آخرین تصاویر مذهبی

آخرین فیلم های مذهبی

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

در آموزشی نوشته شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402
مجموعه تصویری احکام شامل آموزش مطهرات، نجاست و نجس شدن چیزهای پاک، تطهیر لباس، پارچه، فرش و دیگر اشیا، آموزش وضو، آموزش نماز، آموزش غسل، تیمم، احکام محتضر، آموزش کفن…
دانلود مجموعه سخنرانی های  تصویری از مرحوم دولابی

دانلود مجموعه سخنرانی های تصویری از مرحوم دولابی

در بزرگان و شخصیت ها نوشته شده در سه شنبه, 21 آذر 1402
دانلود مجموعه سخنرانی ها و نکات اخلاقی از مرحوم دولابی با موضوعات: رزق و روزی انسان، دوست داشتن، قلب مومن، گرفتاری بشر، رحمت الهی و ... شامل 10 فایل تصویری
دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه نماهنگ های جدید ویژه فلسطین و غزه
مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه مداحی های جدید ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه کلیپ های تصویری زیبا ویژه عید غدیر خم با کیفیت بالا

آخرین مطالب سایت

قطعنامه 598

مقدمه‏

سالروز پذیرش «قطعنامه 598» شوراى امنیت از سوى ایران كه در تاریخ 27/4/1367 اتفاق افتاد، بهانه‏اى است تا به پیشینه جبهه‏گیریهاى همه‏جانبه استكبار جهانى علیه ایران بنگریم. دلیرى رزمندگان اسلام را یادآور شویم و از همه برجسته‏تر، نوشیدن و نوشاندن از سرچشمه روحیه‏بخش كلام وحى و سخن پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله را از سوى رهبرى انقلاب، براى دمیدن روح دلیرمردى در جان ملت ایران به نظاره بنشینیم. امروز ملت ایران با نگاه به گذشته و بازخوانى تاریخ انقلاب و جنگ، از سرچشمه توانمند حماسه‏آفرینیهاى فرزندان خود سیراب مى‏شود.

متن «قطعنامه 598» شوراى امنیت‏ خبرگزارى جمهورى اسلامى

بنابر گزارش آسوشیتدپرس از مقرّ سازمان ملل، متن قطعنامه آتش‏بس ایران و عراق كه روز دوشنبه 29/4/1366 از سوى شوراى امنیت سازمان ملل تصویب شد، از این قرار است: «شوراى امنیت قطعنامه 582 خود - 1986 - را مورد تأیید قرار مى‏دهد. و در رابطه با اینكه علیرغم دعوت شورا به برقرارى آتش‏بس، جنگ بین ایران و عراق بدون اینكه فروكش كند، همچنان ادامه دارد و تلفات و خسارات زیادى وارد آورده است، عمیقاً نگران است. این شورا از آغاز و ادامه این درگیرى متأسف است. همچنین از بمباران مراكز كاملاً غیرنظامى، حمله به كشتیهاى بى‏طرف و هواپیماهاى غیرنظامى، نقض مقررات بین المللى، نوع‏دوستى و سایر قوانین مربوط به درگیریهاى مسلّح به‏ویژه استفاده از سلاح شیمیایى كه مغایر با تعهدات مندرجه در پروتكل 1925 ژنو مى‏باشد، اظهار تأسف مى‏كند. شوراى امنیت به‏طور عمیق نگران اوج‏گیرى احتمالى و توسعه این درگیرى است و مصمم است به تمام عملیات نظامى بین ایران و عراق خاتمه بدهد.

این شورا متقاعد است كه یك راه حلّ جامع، عادلانه، شرافتمندانه و بادوام باید بین ایران و عراق به وجود بیاید.

شوراى امنیت مواد منشور سازمان ملل متحد به‏ویژه تعهد تمام كشورهاى عضو به پایان‏دادن اختلافات بین‏المللى خود از طریق صلح‏آمیز، به‏طورى كه صلح و امنیت بین‏المللى و عدالت به مخاطره نیفتد را گوشزد مى‏كند.

