آخرین تصاویر مذهبی

آخرین فیلم های مذهبی

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

در آموزشی نوشته شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402
مجموعه تصویری احکام شامل آموزش مطهرات، نجاست و نجس شدن چیزهای پاک، تطهیر لباس، پارچه، فرش و دیگر اشیا، آموزش وضو، آموزش نماز، آموزش غسل، تیمم، احکام محتضر، آموزش کفن…
دانلود مجموعه سخنرانی های  تصویری از مرحوم دولابی

دانلود مجموعه سخنرانی های تصویری از مرحوم دولابی

در بزرگان و شخصیت ها نوشته شده در سه شنبه, 21 آذر 1402
دانلود مجموعه سخنرانی ها و نکات اخلاقی از مرحوم دولابی با موضوعات: رزق و روزی انسان، دوست داشتن، قلب مومن، گرفتاری بشر، رحمت الهی و ... شامل 10 فایل تصویری
دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه نماهنگ های جدید ویژه فلسطین و غزه
مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه مداحی های جدید ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه کلیپ های تصویری زیبا ویژه عید غدیر خم با کیفیت بالا

آخرین مطالب سایت

ویژگی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی

روز دهم آذر به مناسبت سالروز شهادت مجاهد نستوه و مجتهد آگاه حضرت آیة الله سید حسن مدرس رحمه الله روز مجلس نامگذاری شده است. به همین جهت از فرصت استفاده كرده و نگاهی گذرا به برخی از ویژگیهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام خواهیم داشت. در این راستا از صفات برجسته شهید مدرس، به عنوان الگوی مجسم و كامل یك وكیل مسلمان و متعهد، برای نمایندگان مجلس بهره جسته و از رهنمودهای ارزنده حضرت امام خمینی رحمه الله نیز استفاده خواهیم كرد.

حضرت امام خمینی رحمه الله از آیة الله مدرس به عنوان نماینده ممتاز و اسوه فضیلت و كمال و تدبیر و سیاست و دیانت یاد كرده و فرمودند: «اینك كه مدرس با سربلندی از بین ما رفت، برماست كه ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم؛ زیرا كه او زنده است و الگوی تمامی مبارزان است.‌»

و در انتخاب نمایندگان به ملت ایران سفارش فرمودند كه: «سعی كنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنید، البته مثل مدرس كه به این زودیها پیدا نمی‌شود، شاید آحادی مثل مدرس باشند.‌» (1)

شهید مدرس علاوه بر داشتن هوش و دانش سرشار دینی و اجتماعی و دارا بودن مقام اجتهاد و عدالت و تقوی، وجود خویش را به كمالات انسانی و فضائل اخلاقی آراسته بود. او كه منادی حق و عدالت و آزادی و استقلال بود، با هرگونه تبعیض ناروا و امتیازطلبیهای غیرقانونی شدیدا مخالفت می‌كرد.

قناعت و ساده زیستی، عفو و اغماض، اجتناب از كینه ورزی، شهامت و شجاعت، قاطعیت و تدبیر، فصاحت و بلاغت كم نظیر، تیزبینی و دور اندیشی، مناعت طبع و عزت نفس، صبر و استقامت، ظلم ستیزی و ظالم گریزی، اخلاص و تواضع، نظم و انضباط، قانونمداری، عظمت و استقلال خواهی برای كشور، بی اعتنائی به فرهنگ مزورانه استعمارگران و بیگانگان، عشق به مناجات و عبادت و عرفان، رسیدگی به محرومان و مستمندان، سعه صدر و حسن تدبیر، صداقت در رفتار و گفتار، برخی از صفات برجسته این مرد الهی و نماینده ملت ایران در مجلس شورا بود.

