آخرین تصاویر مذهبی

آخرین فیلم های مذهبی

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

آموزش تصویری احکام - آموزش وضو، نماز، غسل، تیمم و...

در آموزشی نوشته شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402
مجموعه تصویری احکام شامل آموزش مطهرات، نجاست و نجس شدن چیزهای پاک، تطهیر لباس، پارچه، فرش و دیگر اشیا، آموزش وضو، آموزش نماز، آموزش غسل، تیمم، احکام محتضر، آموزش کفن…
دانلود مجموعه سخنرانی های  تصویری از مرحوم دولابی

دانلود مجموعه سخنرانی های تصویری از مرحوم دولابی

در بزرگان و شخصیت ها نوشته شده در سه شنبه, 21 آذر 1402
دانلود مجموعه سخنرانی ها و نکات اخلاقی از مرحوم دولابی با موضوعات: رزق و روزی انسان، دوست داشتن، قلب مومن، گرفتاری بشر، رحمت الهی و ... شامل 10 فایل تصویری
دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

دانلود مجموعه نماهنگ ها و تصاویر جدید ویژه فلسطین و غزه

در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه نماهنگ های جدید ویژه فلسطین و غزه
مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ ها و مداحی های جدید ویژه ایام فاطمیه - تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در چهارشنبه, 08 آذر 1402
دانلود و تماشای مجموعه مداحی های جدید ویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم | تنظیم استودیویی

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه نماهنگ های جدید ویژه محرم با تنظیم استودیویی
مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

مجموعه نماهنگ های زیبا ویژه عید غدیر | هدیه اسباب بازی | نادعلی ...

در مداحی تصویری نوشته شده در یکشنبه, 19 تیر 1401
مجموعه کلیپ های تصویری زیبا ویژه عید غدیر خم با کیفیت بالا

آخرین مطالب سایت

شیوه هاى جذب مخاطب در تبلیغ*

مقدمه‏

تا كنون از خود پرسیده‏اید چه عواملى باعث مى‏شود بین دو نفر ارتباط برقرار شود و یا به عبارت دیگر، عامل به وجود آمدن جاذبه میان فردى در بین آنها چیست؟ چرا وقتى براى بار نخست، براى سكونت به محله‏اى وارد مى‏شوید، پس از یك مدت، تنها با بخشى از آنها ارتباط برقرار مى‏كنید؛ امّا تعدادى از آنها همچنان با شما غریبه مى‏مانند؟

چرا برخى از طلاب به خوبى توانسته‏اند با مخاطب خویش، ارتباط برقرار كنند؛ اما بعضى دیگر، پس از مدتها از حضور در منطقه تبلیغى، هنوز نتوانسته‏اند رابطه‏اى صمیمى با اهالى ایجاد كنند؟

با توجه به نقش مهم جاذبه میان فردى در تبلیغ و همچنین جایگاه آن در تعالیم اسلامى، سعى خواهیم كرد عوامل پدید آمدن این جاذبه را در متون مقدس و همچنین دستاوردهاى علوم تجربى، بررسى و آنها را به‏گونه‏اى بیان كنیم كه براى مبلّغان محترم، كاربردى باشد.

عامل اوّل: همجوارى‏

اغلب، «همجوارى» (1) گام نخست، در ایجاد جاذبه بین دو نفر محسوب مى‏شود؛ چرا كه نزدیكى مكانى، باعث ارتباط مكرّر مى‏شود و ارتباط مكرّر، به‏طور معمول به جاذبه مى‏انجامد.

امام على‏علیه‏السلام در همین باره مى‏فرماید: «كُلَّمَا طَالَتِ الصُحْبَةُ تَأَكَّدَتِ الْحُرْمَةُ؛ (2) هر چه همنشینى بیش‏تر به درازا كشد، حرمت استوارتر مى‏شود.‌»

ما اغلب با یك مقدار اضطراب، در مقابل یك شى‏ء و یا شخص جدید، واكنش نشان مى‏دهیم؛ امّا پس از تكرار برخورد، احساس نگرانى، كاهش مى‏یابد و شخص و شى‏ء جدید، براى ما آشنا به شمار مى‏آید؛ براى مثال، احساس دوستانه‏اى درباره فرد غریبه‏اى پیدا مى‏كنیم كه در كلاس، كنار ما مى‏نشیند؛ زیرا او را به‏طور مكرر مى‏بینیم؛ اما در همین كلاس، كسى را كه سه ردیف پشت سر ما نشسته است، كم‏تر مى‏بینیم؛ از اینرو، آشنایى و دوستى ما گسترش نمى‏یابد.