شوراى امنیت حكم مى‏كند كه در رابطه با درگیرى بین ایران و عراق، صلح نقض گردیده است و بر اساس بندهاى 39 و 40 در منشور سازمان ملل:

1. شوراى امنیت به عنوان اوّلین قدم در راه مذاكرات صلح، خواستار آتش‏بس فورى و بازگشت بدون تأخیر كلیه نیروها به مرزهاى شناخته‏شده بین‏المللى است؛

2. بر تبادل اسراى جنگى بلافاصله پس از آتش‏بس با همكارى صلیب سرخ بین‏المللى اصرار دارد؛

3. از ایران و عراق مى‏خواهد كه با دبیر كلّ سازمان ملل همكارى كنند و به راه حلّى كه قابل قبول هر دو طرف باشد، دست یابند؛

4. از سایر كشورها مى‏خواهد كه از اعمالى كه شاید باعث گسترش جنگ شود، خوددارى كنند؛

5. از دبیر كلّ سازمان ملل تقاضا دارد كه با همكارى ایران و عراق كمیته‏اى بى‏طرف تشكیل دهد كه مسئول آغاز جنگ را معین كند و به شوراى امنیت گزارش دهد؛

6. میزان خسارت وارده جنگ را تشخیص دهد و خواستار كمك بین‏المللى براى بازسازى دو كشور است؛

7. از دبیر كل تقاضا دارد كه با مشورت ایران و عراق و سایر كشورهاى منطقه اقداماتى در جهت بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه انجام دهند؛

8. از دبیر كل تقاضا دارد كه شوراى امنیت را در جریان اجراى قطعنامه قرار دهد.

پیشینه قطعنامه و موضع‏گیرى ایران‏

آنچه در نگاه اوّل از متن قطعنامه و بندهاى آن در ذهن مى‏آید، صلح‏طلبى، انسان‏دوستى، مصلحت‏اندیشى و بزرگوارى پدرانه گروهى انسان آزادى‏خواه و بى‏طرف است؛ امّا هنگامى كه پیشینه رفتار و مناسبات هر یك از دست‏اندركاران تهیه و صدور قطعنامه با جمهورى اسلامى ایران و چشم‏پوشى آنها از حامیان و واقعیتهاى جنگ، بر ما آشكار مى‏شود، چهره صلح‏طلبى و سیماى انسان‏دوستانه قطعنامه‏نویسان سازمان ملل و شوراى امنیت آن، به‏گونه‏اى دیگر برایمان ترسیم مى‏شود.

كارنامه مناسبات آمریكا - كه یكى از تهیه‏كنندگان قطعنامه بود - با ایران، حمایت از تروریستها، به راه‏انداختن جنگهاى داخلى در نقاط مختلف ایران، طرح كودتاهاى متعدد از جمله كودتاى نوژه، حمله به طبس، جاسوسى در سفارتخانه آمریكا با پوشش دیپلماتیك، پناه‏دادن به جنایتكاران رژیم سابق از جمله شاه ایران و كمك تسلیحاتى به عراق كه در كارنامه همه اعضاى مهمّ شوراى امنیت نظیر: آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریكا ثبت شده است و اقدامات خصمانه فراوان دیگرى علیه ایران؛ چهره صلح‏دوستى و بى‏طرفى آنها را دروغین مى‏نمایاند و پرسشى اساسى در باره ادّعاى آنان طرح مى‏شود و پاسخ آن است كه آنها بى‏طرف نیستند. آنها خود طراح و صحنه‏گردان و تأمین‏كننده اصلى تسلیحات براى عراق بودند. به راستى، بسیارى از سلاحهاى متداول و غیرمتداولى همچون سلاحهاى شیمیایى توسط چه كسانى به عراق اهدا مى‏شدند؟!

نكته اساسى كه به ذهن مى‏رسد و پیشنهاد قطعنامه 598 را با لحنى صلح‏خواهانه توجیه مى‏كند، توجیه افكار عمومى جهانیان است. آنچه شوراى امنیت‏نشینان را به صدور قطعنامه وادار كرد، فریب افكار عمومى جهان بود. بسیارى از مردم جهان از واقعیتهاى جنگ ایران و عراق آگاه شده بودند و از خود مى‏پرسیدند كه كشورهاى داعیه‏دار صلح و امنیت جهانى با كدام انگیزه، آن همه پشتیبانى تسلیحاتى از عراق را توجیه مى‏كنند؟

ماهیت قطعنامه 598 و انگیزه صادركنندگان آن از سوى مردم آزادى‏خواه جهان و جمهورى اسلامى آشكار بود. با همین دیدگاه، هنگام صدور آن از سوى شوراى امنیت سازمان ملل متحد، مسئولان نظام با آن مخالفت كردند. وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به قطعنامه 598 شوراى امنیت بیانیه‏اى به این شرح صادر كرد:

«در پایان هفتمین سالى كه از شروع تجاوز وسیع و همه‏جانبه عراق به جمهورى اسلامى ایران مى‏گذرد، شوراى امنیت سازمان ملل بار دیگر با تصویب قطعنامه‏اى غیرعادلانه، از ایفاى مهم‏ترین وظیفه خود در حفظ صلح و امنیت بین‏المللى عدول كرد.... این قطعنامه در شرایطى به تصویب رسید كه آمریكا با اعلام تصمیم مبنى بر اعزام ناوهاى جنگى خود به منطقه، بند اجرایى پنجم قطعنامه را كه درخواست عدم دخالت سایر كشورها در جهت تشدید و گسترش آتش جنگ دارد از قبل نقض كرده است.... دخالت نیروهاى آمریكایى در خلیج فارس و افزایش حضور تجاوزكارانه كشتیهاى جنگى آن كشور در خلیج فارس، نقض آشكار قطعنامه اخیرش خواهد بود و بى‏اعتبارى این قطعنامه را مسجّل خواهد كرد.... وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ایران متعاقباً موضع تفصیلى خود را در قبال كلیه بندهاى قطعنامه 598 اعلام خواهد كرد.‌» (1)

همچنین محمدحسین عادلى، سفیر وقت ایران در ژاپن، طىّ مصاحبه‏اى گفت:‌».. قطعنامه در زمانى تصویب مى‏شود كه توسط مطرح‏كننده آن نقض شده است. لشكركشى آمریكا به خلیج فارس و اقدامات تهاجمى و تحریك‏آمیز این كشور، ماده 5 این قطعنامه را نقض مى‏كند؛ زیرا اقدامات آمریكا هم تشنّج را شدت مى‏بخشد و هم آن را گسترش مى‏دهد.‌» (2)

دكتر على‏اكبر ولایتى، وزیر امور خارجه وقت نیز در باره این تصمیم شوراى امنیت گفت: «شوراى امنیت نشان داد كه جرأت و جسارت اتّخاذ یك تصمیم درست و عادلانه را ندارد.‌» (3)

رئیس جمهور وقت كشورمان، و رئیس شوراى عالى دفاع، آیت اللّه خامنه‏ اى كه در آن زمان از اهر (در استان آذربایجان شرقى) دیدار مى‏كرد، سخن آخر را در باره قطعنامه چنین بیان كرد: «تسلیم قطعنامه شوراى امنیت نخواهیم شد و ضربات قاطع‏تر خود را بر دشمنان وارد خواهیم كرد.‌» (4)

دولت عراق نیز در واكنش به برخورد ایران با قطعنامه اعلام كرد: «این كشور به‏طور یك‏جانبه درخواستهاى شوراى امنیت را اجرا نخواهد كرد و نیروهاى خود را عقب نخواهد كشید....‌» (5)

نكته‏اى كه لازم است در باره واكنشهاى متفاوت ایران در مورد ردّ و پذیرش قطعنامه 598 شوراى امنیت، در سالهاى 1366 و 1367 به آن توجه كرد، در نگاه‏آوردن اوضاع سیاسى، نظامى و استراتژیك منطقه و جبهه‏هاى نبرد هنگام پذیرش و ردّ قطعنامه است. ایران حق داشت در سالهاى آغازین جنگ و همچنین سال 1366 به راستگویى و حُسن نیت طرّاحان قطعنامه مطمئن نباشد و پس از صدور، آن را بلافاصله رد كند؛ زیرا در شرایطى قطعنامه و آتش‏بس پیشنهاد شده بود كه بخشهاى مهمّى از سرزمینهاى ایران هنوز در اشغال رژیم متجاوز بعث بود و هرگونه آتش‏بس، ایران را در وضعیت انفعالى قرار مى‏داد و برترى مواضع سیاسى و نظامى دشمن را تحكیم مى‏كرد و نیز دشمن مى‏توانست با در دست‏داشتن سرزمینهاى ایران، هرگونه امتیازى از ایران درخواست كند.

همچنین، با اوضاع و احوال سیاسى جهان و جبهه‏گیرى متحدان رژیم عراق علیه ایران، احتمال اشغال دائمى مناطق وسیعى از خاك ایران بعد از آتش‏بس و آفرینش فتنه‏هاى خطرناك، از جمله تجزیه ایران و یا اعلام ادّعاهاى ارضى، وجود داشت.