در اینجا به برخی از اهم ویژگیهای لازم برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌پردازیم:

تعبد به ارزش‌های اسلامی

نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس دین مبین اسلام و پاسداری از ارزشهای حیاتی آن شكل گرفته است و اكثریت قریب به اتفاق ملت ایران و رای دهندگان به وكلای مجلس، مسلمان هستند، و همچنین طبق اصل 67 قانون اساسی كشور، نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه‌ای را امضاء كنند كه در بخشی از آن آمده است: «من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌كنم و با تكیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم كه پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم...‌»

از این‌رو مهم‌ترین وظیفه وكلای ملت، اهتمام جدی به اسلام و ارزشهای الهی و معنوی آن است و آنان تحت هیچ شرائطی نمی‌توانند از این وظیفه مهم تخطی نمایند.

این ویژگی نه تنها برای وكلای مجلس، بلكه برای تك تك مسئولین در حكومت اسلامی ضروری و لازم است. چنانكه امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه‌ای به یكی از كارگزارانش می‌فرماید: «فانت محقوق ان تخالف علی نفسك وان تنافخ عن دینك ولو لم یكن لك الا ساعة من الدهر ولا تسخط الله برضی احد من خلقه، فان فی الله خلفا من غیره ولیس من الله خلف فی غیره؛ (2)

بر تو شایسته است كه با هواهای نفسانی مخالفت كرده و از دین خود دفاع كنی؛ هرچند برای تو ساعتی از زندگی نمانده باشد. خدا را بخاطر رضایت احدی از مردم خشمگین مساز؛ زیرا خداوند جایگزین همه چیز می‌شود اما هیچ چیزی جانشین خداوند نمی‌تواند باشد.‌»

با این توضیح روشن می‌شود كه یك نماینده مجلس و یا كارگزار حكومتی در جامعه اسلامی چگونه باید از دین و ارزشهای آن محافظت نماید.

حضرت امام خمینی رحمه الله نیز در مورد ضرورت التزام عملی نمایندگان به دستورات اسلام خطاب به آنان می‌فرماید: «لازم است طرحهائی كه در مجلس می‌گذرد مخالف با احكام مقدسه اسلام نباشد و با كمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس كه ممكن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیدا مخالفت نمائید و از قلمهای مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید و سخط خالق را برای رضای مخلوق تحصیل نكنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید.‌» (3)

و در وصیت نامه خویش نیز به نمایندگان سفارش می‌كند: «از همه نمایندگان خواستارم كه با كمال حسن نیت، كوشا باشند كه قوانین - خدای نخواسته - از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احكام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آئید.‌»

و به مردم نیز توصیه فرمود كه: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهید كه متعبد به اسلام، وفادار به مردم باشند.‌»

امانت‌داری

از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیتهای اجتماعی و سمتهای مختلف حكومتی كه از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌باشد، در ردیف امانتهای سنگین به شمار می‌آید. آن حضرت در نامه خود به یكی از كارگزارانش به نام اشعث بن قیس در آذربایجان می‌نویسد: «وان عملك لیس لك بطعمة ولكنه فی عنقك امانة؛ (4) همانا این مسئولیت و پست تو، برایت طعمه نیست [كه از آن به نفع خود و اطرافیانت بهره گیری]؛ بلكه امانتی بر عهده توست.‌»

اگر نمایندگان مجلس در سمت نمایندگی، از امانت مردم به نحو شایسته پاسداری كنند و اختیاراتی را كه ملت به آنان سپرده‌اند، در راه اعتلای دین و آبادانی كشور به كار گیرند، بدون تردید رضایت خدا و خلق را بدست آورده و اعتماد عموم را برای خود كسب خواهند نمود.

آنان نباید آن جمله از سوگندنامه خود را از یاد برند كه می‌گوید: «من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌كنم كه... ودیعه‌ای را كه ملت به من سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری كنم.‌» (5)

خداوند متعال یكی از شاخص‌ترین صفات مؤمنان حقیقی را امانتداری و عمل به پیمانها می‌داند و می‌فرماید: «والذین هم لاماناتهم وعهدهم راعون‌»؛ « [مؤمنان راستین] كسانی هستند كه به امانتها و پیمانهایشان وفادارند.‌»

نمایندگی مردم، پیمان مقدسی است كه یك وكیل مجلس با موكلین خود می‌بندد و وكیل مؤمن و متعهد هیچگاه پیمان شكنی نمی‌كند.