این اصل، یكى از كاربردى‏ترین اصول در امر تبلیغ است. اكثر تبلیغهاى دینى در ایران به صورت مقطعى است؛ به‏گونه‏اى كه در بخشى از آنها مانند دهه محرّم و صفر، پیش از به وجود آمدن حالت انس و صمیمیت بین مبلّغ و مخاطبانش، زمان، پایان مى‏یابد؛ زیرا مدت اختصاص‏یافته براى تبلیغ در این دوره‏ها بسیار كم است و ایجاد جاذبه میان فردى در آن، تقریباً غیرممكن مى‏نماید؛ اما در بخش دیگرى از ایام تبلیغى، مانند ماه مبارك رمضان و تابستان، شاید فرصت بیش‏ترى براى ایجاد انس وجود داشته باشد؛ ولى پیش از اینكه مبلّغ بتواند از جاذبه بین فردى ایجاد شده، استفاده بكند، دوره تبلیغى او تمام مى‏شود و معلوم نیست كه شخص مذكور، سال بعد هم به آن منطقه اعزام شود یا نه.

البته فرصت مورد نیاز براى به وجود آمدن جاذبه میان فردى در اشخاص مختلف، متفاوت است. از آنجا كه در بیش‏تر روابط بین اشخاص، واكنش اولیه در برابر یك غریبه، خنثى و یا كمى مثبت است، بنابراین، طبیعى به نظر مى‏رسد كه دید مردم در باره یك روحانى - در صورت نبود سابقه ذهنى - مثبت باشد. بنابراین، تلاش زیادى براى ایجاد جاذبه بین فردى لازم نیست. تلاش دشمنان نیز بدین شكل است كه با استفاده از تبلیغات در مخاطب، ذهنیتى منفى از روحانیت به وجود آورند. مخاطب بر اثر همین تبلیغات، ذهنیت مثبت ابتدایى و آمادگى شنیدن پیام دین را از دست مى‏دهد.

توجه به این مسائل، ما را بیش‏تر به ضرورت شكل‏گیرى تبلیغهاى طولانى‏مدت، مانند: طرح هجرت و طرح روحانیان مستقر آگاه مى‏سازد؛ زیرا در این‏گونه از تبلیغها، روحانى بین مردم زندگى مى‏كند. بنابراین مواجهه او با مردم بیش‏تر مى‏شود و طبق فرموده حضرت على‏علیه‏السلام هرچه مواجهه، طولانى‏مدت‏تر باشد، پیوند به وجود آمده، محكم‏تر مى‏شود.

فارغ از مدت تبلیغ (بلندمدت یا كوتاه‏مدت) طلبه با یكسرى رفتارهاى توصیه شده در اسلام، مى‏تواند میزان ارتباط خود را با مخاطبانش افزایش دهد؛ مانند عیادت از بیماران، سر زدن به خانواده شهدا، شركت در مراسم مختلف، حضور در محل تجمع افراد محله (معمولاً در جوامع سنتى، مكانهایى وجود دارد كه افراد، بخشى از روز را دور هم مى‏نشینند)، عبور از محلهاى پر رفت و آمد و سلام كردن به رهگذرها و مغازه‏دارانى كه احتمالاً مقابل مغازه‏هایشان ایستاده‏اند.

