آخرین تصاویر مذهبی

آخرین فیلم های مذهبی

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

در آموزشی نوشته شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402
مجموعه تصویری احکام شامل آموزش مطهرات، نجاست و نجس شدن چیزهای پاک، تطهیر لباس، پارچه، فرش و دیگر اشیا، آموزش وضو، آموزش نماز، آموزش غسل، تیمم، احکام محتضر، آموزش کفن…
دانلود مجموعه سخنرانی های  تصویری از مرحوم دولابی

دانلود مجموعه سخنرانی های تصویری از مرحوم دولابی

در بزرگان و شخصیت ها نوشته شده در سه شنبه, 21 آذر 1402
دانلود مجموعه سخنرانی ها و نکات اخلاقی از مرحوم دولابی با موضوعات: رزق و روزی انسان، دوست داشتن، قلب مومن، گرفتاری بشر، رحمت الهی و ... شامل 10 فایل تصویری
دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه نماهنگ های جدید ویژه فلسطین و غزه
مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه مداحی های جدید ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه کلیپ های تصویری زیبا ویژه عید غدیر خم با کیفیت بالا

آخرین مطالب سایت

رهنمودهای تبلیغی براساس ویژگیهای نوجوانان (4)

(لزوم فهم فلسفه گرفتاریها)

 

رضا آبیار - گروه کودک و نوجوان

اشاره‏

در شماره پیشین به بررسى یكى دیگر از ویژگیهاى شخصیتى نوجوانان، یعنى توجه به فهم فلسفه گرفتاریها و مصائب پرداختیم و پس از بیان مقدماتى در باره حكمتهاى بلایا و مشكلات، علل و عوامل ابتلا به آنها را نیز بررسى كردیم. در ادامه به بحث در باره چگونگى مراجعه و مقابله با مشكلات مى‏پردازیم. همچنین به این نكته توجه مى‏كنیم كه مبلّغ، چگونه باید با در نظر گرفتن روحیات و ظرفیت شخصیتى نوجوانان، به بیان راهكارها بپردازد.

پیش از ورود به مسئله، اشاره به این مطلب لازم است كه آنچه نوجوان در حوزه گرفتاریها با آن مواجه است، چگونگى مقابله و مبارزه نیست. در واقع، در پى حلّ معمّاهاى دشواریها نمى‏گردد؛ بلكه به دلیل نبودن آگاهى و درك لازم از فلسفه آفرینش، و پرورش یافتن در یك فضاى راحت و بى‏دغدغه، در پى گریز و فرار از كمند مشكلات است و این، همان مطلبى است كه از منظر دین اسلام، مذموم و ناپسند شمرده شده است.

امروزه با حاكم شدن روحیه تجمّل‏گرایى و راحت‏طلبى بر خانواده‏ها، كودكان و نوجوانان آمادگی مقابله با سختیهاى روزمرّه را در خود نمى‏بینند و در نهایت، هزینه‏ها و عواقب سنگینى را بر فضاى خانواده و جامعه تحمیل مى‏كنند.

بروز ناهنجاریهایى نظیر: بى‏احترامى به والدین، كم‏حوصلگى و تشویش، حضور در مجالس مختلط، استفاده از قرصهاى روان‏گردان، گوش دادن به موسیقهاى تند و... این معنا را تقویت مى‏كند كه امروزه، جوانان ما براى حلّ مشكلات خود حاضرند چنین هزینه‏هایى را بپردازند.

در هر حال، مربّى با استفاده از راهكارهاى به روز و در عین حال دینى كه در آموزه‏هاى اهل بیت‏‏علیهم‏السلام ریشه دارد، مى‏تواند از تولّد این پدیده مخرّب در وجود نوجوان جلوگیرى كند.

مقاومت نوجوانانه یا تكنیكهاى مقابله با مشكلات‏

سازگارى با محیط خانواده و چالشهاى موجود در آن، از نشانه‏هاى یك شخصیت سالم و بهنجار محسوب مى‏شود. بى‏تردید، انسانى كه از بدو نوجوانى آموخته كه براى كسب آرامش روحى و روانى و چشیدن طعم آسایش، باید مشکلات را تحمّل کرده و آنها را قسمتى از زندگى بداند، در آینده، شخصیت مطلوب و سازگارى خواهد داشت.