امام خمینی رحمه الله با تاكید بر امانتداری وكلای مجلس به جوانان ایرانی توصیه نمودند كه: «با همت شما جوانان ایرانی باید اشخاص منور، اشخاص امین و صادق در مجلس شورا بروند كه مقدرات شما را بر طبق خواسته‌های خدای متعال پیاده كنند... در قضیه مجلس شورا رای بدهید و رای به وكلای متعهد، مسلم، امین؛ وكلای امین بفرستید در مجالس.‌» (6)

پرهیز از تجمل‌گرایی

یكی از ویژگیهای لازم برای وكلای مجلس شورای اسلامی پرهیز از تجمل گرائی است؛ چرا كه وكلای اشراف گرا نمی‌توانند دغدغه خاطر محرومان و مستمندان جامعه را درك كنند و درد آنان را بفهمند.

حضرت امام خمینی رحمه الله می‌فرماید: «آن روزی كه - خدای نخواسته - مجلسیان خوی كاخ نشینی پیدا كنند و از این خوی ارزنده كوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است كه ما برای این كشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این كاخ نشینها خیلی صدمه خوردیم. مجلسهای ما مملو از كاخ نشین بود و در بینشان معدودی بودند كه از آن كوخ نشینها بودند و همین معدودی كه از كوخ نشینها بودند، از خیلی انحرافات جلو می‌گرفتند و سعی می‌كردند برای جلوگیری.‌» (7)

اساسا نماینده‌ای كه برای خود امتیاز ویژه قائل شود و زندگی ویژه‌ای را برگزیند و ب ین خود و موكلین و طبقات محروم سدی از بی اعتمادی ایجاد نماید و خود را تافته جدا بافته از مردم بداند، مورد مذمت خدا و رسولش خواهد بود. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «ان الله تعالی یكره من عبده ان یراه متمیزا بین اصحابه؛ (8) خداوند متعال دوست ندارد كه بنده خود را در میان دوستانش متمایز ببیند.‌»

امام خمینی رحمه الله در مورد ساده زیستی شهید مدرس می‌گوید: «منزلش یك منزل محقر از حیث ساختمان، و زندگی یك زندگی مادون عادی، كه در آن وقت لباس كرباس ایشان زبانزد بود؛ كرباسی كه باید از خود ایران باشد می‌پوشید.‌» (9)

همین نكته موجب آزادگی و پایداری مدرس در راه هدف بود. او آزادانه سخن می‌گفت و از هیچ مقام و منصبی واهمه نداشت. فقط برای خدا می‌گفت و عمل می‌كرد؛ چنانكه خود در این زمینه اظهار می‌دارد: «اگر من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده می‌كنم و هر حرف حقی را بی پروا می‌زنم، برای آن است كه چیزی ندارم و از كسی هم نمی‌خواهم. اگر شما هم بار خود را سبك كنید و توقع را كم نمایید، آزاد می‌شوید.‌» (10)

او در مورد توانایی پایداری‌اش در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی می‌گوید: «از مال دنیا چیزی جز پیراهن ژنده كرباس ندارم تا نگران از دست دادنش باشم.‌» (11)

اما اگر نماینده‌ای با كانونهای درآمدزای سیاسی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و مرهون سرمایه داران و قدرتمندان متمول باشد، خود باخته و ضعیف النفس خواهد شد.

استقلال خواهی و بیگانه ستیزی

از مهم‌ترین دغدغه‌های نماینده مجلس، باید حفظ استقلال و تمامیت ارضی كشور باشد. او باید در گفته‌ها، نوشته‌ها و اظهار نظرهایش، استقلال كشور و تامین مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هیچگاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند؛ چرا كه از منظر قرآن این یكی از صفات اهل نفاق و عوامل داخلی دشمنان اسلام می‌باشد.