از سوى دیگر، شهرهاى مرزى ایران در تیررس و آتش مستقیم نیروهاى عراق بود و در مجموع، پذیرش آتش‏بس، ایران را بسیار آسیب‏پذیر مى‏ساخت و از لحاظ سیاسى خطرات بسیارى براى ایران داشت؛ امّا در سال 1367 - سال پذیرش قطعنامه - هرچند همه درخواستهاى ایران، از جمله اعلام كشور متجاوز و آغازكننده جنگ از سوى شوراى امنیت و دریافت خسارت جنگ، تحقق نیافته بود، ولى از لحاظ استراتژیك، ایران در موضع بسیار خوبى قرار داشت؛ چراكه همه سرزمینهایش را از چنگ متجاوزان بیرون آورده بود و حتى در مواردى به عنوان پیشگیرى از تجاوز احتمالى و دفع آتش دشمن بر شهرهاى مرزى، رزمندگان ایران در خاك دشمن موضع‏گیرى كرده بودند.

در این شرایط، از جهت سیاسى، امواج تبلیغاتى ادّعاى صلح‏طلبى مخالفان ایران چنان پردامنه و فعّال شده بود كه مى‏توانست از بهانه عدم پذیرش قطعنامه، سلاح برّنده سیاسى، علیه ایران بسازد. از جهت دیگر، تحریمهاى اقتصادى، سیاسى و نظامى مخالفان و خسارات وسیع جانى و مالى، رزمندگان ایران را به سمت فرسایش به پیش مى‏برد و آتش‏بس در سال 1367 مى‏توانست در مجموع به سود ایران باشد.

بازگشت ایران از تصمیم پیشین و پذیرش قطعنامه‏

بیست و هفتم تیرماه 1367 نقطه پایان جنگ تحمیلى و فراز مهمى در تاریخ انقلاب اسلامى و جنگ به شمار مى‏رود. روزى كه مى‏تواند از لحاظ اهمیت همانند روز پیروزى انقلاب و یا روز آغاز جنگ باشد. پذیرش قطعنامه، تصمیم مهم و سرنوشت‏سازى بود كه در شرایط بسیار پیچیده و حسّاس هشتمین سال جنگ، رهبران و مسئولان نظام را بر سر دو راهى حفظ و تقویت نیروها و یا انهدام و فرسایش آنها قرار داد؛ شرایطى كه نرمش و خِردورزى در آن به معناى كارآمدبودن مسئولان نظام در رهبرى سیاسى به شمار مى‏رفت؛ هرچند آن تصمیم براى مردم باورناپذیر و شگفت‏انگیز مى‏نمود. مردم و رزمندگان دلاور ایران با ناباورى از خود مى‏پرسیدند: پس آن‏همه تأكید بر «جنگ، جنگ تا پیروزى» و یا آن‏همه سفارش مسئولان بر طرد سازش‏كاران و صلح‏طلبان چگونه یك‏باره این چنین تغییر یافت و ایران اسلامى قطعنامه 598 شوراى امنیت را پذیرفت؟!

چیره‏شدن بر احساسات رزمندگان، خانواده شهدا، اسرا، جانبازان و مفقودان و دین‏باورانى كه با همه وجود، سالها رزمیدن در راه خدا را در باور و دل خود پذیرفته و جا داده بودند، بسیار دشوار بود.

روحانیون و اندیشمندان جامعه آن روز، وظیفه بس دشوارى در پیش داشتند.

خوشبختانه تاریخ پیكارهاى صدر اسلام، نمونه‏هاى آشكارى از چنین برخوردهایى را شاهد بوده است. به عنوان نمونه صلح حدیبیه و پیمان صلح پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله با مشركان، از شرایط بسیار حسّاس و سرنوشت‏سازى برخوردار بود. در آن سال - سال ششم هجرى - پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله همراه گروه بسیارى از رزمندگان و دین‏باوران با تصمیم زیارت خانه خدا راهى مكه - پایگاه اصلى مشركان آن روز - مى‏شوند؛ امّا در آستانه ورود به مكه و حرم امن الهى، با مخالفت مشركان روبه‏رو مى‏گردند. در ضمن، پیش از آن پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله با زبان وحى وعده كرده‏اند پیروزمندانه وارد كعبه خواهند شد؛ هرچند زمان آن را تعیین نكرده‏اند. شرایط آن روز به‏گونه‏اى است كه پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله مصلحت مى‏بینند با مشركان پیمان صلحى را امضا كنند. در آن هنگامه، احساسات رزمندگان دین‏باور به جوش مى‏آید و زبان به گلایه و اعتراض مى‏گشایند. اصرار دارند در برابر مشركان دست به پیكار بزنند؛ امّا پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله آنان را به آرامش دعوت مى‏كنند. آنها مى‏پرسند: «اى رسول خدا! مگر به ما نگفتى كه وارد مسجد الحرام خواهى شد؟ و كلید كعبه را به دست خواهى گرفت؟ و با دیگران در عرفات وقوف خواهى كرد؟ حال آنكه نه ما خود به كعبه رسیدیم و نه شتران قربانى ما؟!»