نوجوان باید بداند كه اوّلاً: فرار از مشكل نه تنها حلاّل آن نیست؛ بلكه بدترین شیوه مبارزه نیز هست و ثانیاً: او هر كجا كه قدم بردارد، باز هم به‏طور كامل، فضا و محیط را موافق میل خود نمى‏یابد.

گر گریزى بر امید راحتى‏                                          زآن طرف هم پیشت آید آفتى‏

هیچ كُنجى، بى‏دد و بى‏درد نیست‏                                جز به خلوتگاهِ حق، آرام نیست (1)

نوجوان باید بداند كه اوّلاً: فرار از مشكل نه تنها حلاّل آن نیست؛ بلكه بدترین شیوه مبارزه نیز هست و ثانیاً: او هر كجا كه قدم بردارد، باز هم به‏طور كامل، فضا و محیط را موافق میل خود نمى‏یابد.

از اینرو، مهم‏ترین و بهترین راه براى تحمل و در نهایت غلبه بر آلام، «القاء و تبیین «فرهنگ صبر و استقامت» است. براى نهادینه شدن این مسئله و تفهیم آن به نوجوانان، راهكارها و مطالب ذیل پیشنهاد مى‏شود:

1. اشاره به گذرا بودن مشکلات

از جمله عوامل موفقیت در برابر سختیها، توجه به گذرا بودن آنها است. و توجه به این مطلب که پس از هر سختی قطعاً آسانی و فرج خواهد آمد. قرآن کریم می‌فرماید: «فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»؛ «به یقین با [هر] سختی آسانی است. مسلّماً با [هر] سختی آسانی است.‌»

صاحب تفسیر نمونه، ذیل آیه 155 سوره مباركه بقره به گذرا بودن مشکلات چنین اشاره كرده است: «پادشاهى، حكیمان خود را فراخواند وگفت: مرا چیزى بیاموزید كه اگر بسیار غمگین باشم در آن نگاه كنم و غم دل از بین برود و اگر بسیار شاد باشم، در آن نگاه كنم و فریفته روزگار نشوم. حكیمان، مدّتى مشورت كردند و سرانجام، نگینى برانگشترىِ او ساختند كه روى آن نوشته شده بود: «این نیز بگذرد.‌» (2)

اصولاً همه ما براى رسیدن به آینده‏اى روشن، زندگى مى‏كنیم و مى‏دانیم، زندگى مالامال از رنجهاست؛ امّا با ورود به جامعه و رسیدن به سنّ فهم و درك كه نوجوانى باشد، افراد دو گروه مى‏شوند: «گروهى كه حاضرند ناملایمات را براى آینده‏اى روشن تحمّل كنند و گروهى كه از مواجهه با مشکلات گریزانند و مى‏خواهند بدون برخورد با آنها به آینده‏اى مطمئن دست یابند.

با كاوش در احوال مردم، افراد موفّقى را از گروه دوم نمى‏یابیم؛ حتى كسانى كه آینده مناسب را در پول مى‏بینند و براى رسیدن به آن، سالها انواع مشقّتها را تحمّل مى‏كنند.

وجه مشترك در همه افراد دسته دوم با هر هدف و انگیزه‏اى كه باشند، كم صبرى و جهل درباره مفاهیمى مثل صبر، فلسفه گرفتاریها و... است و نقطه مشترك گروه اوّل، آگاهى از مسئله گذرا بودن ناگواریها و آسان شدن امور است.

بیان دقیق این عامل، انگیزه تحصیل را در دانش‏آموزان چند برابر مى‏كند. تفریحات دائمى، سرگرمیهاى رایانه‏اى، توجّه نكردن به برنامه‏ریزى درسى، شیطنتهاى سرِ كلاس و بى‏توجّهى و كم دقّتى به تدریس معلم و فهم درس، از جمله كارهایى هستند كه نوجوان، بعد از واقف شدن به مسئله گذرا بودن دشواریها، از آنها دورى مى‏كند؛ چرا كه در این مقطع سنّى، او چون طیف زیادى از همسالان خود را مشغول این امور مى‏بیند، تصور می‌کند این امور همان نیازهای واقعی او و غایت و هدف زندگی هستند، از اینرو نمى‏تواند زحمت درس خواندن را به جان بخرد. مربّى باید، تصویر دقیق و هنرمندانه‏اى از تفریح و تحصیل و جمع بین این دو امرِ ضرورى را براى او ترسیم كند تا از این رهگذر، او قدمهاى خود را در مسیر موفقیت، محكم‏تر بردارد.

