خاطراتی درس ‏آموز از زندگی مقام معظم رهبری (2)

ارتباط عاطفی با جوانان

مشهدیهایی كه سن آنان كفاف دهد، می‌دانند مسجدی كه بنده در آن نماز می‌خواندم، همیشه مملو از جمعیت بود و به خاطر اینكه با جوانان رابطه عاطفی برقرار می‌كردم، بسیاری از آنها جوان بودند.

یك روز جوانی - كه به عنوان مدگرایی - پوستین وارونه پوشیده بود و صف اول نماز نشسته بود، مورد اعتراض قرار گرفت. حاجی بازاری محترم و فهمیده‌ای در گوش جوان چیزی گفت كه آن جوان مضطرب شد!

فهمیدم كه حاجی به او گفته است كه مناسب نیست با این لباس صف اول بنشینید! من به جوان گفتم: اتفاقا شما برای صف اول مناسب هستید. همین جا بنشینید. سپس به حاجی گفتم: چرا می‌گویی این جوان عقب برود، بگذار همه بدانند كه جوان با پوستین وارونه هم می‌تواند به نماز جماعت بیاید و به ما اقتدا كند (1).

ارتباط عاطفی با خانواده شهدا

در دیداری كه مقام معظم رهبری در مشهد با خانواده‌های شهدا داشتند، یك روز از خانواده‌ای دلجویی می‌كردند كه چهار فرزندشان شهید شده بود. مقام معظم رهبری بعد از اینكه عكس شهیدان را برایشان آوردند، از اسامی همه اعضای خانواده سؤال فرمودند. بعد از معارفه، آقا افراد را با اسم كوچك صدا می‌زدند و هدایایی به آنها می‌دادند. در پایان، هدیه‌ای نیز به پدر و مادر شهید تقدیم نمودند. در این بین، یكی از برادران این شهدای بزرگوار كه جانباز بود آمد و پس از دست بوسی - از روی شوق - شروع به گریه كرد. مقام معظم رهبری از او دلجویی كردند. پدر شهید گفت: آقا، برای همسر ایشان دعا كنید، چون بیمار است و دكترها پول كلانی برای مداوایش خواسته اند. مقام معظم رهبری فرمودند: هیچ ناراحتی ندارد، ان شاء الله مشكلش حل خواهد شد. فردای آن روز همسر این برادر به دستور ولی امر مسلمین در بیمارستان بستری و تحت معالجه قرار گرفت.

در پایان دیدار مجددا آقا افراد خانواده را به اسم صدا می‌زدند و به آنها شیرینی می‌دادند و به دست مباركشان شیرینی در دهان بچه‌ها می‌گذاشتند (2).

اطلاع از واقعیات جامعه

مقام معظم رهبری درباره تورم و گرانی از مسئولانی انتقاد می‌كردند، در مقابل، مسئولینی مدعی بودند كه گزارشهای نادرست محضر ایشان ارائه می‌كنند. معظم له با اطمینان پاسخ می‌دادند كه اینها گزارشهای دیگران نیست، محصول ارتباط من با جامعه و مردم است.

اعضای خانواده من هر روز خودشان برای خرید مایحتاج روزمره از قبیل نان و... به كوچه و بازار مراجعه می‌كنند و با این واقعیات، مانوس و دست به گریبانند (3).

اطلاعات از 18 كانال

روزی در محضر مقام معظم رهبری بودم كه یكی از علمای موجه به آقا گفتند: آقا این چه وضعی است؟ به فقرا رسیدگی نمی‌شود. آقا فرمودند: پیشنهاد شما چیست؟ آن شخص گفتند: من پیشنهاد می‌كنم كه یك صندوق پیشنهادات راه بیندازید. آقا سر مباركشان را پایین انداختند و فرمودند: من بیش از بیست سال تجربه مدیریتی در این كشور دارم، این كار جواب نمی‌دهد. سپس درباره مشكلاتی كه این شخص از منطقه خودشان مطرح كرده بودند آقا اطلاعاتی را مطرح كردند و این شخص مبهوت مانده بود كه مقام عظیم ولایت این اطلاعات را از كجا آورده اند. سپس آقا فرمودند: از هیجده كانال، اطلاعات به من می‌رسد و اطلاعاتی به من می‌رسد كه مسئولین دفتر نیز از آن بی خبرند (4) !

اعطای بینش

برای عقد دخترم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. قبل از عقد، مقام معظم رهبری زوجین را به لطافت و زیبایی نصیحت كردند. بعد از خواندن عقد، پدر داماد به آقا عرض كرد: اجازه می‌دهید داماد مدحی درباره امام عصر علیه السلام بخواند؟ آقا استقبال كردند. داماد چند دقیقه‌ای درباره امام زمان علیه السلام مداحی كرد و آقا او را تحسین فرمود.

آقای لاریجانی (ریاست محترم صدا و سیما) كه در آنجا حضور داشت، رو به داماد كرد و به شوخی گفت: با صدای خوبی كه داری، باید شما را دعوت كنیم تا در صدا و سیما بخوانی!

در این لحظه مقام معظم رهبری با قیافه‌ای جدی به آقای لاریجانی فرمودند:

طلبه‌های ما را از دست ما نگیر. سپس رو به داماد كردند و فرمودند: عزیزم خوب درس بخوان. مبادا این حرفها مسیرت را عوض كند و به جای درس دنبال این كارها بروی.

این نكته برای من خیلی جالب بود كه گاهی یك شوخی ممكن است مسیر شخصی را عوض كند. بر این اساس مقام معظم رهبری داماد را متوجه ساختند كه در موقعیت كنونی فقط باید درسهایش را خوب بخواند (5).

