خاطراتی درس‏ آموز از زندگی مقام معظم رهبری (8)

فروتنی و تواضع

در آذرماه 1374 مقام معظم رهبری سفری به قم داشتند كه در آن سفر با علما و اساتید دیدار كردند. بعد از اتمام جلسه آقای محمدی گلپایگانی وارد اتاق شدند و افراد را برای صرف شام فرا خواندند. سفره شام در محوطه پایین پهن شده بود. آقا هنگام خروج از اتاق فرمودند: افراد از همان مقابل در خارج شوند. هر چه بقیه اصرار كردند كه ا یشان جلوتر بروند، قبول نكردند و بالاخره افراد به صف از اتاق خارج شدند.

          حجة الاسلام والمسلمین محسن غرویان (از اساتید حوزه)

فریادی رسا در سكوتی مرگبار

یكی از ویژگیهای مقام معظم رهبری این است كه همیشه به مردم، نیروهای انقلابی و ملت شریف ایران روحیه می‌دادند و جامعه را از ركود و یاس بیرون می‌آوردند. قبل از انقلاب وقتی ازهاری روی كار آمد و در مشهد حكومت نظامی اعلام شد، یك جو بسیار ترسناك و مایوس كننده‌ای در مردم به وجود آمد. جمعیتی حدود چهل هزار نفر در ورزشگاه تختی مشهد جمع شدند و بنا شد حضرت آیت الله خامنه‌ای سخنرانی كنند. نیروهای ژاندارمری و ارتش با تانك دور تا دور ورزشگاه را گرفته بودند و با انداختن گاز اشك آور می‌خواستند مردم را به وحشت بیاندازند.

وقتی حضرت آیت الله خامنه‌ای وارد جایگاه شدند و سخنرانی آتشینی بر علیه رژیم ایراد كردند، یك باره حال مردم تغییر كرد و جو خفقانی كه در مشهد بوجود آورده بودند، شكست و آرامشی خاص بر مردم حاكم شد و حكومت نظامی هم از بین رفت.

حجة الاسلام محمد رجایی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله - قم)

قاطعیت در مدیریت و رهبری

بعد از رحلت حضرت امام خمینی رحمه الله مستكبران جهانی برای لغو حكم اعدام سلمان رشدی كه توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صادر شده بود، فعالیت گسترده‌ای را آغاز كردند و برخی از كشورها، سفیران خود را از ایران فرا خواندند. در پاسخ به این حركتهای قلدرانه، مقام معظم رهبری نه تنها تسلیم فشارها نشدند؛ بلكه با قاطعیت فرمودند:

سفیران فراخوانده شده راهی جز بازگشت ندارند!

گرچه در آن روز این قاطعیت برای عده‌ای غیرقابل هضم بود، اما مرور زمان، آینده نگری و حسن تدبیر رهبری را روشن كرد و جهان بر تصمیم قاطع و پیش بینی آیت الله خامنه‌ای آفرین گفت.

با گذشت زمان، همه سفیران به كشور ما بازگشتند و نه تنها حكم اعدام سلمان رشدی لغو نگردید، بلكه عزتی دیگر به عزتهای ملت مسلمان ایران افزوده شد.

حضرت آیت الله مصباح یزدی

قدرت نفوذ در نسل جوان

یكی از اسناد ساواك كه ارتباط مقام معظم رهبری را با نسل جوان مورد تاكید قرار می‌دهد، سند شماره 3003/9 به تاریخ 8/1/1353 است كه می‌نویسد: مطهری از اینكه نماز جماعت سیدعلی خامنه‌ای در مشهد (توسط ساواك) تعطیل شده، ابراز ناراحتی كرده و گفته است: سید علی خامنه‌ای از نمونه‌های ارزنده‌ای است كه برای آینده موجب امیدواری است و در این مدت كوتاه در مشهد كارهای پرثمری انجام داده كه یكی از آنها جمع كردن جوانان روشنفكر حوزه و دانشگاه است.

    سلالة الابرار، ص 88، به نقل از اسناد ساواك، آرشیو وزارت اطلاعات، ش 27؛ به ارزیابی 573 مركز اسناد انقلاب اسلامی

كالجبل الراسخ

در زمان جنگ، زمانی كه آیت الله خامنه‌ای رییس جمهور بودند، روزی ایشان در حال ایراد خطبه‌های نماز جمعه بودند كه دشمنان با برنامه‌ریزی قبلی، بمبی را درمحل برگزاری نماز جمعه منفجر كردند.

