالی ندارد ولی اگر مانع رسیدن آب به بدن است فقط در مواقع ضرورت جایز است.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر احتمال داده شود كه مانع رسیدن آب به بشره (پوست) است باید برطرف شود.

حضرت آیت الله تبریزی:

چنانچه كاشتن مو طوری باشد كه در وقت وضو و غسل آب به پوست سر و صورت برسد مانعی ندارد. (2)

 

  • پاورقــــــــــــــــــــی

 

1) فرهنگ اسلام، 80.

2) همان، 78.

1875 دفعه
(0 رای‌ها)