به عبارت دیگر، طلاب باید از هر فرصتى براى ایجاد مواجهه استفاده كنند و نباید هیچ فرصتى را براى این منظور از دست بدهند. این تأكیدها براى این است كه عده‏اى از طلاب، وقتى براى تبلیغ وارد شهرى مى‏شوند، اكثر زمان حضورشان را در آن شهر، در خانه میزبان به سر مى‏برند و فقط براى برگزارى مراسم سخنرانى و یا نماز جماعت از خانه بیرون مى‏آیند. (3)

به‏طور معمول، تنها فرصت این افراد براى جذب مخاطب، بر سر منبر و با قدرت بیان است. البته اهل فن، به خوبى مى‏دانند كه این كار بسیار دشوار است.

عامل دوم: ابراز عواطف مثبت هنگام برخورد

بهترین زمان براى تبلیغ، موقعى است كه عواطف مثبت در مخاطبان به وجود آمده باشد؛ چون باعث دید مثبت مخاطبان درباره ما مى‏شود. این حالات، از دو طریق بر جاذبه میان فردى ما و مردم تأثیر مى‏گذارند:

الف. مخاطبان ما مایل‏اند كه افراد و یا امورى را دوست بدارند كه احساس خوشایندى در آنها به وجود مى‏آورند و آنان را كه اثر ناخوشایندى را در آنها به وجود مى‏آورند، دوست نداشته باشند. طبق همین اصل است كه یك مبلّغ با زیركى تمام از همان آغاز ارتباط، باید نقاط قوّت مخاطب را پیدا كند و آنها را صادقانه ستایش كند. سپس باید سعى كند رفتار و گفتار او بیش‏ترین پاداش و كم‏ترین هزینه را براى مخاطب داشته باشد. البته تعریف و تحسین طنزآمیز، فریبكارانه، غیرصادقانه، ابلهانه و به‏طور غیرموجه مبالغه‏آمیز، براى آنها پاداش‏دهنده و باعث دوست داشتن نیست. برعكس، انتقادِ تكامل‏بخش و درست، ممكن است اثر بیش‏ترى در ایجاد علاقه داشته باشد. (4)

باید توجه داشت كه ریزبینى و انتقاد نیز از حد نگذرد.

امام صادق‏علیه‏السلام در باره همین موضوع، این‏گونه مى‏فرماید: «اَلاِْسْتِقْصاهُ فُرْقَةٌ وَالاِْنْتِقادُ عَداوَةٌ؛ (5) باریك‏بینى و موشكافى مایه جدایى و خرده‏گیرى مایه دشمنى است.‌»

مبلّغ باید توجه كند كه مردم، بدون عیب نیستند و اگر او بخواهد از همان ابتداى فعالیت تبلیغى، خرده‏گیرى كند و مو را از ماست بیرون بكشد، مردم از گرد او پراكنده مى‏شوند. او باید بداند كه قرار نیست در یك زمان اندك، تمام اشكالات آنها را اصلاح كند. در واقع، وى در روزهاى اوّل براى بیان این اشكالات، زمینه و وسع (6) پیدا نكرده است. این زمینه، زمانى در او پیدا مى‏شود كه بین او و مردم، جاذبه میان فردى به وجود آمده باشد و آنها از او حرف‏شنوى داشته باشند؛ اما باید دقت كنیم كه در این مدت به‏گونه‏اى عمل نكنیم تا مردم، برخورد ما را تأییدى براى كارهاى اشتباه خویش بدانند.

ب. ارزیابى از یك فرد خنثى، در زمانى كه عواطف مثبت او برانگیخته شده با زمانى كه عواطف منفى برانگیخته‏شده فرق دارد. بهترین زمان براى اثرگذارى، زمانى است كه در افراد، عواطف مثبت برانگیخته شده است. دقت كنید كه این قانون در باره افرادى صادق است كه دید موجود نسبت به آنها دید خنثى است.