صابرى كردیم تا بند فَرَج بگشاد صبر                           راست گفت آن كس كه گفت «الصَّبر مفتاح الفَرَج» (3)

2. توجه دادن به اینكه «وجود ناگوارى، مصلحت انسان است.‌»

همان‏گونه كه در قسمت اول این بحث مطرح شد، (4) نوجوان به دلیل درك نامطلوب از وقوع مصائب، دچار تردید و سردرگمى مى‏شود و نمى‏تواند وجود این سختیها را در زندگى خود حلّ كند. بیان و تشریح مسئله «مصلحت» نه تنها براى نسل نوجوان ما مفید و مؤثر است؛ بلكه براى گروههاى سنّى بالاتر نیز راهگشا است.

مبلّغ، با طرح این نكته ظریف و عمیق كه امورى در زندگى است كه در ظاهر به زیان ماست؛ امّا منفعت ما در وقوع آن است و حال آنكه ما از آن بى‏خبریم میتواند در تقویت روحیه صبر و مقاومت نوجوان در مقابل مشکلات مؤثر باشد. همچنان‏كه خداوند متعال در آیات قرآن به این مسئله اشاره فرموده است: «... وَعَسى‏ اَنْ تَكْرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ وَعَسى‏ اَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَهُوَ شَرٌ لَكُمْ...؛» (5) «... چه بسا چیزی را بد می‌دارید در حالی که همان برای شما خیر است و چه بسا چیزی را دوست می‌دارید در حالی که همان برای شما بد است... .‌» و مى‏فرماید: «فَعَسَى‏ أَن تَكْرَهُوا شَیا وَیجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرًا كَثِیرًا»؛ (6) «ای بسا چیزی را بد می‌دارید و خداوند در آن خیر زیادی را قرار داده است.‌»

اصل تفویض و واگذارى امور به خداوند از جمله اصول تربیتى است كه مربّى را در بیان مسئله مصلحت یارى مى‏كند. امام مجتبى‏‏علیه‏السلام مى‏فرماید: «مَنِ اتَّكَلَ عَلى‏ حُسْنِ الاِختِیارِ مِنَ اللَّهِ لَهُ، لَمْ یتَمَنَّ اَنَّهُ فِى غَیرِ الْحالِ الَّتِى اِخْتارَها اللَّهُ لَهُ؛ (7) كسى كه به حسن انتخاب خدا براى خود تكیه كند، جز حالتى را كه خدا برایش اختیار كرده است، حال دیگرى براى خویش آرزو نكند.‌» آرى، و مگر خدا حال بَدى را براى بندگانش مى‏خواهد و آیا او مى‏پسندد تا ما به آمال وآرزوهایمان نرسیم؟!

البته این نکته را باید در نظر داشت که بسیاری از مشکلات و دشواریهای انسان، ناشی از گناه، تقصیر، تنبلی و بی‌دقتی او می‌باشد. همانطور که در آیه 30 از سوره شوری می‌خوانیم. « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیدیكُم‌»؛ «هر آنچه از مصیبت به شما می‌رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده‌اید.‌» پیامبر اکرم‏صلی‏الله‏علیه‏وآله نیز می‌فرماید: «... مَا مِنْ خَدْشِ عُودٍ وَ لَا نَكْبَةِ قَدَمٍ إِلَّا بِذَنْبٍ...؛ (8) هر خراشی که از چوبی [بر تن انسان] وارد شود و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است... .‌»

پس قبول این مطلب كه دشواریها، یا آثار اعمال ما به مصلحت انسان است، مى‏تواند گوهر ارزشمندى باشد تا ما را از گذرگاههاى تنگ زندگى به سلامت عبور دهد.