بلافاصله پس از انفجار، معظم له دست را بالا آوردند و خطبه‌ها را ادامه دادند. طمانینه و آرامش ایشان، نشان از آن داشت كه این صحنه هیچ تاثیری در شكستن روحیه بلند آقا نداشته است. مردم نیز با متانت و صبر، فورا نظم جلسه را برقرار كردند و خطبه‌های نماز جمعه ایشان، همچنان ادامه یافت. گویا هیچ حادثه‌ای رخ نداده بود، در صورتی كه در آن لحظه عده‌ای شهید و بدنهایشان قطعه قطعه شده بود و مردم نظاره گر پیكرهای تكه تكه شده آنها بودند. آن صحنه، از صحنه‌های به یادماندنی و جاویدان انقلاب اسلامی است.

حجة الاسلام والمسلمین محمدی عراقی (تهران)

گستره اطلاعات

در ملاقاتی كه موسیقی دانان و خواننده‌ها با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان مفصل در مورد انواع موسیقی، ابعاد موسیقی، شكلها و ردیفهای آوازی صحبت كردند. آقای لاریجانی تعریف می‌كرد: زمانی كه سخنرانی تمام شد، تمام صاحب نظرانی كه حضور داشتند حتی اشخاصی كه خود صاحب سبك می‌باشند از اطلاعات بسیار وسیع ایشان، متحیر مانده بودند.

حجة الاسلام پاینده (از اساتید دانشگاه)

مبارزه با تجمل گرایی و اسراف

یكی از وزرا انواع و اقسام سنگهای گران قیمت را در نمای وزارتخانه‌اش به كار برده بود.

من او را خواستم و به او گفتم: شما چرا این كار را كردی؟ او گفت: مسافران خارجی وقتی به وزارتخانه می‌آیند و سنگها جلو چشمشان قرار می‌گیرد، باعث جذب مشتری می‌شود! گفتم: شما را به خدا آیا این منطق قابل قبول است؟! این همه خرج كنیم برای اینكه مشتری پیدا كنیم؟ شما می‌توانید در سالن اصلی وزارتخانه انواع و اقسام سنگهایتان را به شكل خیلی بدیع و زیبا به نمایش بگذارید، هر مهمانی كه آمد، به عنوان ادای احترام، او را به آنجا ببرید تا سنگها را تماشا كند؛ هم تماشا و هم جذب مشتری است. این كارها بهانه‌ای است برای تجمل سازی و اصلا مناسب نیست.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای

محبوبیت مردمی

چند سال قبل از پیروزی انقلاب، ماموران شاه دنبال من بودند. و بارها مرا به زندان برده بودند. یكی از روزها كه برای رساندن پیامی از حضرت امام قدس سره به بیرجند رفته بودم، مرا دستگیر كردند. چند روز در زندان شهربانی بیرجند بودم، ولی این بار با دفعات قبل بسیار متفاوت بود. شیرین‌ترین خاطراتم به همین چند روز مربوط است. در روزهایی كه زندانی بودم، همه نیروهای زندان، ناهار و شام مهمان من بودند! مردم وقتی مطلع شدند كه من دستگیر شده‌ام، برای من غذا آوردند و با این كار علاقه خود را به من نشان دادند. همه نوع غذایی بود، و می‌توانست یك میهمانی بزرگ را جوابگو باشد. من به اندازه معمول غذا می‌خوردم و بقیه را به ماموران و نیروهای زندان می‌دادم.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای

مدیریت بحران

* مقام معظم رهبری درباره سفیرانی كه به خاطر دادگاه میكونوس، كشور ایران را ترك كرده بودند، با قاطعیت فرمودند: لازم نیست سفرایی كه رفته اند به ایران برگردند، سفیر آلمان حق ندارد بیاید تا زمانی كه ما بگوییم. مدتی گذشت، آنها دیدند ایران نسبت به سفیران كشورهای اروپایی اعتنایی نمی‌كند و فشارهای آنها تاثیری ندارد، بالاخره مجبور شدند شبانه تمام سفیرانشان را به ایران برگردانند تا ورودشان به ایران از دید خبرنگارها و رسانه‌ها مخفی بماند، زیرا برایشان خیلی ذلت آفرین بود كه یك كشور جهان سومی كه زمانی مستعمره آنها بوده است، این گونه برخورد كند.

* در جریان جنگ كویت و عراق، عده‌ای گفتند: ایران باید به عراق كمك كند؛ چون عراق در واقع با آمریكا می‌جنگد.

آقا فرمودند: نه! این یك دام است و نباید از دولت عراق حمایت كنیم و بعدا دیدیم كه دقیقا این یك دام بود و با موضع گیری هوشیارانه مقام معظم رهبری، تنها كشوری كه به سلامت از این مقطع عبور كرد كشور ایران بود.

كشورهای عربی مجموعا 53 میلیارد دلار به آمریكا دادند كه این یك ضرر اقتصادی كلان بود. ولی تنها كشوری كه از جنگ سالم عبور كرد و یك ریال هم خسارت نداد، كشور ایران بود.