خداوند متعال در سوره نساء با صراحت تمام دوستی و تمایل به بیگانگان را از خصلتهای منافقان دانسته و به اهل ایمان سفارش می‌كند كه مبادا در تصمیم گیریهای خود دشمنان اسلام و بیگانگان را بر مؤمنان ترجیح دهند واین ندای آسمانی را به مسلمانان ابلاغ می‌كند كه: «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الكافرین اولیاء من دون المؤمنین‌»؛ (12) «ای اهل ایمان! كافران را به جای مؤمنان دوست [و تكیه گاه] خود قرار ندهید.‌»

شهید مدرس نمونه بارز یك نماینده بیگانه ستیز و استقلال طلب بود. او می‌گوید: «اختلاف من با رضاخان بر سر كلاه و عمامه و این قبیل مسائل جزئی - مثل نظام اجباری - نیست. من در حقیقت با سیاست انگلستان - كه رضاخان را عامل اجرای مقاصد استعماری خود در ایران قرار داده - مخالفم. من با سیاستهائی كه آزادی و استقلال ملت ایران و جهان اسلام را تهدید می‌كند مبارزه می‌كنم. راه و هدف خود را می‌شناسم. در این مبارزه هم پشت سر خود را نگاه نمی‌كنم. شما یا كسان دیگر همراهی می‌كنید یا نه! لازمه مبارزه در این راه، از خود گذشتگی و فداكاری است.‌» (13)

امام خمینی رحمه الله در مورد این ویژگی نمایندگان می‌فرماید: «نگذاریددر مجلس شورا اشخاصی بروند كه آنها با قدرتهای بزرگ پیوستگی دارند، باید ملت با اختیار و اراده خود، با امتیاز خود و انتخاب خود اشخاص صالح را، اشخاص متقی را، اشخاصی را كه برای ایران كار می‌خواهند بكنند، به نفع ایران كار می‌كنند، آنها را باید تعیین بكنید.‌» (14)

این روش پسندیده برگرفته از آیات شریفه الهی است كه می‌فرماید: «لن یجعل الله للكافرین علی المؤمنین سبیلا»؛ (15) «خداوند هرگز راهی برای [برتری و تسلط] كافران بر اهل ایمان قرار نداده است.‌»

طبق این آیه هرگونه تسلط بیگانگان اعم از نظامی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی بر امور كشورهای اسلامی ممنوع است و یكی از مهم‌ترین وظائف وكلای مجلس، تلاش برای تحقق همین فرمان قرآن است.

اصل 153 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز - كه برگرفته از قوانین اسلامی و الهی است - اعلام می‌دارد كه: هرگونه قرارداد كه موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون كشور گردد، ممنوع است.

صداقت در گفتار و رفتار

بهترین معیار شناخت مردان الهی و حق باوران راستین، صداقت و راستگویی آنان در گفتار و رفتار آنهاست. طبق فرموده امام صادق علیه السلام باید صداقت و امانتداری افراد را سنجیده و آنگاه به آنان اعتماد نمود. آن حضرت ضمن حدیثی می‌فرماید: «لا تغتروا بصلاتهم ولا بصیامهم، فان الرجل ربما لهج بالصلاة والصوم حتی لو تركه استوحش ولكن اختبروهم عند صدق الحدیث واداء الامانة؛ (16) به نماز و روزه افراد فریفته نشوید؛ چرا كه شخص گاهی به نماز و روزه عادت كرده كه اگر آن را رها كند احساس وحشت می‌كند. اما [برای شناخت افراد]، آنان را با میزان راستگویی و امانتداری بیازمایید.‌»

با توجه به این حقیقت، یكی از ملاكهای گزینش نمایندگان، میزان راستگویی آنان در زندگی شان می‌باشد. آیا افرادی كه در گذشته دهها وعده توخالی و غیرقابل عمل به مردم داده و بعدا آنها را به بوته فراموشی سپرده‌اند، لیاقت نمایندگی دارند؟ آیا كسانی كه با انواع دسیسه‌ها و شعارهای فریبنده و تبلیغات پر زرق و برق اذهان مردم را مشوش كرده و برای رسیدن به مقاصد نفسانی خود، آرای مردم را به سوی خود جلب می‌كنند، شایستگی وكالت دارند؟! نماینده حقیقی مردم اگر وعده‌ای بدهد با تمام وجود به دنبال تحقق آن تلاش می‌كند و حیثیت خود را در گرو آن وعده می‌بیند.

