خاطراتی درس‏آموز از زندگی مقام معظم رهبری (4)

تدبیر فرمانده كل قوا

در بحران جنگ خلیج فارس، مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند: واحدهای نظامی در منطقه جنوب و غرب گسترش پیدا كنند.

ما جزء واحدهایی بودیم كه در منطقه جنوب، حوالی پادگان حمید، اردو زده بودیم. این حركت در پی همان فرمان بود، فرمانی كه در آن آورده بودند: «به هیچ وجه، نباید پذیرفت كه كسی حتی به اندازه یك وجب به خاك ما تجاوز كند.‌»

این دستور قاطع فرماندهی كل قوا، همه ما را مصمم كرده بود كه كوچك‌ترین رخنه و نفوذ را نپذیریم. ما هرچه در توان داشتیم، به میدان آوردیم و آماده مقابله احتمالی با دشمن شدیم.

آمریكاییها تصمیم داشتند با تصویب مصوبه‌ای در كنگره خود، از خاك جمهوری اسلامی ایران برای حمله به عراق استفاده كنند. تدبیر فرمانده معظم كل قوا و در پی آن، حضور گسترده نیروها در مناطق غرب و جنوب، آمریكاییها را از تصمیمشان بازداشت.

سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی

ترتیل دلنشین

یك روز در حالی كه از كنار مسجد النبی صلی الله علیه و آله می‌گذشتم، بسیار تحت تاثیر قرائت امام جماعت مسجد النبی قرار گرفتم. در آن لحظه، جوانی را دیدم، كه به من گفت: چیزی فكر شما را به خود مشغول كرده است؟ گفتم: آری، ترتیل زیبای امام جماعت. ایشان گفت: یك روز بعد از نماز، پیش امام جماعت مسجد رفتم و همین مطلب را عنوان كردم و از وی درخواست كردم در صورت امكان نوار كاست محتوی ترتیل خودش را به من بدهد. ایشان از من پرسید: اهل كجایی؟ گفتم: ایران. او گفت: ترتیل امام جمعه تهران (سید علی خامنه ای) به مراتب از ترتیل من بهتر است.

حجة الاسلام جلالی

تسلط بر تاریخ ائمه علیهم السلام

تسلطی كه مقام معظم رهبری به تاریخ ائمه دارند، بسیار دلنشین است. بنده سراغ ندارم كسی، این اندازه در زمینه تاریخ ائمه علیهم السلام مخصوصا ائمه‌ای مثل امام جواد، امام هادی، امام حسن عسكری علیهم السلام و به طور كلی ائمه بعد از امام رضا علیه السلام كه متاسفانه كمتر به تاریخشان پرداخته شده است، كار كرده باشد. ایشان علیرغم اشتغالات فراوان به این مهم اهتمام دارند و باید اذعان داشت كه در تجزیه و تحلیل تاریخ زندگانی این بزرگواران پیشتازند. در سخنرانیهایی كه ایشان به مناسبتهایی دارند، تبحر و معرفت معظم له در مورد زندگی امیرالمؤمنین و سیره آن حضرت و تحلیلهای تاریخی در مورد ائمه صدر و هم چنین ائمه نزدیك به امام عصر علیه السلام به خوبی روشن و مشخص می‌شود.

حجة الاسلام والمسلمین دكتر احمدی (تهران)

تسلیم در برابر وظیفه

یكی دو ماه پس از انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان ولی امر مسلمین، بنده به دیدارشان رفته، عرض كردم: چطور شد كه حضرتعالی به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدید؟! مقام معظم رهبری فرمودند: روزی كه مجلس خبرگان درباره جانشین حضرت امام رحمه الله بحث می‌كرد، اصلا فكر نمی‌كردم كه خبرگان چنین تصمیمی بگیرند. از نیمه اول اجلاس - صبح تا ظهر - این طور متوجه شدم كه ممكن است نام بنده مطرح شود، لذا ظهر كه به منزل آمدم، دو ركعت نماز خوانده، با حالت استغاثه و ناله و زاری، از خداوند درخواست كردم كه این مسئولیت را روی دوش من قرار ندهد. من كمتر یاد دارم برای یك تقاضا؛ چنین استغاثه و تضرع به درگاه خداوند كرده باشم. با تمام وجود از خدا خواستم كه این مسئولیت بر عهده من قرار نگیرد.