* همچنین جریان كوی دانشگاه و قتلهای زنجیره‌ای، مطبوعات زنجیره‌ای، جنگ آمریكا با افغانستان و... همه را می‌توان از نمونه‌هایی شمرد كه مقام معظم رهبری با تدابیر حكیمانه خودشان، كشور را از بحرانهای بزرگ بیرون آوردند.

حجة الاسلام پاینده (از اساتید دانشگاه)

مشی ساواك در گرفتن اطلاعات

روزی در محضر مقام معظم رهبری بودیم كه ایشان فرمودند: یكی از دفعاتی كه مرا به زندان بردند با خود فكر می‌كردم اگر به من گفتند روی این تخت زندان بخوابم، آیا اختیار با خودم است یا نه؟ وقتی داخل زندان رفتم، بر خلاف تصور من اصلا مامور اجازه هیچگونه صحبتی به من نداد، هنوز به سلولم وارد نشده بودم كه بازجوی ساواك آمد و سیلی محكمی به صورتم نواخت و لگد محكمی به سینه‌ام كوبیدو من روی تختی كه چند لحظه پیش تصورش را می‌كردم، افتادم. بعد دیگر مجال حركت كردن به من نداد و شروع به زدن كرد؛ چون مشی و سبك ساواك این بود كه اول مفصل زندانی را می‌زد، بعد می‌گفت: این غذای ظهرت! سپس می‌رفت و شب می‌آمد، شب هم مفصل می‌زد، پس از آن می‌گفت: حالا بگو كه در منبرها چه چیزهایی گفته ای؟

حجة الاسلام والمسلمین اسدی (از شاگردان معظم له قبل از انقلاب - مشهد)

نحوه تدریس

نقاط قوت یك درس فقه، عبارت است از: تسلط استاد بر مباحث فقهی، اصولی، رجالی، درایه، ادبیات، آیات قرآن و علم حدیث. مقام معظم رهبری تسلط فوق العاده‌ای به مباحث رجالی دارند، خیلی مسلط با ذهنی كاملا آماده؛ اسامی روات و سلسله روات در حافظه ایشان همیشه مهیا می‌باشد. ایشان هم ادیب هستند، هم شاعر و هم نثر گفتن ایشان در حد اعلی می‌باشد. در ادبیات عرب نیز همین قوت را دارند، با همین قوت هم حدیث را ترجمه می‌كنند، ایشان قرآن شناس و استاد قرائت و مفسر هم می‌باشند، مقارن بودن تدریس ایشان با مباحث ادیان دیگر و دیدگاه‌های روز، به درس معظم له قوت می‌بخشد، ایشان درس روز قبل را به صورت جزوه در می‌آورند و به شاگردان می‌دهند. مقام معظم رهبری هر روز، قبل از درس چند دقیقه‌ای بحث اخلاقی دارند. اگر روزی هم مناسبتی باشد درس را زودتر تمام می‌كنند و می‌فرمایند: یك نفر بلند شود و ذكر مصیبتی بخواند. فضا برای طرح سؤال و اشكال در درس كاملا مناسب است. ایشان با صبوری سؤالها را جواب می‌دهند و حتی می‌فرمایند: هر كس به صورت شفاهی نمی‌تواند بپرسد، سؤال را بنویسد. ایشان دستور فرموده اند برگهایی را برای نوشتن سؤالها بین شاگردان پخش كنند. هر روز سؤالها جمع آوری می‌شود و ایشان به دلیل كمبود وقت، روز بعد به تك تك سؤالات جواب می‌دهند.

فضای درس صمیمانه است و حتی گاهی سؤالات بی ربطی نیز مطرح می‌شود كه ایشان صبورانه از آن رد می‌شود و گاهی با فرد سؤال كننده مزاح هم می‌كنند، تا دلخور نشود و به ایشان می‌فرمایند: عزیزم لطفا این درس را یك بار دیگر مطالعه كنید. درس مقام معظم رهبری حضور و غیاب هم دارد، تا كسی برای تفنن به كلاس نیاید و اگر مرتب شركت نكنند، كارت ورود به جلسه آنها را تمدید نمی‌كنند. غالبا ایشان زودتر از موعد مقرر در كلاس درس حاضر می‌شوند و به همه سلام می‌كنند و یك احوال پرسی از كسانی كه حضور دارند می‌كنند، بعد می‌نشینند و مشغول ذكر می‌شوند و تا شروع درس، فضای معنوی خاصی در جلسه حاكم می‌شود.

          حجة الاسلام پاینده (از شاگردان معظم له)

478 دفعه
(0 رای‌ها)