بنابراین اگر نظر مخاطبان ما در باره روحانیت و یا شخص مبلّغ، منفى باشد، حتى حضور در مجالس شادى و عروسى آنها هم باعث نمى‏شود كه جاذبه میان فردى بین مبلّغ و آنان پدید آید. تنها راه موجود در این موارد، این است كه از روش اوّل استفاده كنیم؛ یعنى سعى كنیم كه باعث به وجود آمدن عواطف مثبت در آنها بشویم. در ادامه به تعدادى از این روشها اشاره مى‏كنیم كه باعث پدید آمدن عواطف مثبت مى‏شود:

1. شیوه آغاز گفتگو: نوع جملاتى كه با آن سخن خود را شروع مى‏كنیم، در ایجاد واكنش عاطفى مثبت مؤثر است. طبق آزمایش كانینگهام (7) (1989 م)، افرادى كه در آغاز سخن از گفتار مستقیم و صریح استفاده مى‏كردند، بیش‏تر موفق بوده و در درجه پایین‏تر، افرادى قرار گرفته‏اند كه از جملات خنثى در آغاز گفتار استفاده مى‏كردند. در نهایت، افرادى كه شروع سخنانشان، همراه مزاح بود، در پایین‏ترین درجه قرار گرفته‏اند. (8)

با بررسى در احادیث، به نظر مى‏رسد، اسلام با جزم و قطعیت، مزاح را رد نمى‏كند؛ بلكه بنا به فرموده امام على‏علیه‏السلام «اَعْقَلُ النَّاسِ مَنْ غَلَبَ جِدَّهُ هَزْلَهُ؛ (9) خردمندترین مردم، كسى است كه جدى‏بودنش بر مسخرگى‏اش چیره باشد.‌» گویا منظور حضرت، این است كه به صورت شخصى مسخره شناخته نشویم. شاید اینجا هم، چون طرف مقابل، هیچ شناختى از ما ندارد، شروع سخن با هزلگویى، ما را سبك جلوه دهد و همین موضوع، مانع ایجاد جاذبه میان فردى مى‏شود.

2. گشاده‏رویى: حركات غیركلامى چهره، به‏ویژه صورت شادِ همراه با لبخند در هنگام ملاقات با دوستان، تأثیرى عمیق‏تر از زبان دارد و به طرف مقابل چنین القا مى‏كند كه دوستت دارم و یا از دیدارت خرسندم. حضرت على‏علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید: «اَلْبَشَاشَةُ حَبَالَةُ الْمَوَدَّةِ؛ (10) گشاده‏رویى، دام دوستى است.‌»

3. وفادارى: امیر مؤمنان‏علیه‏السلام مى‏فرماید: «سَبَبُ الاِْئْتِلافِ الْوَفاءُ؛ (11) وفادارى، سبب [انس و] الفت است.‌»

4. اعلام دوستى: اگر به مردم اعلام كنید كه دوستشان دارید، احساس محبت آنها به شما نیز برانگیخته مى‏شود. امام صادق‏علیه‏السلام فرموده است: «هر گاه كسى را دوست داشتى، او را از آن آگاه ساز كه این كار، دوستى میان شما را پایدارتر مى‏كند.‌» (12)

5. هدیه دادن: هدیه، سمبل عاطفه و محبت است و باعث افزایش محبت افراد به یكدیگر مى‏شود. پیامبر اكرم‏صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «تَهادُوا فَاِنَّ الْهِدْیةَ تَضْعَفُ الْحُبَّ؛ (13) به یكدیگر هدیه بدهید؛ زیرا هدیه، دوستى را افزایش مى‏دهد.‌» شاید این گزاره در نظر اوّل، بار مالى سنگینى داشته باشد؛ ولى یك مبلّغ با حداقل هزینه مى‏تواند به همه هدیه بدهد؛ براى مثال با یك شیشه عطر، مى‏تواند لباس افراد زیادى را خوشبو كند و از جمله این موارد، شكلات و سایر تنقلات ارزان‏قیمت است.