وكلای با ایمان هیچگاه حق را وارونه نشان نمی‌دهند، به سوی باطل گرایش پیدا نمی‌كنند و از راستی و صداقت ست برنمی دارند؛ گرچه به ضرر آنان باشد.

امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرماید: «من دوستی داشتم كه صفات پسندیده‌اش او را از همه مردم در نظرم ارزشمندتر كرده بود.‌» آنگاه ضمن شمارش صفات آن نیك مرد الهی می‌فرماید: «كان لا یقول مالا یفعل ویفعل مالا یقول؛ (17) آنچه را كه عمل نمی‌كرد، نمی‌گفت؛ و كارهایی را كه نگفته بود انجام می‌داد. [اهل شعار و وعده‌های دروغین نبود، بلكه اهل عمل بود].‌»

لیاقت و شایستگی

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «من استعمل عاملا من المسلمین وهو یعلم ان فیهم اولی بذلك منه واعلم بكتاب الله وسنة نبیه فقد خان الله ورسوله وجمیع المسلمین؛ (18)

هر كس از مسلمانان كارگزاری را [بر مسئولیتی] بگمارد، در حالی كه می‌داند در میان مسلمانان، از او شایسته‌تر و داناتر به كتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وجود دارد، بی تردید به خدا و پیامبر او و جمیع مسلمانان خیانت كرده است.‌»

با توجه به این گفتار نبوی، تك تك مسلمانان در انتخابات وكلای مجلس مسئولیت سنگینی به عهده دارند و انتخاب شوندگان نیز وظیفه خطیری را تعهد می‌كنند. هر كسی كه حقیقتا شایستگی ایفای نقش در سمت نمایندگی مردم را دارد باید قدم در میدان بگذارد و خود را نامزد چنین مقام حساسی نماید وگرنه - خدای نكرده - اگر به قصد مطامع دنیوی و رسیدن به هواهای نفسانی به این حیطه وارد شود، سعادت دنیا و آخرت خود را از دست خواهد داد. مردم مسلمان نیز طبق فرموده پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله لازم است كه به ظواهر افراد ننگرند؛ بلكه لیاقت و شایستگی و اهلیت آنان را احراز نموده، سپس به آنان رای دهند. در غیر این صورت، در خطاها و تخلفات احتمالی این افراد شریك خواهند بود.

همچنین نخبگان و متنفذین جامعه، طبق این حدیث شایسته سالاری، لازم است كسانی را به مردم معرفی كنند كه توانائی چنین امری را داشته باشند و اگر این اصل را مراعات نكنند و بر اساس روابط شخصی و یا ملاكهای غیراصولی دیگر، غیرشایستگان را نامزد نمایندگی مجلس نمایند، به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و جمیع مسلمانان خیانت كرده‌اند.

شجاعت و شهامت

مردان خدا در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف خود، هرگز از قدرتی جز قدرت خداوند متعال، هراسی به دل راه نمی‌دهند و جز در برابر خداوند متعال سر تسلیم فرود نمی‌آورند. همچنانكه امام علی علیه السلام فرمودند: «عظم الخالق فی انفسهم وصغر ما دونه فی اعینهم؛ (19) خدا در وجود آنان بزرگ و غیرخدا در منظر آنان كوچك است.‌»