عصر آن روز، مجلس خبرگان به خواست من اصلا توجه نكرد و كار با آن كیفیت انجام شد.

گرچه از صمیم قلب داوطلب این كار نبودم، ولی وقتی این مسئولیت به لحاظ شرعی و قانونی بر دوش من قرار گرفت، تصمیم گرفتم با تمام وجود به این وظیفه عمل كنم.

دكتر حداد عادل (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)

تقدیم هدایای ریاست جمهوری به موزه

مقام معظم رهبری - در زمان ریاست جمهوری - سفرهای خارجی زیادی داشتند. در این سفرها هدایای زیادی به شخص ایشان می‌دادند. حتی در سفری كه به یوگسلاوی داشتند، كلید طلایی كشور را به آقا دادند، ولی مقام معظم رهبری در هیچ یك از این هدایا تصرف نكردند و بعد از پایان دوره ریاست جمهوری، دستور فرمودند هدایا را در موزه نگه دارند و همه آنها را متعلق به كشور بدانند.

حجت الاسلام ابوترابی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ قم)

تكریم قاریان نوجوان

در جلسه‌ای كه اكثر قاریان مشهور قرآن حضور داشتند، حضرت آیت الله خامنه‌ای دستور دادند نوجوانان قرآن بخوانند و صدایشان را نیز ضبط كنند. بچه‌ها یكی پس از دیگری قرآن خواندند. آقای منصوری نیز در آن جلسه سوره حمد را با صدای عبدالباسط و با یك نفس قرائت كرد. آقا ایشان را خیلی تشویق كردند و به رسم یادبود یك سكه بهار آزادی به آقای منصوری هدیه دادند.

سپس آقا فرمودند: بزرگترها نیز قرآن بخوانند. یكی از دوستان بلند شد و ضبط را مقابل قاری گذاشت، چون نوار تمام شده بود ایشان نوار را برگرداند تا قرائت آنان را روی قرائت قاریان نوجوان ضبط كند، آقا سریع تذكر دادند و ایشان را از این كار بازداشتند. آن شخص عرض كرد: آقا این نوجوانان كه قاری نیستند، اگر قرار است قرائت فردی ضبط شود باید از استادان این رشته باشد. آقا فرمودند: آن نوار را نزد من بیاورید. سپس نوار را گرفتند و فرمودند: ما سالیان سال صدای بزرگترها را شنیده ایم، اما این نوجوانان را كمتر می‌بینیم، نوار اینها را داشته باشیم بهتر است.

به این ترتیب آقا نگذاشتند صوت نوجوانان، پاك شود. از دیدن این صحنه نوجوانان خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند.

آقای سید مجتبی سادات فاطمی (مشهد)

توجه خاص به نوجوانان

در دیداری كه مقام معظم رهبری با مردم قم داشتند، ایشان به منزل حضرت آیت الله مصباح یزدی نیز تشریف بردند. پس از دیدار و احوال پرسی، مقام معظم رهبری به حضرت آیت الله مصباح فرمودند: من سخنرانیهای شما را كه در كتاب «آذرخشی دیگر از آسمان كربلا» جمع آوری شده بود، مطالعه كردم. مباحث آن خیلی عالی بود. این مباحث عالمانه را كه از عهده كمتر كسی بر می‌آید، ادامه دهید. این جلسه خیلی خودمانی بود. نوه‌های حضرت آیت الله مصباح در كنار آقا نشستند و آقا با ملایمت و مهربانی با آنها صحبت فرمودند و حتی محافظان خواستند مانع شوند، آقا فرمودند: مانع نشوید.

بچه‌ها یكی یكی از آقا امضا می‌گرفتند و ایشان با حوصله، تمام دفاتر بچه‌ها را امضا می‌كردند و گاهی مطالبی نیز برای آنها می‌نوشتند. یكی از بچه‌ها یك ورق كاغذی را آورد و به آقا گفت: آقا كاغذ مرا هم امضا كن. آقا فرمودند: دفتر اصلی ات را بیاور، چون این كاغذ احتمال دارد پاره شود و از بین برود.