6. پرسیدن از نام و حال: افراد به نام خود علاقه ویژه‏اى دارند و پرسیدن از نام و نشان آنها و به زبان آوردن آن، احساس خوشایندى در ایشان ایجاد مى‏كند و به دوستیها استحكام مى‏بخشد. پیامبر اكرم‏صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «اِذا آخى‏ الرَّجُلَ فَلْیسْأَلْهُ عَنْ اِسْمِهِ وَ اِسْمِ اَبیهِ وَ مِمَّنْ هُوَ فَاِنَّهُ اَوْصَلَ لِلْمَوَدَّةِ؛ هرگاه، شخصى پیش تو آید، از نام او و نام پدرش و اینكه او كیست بپرس كه این كار به محبت، استوارى مى‏بخشد.‌» (14)

7. سلام‏كردن: سلام، نوعى اعلام محبت، دوستى و اظهار مهر و آشتى در آغاز گفتگو است كه معمولاً با حالت عاطفى خوشایند، توأم است. پیامبر خداصلى‏الله‏علیه‏وآله مى‏فرماید: «وارد بهشت نخواهید شد، مگر آنكه ایمان بیاورید و ایمان نخواهید آورد، مگر آنكه یكدیگر را دوست بدارید. آیا شما را به چیزى راهنمایى كنم كه اگر انجامش دهید، محبوب یكدیگر خواهید شد؟ سلام كردن را میان خودتان آشكار كنید.‌» (15)

8. دست‏دادن: فشردن دست، هنگام رویارویى سبب رفع كینه‏ها (16) و زمینه‏ساز ازدیاد محبت است. (17) دست دادن از نشانه‏هاى كامل‏بودن دوستى است. (18)

9. معانقه: امام صادق‏علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید: «اِنَّ مِنْ تَمامِ التَّحیةِ لِلْمُقیمِ الْمُصافَحَةُ، وَ تَمامِ التَّسْلیمِ عَلَى الْمُسافِرِ الْمُعانِقَةُ؛ تحیت كامل به شخص مقیم با دست دادن به اوست و سلام كامل براى آنكه از سفر آمده به معانقه كردن با اوست.‌»

پس در بدو ورود به محلّ تبلیغ، معانقه‏كردن، یكى از كاربردى‏ترین روشها براى ایجاد جاذبه میان فردى است.

10. فروتنى: امام على‏علیه‏السلام مى‏فرماید: ثَمَرَةُ التَّوَاضُعِ الْمَحَبَّةَ؛ (19) ثمره فروتنى، دوستى است.‌»

عامل سوم: ویژگی‌هاى ظاهرى‏

هنگامى كه براى نخستین بار، شخصى را مى‏بینیم و او را دوست داریم یا نداریم، معنایش این است كه واكنش ما بر شواهدى ظاهرى مبتنى است كه در باره آن شخص مشاهده كردیم. این شواهد به مرور زمان به وجود مى‏آید.

شواهد ظاهرى تأثیرگذار بر واكنش افراد، متفاوت است. در ادامه به بخشى از آنها اشاره مى‏كنیم:

- اگر انسان، كسى را ببیند كه شبیه فرد مورد علاقه‏اش است، ناخودآگاه او را دوست خواهد داشت. تفاوتهایى بین این شخص جدید با آن فرد آشنا وجود دارد؛ ولى ارزیابى فعلى انسان، تحت تأثیر این تداعى خواهد بود؛ براى مثال، ساختن شخصیتهاى تلویزیونى جذاب در كسوت روحانى، مى‏تواند در مردم نسبت به طلاب، جذابیت ایجاد كند.

البته این اصل در باره آن روحانى هم صدق مى‏كند كه پیش از شما در آن منطقه، مشغول تبلیغ بوده است؛ یعنى اگر او فردى محبوب بوده است، شما هم در همان برخورد اوّل، محبوب جلوه مى‏كنید و اگر او محبوب نبوده است، به‏طور قطع، مردم در شروع كار به شما هم به دیده تردید خواهند نگریست.

- یافته‏هاى پژوهشى نشان داده است كه افراد تمایل دارند مردان و زنان زیبا را بیش از دیگران، داراى صفات ذیل بدانند: موقر، جالب، اجتماعى، مستقل، متنفذ، مهیج، دوست‏داشتنى، سازش‏یافته، داراى مهارتهاى اجتماعى و موفق.

در تحقیقات دیگرى كه لانگ لویس و همكارانش (1991 م) انجام دادند، دریافتند كه كودكان، بزرگسالانِ زیبا را بدون توجه به جنس و سن آنان بر افراد غیرزیبا ترجیح مى‏دهند.