بر یك نماینده مسلمان شایسته است كه چنین باشد و در موضع گیریها و اظهار نظرهای خود، از هیچ منصب و مقامی هراس نداشته باشد. یكی از مهم‌ترین اوصاف شهید مدرس شجاعت و شهامت كم نظیرش بود. او در طول عمر با بركت خود - كه همواره به مبارزه با ظلم و استبداد داخلی و استعمار خارجی می‌پرداخت - از هیچ قدرت و مقام و منصبی نترسید، دشمنانش بارها به جان و آبروی وی تاخته و سوء قصد كردند، اما او ذره‌ای از مواضع خود عقب نشینی نكرد. وی بارها می‌گفت: «اگر تمام دول دنیا برخلاف من باشند، به تنهایی مقاومت می‌كنم.‌» (20) او در مقابل اعمال و رفتار ضد دینی و ضد مردمی و منكرات می‌ایستاد، فریاد می‌كشید و گفتارش را به گوش دیگران می‌رسانید.

اگر یك نماینده مسلمان، تعدی به مرزهای عقیدتی و جغرافیایی مسلمانان را ببیند، باید شهامت اظهار نظر و مخالفت با آن را داشته باشد و با قدرت تمام - كه نشانگر وجود اعتقادات راسخ و مرهون دیگران نبودن است - در مقابل عوامل داخلی و خارجی تعدی و تجاوز بایستد و عزت اسلام و مسلمانان را حفظ كند.

امام خمینی رحمه الله با ستایش از شهامت و شجاعت مدرس رحمه الله می‌گوید: «آن روزی كه رضا شاه آمد و آن همه كارها را كرد، باز یك آخوند بود كه توی مجلس، به اسم مدرس رحمة الله علیه مقابلش ایستاد و می‌گفت: نه!.

هیچ كس نبود، مدرس بود و چند نفر كه اطراف او بودند. دیگر در تمام مملكت هیچ قدرتی در مقابل او نمی‌ایستاد... یك وقت رضاخان به مدرس گفته بود: سید! از جان من چه می‌خواهی؟ گفته بود كه می‌خواهم تو نباشی!» (21)

امام رحمه الله به مردم سفارش می‌كرد كه نمایندگانی شجاع و باایمان انتخاب كنند و می‌فرمود: «كسانی را كه انتخاب می‌كنید باید مسائل را تشخیص دهند نه از افرادی باشند كه اگر روس یا آمریكا یا قدرت دیگری تشری زد، بترسند، باید بایستند [و] مقابله كنند.‌» (22)

بنابراین كسانی كه نفس ضعیف دارند و در حوادث مرعوب قدرتمندان و استعمارگران می‌شوند، شایسته وكالت نیستند.

توجه به محرومان و درماندگان

حضرت امام خمینی رحمه الله رسیدگی به محرومان و مستمندان جامعه را از وظایف مهم وكلای مجلس دانسته و می‌فرماید: «ان شاء الله نمایندگان محترم مجلس سنگینی بار مسئولیت و رسالت خود را در این امر خطیر احساس كرده و می‌كنند و به خوبی دریافته‌اند كه نظام و مردم از آنان چه انتظاری دارند كه باید گفت: مجموعه خواسته‌ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس، رفع گرفتاریها و محرومیتها و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری كشور، از انتظارات به حقی است كه باید آنها را جدی بگیرند و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصره‌ها و مواد غیرضروری، به فكر مسائل اصلی و كلیدی كشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در كمیسیونها با طرح قوانین و لوایح به سمتی حركت كنند كه مشكلات اساسی مرتفع، و سیاستهای زیربنائی كشور در امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای كمك به محرومین و رفع استضعاف مدون وبه مورد اجرا درآید.‌» (23)

خدمت به محرومان و رسیدگی به دردمندان كه از مهم‌ترین تلاشهای پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار بود، باید سرلوحه برنامه‌های وكلای مجلس باشد؛ البته این مهم در ساختار شخصیت نامزدهای مجلس ریشه دارد، چنانكه امام خمینی رحمه الله فرمودند: «رئیس جمهور و وكلای مجلس از طبقه‌ای باشند كه مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، كه تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند.‌» (24)