حجة الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمه الله قم)

جدیت و تلاش در جوانی

در دوران جوانی (هجده سالگی) زمانی كه خدمت پدر بزرگوار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید جواد خامنه‌ای می‌رسیدم، از من موقعیت درسی‌ام را سؤال می‌كرد و سپس مكررا تاكید می‌كرد: كه آقا سید حسین، خوب درست را بخوان و مثال می‌زد و می‌فرمود: ببین! آقا سید علی به زودی به مقام اجتهاد می‌رسد. از چیزهایی كه به یاد دارم این است كه مرحوم آقا سید هاشم میردامادی - پدربزرگ مادری مقام معظم رهبری - و مرحوم پدر مقام معظم رهبری عنایت خاصی به آقا داشتند و بارها شنیدم كه می‌فرمودند: علی آقا آینده خوبی دارد؛ چرا كه خیلی كنجكاو و پی گیر درس است، به استاد زیاد اشكال می‌كند و به مباحثه كردن علاقه دارد. تكیه كلام پدر مقام معظم رهبری این بود كه (به زبان تركی) می‌فرمود: علی پسرم! علی پسرم!

آقای سید حسین میردامادی (دایی مقام معظم رهبری - مشهد)

حساسیت دقیق نسبت به بیت المال

در زمان ریاست جمهوری، حضرت آیت الله خامنه‌ای یك چك پنجاه هزار تومانی برای نخست وزیر وقت - مهندس میرحسین موسوی - ارسال می‌نمایند و می‌فرمایند: حداكثر پولی كه ممكن است از بیت المال در هزینه‌های شخصی بنده جابجا شده باشد، كمتر از این است، ولی شما این مبلغ را به حساب خزانه دولت واریز كنید تا من مدیون بیت المال نباشم.

مهندس حمید میرزاده (تهران)

حساسیت ویژه در مصرف بیت المال

یك روز مهمان مقام معظم رهبری بودم. فرزند ایشان آقا مصطفی نیز نشسته بود كه سفره گسترده شد، آیت الله خامنه‌ای به وی نگاهی كرد و فرمود: شما به منزل بروید. من خدمت ایشان عرض كردم: اجازه بفرمایید آقازاده هم باشند، من از وی درخواست كرده‌ام كه با هم باشیم. آقا فرمودند: این غذا از بیت المال است، شما هم میهمان بیت المال هستید. برای بچه‌ها جایز نیست كه بر سر این سفره بنشینند. ایشان به منزل بروند و از غذای خانه میل كنند. من در آن لحظه فهمیدم كه خداوند چرا این همه عزت به حضرت آقا عطا فرموده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی

حضور در جمع خانواده شهید مسیحی

در دوران ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای، روزی ایشان برای دیدار خانواده‌های شهدا به منطقه مجیدیه تهران تشریف بردند. پس از دیدار با چند خانواده شهید، پرسیدند: آیا باز خانواده شهیدی در این محله وجود دارد؟ دوستان گفتند: تنها یك خانواده مسیحی باقی مانده است كه فرزندشان در جنگ ایران و عراق شهید شده است. آیا به خانه آنها هم تشریف می‌برید؟ مقام عظیم الشان ولایت جواب مثبت دادند. هنگامی كه خبر را به اهل خانه دادند، از فرط خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند. خانمها نیز سراسیمه برای حفظ حجاب به دنبال پوششی رفتند. حضرت آیت الله خامنه‌ای به منزل آن خانواده مسیحی وارد شدند و به گرمی با آنان برخورد كردند. در زمان پذیرایی نیز - طبق فتوای اجتهادی خود كه مسیحیان و اهل كتاب را پاك می‌دانند - از میوه‌هایی كه برای ایشان آورده بودند تناول كردند و به دیگران نیز با اشاره فرمودند: شما نیز میل كنید تا آنان بدانند كه ما آنها را از خودمان می‌دانیم.

حجة الاسلام والمسلمین موسوی كاشانی (از اعضای بیت - تهران)

391 دفعه
(0 رای‌ها)