روحانى هم باید ظاهرى مناسب و قابل قبول داشته باشد و از ژولیدگى بپرهیزد. حضرت على بن ابى طالب‏علیه‏السلام فرموده است: «اَلتَّجَمُّل مِنْ اَخْلاَقِ الْمُؤْمِنِین؛ (20) خودآرایى از اخلاق مؤمنان است.‌» البته مبلّغ باید دقت كند كه از این رفتار او اشرافیت برداشت نشود.

نكته دیگرى كه باید دقت شود این است كه میزان زیبایى لباس و آراستگى ظاهر باید متناسب با محلّ تبلیغ و ظاهر مردم آنجا باشد. طبیعى است كه در زندگى روستایى كه خاك مزرعه بر لباس ساكنان آن نشسته است، یك طلبه با لباس سفید و اتوكشیده، فردى بیكار یا شخصى كه زندگى راحتى دارد، جلوه مى‏كند. فراموش نكنید كه این زیبایى ظاهر براى جذب مخاطبان است و نباید باعث ایجاد سوء تفاهم نسبت به شما شود.

دقت كنید رنگ و طرح لباسِ خود و خانواده‏تان، با سنتهاى محلى مغایر نباشد؛ براى مثال، رنگ خاصى از لباس، مخصوص عزا باشد و شما آن رنگ را در جشن آنها بپوشید و یا در مناطقى كه زنها روبند استفاده مى‏كنند، معمولاً رنگ روبندها، معنا و مفهومى براى خودش دارد.

- آن دسته از علایم رفتارى كه از خودمان نشان مى‏دهیم نیز مى‏تواند در دوست داشتن و یا نداشتن اثر بگذارد. طرز راه رفتن، یكى از این علایم رفتارى است. افراد به كسى كه در شیوه راه رفتنش، جوان و شاداب است، مثبت‏تر از كسى كه مسن به نظر مى‏آید واكنش نشان مى‏دهند؛ بدون آنكه جنس و یا سنّ واقعى فرد را در نظر بگیرند.

نباید راه رفتن مبلّغ به‏گونه‏اى باشد كه از آن غرور و تكبر برداشت شود. همچنین، خمیده راه رفتن هم جلوه خوبى از او به نمایش نمى‏گذارد.

در واقع، مشابهت در افكار، باورها و نگرشها به سبب برانگیختن عواطف مثبت یا احساس تأیید و بالا رفتن عزّت نفس، باعث جاذبه و دوستى مى‏شود در این خصوص امام‏علیه‏السلام مى‏فرماید: «اَلنُّفُوسُ اَشْكَالٌ فَمَا تَشَاكَلَ مِنْهَا اتَّفَقَ وَالنَّاسُ اِلَى اَشْكَالِهِمْ اَمْیلُ؛ (21) جانها را شكلهایى است، پس آنان‏كه هم‏شكل یكدیگرند با هم موافقت خواهند كرد و مردم به هم‏شكلان خود گرایش بیش‏ترى دارند.‌»

طلبه‏اى را در نظر بگیرید كه مى‏خواهد یك عده جوان را جذب كند؛ ولى در بسیارى از امور با آنها اختلاف‏نظر دارد؛ مثلاً طرفدارى كردن از یك تیم فوتبال خاص و این حرص و جوش‏زدن پاى تلویزیون را یك كار بیهوده اعلام كند، نگاه كردن به فیلمهاى سینمایى را چون اكثر بازیگران آنها حجاب خوبى ندارند، حرام بداند و با فرقِ سر باز كردن مخالف باشد. از سوى دیگر عقیده داشته باشد كه همسایگان مسجد باید نمازشان را در مسجد به جماعت بخوانند.

فكر مى‏كنید با توجه به مطالب ذكرشده، چنین مبلّغى چقدر شانس دارد كه این‏گونه جوانها را جذب كند. شاید وى با استفاده از بقیه فاكتورهاى ایجاد جاذبه، چند ماهى این جوانها را گرد خود جمع كند؛ ولى در نهایت، این مشابهت در نگرشها است كه حرف اوّل را مى‏زند. به یقین، در عرض چند ماه نمى‏توانیم همه عقاید اشتباه آنها را اصلاح كنیم. بنابراین مجبور هستیم با یك دسته از نگرشهاى اشتباه او همراه شویم، به این شرط كه مشكل شرعى نداشته باشد؛ یعنى فقط باید با نگرشهایى مخالفت كنیم كه مشكل شرعى دارد.