سعدى در این‏باره چنین مى‏گوید: «روزى حضرت موسى‏‏علیه‏السلام، فقیرى را دید كه از شدّت گرسنگى و تهیدستى روى ریگ بیابان خوابیده است. چون فقیر، موسى‏علیه‏السلام را دید به او گفت: «اى موسى! دعا كن خداوند متعال مرا از رزقش بهره‏مند سازد كه از بى‏طاقتى به جان آمدم‌» موسى‏علیه‏السلام در حق او دعا كرد و رفت. موسى پس از چند روز از مسیرى مى‏گذشت كه دید همان مرد را دستگیر كرده و جمعیت زیادى، گرد او را گرفته‏اند. پرسید: «چه حادثه‏اى رخ داده است؟!» گفتند: «این مرد، شراب خورده و عربده كشیده و شخصى را كشته است. اكنون او را براى قصاص دستگیر كرده‏اند.‌» موسى چون چنین دید، از دعا در حق او استغفار كرد و دانست تهیدستى به مصلحت او بوده است.‌» (9)

گُربه مسكین اگر پَرداشتى‏                                         تخم گنجشك از جهان برداشتى‏

آن دو شاخ گاو اگر خَر داشتى‏                                   نسل آدم از زمین برداشتى

نهادینه شدن فرهنگ تسلیم و در عین حال تحمّل و مقابله با مشقتها، می‌تواند شاه‏كلید بسیارى از قفلهاى ناهنجاریها باشد. مبلّغ با پرداختن به این مقوله تربیتى، نوجوان را در برابر هر نوع گرفتارى، اعم از: مادى، اجتماعى، خانوادگى و... بیمه مى‏كند و او را براى ایستادگى در برابر دشواریهاى بزرگ‏تر آماده مى‏سازد.

او هر چه مى‏كند، چو صوابست و مَحضِ خیر                 پس ما چرا حدیث، ز چون و چرا كنیم‏

سر در نهیم در راه او هر چه باد باد                              تن در دهیم و هر چه رسد، مرحبا كنیم (10)

3. معرّفى الگوهاى عینى‏

تجربه نشان داده است، انسانها هرگاه الگوهایى را به‏ویژه از گروه همسالان براى اعمال و رفتار خود مى‏یابند، انجام یا ترك آن فعل را امكان‏پذیرتر، تلّقى مى‏كنند. از اینرو وقتى از نوجوانانى بگوییم كه چگونه در برابر انواع ناگواریها ایستادگى كرده و مصیبت، حریف ضعیفى در برابرشان بوده و بعد از رقابتى تنگاتنگ آن را زمین‌زده‏اند، انگیزه و قوه پایدارى در مخاطب نوجوان نیز رشد مى‏كند.

داستان سربلندیهاى یك نوجوان فقیر یا معلول، قصّه محبوبیت نوجوانان پرتلاش و سرگذشت مردان بزرگى كه از تحمّل شكست، پیروزى را به دست آوردند، بهترین انگیزه براى حركتِ‏مستعدّ نوجوان ایرانى در عرصه فعالیتهاى اجتماعى است.

توجه به این نكته كه الگو و سوژه داستانِ ما چقدر با زمان و شرایطِ فعلى ما فاصله دارد نیز در میزان تأثیرگذارى مطلب، مهم است. او باید بتواند بیش‌تر شرایط الگو را با مسائل زندگى‏اش تطبیق دهد.

سرگذشت كودكى و نوجوانىِ معمار انقلاب، حضرت امام خمینى‏رحمه‏الله و بیان چگونگى تحمّل دشواریهاى آن زمان براى تحصیل دانش، روایت زندگى سراسر رنج و زحمت خادم بزرگ انقلاب، شهید رجایى و انتخاب گزیده‏اى از دوران نوجوانى برخى شهیدان و علماى معاصر و موانعى كه براى رسیدن به كمال پشت‏سر گذاشتند، مى‏تواند از جمله مصادیق ارزشمند براى الگودهى به نوجوانان باشد.