خاطره‌ای از مدرس

نوشته‌اند هنگامی كه مدرس از طرف علمای نجف به عنوان مجتهد طراز اول در مجلس شورا تعیین شده بود، از اصفهان به سوی تهران حركت كرد. او در شب دوم، در مسیر خود به سوی نطنز، به امامزاده‌ای وارد شد [زیرا عادت نداشت كه خود را بر كسی تحمیل كند]. خادم امامزاده ضمن پذیرایی از ایشان، اظهار داشت: پیرمردی فقیر و عائله‌مند هستم و دو دختر بزرگ دارم كه هنوز كسی به خواستگاری آنها نیامده است. مدرس فردی را شبانه به سراغ كدخدای ده فرستاد، او نیز به همراه عده‌ای از اهالی روستا به حضور آن بزرگوار آمد. مدرس مشكل پیرمرد را با آنان در میان گذاشت. همان شب دو جوان از اهالی ده با صلاحدید مدرس از دختران خادم خواستگاری كردند و مدرس نیز قباله نكاحیه آنان را نوشته، امضاء كرد و به آنان داد.

و به این ترتیب باری سنگین را از دوش آن پیرمرد برداشته و او را خوشحال نمود.

حسن ختام

در آخر این مقال یادآوری این نكته شایسته است كه یك وكیل مسلمان و شیعه كه پیرو علی علیه السلام و دلسوز كشور و مردم متدین آن می‌باشد، همیشه این شعار علوی را آویزه گوش خود قرار می‌دهد كه آن حضرت می‌فرماید: «اللهم انك تعلم انه لم یكن الذی كان منا منافسة فی سلطان ولا التماس شی ء من فضول الحطام، ولكن لنرد المعالم من دینك ونظهر الاصلاح فی بلادك، فیامن المظلومون من عبادك و تقام المعطلة من حدودك؛ (25) خداوندا! تو می‌دانی كه فعالیتهای ما تلاشهای رقابت جویانه برای كسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امكانات افزون‌تر دنیوی انجام نیافت، بلكه هدف ما [از بدست گرفتن قدرت] فقط بازگرداندن نشانه‌های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمینهای تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل [و متروك] شده ات برپای داشته شود.‌»

انتخابات و وظیفه مبلغان

اینك كه به انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیك می‌شویم، شایسته است كه مبلغان محترم ویژگیهای نماینده مطلوب را برای مردم تبیین كنند، تا با انتخابی شایسته و درست، امور كشور به خوبی سامان یابد.

 

پی‌نوشــــــت‌ها:

 

1) صحیفه امام، ج 18، ص 276.

2) نهج البلاغه، نامه 27.

3) صحیفه امام، ج 12، ص 361.

4) نهج البلاغه، نامه 5.

5) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 67.

6) انتخابات و مجلس از نگاه امام خمینی رحمه الله، ص 194 و 195.

7) آئین انقلاب اسلامی، ص 349.

8) سبل الهدی و الرشاد، ج 7، ص 13.

9) فرهنگ كوثر، شماره 36، ص 22.

10) همان.

11) كیهان، 10/9/1381.

12) نساء/144.

13) فرهنگ كوثر، ش 37، ص 18.

14) انتخابات و مجلس از نگاه امام خمینی رحمه الله، ص 193.

15) نساء/141.

16) اصول كافی، باب الصدق و اداء الامانة، حدیث 2.

17) تحف العقول، ص 235.

18) الغدیر، ج 8، ص 291.

19) نهج البلاغه، خطبه متقین.

20) كیهان، 10/9/1381.

21) صحیفه امام، ج 4، ص 222.

22) انتخابات و مجلس از نگاه امام خمینی رحمه الله، ص 202.

23) صحیفه نور، ج 20، ص 214.

24) همان، ج 21، ص 190.

25) نهج البلاغه، خطبه 131.

504 دفعه
(0 رای‌ها)