روحانى باید بداند كه مشكل اصلى مخاطب، مدل مویش نیست. بنابراین براى حلّ مشكلات اصلى مخاطبش، لازم است كه تا مى‏تواند اشتراكهاى نگرشى‏اش را با وى بالا ببرد و در این راه، تنها خط قرمز را امور حرام بداند. البته دقت داشته باشیم كه علاوه بر خط قرمزهاى اسلامى، یك خطوطى را هم عرف، براى طلاب به وجود آورده است كه شكستن آنها باعث از دست دادن مخاطبان سنتى خواهد شد. در اینجاست كه مبلّغ باید ارزش چیزى را كه از دست مى‏دهد و چیزى را كه به دست مى‏آورد، با هم بسنجد.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

* برگرفته از كتاب: روانشناسى اجتماعى با نگرشى به منابع اسلامى، مسعود آذربایجانى، سَمْت، 1382 ه. ش، پژوهشكده حوزه و دانشگاه.

1) Physical Proximity

2) غرر الحكم و درر الكلم، عبد الواحد بن محمّد تمیمى آمدى، قم، دفتر تبلیغات، 1366 ش، ص 426.

3) یكى از علل این‏گونه رفتار، ممكن است ناشى از كمبود محفوظات ذهنى براى اجراى سخنرانى باشد. در این‏گونه مواقع، فرد، تمام روز را در خانه، مشغول آماده كردن سخنرانى است.

4) به نقل از: روانشناسى اجتماعى، ارونسون، ترجمه شكركن.

5) میزان الحكمه، محمّد محمدى رى‏شهرى، قم، نشر مكتب الاعلام الاسلامى، 1362 ش، ص‏3022، ش 10298.

6) «لاَ یكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً اِلاَّ وُسْعَهَا»؛ «خداوند كسى را بیش‏تر از تواناییش تكلیف نمى‏كند.‌» بقره/ 286.

7) Gunningham,M. R

8) روان‏شناسى اجتماعى با نگرشى به منابع اسلامى، ص‏240.

9) غررالحكم و دُررالكلم، عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى، دفتر تبلیغات، قم، 1366 ه. ش، ح‏391، ص‏52.

10) بحار الانوار، علامه مجلسى، لبنان، چاپ دار الاضواء، بیروت، 1413 ق، ج 74، ص 167.

11) میزان الحكمه، محمّد محمدى رى‏شهرى،ص 934، ش 302.

12) اصول كافى، ثقة الاسلام كلینى، تهران، دار الكتب الاسلامیه، 1365 ه. ش، ج‏2، ص‏644.

13) مجمع الزوائد، هیثمى، بیروت، دار الكتب العلمیه، 1408 ق، ج 4، ص 147.

14) كنز العمال، متقى هندى، بیروت، مؤسسة الرساله، 1409 ق، ج 9، ص 24.

15) همان، ج 3، ص 24.

16) اصول كافى، كلینى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت، 1360 ش، ج 3، ص 462.

17) مستدرك الوسایل و مستنبط المسایل، حسین بن محمّد تقى نورى، بیروت، مؤسسه آل البیت، ج 9، ص 57.

18) جامع الاحادیث، حسین طباطبایى بروجردى، قم، 1407 ق، ص 122.

19) غرر الحكم ودرر الكلم، عبد الواحد بن محمّد تمیمى آمدى، قم، انتشارات دفتر تبلیغات، 1366، ص 149.

20) غرر الحكم ودرر الكلم، عبد الواحد بن محمّد تمیمى آمدى، قم، دفتر تبلیغات، 1366، ص 435.

21) بحار الانوار، علامه مجلسى، بیروت، دار الاضواء، 1413 ق، ج 78، ص 92.

816 دفعه
(0 رای‌ها)