نمونة ذیل را با روش ابهام بیان مى‏كنیم كه از روشهاى جذّاب در نقل داستان است: «سید محمّد، اهل روستاى شادآباد تبریز بود. پنج ساله بود كه مادرش را از دست داد و چهار سال بعد در فقدان پدر به سوگ نشست و نهال وجودش از همان كودكى با ناملایمات خو گرفت. با رحلت پدر، دشواریهایش چند برابر شد و در نتیجه، سید محمّد تا نُه سالگى به مكتب و مدرسه نرفت؛ امّا سرانجام تصمیم گرفت، با وجود همه گرفتاریها به مدرسه برود. او در طول چند سال مدرسه، به غیر از كتب درسى و قرآن، استادى را پیدا كرد و نزد او گلستان، بوستان و نصاب الصبیان را یاد گرفت.

خودش بعدها در زندگى‏نامه‏اش مى‏نویسد: «بعد از اتمام تحصیلات ابتدایى، وارد حوزه علمیه شدم تا علوم دینى را بخوانم؛ امّا چیزى نمى‏فهمیدم و همین نفهمیدن باعث شد، چهار سال بدون انگیزه سپرى شود و مشكلات هم مزید بر علّت بود.‌»

سرانجام، او بر سختیها چیره شد و با قوّت، درس خواند؛ به‏گونه‏اى كه دروس تبریز، وى را قانع نكرد و عازم نجف شد. وى به جایى رفت كه نه زبانشان را بلد بود و نه آب و هواى خوبى داشت و نه درآمدى. اوقاتش را با مشقّت سپرى مى‏كرد؛ امّا هرطور بود براى هدفش ایستاد و استقامت كرد. بعد از ازدواجش، صاحب فرزند شد و همه دلخوشى‏اش حضور همسر و فرزندش بود؛ امّا به دلیل گرماى شدید هوا، فرزندش بیمار شد و بعد از چند روز از دنیا رفت؛ امّا او لحظه‏اى از تلاش بازنایستاد.

پس از چند سال به تبریز و سپس به قم رفت و با چهار فرزند در یك اتاق زندگى كرد که هم در آنجا درس می‌خواند، هم آشپزخانه بود و هم محل استراحت. وى سى و پنج سال در قم بود، حوزه علمیه را آباد كرد و به تدریس، تألیف و تهذیب نفوس پرداخت. سید محمّد، شاگردانى چون: شهید مطهرى، آیت اللّه مصباح و آیت اللّه جوادى آملى را تربیت كرد و در سال 1360 شمسى دار فانى را وداع گفت. او كسى بود كه امروز جهان اسلام، از آثار او بهره‏ها مى‏برد؛ یعنى علامه طباطبایى‏قدس‏سره.‌» (11)

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

(1). مثنوى معنوى، جلال الدين محمّد مولوى بلخى، دينوالد نيكلسون، دفتر دوم، بيتهاى 590 و 591.

(2). طنز و رمز در الهى‏نامه، بهروز ثروتيان، ص 228.

(3). مبلغ و مربى به اينجا كه رسيد مى‏تواند پاره‏اى از روايات باب صبر و ثمرات آن را بياورد و با بيان مناسب توضيح دهد. پيامبر‏صلی‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «اِنتِظَارُ الفَرَجِ بِالصَّبْرِ عِبَادَةٌ؛ انتظار گشايش که با صبر قرين باشد، عبادت است.»: نهج الفصاحة، ترجمه مرتضى فريد تنكابنى، تهران، سيزدهم، 1383 ش، ص 416.

و فرمود: «بدان كه ظفر، قرين صبر است و گشايش، قرين رنج و به دنبال سختى، نرمى وجود دارد».

همچنين مى‏فرمايد: «اگر سختى بيايد و وارد اين لانه شود، آسانى مى‏آيد و بر آن وارد مى‏شود و بيرونش مى‏كند.»: ميزان الحكمة، ج 9، ص 73، ح 15856.

(4). رجوع شود به ماهنامه مبلغان، ش 108، ص48.

(5). بقره/216.

(6). نساء/19.

(7). ميزان الحكمة، ج 9، ص 242، ح 16409.

(8). بحار الانوار، علامه مجلسی، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق، ج70، ص316.

(9). كليّات سعدى، نسخه تصحيح شده محمدعلى فروغى، تهران، 1378 ش، ص 95.

(10). فيض كاشانى.

(11). درس زندگی، سیدرضا حسینی، قم،‌ تپش،‌ اول، 1380. ش، ص12.

616 دفعه
(0 رای‌ها)