پیامبرصلى‏الله‏علیه‏وآله مى‏فرماید: «مگر به شما گفتم در همین سفر اینها صورت خواهد گرفت؟»

مى‏گویند: «نه!»

مى‏فرماید: «در آینده وارد مسجد الحرام خواهید شد.‌» (6)

و سرانجام پیمان صلح حدیبیه در میان اعتراض جمعى از رزمندگان غیور به امضا مى‏رسد و سالها بعد، ارزش و اهمیت آن بر همه آشكار مى‏شود.

سال 1367 نیز چالش‏گاه تند و اعتراض‏برانگیزى پیش روى رهبران جمهورى اسلامى بود. حضرت امام در پیام حجّ آن سال كه چند روز پس از پذیرش قطعنامه خطاب به مسلمین جهان صادر شد، نوشته خود را با همان آیه مناسب صلح حدیبیه «لقد صدق اللّه رسوله الرؤیا...‌»؛ (7) آغاز كردند. ایشان در نوشتارى ژرف و رسا ضمن سفارش و توصیه‏هایى در باره مراسم حج و انجام وظایف زائران خانه خدا، در باره پذیرش قطعنامه نوشتند:‌ «... در مقطع كنونى، قبول قطعنامه 598 را به مصلحت انقلاب و نظام مى‏دانم و خدا مى‏داند كه اگر نبود انگیزه‏اى كه همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانى شود، هرگز راضى به این عمل نبودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود.‌» (8)

ایشان در قسمت دیگرى از پیام حج نوشتند:‌ »... اكیداً به ملت عزیز ایران سفارش مى‏كنم كه هوشیار و مراقب باشید. قبول قطعنامه از طرف جمهورى اسلامى ایران، به معناى حلّ مسئله جنگ نیست. با اعلام این تصمیم، حربه تبلیغات جهان‏خواران علیه ما كُند شده است.‌» و افزودند: «ما باید براى دفع تجاوز احتمالى دشمن آماده و مهیا باشیم و ملت ما هم نباید فعلاً مسئله را تمام‏شده بداند. البته ما رسماً اعلام مى‏كنیم كه هدف ما تاكتیك جدید در ادامه جنگ نیست.‌»

و باز هم در باره حساسیت پذیرش قطعنامه و تلخ‏بودن آن نوشتند: «من باز هم مى‏گویم كه قبول این مسئله براى من از زهر، كشنده‏تر است؛ ولى راضى به رضاى خدایم و براى رضایت او این جرعه را نوشیدم.‌» (9)

 

پی‌نوشــــــــــت‌ها:

 

1) روزنامه جمهورى اسلامى، شماره 2361، ص 11.

2) همان.

3) همان.

4) همان، ص 12.

5) به نقل از سفیر عراق در لندن، همان منبع، شماره 2361، ص 11.

6) ر. ك: المغازى، ج 2، ص 607 - 610؛ و نیز ر. ك: پیامبر و حكومت، جلال الدین فارسى، مؤسسه انجام كتاب، چاپ تابستان 63، ج 3.

7) فتح/ 27: «آرى، خداوند آن رؤیاى پیامبرش را به حق، رؤیاى صادقه ساخت كه بى‏گمان به خواست خدا آسوده‏خاطر به مسجد الحرام اندر آیید. سر تراشیده، موى سترده و بى‏هیچ بیم، چرا كه او داناى چیزى بود كه شما نمى‏دانید. چنین بود كه پیروزى نزدیكى را پیش از آن رقم زد.‌»

8) مصلحت‏اندیشى حضرت امام‏رحمه الله در پذیرش قطعنامه، اشاره به وضعیت سیاسى - نظامى آن روز ایران دارد. در آن شرایط، حضرت امام‏رحمه الله بیش از هر كس در اندیشه حفظ نظام و انقلاب بودند؛ امّا با اشراف و اطلاع جامع و فراگیرى كه ایشان از امكانات و شرایط جبهه‏ها و معادلات سیاسى - نظامى جهان داشتند، پذیرش قطعنامه را به مصلحت انقلاب و نظام دانستند. هرچند آن روز و هنوز بسیارى از ناگفته‏ها و اخبار و اسرار محرمانه در باره پذیرش قطعنامه - كه ممكن است روزى انتشار یابد - مى‏تواند پرده از دلایل قطعى و قانع‏كننده‏تر پذیرش قطعنامه بردارد.

9) روزنامه جمهورى اسلامى، شماره 2653، 31/4/1367.

531 دفعه
(0 رای‌ها)