اقتدار و نفوذ كلام رهبری

یك بار امیر عبدالله ولی عهد عربستان محضر مقام معظم رهبری آمده بود كه آقا آمرانه فرمودند: یا منی را بسازید یا ما خودمان مهندسینی داریم كه بیایند منی را بسازند. امیرعبدالله دست روی سرش گذاشت و گفت: علی عینی یا سید القائد (رهبرا به روی چشم). سال بعد كه بنده حج مشرف شدم، دیدم منی را درست كرده بودند و تمام امكانات لازم را برای زائرین فراهم آورده بودند (6).

اگر این شهدا نبودند...

قرار بود مقام معظم رهبری در ساعت مشخصی به منزل یكی از علما تشریف بیاورند. پانزده دقیقه از وقت مقرر گذشت و آقا بعد از یك ربع تاخیر تشریف آوردند. آن شخص با كنایه به آقا گفتند: شما چند دقیقه‌ای تاخیر داشتید. آقا فرمودند: بله ما به دیدن خانواده شهدا كه می‌رویم، معمولا اگر در یك كوچه چند خانواده شهید باشد، به همه آنها سر می‌زنیم، در كوچه‌ای كه ما رفته بودیم، از قبل گفته بودند دو خانواده شهید حضور دارند، بعد معلوم شد خانواده شهید دیگری نیز حضور دارد، تاخیر ما به این علت بود.

این آقا باز درك نكرد و گفت: این كارها برای جذب قلوب بد نیست؛ یعنی شما این كار را برای جذب قلوب می‌كنید. مقام معظم رهبری با یك حالت جدی فرمودند: شما اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید، ولی آقای فلانی بدانید اگر این خانواده شهدا نبودند، اگر این خونهای پاك نبود، این عمامه بر سر بنده و جنابعالی نبود (7).

الگوسازی

قبل از انقلاب در یكی از شبهای ماه مبارك رمضان، جلسه‌ای قرآنی با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار بود و جمع كثیری از مردم برای ملاقات آقا حضور پیدا كرده بودند. آقای سعید طوسی كه در آن زمان پسر بچه‌ای بود، آیاتی از قرآن را تلاوت كرد. پس از تلاوت، آقا ایشان را صدا زدند و به روی دست، پسر بچه را بلند كردند و رو به جمعیت فرمودند: این پسر بچه را ببینید كه چقدر خوب قرآن می‌خواند! از این فرزند یاد بگیرید و بروید قرآن را فرا گیرید. بعد مبلغی به عنوان هدیه به آقای طوسی دادند. (8)

الگویی شایسته

در عملیات بدر، در خط مقدم، من شاهد حضور فرزند عزیز مقام معظم رهبری، آقا مصطفی در كنار بسیجیان عارف بودم. در طول 8 سال دفاع مقدس، بارها ایشان را در لشكرهای سید الشهداء علیه السلام و محمد رسول الله صلی الله علیه و آله دیده‌ام. این حضور شجاعانه فرزندان آقا در جبهه، نشان از تعهد مقام معظم رهبری و توجه ایشان به تربیت فرزندان دارد (9).

امدادرسانی به سیل زدگان

وقتی در ایرانشهر سیل آمد، خانه‌های بسیاری از مردم خراب شد. ما از طریق كرمان برای كمك رسانی به ایرانشهر رفتیم. وقتی به آنجا رسیدیم پرسیدیم: مسئولیت كارها را چه كسی به عهده دارد؟ گفتند: آن سیدی كه داخل سیل است. نزدیكتر رفتیم، سید رشیدی (آیت الله خامنه ای) را دیدیم كه یك كیسه آرد به دوش گرفته، پاچه‌های شلوارش را بالا زده است تا آب نگیرد و به كسانی كه دچار سیل شده اند كمك می‌كند. پس از سلام و احوال پرسی، به او گفتم: چه چیز نیاز است؟ فرمودند: همه چیز نیاز است، ولی الان كمكهای نقدی بهتر است. سریع به رفسنجان آمدیم و در مساجد پول جمع كرده، به ایرانشهر برگشته و خدمت حضرت آیت الله خامنه‌ای رسیدیم. ایشان فرمودند: الان وقت خوبی است، آقایان همه جمع هستند، خوب است ببینیم با این پول چه كار كنیم تا بیشترین استفاده را برای سیل زده‌ها داشته باشد. هر كس پیشنهادی داد، در پایان ایشان فرمودند: به نظر می‌رسد برای هر یك از خانواده‌های سیل زده یك گوسفند پاكستانی كه شیر فراوان می‌دهد وزاد و ولدش زیاد است بخریم تا بتوانند از پوست، گوشت، شیر و زاد و ولدشان استفاده كنند.

این كار ارزشمندی بود كه آن موقع برای سیل زده‌ها انجام شد (10).

 

پی‌نوشــــــــــــت‌ها:

 

1) رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت آلله خامنه ای.

2) آقای مجتبی سادات فاطمی (مشهد)

3) آقای حسین صفار هرندی.

4) حجة الاسلام والمسلمین كعبی (عضو مجلس خبرگان رهبری)

5) حجة الاسلام والمسلمین دكتر آقاتهرانی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله - قم)

6) حجة الاسلام والمسلمین كاشانی (از اعضای بیت - تهران)

7) حجة الاسلام آقای موسوی كاشانی (یكی از اعضای بیت - تهران)

8) آقای سید مرتضی سادات فاطمی (از اساتید قرآن - مشهد)

9) سردارسرلشكر سید یحیی صفوی (فرمانده كل سپاه)

10) حجة الاسلام والمسلمین شیخ عباس پورمحمدی (قم)

453 دفعه
(0 رای‌ها)