تجربه تبليغي (تشويق كودكان به نماز)

اينجانب طرحي در حسينيه منازل سازماني شهيد آذرپيكان رحمه الله تيپ 33 هوابرد المهدي عليه السلام شهرستان جهرم اجرا كردم كه به نتايج خوبي منجر شد. طرح از اين قرار بود كه ابتدا جوايز مورد علاقه كودكان تهيه شد و اعلام كرديم كه هر كس براي نماز جماعت مغرب و عشاء به حسينيه بيايد، به او جايزه مي دهيم و براي جايزه دادن هم وقت تعيين نكرديم؛ يعني اعلام كرديم در طول هفته يك بار جايزه داده مي شود؛ امّا شب آن را مشخص نكرديم. بدين ترتيب كودكان زير 10 سال براي نماز جماعت به حسينيه سرازير شدند كه تعداد آنها بالغ بر 65 نفر بود.

مدّت چند هفته جوايزي اعم از خوراكي، لوازم التحرير، جانماز و مهر، سجاده، قبله نما، كتاب قصه مذهبي و... به كودكان اهدا شد. سپس از خودشان نظرسنجي كرديم تا بفهميم چه جوايزي را بيشتر دوست دارند و طبق سليقه آنها جايزه تهيه نموديم. پس از گذشت چند هفته به كودكان اعلام كرديم كه در صورت تمايل، بعد از تمام شدن نماز جماعت و رفتن بزرگسالان، برنامه اصلاح نماز را براي آنها اجرا نماييم. البته جوايز ديگري هم براي اين كار در نظر گرفتيم.

برنامه چنين ترتيب داده شد كه دختران و پسران هر كدام يك طرف حسينيه به صف مي نشستند و ابتدا نماز خواندن صحيح، آموزش داده مي شد و سپس از ميان آنها نيز سه نفر به عنوان داور انتخاب مي شدند و يك نفر داوطلب خواندن نماز مي شد. به داوران اعلام كرديم كه تمام حركات و اذكار نماز فرد داوطلب را با دقت مورد توجه قرار دهند و در پايان، اشتباهات او را اعلام كنند تا مشخص شود كه چه امتيازي كسب مي كند. پس از آن داوران عوض مي شدند و فرد ديگري داوطلب خواندن نماز مي شد و برنامه ادامه پيدا مي كرد.

اين كار فوايدي دارد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:

1. كودكان، نمازخواندن صحيح را ياد مي گيرند؛

2. حضور در جمع را تجربه مي كنند. و دچار روحيه انزواگرايي نمي شوند؛

3. دقت را تمرين مي كنند؛

4. احساس مسئوليت مي كنند؛

5. انتقادپذير مي شوند؛

6. به خواندن نماز عادت مي كنند؛

7. قصه هاي مذهبي، حديث، مسائل محرم و نامحرم، لزوم پوشيده بودن دختران در نماز و احكام شرعي به كودكان آموزش داده مي شود؛

8. احساس صميميت و علاقه بين امام جماعت و مأموم، از كودكي شكل مي گيرد؛

9. كودك از ابتداي زندگي جذب مسجد مي شود؛

10. به اعتراف برخي از والدين، كودكان پدر و مادر خود را وادار مي كنند كه به آنان طريقه خواندن صحيح نماز را ياد دهند.

در اين طرح، نماز يوميّه و نماز آيات آموزش و به مسابقه گذاشته شد. پس از مدتي كه حضور كودكان در حسينيه مستمر گرديد، در ماه مبارك رمضان، مسابقه اذان براي پسران زير 15 سال برگزار شد كه با استقبال بسيار خوب آنان مواجه گشت. در شب اوّل، اذان صحيح و ريتم درست آن در حضور كودكان اجرا شد و اعلام گرديد كه هر كس داوطلب گفتن اذان است اعلام آمادگي كند. براي اذان هم سه مرحله گذاشتيم. يك مرحله آزمايشي كه فقط اشتباهات مشخص گرديد و امتيازي در نظر گرفته نشد. در مرحله دوم، علاوه بر گفتن اشتباهات، امتياز موقت داده مي شد و در مرحله سوم امتياز نهايي ارائه مي گردد.

از اين طرح 43 كودك و نوجوان استقبال كردند. بحمد اللّه حاصل این كار، از بین رفتن خجالت و پرورش مؤذّن و مكبّرهای كم سن و سال بود كه حضور آنان همیشه در حسینیه ها محسوس است. جالب اینجاست كه تمام این كارها با هزینه ای اندك به اجرا درآمد.

به عقیده بنده، طرح فوق در تمام مراكز و مساجد قابل اجراست.

460 دفعه
(0 رای‌ها)